Gå til innhold

Lang som baby = lang voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som hadde barn som var lange da de var små (fra fødsel og opp til 2-3 års alder), er de fremdeles lange/høye som eldre eller voksne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 55 cm når jeg ble født og er i dag over 180 cm. Er 18 år gammel og sluttet å vokse for et par år siden (rundt 14/15 års alderen).

AnonymBruker
Skrevet

Er jente btw ;)

AnonymBruker
Skrevet

bumper denne,for dette lurer jeg på ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ialleflal 46 cm da jeg ble født, og har aldri blitt høyere en knapt 160;) Sååå i mitt tilfelle stemmer det i motsatt fall. Kort baby = kort voksen.

Skrevet

Mannen var 2900g og 48cm når han ble født (til ca termin), og er i dag 190cm... Så for han stemte det ikke ;)

Jeg var vel 52cm tror jeg, og er i dag ca 180cm..

Skrevet

Hvor mye betegnes som en lang baby da?

Jeg var 54 cm, og har blitt 164 som voksen.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen automatikk i det. Jeg var en lang baby (54 cm) og som voksen rekker jeg ikke mer enn 172 cm over bakken.

AnonymBruker
Skrevet

Men alle her skriver kun fødselslengde i forhold til voksen høyde, og det synes jeg ikke er så interessant som å få med flere lengder målt i løpet av de første leveårene. At man er født lang kan komme av så mye forskjellig, det hadde vært mer interessant å se når evt høye voksne begynner å ta av i forhold til jevnaldrende.

Skrevet

Ingen anelse hvor lang jeg var mens jeg vokste opp, men jeg var ganske gjennomsnittelig på barneskolen hvertfall. Skilte meg ikke ut i noen retning.

Skrevet

Ike nødvendigvis. Jeg var 52 ved fødsel, og nå er jeg 171. Min mor var hele 54cm ved fødsel, og hun er 157 nå :)

Skrevet

Jeg tror ikke det har noen sammenheng... Jeg var hele 56cm da jeg ble født, men er bare 1.72.. Yngste dattera mi var 47cm da hun ble født (5 uker før termin), men er nå 8 år og lang....

Skrevet

Jeg var lang som baby, lang i oppvekst og er lang som voksen. En venninne av meg var lang i oppveksten, men det stagnerte da hun begynte å komme i puberteten. Nå er hun egentlig mer lav enn høy.

Skrevet

Jeg var 51 cm da jeg ble født, var en veldig lang 2-3åring og alltid lengre enn jentene i klassen på barneskolen, men i dag er jeg 24 og stoppa opp på 163 cm :gjeiper:

Skrevet

En av mine sønner var 50 cm ved fødsel, nå er han 20 år og 196 cm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man blir ca dobbelt så lang som man var som 2-åring. Dette skal stemme med de fleste.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man blir ca dobbelt så lang som man var som 2-åring. Dette skal stemme med de fleste.

Ja, det hadde mine foreldre hørt også, og var noget bekymret over at jeg skulle ende opp på bortimot 1.90 som voksen. Heldigvis stoppa jeg på 1.69 :) Var 50 som nyfødt.

Skrevet

Jeg var 43 cm når jeg ble født, og er 165 cm i dag. Tror ikke fødselslengde skal ha så mye å si for lengden som voksen.

Skrevet (endret)

Jeg fant dette på nhi.no (norsk helseinformatikk)

Hvordan kan vi forutsi høyde i voksen alder?

Barnets størrelse ved fødselen avhenger først og fremst av ernæringstilførselen fra moren under graviditeten, forhold i livmoren og forhold ved morkaken. Arvelige egenskaper som høye eller lave foreldre har liten betydning for det nyfødte barnets størrelse. Av samme grunn er det dårlig samsvar mellom det nyfødte barnets lengde og høyde i voksen alder. Derimot er det langt bedre samsvar mellom 2-åringens høyde og den voksne høyden. Ved hjelp av tabeller kan man med en rimelig grad av sikkerhet si noe om forventet høyde i voksen alder.

Basert på foreldrenes høyde

Det finnes flere formler for å beregne den forventede slutthøyden til et barn. Følgende formel baserer seg på foreldrenes høyde:

Gutt: ((mors høyde + 13 cm) + fars høyde)/2

Jente: ((fars høyde - 13 cm) + mors høyde)/2

For både gutter og jenter vil representere 3-97 percentilen for forventet voksen høyde

Man må imidlertid ha et ganske vidt slingringsmonn. De aller fleste befinner seg innenfor ± 8,5 cm fra beregnet verdi, og flertallet vil være ganske nær den beregnede verdien.

Ved sterk lengdevekst

Noen barn vokser raskt tidlig. Følgende beregninger benyttes:

Jenter over 172 cm før menstruasjonen har begynt, har en forventet høyde over 180 cm

Gutter over 180 cm før puberteten har startet, har en forventet høyde over 200 cm

Her er lenke til siden.

Endret av kakemonsteret
AnonymBruker
Skrevet

B.50cm - V.174cm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...