Gå til innhold

Hjelp til oppdragelse av kattunge


mee mee

Anbefalte innlegg

Jeg er krisehjem for en kattunge via dyrebeskyttelsen. Dette er 7 katten, og den første kattungen. Ellers har det bare vært voksne katter som jeg har håndtert veldig bra. Meeeen.. Kattungen er gal!!

Katten er ekstremt selskapssyk. Når den skal sove, skal den sove i ansiktet mitt (greit nok). Ellers vil den bare leke. Med leking innebærer det biting, kloring, biting og atter kloring. Alt for å få oppmerksomhet, selv om den er negativ. Har gjort alt for å få den til å slutte, tatt den i nakken, knipset på nesen, sprutet vann, snakket hardt osv... Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør jeg galt?

Tatt den i nakkeskinnet og knipset den på nesa. Resten får noen andre svare på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knipse den på nesen tror jeg neppe kommer til å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mine katter er det eneste som har funket å føre flat håndrolig mot ansiktet. jeg har desverre vært gjennom endel humane og noen direkte barbariske(som jeg angrer på av hele mitt hjerte) oppdragelsesmetoder, men det er det eneste som har vært effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koseklumpen

Støtter å ta en flat hånd mot ansiktet.

Jeg er midt i kattunge oppdragelse selv nå og det er det eneste som funker. Det har skjedd at jeg har skreket au når de har klort eller bitt meg for hardt, da har de blitt redde og gjemt seg. Jeg vil ikke at de skal bli redde pusekatter så de prøver jeg å unngå.

Jeg lager gjerne en liten ssssht lyd til dem også om de prøver å gjøre noe de ikke har lov til, den har de etter hvert lært seg å høre på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle oppdra min katt så løftet jeg den opp, så den strengt inn i øynene og sa hardt NEI!

Da slo den til ansiktet mitt med labben som hadde klør ute :ler2:

Første gangen hadde jeg ikke selvkontroll nok til å holde igjen latteren, så tror han ble litt forvirret.

Neste gang jeg måtte korrigere oppførselen hans prøvde jeg å holde fast labbene, men det gikk ikke helt, han klappet til meg da og.

Men da klarte jeg heldigvis å holde tilbake latteren, holde poten hans enda litt hardere (var kanskje på grensen til klypetak) og si nei en gang til.

Trengte ikke mer enn et par ganger før han skjønte at DET er ihvertfall ikke lov.

Nå trenger jeg bare si navnet hans strengt før han løper vekk når han vet han gjør noe galt. Men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positiv forsterkning i form av godbit og/eller klikk når de gjør noe bra er bedre enn straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Når katten min var liten og han klora og beit (han gjør det enda, men ikke sånn kjempe ofte) tok jeg han i nakkeskinnet og snakket litt stramt til han. Nå trenger jeg bare å si "Ikke bite!" også gir han seg, og når jeg sier "ikke klør!" "trekker" han inn klørne.

Tror nakkeskinnet er en god metode, for det er jo på den måten katte mamman ville oppdratt kattungen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Høres kjent ut dette..... :fnise:

Flat hånd (gjerne med sprinkende fingre) ført mot ansiktet til pusungen pleier virke veldig bra.

En annen ting (som "kopierer" kattemor når hun er veldig lei av ungens rampestreker) er to fingre som gir pusungen en liten "klapp" fremst på hodet (i panneregionen). Ikke slå, bare et lite, raskt "klapp", gjerne sammen med et bestemt "nei" :)

Ingen av disse to metodene skal være vonde, eller gjøre pusungen redd. De er bare korrekser av den adferden pusungen har akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for å få oppmerksomhet, selv om den er negativ. Har gjort alt for å få den til å slutte, tatt den i nakken, knipset på nesen, sprutet vann, snakket hardt osv... Hva gjør jeg galt?
Når du gjør dette så gir du den jo nettopp oppmerksomhet. Det jeg har gjort med mine er rett og slett å trekke til meg hender og føtter og snu ryggen til eller bare gå vekk fra katten. Altså gi null oppmerksomhet. All lek har også blitt avsluttet øyeblikkelig hvis katten har prøvd å bite eller klore. De er ikke dumme, så er man konsekvent forstår de dette temmelig raskt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nakkeskinnet er en god metode, for det er jo på den måten katte mamman ville oppdratt kattungen :)

Det er en veldig vanlig misforståelse. Vi mennesker skal aldri prøve å kopiere mammaen, det blir aldri riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...