Gjest Badabing Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Ja, hva gir man egentlig i dåpsgave nå til dags? Lenge siden jeg har vært i barnedåp.. Kunne godt tenkte meg å gi noe nyttig, ikke noe sølvnips som slike ender som bare blir stående. Hva har dere likt å få i dåpsgave til babyene deres?
LilleSpire Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Du kan nesten gi hva som helst smykker er fint, med f.eks stjernetegnet til barnet og fødselsdato gravert bak 1
kirstiJ Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Medlemskap DNT - Barnas Turlag er en flott gave! 1
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Du kan nesten gi hva som helst smykker er fint, med f.eks stjernetegnet til barnet og fødselsdato gravert bak Er det ikke litt paradoksalt å gi astrologiske symboler i gave for å markere barnets inntreden i kirken? Et kors ville vært en mye mer passende gave. 1
Eliisa Skrevet 8. august 2011 #5 Skrevet 8. august 2011 Personlig er jeg ikke noen tilhenger av dette sølvet man får. Det fikk dessverre hedersplassen i skuffen. Det jeg pleier å gi er gode klassiske bøker som for eksempel Mio Min Mio og Brødrene løvehjertet, serien om Narnia etc - og skriver en koselig melding innledningsvis. Spør foreldrene om hva de ønsker seg til barnet? 2
Serenity_ Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 Hva er budsjettet ditt? Det er mange flott eventyrbokserier, på norli er de alle sammen 399,- (Var nettopp i dåp selv) Ellers synest jeg et fint strikket ullteppe er en fin gave en juniorkniv, om det er en gutt (en liten friluftskniv beregnet som "barnets første kniv") Babyfotografering, litt dyrt, så greit å gå sammen med andre om det. Bæremeis for fjellturer, om foreldrene driver meg slikt Fat/skål/kopp sett med artig motiv og kanskje spesiallaget med navnet på? Scrapbook om livet hittil (noe ala første leveår), og blanke ark så foreldrene kan fortsette og putte inn bilder og tekst.
Gjest Badabing Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 (endret) Takk for mange fine tips, her skal jeg nok finne noe Tror det blir bøker eller bæremeis. Edit: Glemte å si ang budsjett. Har egentlig ikke noe spesielt budsjett, viktigst å finne noe jeg tror kan falle i smak. Vi fordeler utgiftene til gaven på tre stykker, så vi har jo litt å gå på. Endret 8. august 2011 av Badabing
lille-lure Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Bare å komme med tips om noen skulle ha flere. Skal i barnedåp selv om to uker. Personlig liker jeg ikke å gi smykker og slikt. Føler det blir liggende å samle støv
tette-nette Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 Jeg har begynt å gi den minste sekken til bergans i dåpsgave. Den har falt i smak hos foreldrene iallefall
Gjest Spinell Skrevet 8. august 2011 #10 Skrevet 8. august 2011 Vi har gitt den minste Berganssekken til ganske mange dåpsbarn etterhvert. Har blitt tatt vel imot, og mye brukt som barnehagesekk de første årene. Utfra det jeg har sett på gavebordene ser det ut som eventyrbøker (de store hvite, f.eks) er en hit for tiden. Barnebibel er også en klassiker. Et rørospledd (eller et annet kvalitetsullpledd) er også en flott og varig gave.
LilleSpire Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Er det ikke litt paradoksalt å gi astrologiske symboler i gave for å markere barnets inntreden i kirken? Et kors ville vært en mye mer passende gave. Det er ikke alle som døper barna sine som er superkristne. Jeg var i dåp i går, og barnet fikk et smykke med stjernetegnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 Kvalitetspledd er noe barnet også vil sette pris på senere. Hva med bøker som er litt mer for voksne? Atlas, bok om sopplukking, fauna og flora, friluftsliv, skikk og bruk, ordbok eller en bra kokebok? Lommeur i sølv er det helst besteforeldre som gir. Et lite smykke til en jente med et hjerte f.eks? En fin sparebøsse?
Vibi Skrevet 9. august 2011 #15 Skrevet 9. august 2011 Slenger meg på de som nevner bøker her. "Aschehougs beste"- serien er veldig fin, med både eventyrbøker, sangbøker og godnatthistorier. Sparebøsse i tinn Babyramme hvor man kan sette inn et par bilder, og inngravere navn, fødselsdato, vekt, lengde etc Den minste berganssekken med termos og matboks Sovepose OBOS-medlemsskap Smykker og sånt blir gjerne liggende i en skuff, så det kan man sikkert like gjerne styre unna. Eneste jeg har hørt folk ønske seg her, er slipsnål og mansjettknapper til gutt.
Wildy Skrevet 9. august 2011 #16 Skrevet 9. august 2011 Jeg har to tenåringsjenter, og begge fikk jo mengder med dåpsgaver på grunn av stor familie. Det som er i bruk er enkle sølv lysestaker( når jentene en gang flytter må jeg vel kjøpe meg enge, har blitt så vant til å ha de på bordet...) og noen av smykkene. Begge fikk emaljehjerter med blomstermotiv på forsiden og Fader Vår på baksiden, og de er fortsatt mye i bruk.Armbåndene har blitt for små, og de minste hjertene blir også litt for små når man vokser til, men var søte på når jentene var mindre. Fotoalbumene er for lengts fylt opp med bilder fra barneårene, og blir rett som det er plukket fram fra hylla. De gavene som har forsvunnet i en skuff er sølvkoppene ( jeg er litt dårlig på å pusse ting som bare står til pynt....), sølvrangle, bittelite smykkeskrin i sølv som knapt har plass til ett par øredobber før det blir kaos, boksen til " min første tann" ( hvor sjarmerende er det egentlig med tenner som ikke sitter fast i en munn?), og sølvbestikk med inngravert navn. Eventyrbøker synes jeg er en flott gave, samme med en skikkelig sekk. Og kvalitetspledd. Vi har fortsatt et Røros barnepledd fra ungene var små i bilen for kalde dager, og det er fortsatt like fint.
liv Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Nydelig høydemåler i tinn (Slipper pussinga), Har den etter største og ønsker oss til lille. http://daapskjole.no/dapsgaver/158-hoydemaler-qliten-blir-storq.html
Susan Sto Helit Skrevet 9. august 2011 #18 Skrevet 9. august 2011 Takk for mange fine tips, her skal jeg nok finne noe Tror det blir bøker eller bæremeis. Edit: Glemte å si ang budsjett. Har egentlig ikke noe spesielt budsjett, viktigst å finne noe jeg tror kan falle i smak. Vi fordeler utgiftene til gaven på tre stykker, så vi har jo litt å gå på. Ang. bæremeis, så kan det være greit å vurdere Manduca eller Ergo eller en tilsvarende sele istedenfor. Kanskje med veske til å feste på. Kan brukes fra tidligere, og er lettere å bære for den som bærer. Men her må man se an hva foreldrene kommer til å bruke. Bæremeisen vår har hvertfall blitt "besteforeldre-meis" Jeg har brukt den EN gang selv, bruker heller Manducaen til å bære barn på tur. Sånn i forhold til at jeg betalte like mye for begge, så kan man vel gjette hvilken som var verd det.
Gjest Spinell Skrevet 9. august 2011 #19 Skrevet 9. august 2011 Et par tips til: Barneservise eller barnebestikk. Vi kjøpte et bestikk i stål med plasthåndtak med gode grep i gave til en baby en gang. Husker ikke hvor, men det falt i alle fall i smak, og ble iflg foreldrene brukt daglig fra barnet ble gammelt nok til å forsøke å spise selv og helt til det var på tide å gå over til voksenbestikk. Barneserviser finnes i utallige varianter, i steintøy og melamin. Jeg digger Lurifax fra Porsgrund
Susan Sto Helit Skrevet 9. august 2011 #20 Skrevet 9. august 2011 Et par tips til: Barneservise eller barnebestikk. Vi kjøpte et bestikk i stål med plasthåndtak med gode grep i gave til en baby en gang. Husker ikke hvor, men det falt i alle fall i smak, og ble iflg foreldrene brukt daglig fra barnet ble gammelt nok til å forsøke å spise selv og helt til det var på tide å gå over til voksenbestikk. Barneserviser finnes i utallige varianter, i steintøy og melamin. Jeg digger Lurifax fra Porsgrund Det er sant, det er et bra kjøp. Vi har fått Mummitroll-bestikk til begge våre. (Stål, kan brukes hver dag.) Det er noe av det vi bruker mest. Hadde ønsker om Karius og baktus servise, men det fikk vi desverre ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå