Gå til innhold

Mose på plenen


Gjest Ms. Raggsokk

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk

Argh, plenen vår er snart bare mose! Vi har endel store bjørketrær som skygger litt for solen på et område på plenen, og der er det nesten bare mose... Utrolig slitsomt å klippe plenen der, og absolutt ikke pent.

Noen tips til å få bukt med mosen, annet enn å hogge ned trærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalking... mulig dere må fjerne mose, ha på ny jord og så på nytt hvis det er veldig ille, men kalking hjelper i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe noe som heter moseGTI som fjerner mosen på 1 døgn. Inneholder stoffer som gjødsler gresset og dreper mosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Kalking... mulig dere må fjerne mose, ha på ny jord og så på nytt hvis det er veldig ille, men kalking hjelper i hvert fall.

Du kan kjøpe noe som heter moseGTI som fjerner mosen på 1 døgn. Inneholder stoffer som gjødsler gresset og dreper mosen.

Takk for tips her, hvor får jeg kjøpt moseGTI og kalk? Type gartneri eller landbrukshandel eller noe?

Det jeg har hørt er årsaken til mose er for lite gjødsel og at man klipper plena for kort.

Rart vi får det bare på deler av plenen da, om vi klipper den for kort, hm. Og den gjødsles hver vår med sånn gjødsel i pose (kremt, jeg er ingen gartner gitt) og litt hestemøkk...

Takk for tips alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moseGTI får du kjøpt bl.a. på Jernia og sikkert noen plantesentere. Kalk får du kjøpt på plantesentere og felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøpe noe som heter moseGTI som fjerner mosen på 1 døgn. Inneholder stoffer som gjødsler gresset og dreper mosen.

vet du om dette er giftig for katt/hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mose gti inneholder jernsulfat. Det er også en gjødseleffekt i den, men ikke fullverdig gjødsel. Du må gjødsle i tillegg.

Ang kalk og gjødsel så bør du kalke om det er lenge siden du gjorde det sist, men for mye kalk er også feil.

Og gjødsel ville jeg kjøpt organisk gjødsel.

Må du etterså litt plen om det blir store bare felter så kjøp plenfrø beregnet på skygge og ikke reperasjonsblanding eller lignende. Det vil også hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte plen med meg :fnise: Har alltid ønsket meg moseplen, supermykt å gå på og trenger ikke klippes, pent er det også! Hvorfor vil du bli kvitt mosen da? Kan du ikke bare la den "ta over?"

Har forsåvidt ikke noen gode tips til hvordan du kan bli kvitt den :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg synes ikke mose er pent når det er flekkvis mose og gress. Halve plenen er jo gulaktig, mens resten er grønt og friskt :fnise:

Takk igjen for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart vi får det bare på deler av plenen da, om vi klipper den for kort, hm. Og den gjødsles hver vår med sånn gjødsel i pose (kremt, jeg er ingen gartner gitt) og litt hestemøkk...

Man får mose av disse tingene ja, men for lite sollys fører også til mose. Og det er jo forklaringen her sikkert, da dere har bjørketrær som skygger for lyset. :)

Mose GTI fungerer veldig bra, men pass på at ikke husdyr får det i seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mose kommer fordi det ikke er gunnstige nok villkår for gress. Mose liker IKKE sol, IKKE gjødsel og trives i både fuktig jord og tørke.

Du må gjerne fjerne mosen med MoseGTI eller andre midler, men du fjerner bare symptomet, ikke årsaken. Som du selv sier, så har du Bjørk på tomta og der tror jeg du er inne på noe. Bjørker er noen skikkelig krevende naboer og de drikker enorme mengder vann og næringsstoffer.

Så lenge de er der og stjeler lys, vann og næringstoffer så er jeg redd du har et problem med å få noe annet enn mose til å virkelig trives der.

Du kan bruke en rive, fjerne mosen, toppdresse med ett tynt lag jord og så plenfrø for skygge, men den vil nok ikke bli skikkelig frodig og grønnt med Bjørkene der.

Om du selv eier Bjørkene kan man jo kanskje bytte dem ut? Bjørk, Gran og Furu er planter laget for skog, mange andre mindre trær er laget for hager :) Syriner, duftskjærsmin og Agnbøk er gode erstattere og som kan beskjæres til en fornuftig høyde.

Håper du finner en løsning!

Endret av Blomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...