AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Moren min har dessverre fått kreft, og må naturlig nok igjennom en del ulike tøffe behandlinger den neste tiden. Jeg bor på andre siden av landet i forhold til foreldrene mine, og føler meg ganske hjelpesløs. Håper derfor noen kan hjelpe meg - jeg har ikke funnet svar ved å lete på nettet selv. Jeg har lyst til å reise ned til foreldrene mine for å hjelpe/avlaste. De har ingen annen nær familie i nærheten. Jeg har noen få feriedager igjen, men de utgjør jo ikke mer enn en langhelg tilsammen. Har jeg krav på noen type permisjon med lønn/stønad fra NAV? Eller kan jeg sykemeldes fra min nåværende jobb for en kort periode for å reise dit? Det å sitte så langt unna å føle seg hjelpesløs går jo utover både psyke privat og jobbprestasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 Nei, du har ikke krav på noe slikt. Du kan ta ulønnet permisjon fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Jeg har vært i samme situasjon som deg to ganger, med både mamma og pappa. Sånn som jeg forsto det kunne man være heldig og få betalt velferdspermisjon fra jobben (hvis du har en grei arbeidsgiver som har økonomi til å gjøre sånt), men utover det har man visst ingen rettigheter. Jeg ble sykemeldt, for jeg var så knust følelsesmessig at legen diagnostiserte det som noe sånt som "depressiv reaksjon på livskrise". Husker ikke ordene helt nøyaktig. Leger har ikke lov å sykemelde deg pga annet enn at du er syk, men de fleste leger vil trikse med diagnosene for å la folk i sorg få en pustepause. Det ser man blant annet i stor grad nå etter terroren i Oslo. Jeg tror dette vil utløse et behov for nye regler i forhold til sykemelding pga sorg/mentale påkjenninger. Det er skummelt å ha noe psykisk/depressivt i journalen sin, for det kan følge deg resten av livet i forhold til f.eks. forsikring og visse typer jobber. Håper du finner en løsning som kan fungere for deg!
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Du har krav på ulønnet velferdspermisjon inntil 10 dager pr år.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #5 Skrevet 8. august 2011 Har du mulighet til å ta ulønnet fri fra jobben og så få deg en midlertidig jobb der foreldrene dine bor? Som barnehageassistent, lærervikar, assistent på sykehjem etc. Antakelig dårligere betalt enn din vanlige jobb, men kanskje nok til at du får hjulene til å gå rundt? Kanskje få avdragsfrihet på lån? Selv om du helst vil bruke hele tiden på foreldrene dine så er det kanskje bedre å jobbe litt på deres hjemsted og få deler av døgnet sammen, istedet for å være på andre kanten av landet og ikke treffe dem i det hele tatt?
Kosemose Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 (endret) Jeg vet om ei som var i samme situasjon som deg. Hun fikk ulønnet permisjon fra jobb men omsorgslønn fra NAV for å reise hjem og ta seg av den syke. God bedring til mamman din... Endret 8. august 2011 av Kosemose
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 Min mor har også fått kreft. Jeg sjekkket med jobben og jeg kan søke om permisjon med lønn. Jobber i det offentlige. Tror ikke dette er så vanlig i det private.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Det er vondt å være langt unna når foreldre er syke. En stor klem til deg. Snakk med arbeidsgiver. Mange yter mer enn de er pålagt i slike situasjoner, f.eks. velferdspermisjon med eller uten lønn eller ferie/avspasering på forskudd. Jeg fikk ikke sykmelding da min mor var kreftsyk siden jeg ikke var syk selv, men fikk 10 dager velferdspermisjon med lønn fra arbeidsgiver som jeg kunne ta ut etter behov. Ellers fikk jeg jobbe lange dager man-tors og avspaserte fredager slik at jeg kunne være borte lenger. (Dro hjem hver helg. 60 mil med bil. Slitsomt, men føltes godt å kunne hjelpe til) Nå vet jeg ikke hvor langt i sykdomsforløpet moren din er, men pleiepenger for pleie av nær pårørende (også foreldre) kan gis i livets sluttfase: http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger God bedring til moren din og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 Hun får neppe pleiepenger, siden faren hennes er der til å ta seg av moren. Føler med deg, TS, men slik er det faktisk når man velger å bosette seg langt unna familien. Du har ikke krav på noe fra det offentlige, så det er opp til arbeidsgiveren din om denne vil gi deg velferdspermisjon med lønn i en periode. Ellers kan du søke om permisjon uten lønn, men arbeidsgiver er heller ikke forpliktet til å innvilge det.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #10 Skrevet 8. august 2011 Hun får neppe pleiepenger, siden faren hennes er der til å ta seg av moren. “Da det innen familien kan være behov for å skifte på omsorgsoppgavene, forutsettes det at det gis adgang til dette.” http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147966.cms
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Ta kontakt med kreftforeningen, for de kan hjelpe deg med dette.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 “Da det innen familien kan være behov for å skifte på omsorgsoppgavene, forutsettes det at det gis adgang til dette.” http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147966.cms Ser vel ikke ut som om pleiepenger er aktuelt i det hele tatt, da moren ikke er i ferd med å dø. Sakset fra lenken over: "Hensikten med bestemmelsen er å bedre muligheten til å dra omsorg for nære pårørende som er i livets sluttfase." En kreftdiagnose er ikke en dødsdom.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 For noen år siden fikk min far kreft av den hissige typen. Fikk beskjed om at jeg burde jobbe som normalt inntil tilstanden endret seg. Dette sa de på sykehuset var det beste. Jeg jobbet 50%, var sykmeldt resten for en annen grunn. Var veldig vanskelig men det beste. Vi visste fra dag 1 at han ikke kom til og leve lenge. Jeg ble fullt sykemeldt da det gikk mot slutten. I kriseperiodene måtte jeg bruke av feriedagene mine. Så nesten hele ferien min gikk i og sitte på sykehuset. I dag er ikke kreft en dødsdom, men skjønner at dette er et sjokk for deg. Men du har nok ikke særlig krav på noe. Kreftforeningen er gode støttespillere hvor du kan få hjelp og tips hva du bør gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #14 Skrevet 8. august 2011 TS her. Takker for svar og varme tanker. Trodde heller ikke jeg egentlig hadde krav på noe, men det er jo lurt å spørre i tilfelle man har krav på noe. Jeg bruker opp det jeg har av ferie ihvertfall, så får jeg regne på hvor mye permisjon jeg har råd til å ta uten lønn. Jeg har familie med barn selv, så da er det ikke aktuelt å reise bort for mer enn en uke/langhelg av gangen uansett. Hverdagen er der uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå