AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Var på middag hos ei vennine av meg i helga. Datteren hennes på tyve var også der. Var ikke klar over det fordi jeg trodde det skulle være en venninnefest, men greit nok det. Hun er en hyggelig jente. Det skulle vise seg at kvelden ikke ble så veldig hyggelig allikevel. Har aldri sett datteren full, men skal innrømme at jeg ble veldig sjokkert over hvor full hun ble og oppførselen. Vi voksne fikk ikke sagt et eneste ord. Jenta styrte hele kvelden alene. Moren sa at hun bare måtte ta seg noe å drikke, noe jenta gjorde til gangs! Hun hadde ingenting å drikke på selv og drakk derfor av det moren og vi andre hadde. Jeg prøvde uansett å nyte kvelden og prate med venninnene. Det skulle vise seg å bli vanskelig siden jenta avbrøt hele tiden og skulle ha oppmerksomhet. Hun festet på samme måte som hun burde gjøre med venner på sin egen alder. Da hun begynte å sjangle rundt, bare prate rør og leke med stereoanlegget, var det flere som reiste hjem. Alle sammen reiste hjem lenge "før tiden" den kvelden. Moren satt hele tiden å smilte og lo av datteren. Ingen av oss har sagt noe til henne og er usikker på om hun skjønner hvorfor vi reiste så tidlig. Til info så bor ikke datteren der. Hun har egen leilighet. Jeg lurer på hva dere gjør med voksne barn og alkohol. Hva er vanlig måte å takle dette på? Sier dere stopp om dere syns ungene har fått i seg for mye? Hjemme hos oss kan de voksne ungene få litt til maten, men noen fyllefest sammen med dem blir ikke aktuellt. Mine unger har heller ingen interessse av å feste med oss, noe jeg heller ikke hadde på den alderen. For meg er det unaturlig å sjenke datteren min full. Det hadde vært vondt å se på.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Jeg ville følt den situasjonen der veldig ubehagelig, enten jeg var moren eller en av venninnene på festen. Min stedatter er snart 19 og jeg har ennå ikke sett henne drikke alkohol. Hun takker nei til vin og øl som blir tilbudt av andre når vi er på middager sammen (far og jeg har ennå ikke klart å få oss til å tilby henne alkohol ), for hun liker verken øl eller vin. Jeg tipper det går i rusbrus og drinker/shots, og sånt serveres jo ikke akkurat i middager og sånn. I allefall, noen fyllefest sammen med stedatteren min hadde ikke vært greit. Verken for henne eller meg, eller faren for den del. Det ville bare føltes veldig unaturlig. Jeg tenker at venninnen din kan ha smilt og ledd fordi hun er litt kort og ikke skjønte at dette var ubehagelig for dere andre. Eller hun kan ha smilt og ledd i forlegenhet og ikke visst hvordan hun skulle gripe an situasjonen. Kanskje hadde hun ikke sett for seg at datteren skulle ta for seg så til de grader? Det kan jo hende at venninnen din er veldig flau og ikke vet helt hvordan hun skal håndtere dette overfor dere i vennegjengen. På ene siden er hun kanskje lei seg for at datteren ødela kvelden for dere, samtidig som hun på andre siden ikke ønsker å snakke negativt om datteren til dere. En vanskelig situasjon, men det er vel bare å håpe at det ikke gjentar seg? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg ville følt den situasjonen der veldig ubehagelig, enten jeg var moren eller en av venninnene på festen. Min stedatter er snart 19 og jeg har ennå ikke sett henne drikke alkohol. Hun takker nei til vin og øl som blir tilbudt av andre når vi er på middager sammen (far og jeg har ennå ikke klart å få oss til å tilby henne alkohol ), for hun liker verken øl eller vin. Jeg tipper det går i rusbrus og drinker/shots, og sånt serveres jo ikke akkurat i middager og sånn. I allefall, noen fyllefest sammen med stedatteren min hadde ikke vært greit. Verken for henne eller meg, eller faren for den del. Det ville bare føltes veldig unaturlig. Jeg tenker at venninnen din kan ha smilt og ledd fordi hun er litt kort og ikke skjønte at dette var ubehagelig for dere andre. Eller hun kan ha smilt og ledd i forlegenhet og ikke visst hvordan hun skulle gripe an situasjonen. Kanskje hadde hun ikke sett for seg at datteren skulle ta for seg så til de grader? Det kan jo hende at venninnen din er veldig flau og ikke vet helt hvordan hun skal håndtere dette overfor dere i vennegjengen. På ene siden er hun kanskje lei seg for at datteren ødela kvelden for dere, samtidig som hun på andre siden ikke ønsker å snakke negativt om datteren til dere. En vanskelig situasjon, men det er vel bare å håpe at det ikke gjentar seg? Jeg tror ikke hun lo av forlegenhet. Det virket heller som hun syns det var morsomt. Hadde det vært flaut så tror jeg ikke hun ville gitt henne noe mer å drikke. Denne festen går på rundgang mellom oss venninner og har aldri vært noe problem da barna var små. Da var den en selvfølge at de ikke var med på festen. At datteren var med denne ene gangen var greit nok, men ikke at hun sjenket henne full. Det er min tur neste gang og jeg kommer til å si noe om at vi voksne jenter møtes igjen som vi alltid pleier. Uten barn. På en pen måte. Det blir unaturlig for meg å drikke med noen som er på samme alder som mine egne barn. Vi har litt forskjellige måter å feste på og forskjellige ting å prate om. Ikke så lett å få en full tyveåring til å skjønne at vi er på forskjellige nivåer. TS
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Ja, jeg har drukket alkohol i sammen med barn, men da i mindre mengder. Har jeg invitert til en jentekveld hos meg så hadde jeg syntes det hadde vært utrolig ubehagelig å ha datteren der hele kvelden. Om hun da i tillegg på rimelig full så hadde det vært enda verre. En venninnekveld nytes uten voksne barn til stede. Jeg vil være fri til å si det jeg vil og oppføre meg som jeg vil. Jeg har en side som er forbeholdt venninner og en helt annen side som er forbeholdt voksne barn. Jeg synes mest av alt at det var rart at venninnen din ikke ba datteren gå på rommet eller ut eller bort. 1
CoffeeCup Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Syns det er litt synd at det er unaturlig for dere å feste med barna deres. Jeg fester ofte med mamma og venner av mamma. Og det er noen av de hyggeligste festene jeg er på Selv om de er dobbelt så gamle som meg, har vi da masse til felles og masse å snakke om! Men det skal nå sies at jeg aldri blir DRITA med foreldrene mine. Ikke at jeg blir drita så veldig ofte uansett. Men av en eller annen grunn blir jeg aldri helt full sammen med familien, selv om jeg drikker like mye som ellers. 1
CoffeeCup Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 (endret) Ja, jeg har drukket alkohol i sammen med barn, men da i mindre mengder. Har jeg invitert til en jentekveld hos meg så hadde jeg syntes det hadde vært utrolig ubehagelig å ha datteren der hele kvelden. Om hun da i tillegg på rimelig full så hadde det vært enda verre. En venninnekveld nytes uten voksne barn til stede. Jeg vil være fri til å si det jeg vil og oppføre meg som jeg vil. Jeg har en side som er forbeholdt venninner og en helt annen side som er forbeholdt voksne barn. Jeg synes mest av alt at det var rart at venninnen din ikke ba datteren gå på rommet eller ut eller bort. Hæ? Hun er da ikke 12? Hun bor ikke der engang! Da kunne heller TS sagt ifra selv på en fin måte, til moren eller direkte til datteren. Og forresten, TS sa at hun forsynte seg med deres drikke til og med? Hvis ikke dere er voksne nok til å kunne si ifra om det, hvem er dere til å kalle dere mer voksne enn datteren da? Endret 9. august 2011 av CoffeeCup
Glynis Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Jeg synes mest av alt at det var rart at venninnen din ikke ba datteren gå på rommet eller ut eller bort. Datteren var jo på besøk. Du synes ikke det heller er mer naturlig å bare la være å invitere henne?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Var på middag hos ei vennine av meg i helga. Datteren hennes på tyve var også der. Var ikke klar over det fordi jeg trodde det skulle være en venninnefest, men greit nok det. Hun er en hyggelig jente. Det skulle vise seg at kvelden ikke ble så veldig hyggelig allikevel. Har aldri sett datteren full, men skal innrømme at jeg ble veldig sjokkert over hvor full hun ble og oppførselen. Vi voksne fikk ikke sagt et eneste ord. Jenta styrte hele kvelden alene. Moren sa at hun bare måtte ta seg noe å drikke, noe jenta gjorde til gangs! Hun hadde ingenting å drikke på selv og drakk derfor av det moren og vi andre hadde. Jeg prøvde uansett å nyte kvelden og prate med venninnene. Det skulle vise seg å bli vanskelig siden jenta avbrøt hele tiden og skulle ha oppmerksomhet. Hun festet på samme måte som hun burde gjøre med venner på sin egen alder. Da hun begynte å sjangle rundt, bare prate rør og leke med stereoanlegget, var det flere som reiste hjem. Alle sammen reiste hjem lenge "før tiden" den kvelden. Moren satt hele tiden å smilte og lo av datteren. Ingen av oss har sagt noe til henne og er usikker på om hun skjønner hvorfor vi reiste så tidlig. Til info så bor ikke datteren der. Hun har egen leilighet. Jeg lurer på hva dere gjør med voksne barn og alkohol. Hva er vanlig måte å takle dette på? Sier dere stopp om dere syns ungene har fått i seg for mye? Hjemme hos oss kan de voksne ungene få litt til maten, men noen fyllefest sammen med dem blir ikke aktuellt. Mine unger har heller ingen interessse av å feste med oss, noe jeg heller ikke hadde på den alderen. For meg er det unaturlig å sjenke datteren min full. Det hadde vært vondt å se på. Problemet her var vel mer at jenta var dritings enn at hun var tilstede på festen og drakk alkohol? Jeg kan godt drikke alkohol med mine foreldre, både på kvelden og i middagsselskaper (det er det nærmeste jeg kommer fest med dem), men hverken jeg eller de ville noensinne ha blitt drita fulle i en sånn setting. Og hadde jeg fått i meg for mye ville jeg nok kjapt ha fått beskjed om at det var nok nå.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Og forresten, TS sa at hun forsynte seg med deres drikke til og med? Hvis ikke dere er voksne nok til å kunne si ifra om det, hvem er dere til å kalle dere mer voksne enn datteren da? Sånne argumenter gjør meg litt oppgitt. Man skal liksom alltid konstant gå rundt og være en mammafigur med pekefingeren hevet til alle som gjør ting man selv ikke synes noe om for å kunne kalle seg voksen? Her var det vertinnen/moren som burde sagt ifra, eller 20-åringen selv burde skjønt at det ikke var ok. Gjestene skal ikke trenge å ta ubehagelige konfrontasjoner i et festlig lag. Hva tror du reaksjonen hadde vært om ts hadde nektet vertinnens datter å røre hennes medbrakte drikkevarer? Jeg tror ts ville blitt sett på som egoistisk og gjerrig, og det skjønner jeg godt at hun ikke ville gjøre, til tross for at hun er voksen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #10 Skrevet 9. august 2011 Syns det er litt synd at det er unaturlig for dere å feste med barna deres. Jeg fester ofte med mamma og venner av mamma. Og det er noen av de hyggeligste festene jeg er på Selv om de er dobbelt så gamle som meg, har vi da masse til felles og masse å snakke om! Men det skal nå sies at jeg aldri blir DRITA med foreldrene mine. Ikke at jeg blir drita så veldig ofte uansett. Men av en eller annen grunn blir jeg aldri helt full sammen med familien, selv om jeg drikker like mye som ellers. Fint at du opplever det sånn. Jeg har en litt annen mulig vinkling på slike fester. Jeg har vært på enkelte sånne fester der de fleste av oss er venninner i alder 35+, og så har det i tillegg vært en eller flere ungdommer i alderen 20 +/- der. Og såklart har vi koset oss sammen og hatt en fin kveld. Og jeg har masse jeg kan snakke med en 20-åring om. Dessuten vil jeg jo gjerne at andre skal ha det trivelig rundt meg, så jeg forsøker å inkludere alle og finne på noe hyggelig å prate om med alle. Men jeg må innrømme at slike fester/sammenkomster likevel føles mer som plikt og familieselskap enn venninnefest. Jeg har helt andre forventninger til en fest i dag enn jeg hadde da jeg var 20. Og jeg merker det veldig godt at jeg og venninnene mine holder oss selv veldig tilbake når det er veldig unge mennesker med på festen. Og siden det gjerne går lenge (månedsvis) mellom hver gang jeg er på fest så ser jeg helst at de festene er forbeholdt oss venninner uten voksne barn. Bryllupsfester o.l. blir noe helt annet.
Gjest imli Skrevet 9. august 2011 #11 Skrevet 9. august 2011 Eg har vore på mange festar med foreldra mine etter at eg blei vaksen. No drikk ikkje eg alkohol, men syskna mine gjer. Dei har ikkje problemer med å drikke alkohol saman med foreldra våre, omvendt, men no skal det seiast at alle er ganske forsiktige med alkohol. I situasjonen som TS opplevde, tykkjer eg absolutt at mora burde ha holdt igjen på drikkevarene når ho såg at dottera blir berusa.
CoffeeCup Skrevet 9. august 2011 #12 Skrevet 9. august 2011 Sånne argumenter gjør meg litt oppgitt. Man skal liksom alltid konstant gå rundt og være en mammafigur med pekefingeren hevet til alle som gjør ting man selv ikke synes noe om for å kunne kalle seg voksen? Her var det vertinnen/moren som burde sagt ifra, eller 20-åringen selv burde skjønt at det ikke var ok. Gjestene skal ikke trenge å ta ubehagelige konfrontasjoner i et festlig lag. Hva tror du reaksjonen hadde vært om ts hadde nektet vertinnens datter å røre hennes medbrakte drikkevarer? Jeg tror ts ville blitt sett på som egoistisk og gjerrig, og det skjønner jeg godt at hun ikke ville gjøre, til tross for at hun er voksen. At du blir oppgitt av argumenter som er motsatt av dine meninger, bryr jeg meg pent lite om. Det er ikke snakk om å være en mammafigur i det hele tatt. Hvis du hadde sett bort ifra alderen og en hvilken som helst person hadde tatt drikke fra deg og drukket seg dritings og oppført seg dårlig, hadde du ikke passet på at den personen ikke hadde tatt mer drikke fra deg da?
CoffeeCup Skrevet 9. august 2011 #13 Skrevet 9. august 2011 Fint at du opplever det sånn. Jeg har en litt annen mulig vinkling på slike fester. Jeg har vært på enkelte sånne fester der de fleste av oss er venninner i alder 35+, og så har det i tillegg vært en eller flere ungdommer i alderen 20 +/- der. Og såklart har vi koset oss sammen og hatt en fin kveld. Og jeg har masse jeg kan snakke med en 20-åring om. Dessuten vil jeg jo gjerne at andre skal ha det trivelig rundt meg, så jeg forsøker å inkludere alle og finne på noe hyggelig å prate om med alle. Men jeg må innrømme at slike fester/sammenkomster likevel føles mer som plikt og familieselskap enn venninnefest. Jeg har helt andre forventninger til en fest i dag enn jeg hadde da jeg var 20. Og jeg merker det veldig godt at jeg og venninnene mine holder oss selv veldig tilbake når det er veldig unge mennesker med på festen. Og siden det gjerne går lenge (månedsvis) mellom hver gang jeg er på fest så ser jeg helst at de festene er forbeholdt oss venninner uten voksne barn. Bryllupsfester o.l. blir noe helt annet. Kanskje det føles sånn for deg! Og at de i 20årene du har møtt ikke er allrighte for deg å feste med, betyr ikke at alle er det. Folk er forskjellige. Jeg har vært på flere fester med folk i 50 årene hvor de drikker seg altfor fulle og absolutt ikke kan te seg. Tviler på at dette har med alder å gjøre. Folk er rett og slett forskjelllige og har ulike forhold til alkohol. Men det er jo bare synd for deg egentlig da, som faktisk går glipp av en hel haug med hyggelige mennesker fordi de ikke er i din aldersgruppe. Jeg er veldig glad for at jeg ikke har bannlyst alle over 30 fra mine fester og alle under 20, bare fordi jeg er 25. Da hadde jeg gått glipp av mange interessante mennesker og historier. Og noen hyggelig og uforglemmelige fester.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #14 Skrevet 9. august 2011 At du blir oppgitt av argumenter som er motsatt av dine meninger, bryr jeg meg pent lite om. Det er ikke snakk om å være en mammafigur i det hele tatt. Hvis du hadde sett bort ifra alderen og en hvilken som helst person hadde tatt drikke fra deg og drukket seg dritings og oppført seg dårlig, hadde du ikke passet på at den personen ikke hadde tatt mer drikke fra deg da? Hvis jeg hadde vært på en fest der vertinnen sa til "Kari på 40 år" at hun bare skulle forsyne seg, så hadde jeg ikke sagt noe der og da nei. For jeg antar at "Kari" ikke ville tatt hele vinflaska mi, men kanskje tatt seg et glass, og det hadde vært helt ok. Og det er ikke min oppgave som gjest å passe på at voksne mennesker ikke drikker for mye. Det får enten vedkommende selv gjøre eller vertinnen. Hadde det vært snakk om noen som sto meg nær så hadde jeg nok sagt fra at "det virker som du har fått nok", men det er noe helt annet når det er snakk om noen jeg egentlig ikke kjenner noe særlig godt og som samtidig er i kategorien "ung voksen med mammaen sin tilstede".
Niennas Skrevet 9. august 2011 #15 Skrevet 9. august 2011 Var på middag hos ei vennine av meg i helga. Datteren hennes på tyve var også der. Var ikke klar over det fordi jeg trodde det skulle være en venninnefest, men greit nok det. Hun er en hyggelig jente. Det skulle vise seg at kvelden ikke ble så veldig hyggelig allikevel. Har aldri sett datteren full, men skal innrømme at jeg ble veldig sjokkert over hvor full hun ble og oppførselen. Vi voksne fikk ikke sagt et eneste ord. Jenta styrte hele kvelden alene. Moren sa at hun bare måtte ta seg noe å drikke, noe jenta gjorde til gangs! Hun hadde ingenting å drikke på selv og drakk derfor av det moren og vi andre hadde. Jeg prøvde uansett å nyte kvelden og prate med venninnene. Det skulle vise seg å bli vanskelig siden jenta avbrøt hele tiden og skulle ha oppmerksomhet. Hun festet på samme måte som hun burde gjøre med venner på sin egen alder. Da hun begynte å sjangle rundt, bare prate rør og leke med stereoanlegget, var det flere som reiste hjem. Alle sammen reiste hjem lenge "før tiden" den kvelden. Moren satt hele tiden å smilte og lo av datteren. Ingen av oss har sagt noe til henne og er usikker på om hun skjønner hvorfor vi reiste så tidlig. Til info så bor ikke datteren der. Hun har egen leilighet. Jeg lurer på hva dere gjør med voksne barn og alkohol. Hva er vanlig måte å takle dette på? Sier dere stopp om dere syns ungene har fått i seg for mye? Hjemme hos oss kan de voksne ungene få litt til maten, men noen fyllefest sammen med dem blir ikke aktuellt. Mine unger har heller ingen interessse av å feste med oss, noe jeg heller ikke hadde på den alderen. For meg er det unaturlig å sjenke datteren min full. Det hadde vært vondt å se på. Kanskje fordi jeg er 22, og føler meg som en voksen, men jeg blir fryktelig provosert av denne setningen. Jeg har både vært full foran mine foreldre, og drikket meg full med de. Jeg synes det er flott når barn som ikke lenger er barn og foreldrene deres kommer så godt overens at de faktisk kan gjøre sånn ting sammen, og det føles naturlig. At de kan være voksne sammen. Jeg skjønner at dette var en kjip kveld for deg, men problemet, sånn som jeg ser det, er at en av dere ble kjempefulle og irriterte resten av dere, ikke det faktum at hun var datteren til verten? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #16 Skrevet 9. august 2011 Kanskje det føles sånn for deg! Og at de i 20årene du har møtt ikke er allrighte for deg å feste med, betyr ikke at alle er det. Folk er forskjellige. Jeg har vært på flere fester med folk i 50 årene hvor de drikker seg altfor fulle og absolutt ikke kan te seg. Tviler på at dette har med alder å gjøre. Folk er rett og slett forskjelllige og har ulike forhold til alkohol. Men det er jo bare synd for deg egentlig da, som faktisk går glipp av en hel haug med hyggelige mennesker fordi de ikke er i din aldersgruppe. Jeg er veldig glad for at jeg ikke har bannlyst alle over 30 fra mine fester og alle under 20, bare fordi jeg er 25. Da hadde jeg gått glipp av mange interessante mennesker og historier. Og noen hyggelig og uforglemmelige fester. Jeg har ikke bannlyst noen. Men jeg synes det er triveligere å være på fest med venninnegjengen istedet for en gjeng 20-åringer. Ja, vi er forskjellige. Og jeg har ingen behov for å overbevise deg om at min måte å gjøre det på er den eneste riktige. Men det er riktig for meg, og jeg tenker at det kan hende det er sånn for mange andre også. Det kan være greit å vite at ikke alle opplever ting likt som deg, derfor fortalte jeg deg om mitt syn på saken. Og jeg bekymrer meg ikke for at jeg går glipp av mange hyggelige mennesker, for dem treffer jeg i mange settinger. Skal man tenke sånn må man jo nesten invitere alle man møter på til fest, for det kan jo hende de er hyggelige mennesker med fine historier (de fleste mennesker er for øvrig det).
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Kanskje fordi jeg er 22, og føler meg som en voksen, men jeg blir fryktelig provosert av denne setningen. Jeg har både vært full foran mine foreldre, og drikket meg full med de. Jeg synes det er flott når barn som ikke lenger er barn og foreldrene deres kommer så godt overens at de faktisk kan gjøre sånn ting sammen, og det føles naturlig. At de kan være voksne sammen. Jeg skjønner at dette var en kjip kveld for deg, men problemet, sånn som jeg ser det, er at en av dere ble kjempefulle og irriterte resten av dere, ikke det faktum at hun var datteren til verten? Det er mange måter å være voksen på. 18-åringer er voksne på papiret. 20-25-åringer er unge voksne. 40-50-åringer er godt voksne. Osv. Jeg skjønner godt at 50-åringer ikke synes det er like gøy å feste med 20-åringer som det kan være motsatt. Jeg har siden jeg var 18-20 syntes det var helt ok å feste med alle mellom 18 og 70. I dag er jeg 35 og merker at det stadig er gøy å feste med dem som er eldre enn meg, men de som er 10 år yngre eller mer blir det kunstig og rart med. Det får meg til å tenke at mange av de på 50-60 som jeg har vært på fest med for en del år siden (familiesammenkomster) kanskje ikke syntes det var så morsomt som vi unge syntes det var.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #18 Skrevet 9. august 2011 Jeg har ikke bannlyst noen. Men jeg synes det er triveligere å være på fest med venninnegjengen istedet for en gjeng 20-åringer. Ja, vi er forskjellige. Og jeg har ingen behov for å overbevise deg om at min måte å gjøre det på er den eneste riktige. Men det er riktig for meg, og jeg tenker at det kan hende det er sånn for mange andre også. Det kan være greit å vite at ikke alle opplever ting likt som deg, derfor fortalte jeg deg om mitt syn på saken. Og jeg bekymrer meg ikke for at jeg går glipp av mange hyggelige mennesker, for dem treffer jeg i mange settinger. Skal man tenke sånn må man jo nesten invitere alle man møter på til fest, for det kan jo hende de er hyggelige mennesker med fine historier (de fleste mennesker er for øvrig det). Nei, det er nok ikke det riktige for deg. Det kreves en viss intelligens å kunne forstå seg på andre mennesker enn akkurat de i samme situasjon som en selv, og klare å nyte at vi er forskjellige, istedenfor å tilstrebe likhet. Forresten: når mener dere at man er voksen da? Når man er 40? 30? eller 18?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #19 Skrevet 9. august 2011 Om dem på 20 er håpløse, har dere da noen gang sett 40-50 og 60åringer på julebordsfylla?
CoffeeCup Skrevet 9. august 2011 #20 Skrevet 9. august 2011 Det er mange måter å være voksen på. 18-åringer er voksne på papiret. 20-25-åringer er unge voksne. 40-50-åringer er godt voksne. Osv. Jeg skjønner godt at 50-åringer ikke synes det er like gøy å feste med 20-åringer som det kan være motsatt. Jeg har siden jeg var 18-20 syntes det var helt ok å feste med alle mellom 18 og 70. I dag er jeg 35 og merker at det stadig er gøy å feste med dem som er eldre enn meg, men de som er 10 år yngre eller mer blir det kunstig og rart med. Det får meg til å tenke at mange av de på 50-60 som jeg har vært på fest med for en del år siden (familiesammenkomster) kanskje ikke syntes det var så morsomt som vi unge syntes det var. Og sånn er det for alle? Sinnstilstand og personlighet har ikke noe å si for om man er voksen eller ikke? Det er jeg ikke enig i. Alder er bare et tall, spør du meg. Jeg har jobbet en del med eldre mennesker (altsa 70-80 år) og noen av de sprudler, tuller og fester som om de er 30. Det er en fantastisk glede å se De lar ikke alderen deres definere dem og koser seg som aldri før!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå