Gå til innhold

Hunden kaster opp


kirstiJ

Anbefalte innlegg

I går kastet hunden opp store kjøttbiter tre-fire ganger og jeg kunne ikke forstå hva det var for noe. Trodde noen hadde gitt henne kjøtt mens hun sto i løpestrengen, for vi hadde ikke gitt henne noe.

Men, da jeg drev på i vaskerommet (som jeg gjorde en del ganger i går) kom hun tuslende med en lammekotelett i munnen. Det viste seg at da jeg rydda i fryseren kvelden før hadde jeg lagt en pakke med koteletter i plastinnsamlingsposen i stedet for med det jeg bar ut i matavfallet. Kotelettene har nok liggi halvannet år i fryseren og luktet ikke vondt, selv når de hadde tint (er bare 4-5 grader i kjelleren vår), men fetter er nok ganske sikkert harskt.

Hun var i dårlig form i hele går, men i dag virket hun helt i toppform, før hun plutselig kastet opp igjen. Nå var det ikke noen biter, bare tykk hvit/gul væske..

Bør jeg ta henne med til veterinæren? Tenker at hun får jo opp det hun ikke har tålt, så er kanskje ikke nødvendig. Jeg går jo ikke til legen om jeg kaster opp et par dager, lixom... Eller bør jeg bare avvente situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst; det er forskjell på å kaste opp for andre dagen på rad, og det å kaste opp to dager på rad. I første setninga er det underforstått at hunden har kasta opp jevnlig i to dager, i andre er det blitt kastet opp noen ganger over to dager. :) Dette er IKKE en språkleksjon, det er en alvorlighetsskalaleksjon.

Hunder er flinke på å regulere selv hva dem tåler, og ikke tåler. Dette betyr ikke at dem ikke har lyst til å teste om kaaanskje dem tåler det allikevel ;) At hunden kaster opp 2 ganger, betyr at den ikke tålte det, og det fant den ut selv. Mye viktigere enn det faktum at hunden din kastet opp, er hvordan er formen til hunden? Hunden min kaster opp annahver dag, og gjerne da 3-4 ganger etter hverandre, rettogslett fordi hun spiser ALT. Og vet selv at "Urgh, dette blir jeg dårlig av. Opp med det!"

Så ja.. Hvordan er hunden? Er den slapp? Får den i seg tapt væske? Har den feber kanskje? Om disse spørsmålene skurrer, så kan du nok ta med deg hunden til dyrlegen. Ikke hvis den har kasta opp 2 ganger fordi den spiste forderva mat. Da skulle jeg tatt med hunden min til dyrlegen flere ganger om dagen, ettersom den spiser regelrett ALT.. Og lærer sjeldent.

Det går bra dette, ikke uro deg. :klemmer:

Endret av Lille Måne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kasta jo opp flere ganger i går, og har fortsatt med oppkastet i dag. Har bare sett det en gang, men hun har stått ute hele formiddagen, men beklager hvis det ble uklart.

Nei, jeg er egentlig ikke så sykt bekymra.. Hun er i bedre allmenntilstand i dag enn i går. Men jeg har bare sett henne kaste opp en gang før på halvannet år, så er jo ikke så rart at man lurer litt. Selv ikke etter å ha fortært en hel kompostpose ved noen anledninger har hun kastet opp. Men, da roer jeg meg med at dette er normalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt med en klype salt. Du vet selvsagt best hva som er normalt for din hund. Men i mine øyne er det SVÆRT normalt. Og hvis hun er i bedre form idag, enn i går, så er hun nok over kneika og kanskje hun har fått seg en lærepenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Synes jo det er litt unormalt i og med at det ikke har skjedd mer enn en gang før. Men, ser ann formen hennes hvertfall. :)

Tviler på hun har fått seg en lærepenge... Hehe... Hun gikk jo å hentet nye koteletter i går etter hun hadde kastet opp, før jeg skjønte hvor dette kjøttet kom fra.. HUn er en terrier, og ekstremt sta. På ferie hos foreldrene mine gikk hun gang på gang til sauene, fikk strøm av gjerdet, skrek og bar seg, men gikk like herlig tilbake dit... Selv etter å ha blitt stanget av en sau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden din ser ut til å ha ok allmenntilstand så trenger du ikke bekymre deg så mye tror jeg.

Hunden min kastet opp gul og hvit væske i over 10 timer, minst en gang hver time. Han virka fin i formen ellers, så jeg avventa til dagen etter. Da ble det slutt på oppkastet :)

Huff, man blir jo så fort bekymra for de søte små :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går sikkert bra, men ville ringt veterinær og vært forberedt på en rønten nå og ville hatt mer kontroll enn du har hatt. Synes synd på hunden din, som du bare ler av.

Den har kastet opp for andre dag. Har man hund må man også kunne være villig til å betale en sjekk selv om hunden ikke feiler noenting. Hvis ikke man er villig til det, burde man ikke ha hund.

Og jeg er ikke rik. Men ville åpnet kortet mitt og betalt.

eller fått hunden skutt av en jeger.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvem du prater til jeg, Alvina. Hunder er og blir hunder, de kommer til å få tak i ting og spise dem uansett hvor god "kontroll" man har. Hvem er det som ler av hvem sin hund forresten? At jeg ler av min hund i etterkant av at ting har skjedd og alt har gått bra, det må jeg nesten få lov til.. Om man ikke kan le av en hund som har spist en hel majonestube med ALT, da må man nesten gråte. Og ja, hunden dro til dyrlege da. Den har også vært til dyrlege fordi den har spist et batteri, og da den spiste en pølsepakke med alt. Lo and behold, alt gikk bra og jeg fikk beskjed om å se an ting, fordi hun kom tydeligvis til å fortsette dette.

Det er ingen her som har bedt TS om å ikke gå til veterinær, det er bare snakk om å SE AN TING. Drar du til legen hver gang du har hodepine/ sår hals/ kaster opp 2 dager på rad? Jeg vet at en hund ikke kan si ifra om at nå er jeg faktisk dårlig, og NETTOPP derfor er det vår oppgave å se det an..

Men jeg ser jo at jeg er en FORFERDELIG hundeeier, og det er i allefall TS også!! Så jeg skal sporenstreks stikke til naboen og få han til å skyte hunden min neste gang han har tid. :jepp: Du også, TS! WE SUCK!

:sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...