Gå til innhold

Voksne barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mange måter å være voksen på. 18-åringer er voksne på papiret. 20-25-åringer er unge voksne. 40-50-åringer er godt voksne. Osv.

Jeg skjønner godt at 50-åringer ikke synes det er like gøy å feste med 20-åringer som det kan være motsatt. Jeg har siden jeg var 18-20 syntes det var helt ok å feste med alle mellom 18 og 70. I dag er jeg 35 og merker at det stadig er gøy å feste med dem som er eldre enn meg, men de som er 10 år yngre eller mer blir det kunstig og rart med. Det får meg til å tenke at mange av de på 50-60 som jeg har vært på fest med for en del år siden (familiesammenkomster) kanskje ikke syntes det var så morsomt som vi unge syntes det var.

Joda, jeg ser poenget ditt, og er forsåvidt enig. Tror bare jeg reagerer litt fordi det er ikke alle som er i begynnelsen av tyveårene som liker å drikke oss drita, danse til høy musikk og gjøre mange dumme ting, min favorittfest handler om deling av noen flasker vin, bakgrunnsmusikk og gode samtaler. Har ikke vært på byen siden jeg var 18, og allerede da hatet jeg utelivet (der det skal sies at alle er like ille, uansett som de er 18,30 eller 50...). Noen av oss er ålreite å være med når vi drikker også!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Koseklumpen
Skrevet

Enig med de "unge" her om at det er kjekt å feste med mennesker i alle aldere.

Jeg er selv en "ung voksen" og noen av de kjekkeste festene jeg har vert på har det vert mennesker fra 18 til 90 år. Slike samenkomster er jeg ofte på og alle synes de er kjempe kjekke. Jeg synes det er kjempe fint at man kan kose seg slik sammen med alle aldersgrupper.

Kan det tenkes at denne datteren dreit seg litt ut denne ene gangen? Skal hun dømmes nord og ned av dere bare pga et engangs tilfelle? Og om dere synes det var så veldig ubehagelig, kan dere ikke gi beskjed til moren hennes om ikke annet, slik at hun kan velge å ikke invitere datteren sin neste gang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nok ikke det riktige for deg. Det kreves en viss intelligens å kunne forstå seg på andre mennesker enn akkurat de i samme situasjon som en selv, og klare å nyte at vi er forskjellige, istedenfor å tilstrebe likhet.

Forresten: når mener dere at man er voksen da? Når man er 40? 30? eller 18?

Ingenting i veien med intelligensen min. Den har det helt bra, takk. :)

Men det finnes forskjellige settinger å treffe folk i enn på fest. De sjeldne gangene jeg går på fest (2-3 ganger i året) så foretrekker jeg å gjøre det sammen med mine venninner på samme alder som meg selv. Treffe unge og eldre kan jeg som sagt gjøre i mange andre settinger.

Når man blir voksen? På papiret når man er 18. Men mentalt sett kan man være voksen når man er 15, eller man kan fortsatt ikke ha blitt voksen i en alder av 40. Det er individuelt.

Men at det i store trekk er stor forskjell på en på 20 og en på 40 er det vel ingen tvil om, både i festsammenheng og ellers.

Og jada, det finnes 70-åringer som ligger under bordet i flatfylla, og det finnes 18-åringer som foretrekker å nippe til et glass vin hele kvelden mens de lytter til jazz. Men hvorfor må man alltid dra fram ytterpunktene i slike debatter? Jeg liker ikke å feste med de 20-åringene jeg kjenner, og de er nok ganske gjennomsnitlige 20-åringer som verken kryper i grøfta eller lytter til jazz mens de nipper til vin. Og det er meg. Det er helt ok at andre opplever det ulikt. Men ha også i tankene at det kan finnes godt voksne som ikke synes det er noe ok å feste med ungdommer som kunne vært barna deres, uten at man trenger å være ekle tilbake eller bruke stygge karakteristikker.

• Liker 1
Gjest Håpløs
Skrevet

Jeg er i tyveårene og skjønner ikke hva som er galt med å feste sammen med foreldre. Jeg har vært med mamma på både venninneturer og fester og har aldri tenkt på at dette skal være noe problem. En 20 åring er tross alt ikke noe barn lenger, og moren kan vel ikke da nekte datteren alkohol mens hun selv drikker. Hvis du ikke ønsker datteren hennes deg får du ha det hos deg neste gang, så bestemmer du selv hvem som får komme.

• Liker 1
Skrevet

Ingenting i veien med intelligensen min. Den har det helt bra, takk. :)

Men det finnes forskjellige settinger å treffe folk i enn på fest. De sjeldne gangene jeg går på fest (2-3 ganger i året) så foretrekker jeg å gjøre det sammen med mine venninner på samme alder som meg selv. Treffe unge og eldre kan jeg som sagt gjøre i mange andre settinger.

Når man blir voksen? På papiret når man er 18. Men mentalt sett kan man være voksen når man er 15, eller man kan fortsatt ikke ha blitt voksen i en alder av 40. Det er individuelt.

Men at det i store trekk er stor forskjell på en på 20 og en på 40 er det vel ingen tvil om, både i festsammenheng og ellers.

Og jada, det finnes 70-åringer som ligger under bordet i flatfylla, og det finnes 18-åringer som foretrekker å nippe til et glass vin hele kvelden mens de lytter til jazz. Men hvorfor må man alltid dra fram ytterpunktene i slike debatter? Jeg liker ikke å feste med de 20-åringene jeg kjenner, og de er nok ganske gjennomsnitlige 20-åringer som verken kryper i grøfta eller lytter til jazz mens de nipper til vin. Og det er meg. Det er helt ok at andre opplever det ulikt. Men ha også i tankene at det kan finnes godt voksne som ikke synes det er noe ok å feste med ungdommer som kunne vært barna deres, uten at man trenger å være ekle tilbake eller bruke stygge karakteristikker.

Du tror jo fortsatt at ytterpunktene er de som ikke er på grøftefylla. Altså tror du at flesteparten er det, og da generaliserer du! Og det syns jeg ikke noe om. Hvertfall ikke når jeg er i gruppen du generaliserer om.

Skrevet

Det hadde vel ikke vært noe bedre om det ikke var datteren til en av dere og om hun hadde vært eldre enn 20? Kvelden høres utrivelig og pinlig ut, og skjønner at dere dro tidlig.

Selv har jeg aldri forstått dette med å drikke seg full sammen med foreldrene sine/barna sine, men registrerer at noen damer har mer venninneforhold til døtrene sine enn mor/datterforhold. Utover det tenker jeg at dere sikkert kunne hatt det hyggelig med en 20 åring blant dere hvis hun hadde oppført seg annerledes.

• Liker 2
Skrevet

Det hadde vel ikke vært noe bedre om det ikke var datteren til en av dere og om hun hadde vært eldre enn 20? Kvelden høres utrivelig og pinlig ut, og skjønner at dere dro tidlig.

Selv har jeg aldri forstått dette med å drikke seg full sammen med foreldrene sine/barna sine, men registrerer at noen damer har mer venninneforhold til døtrene sine enn mor/datterforhold. Utover det tenker jeg at dere sikkert kunne hatt det hyggelig med en 20 åring blant dere hvis hun hadde oppført seg annerledes.

Ts, her. Her kommer litt av poenget mitt frem som jeg egentlig mente i startinnlegget.

Det er akkurat det at denne venninna mi har et mer venninneforhold til datteren enn jeg er vant til. Jeg hadde sagt fra til min datter tidlig på kvelden om dette hadde skjedd hos meg.

Jeg sier ikke at man ikke kan drikke alkohol med voksne barn, men som dere sikkert skjønte i startinnlegget så tok det litt av med denne jenta.

Noen mener også i tråden at voksne og de voksne sine barn burde kunne ha det koselig sammen som voksne. Jenta sin oppførsel denne kvelden var alt annen enn voksen og det er der problemet ligger. Hun drakk seg veldig full og oppførte seg som om hun var på en ungdomsfest.

Jeg hadde hatt hyggelige kvelder før med 18-19 åringer hvor "barna" har tatt seg et par øl og pratet rolig sammen med oss andre. Disse ungdommene vet jeg kan godt ta seg en skikkelig fest sammen med venner og helt sikkert "herje rundt", men jeg tror nok alderen til oss andre legger en demper på det sammen med oss. Ikke minst at foreldrene sitter der.

Heldigvis har mine og de fleste andre sine unger de sperrene der. Jeg tror det blir flaut og unaturlig også for dem.

Noen her mener jeg burde ha sagt noe til henne, men jeg føler ikke at det er min oppgave å snakke til andre sine unger i deres eget hus. Ihvertfall ikke når moren ga henne tillatelse til å drikke det hun ville og syns det var helt greit at hun ble veldig full. Ville heller ikke skape dårligere stemning enn det allerede var.

Noen nevner også at 40-50 åringer kan ta helt ut på julebord. Det er sikkert sant og jeg har nok gjort det selv, men da har ikke ungene vært til stede......

Hadde jeg hengt på slep da datteren min var russ så hadde det nok vært en liten demper for henne.

Poenget mitt er vel at vi kan feste med måte sammen med barna og slå seg mer løs med venner. Akkurat på sammen måte som barna våre gjør sammen med sine venner.

• Liker 2
Skrevet

Du tror jo fortsatt at ytterpunktene er de som ikke er på grøftefylla. Altså tror du at flesteparten er det, og da generaliserer du! Og det syns jeg ikke noe om. Hvertfall ikke når jeg er i gruppen du generaliserer om.

Litt merkelig å svare på et innlegg du ikke har giddet å lese. Hadde du giddet det kunne du nemlig lest at:

Jeg liker ikke å feste med de 20-åringene jeg kjenner, og de er nok ganske gjennomsnitlige 20-åringer som verken kryper i grøfta eller lytter til jazz mens de nipper til vin.

Med andre ord, jeg sier at gjennomsnittlige 20-åringer IKKE kryper i grøfta. Men de har likevel en festekultur som ikke faller helt sammen med min festekultur. Legg også merke til at jeg skriver at jeg foretrekker å feste sammen med mine venninner, altså noen jeg kjenner som har samme festekultur som meg. Akkurat som jeg ikke liker å feste med en gjeng 20-åringer så liker jeg ikke å feste med en gjeng 40-åringer som oppfører seg som 20-åringer.

Og JADA, det finnes helt sikkert 20-åringer som har samme festekultur som meg, men det gjelder ikke noen av dem jeg kjenner, og det er ikke den gjennomsnittlige 20-åring som deler syn med meg om hvordan en hyggelig fest er. Det har ikke bare å gjøre med mengde drikkevarer eller hvor full man blir, men om hva man snakker om og hvilke holdninger man har. F.eks. det å skjønne at det ikke alltid er like moro for en mamma å være full sammen med sin 20-årige datter som datteren kan synes det er å være full sammen med mammaen sin. Nei, jeg sier ikke at ALLE 20-åringer er sånn. Men jeg sier at det vanligvis er mange ting som skiller en gjeng på 20 og en gjeng på 40.

Skrevet

Uff ,det hørtes ut som en forferdelig pinlig situasjon. Er selv 25 år nå, og er absolutt glad i å både ta litt alkohol til mat/kos og å ta meg en skikkelig fest - men sammen med mamma og pappa holder jeg meg til det førstnevnte. Hadde ikke falt meg inn å delta på en veninnefest med mamma og hennes veninner, selv om jeg blant annet har vært kollega med noen av de - på mammas veninnefester er de HENNES veninner, ikke mine tidligere kolleager på en måte.

Har studert på et studie nå der jeg var en av de yngste , og folk ellers stort sett var fra 30 og oppover - og den eldste har et barn som er et år yngre enn meg. Vi hadde en del fester, men dette var roligere fester, selv om stemningen var godt og det gjerne "tok av" var det ingen som ble dritings og krevde all oppmerksomhet etc. I mine øyne er det dette som er å "oppføre seg voksent sammen" som noen andre her skrev - rølpefester hører tenårene til, og er ikke noe foreldregenerasjonen bør være en del av. Skal også innrømme at jeg har noen fordommer mot disse familiene der mor og datter er besteveninner og drikker seg dritings sammen - min mor er mer mamma enn veninne for meg, og slik er tilfellet for alle vennene mine også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...