AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Jeg har kuttet poteter fra kostholdet helt i ca 2-3 år, i frykt for at den skal gi meg diabetes og flere andre helseplager som har blitt beskrevet i ukeblader + +. Nå har jeg lurt litt på om jeg skal begynne igjen med å spise potet til middag et par ganger i uken. Vil det være dumt av meg å introdusere poteten på nytt? Gir den så rask og høy blodsukkerstigning at det er fare på ferde? Hvis ja - hvorfor? Hvis nei - hvorfor?
Redbull Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Trener du mye - ja Trener du lite - nei Ville holdt meg unna raske karbs om jeg ikke trente mye, altså 5-6 dager i uka. Dette er min mening :-
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 Om du koker poteter og lar de ligge i kjøleskapet over natten får de mye lavere GI. 1
Tøydokke Anna Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 et par poteter innimellom har da ingenting å si... verre om du spiser 1 kg sjokolade per dag.. 2
Redbull Skrevet 8. august 2011 #5 Skrevet 8. august 2011 Foresten, om du er normalvektig ville jeg ikke bekymra meg for potetene
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 Mat med høy GI er lurt å spise minst mulig av uansett om man er tynn eller tykk.
Spøkelse Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 http://treningsfysiolog.wordpress.com/2011/06/06/spis-potet-og-ha-ett-kritisk-syn-pa-glykemisk-indeks/
Glynis Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Ja. I mitt tilfelle er poteter halleluja-mat, men kan alltids nøye meg med et ja for din skyld. Har du forresten noensinne møtt en diabetiker som fikk sykdommen av poteter?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 Om det er ja, eller nei, kommer vel litt an på om du spiser "normal" norsk kost, eller om du følger en diett, som eksempelvis lavkarbo osv. Det kommer altså an på øyet som ser og du vil nok få like mange forskjellige svar som personer. Jeg vil si det er ja-, men noe som man bør begrense noe. Den gode gamle 1/3 av hver sort på tallerkenen er ikke så dum..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #10 Skrevet 8. august 2011 Har du forresten noensinne møtt en diabetiker som fikk sykdommen av poteter? Nei, det har jeg nok ikke. Men utifra alt Fedon og han gode venner sier, så virker det som om man garantert får diabetes hvis poteten har en fast plass i kostholdet
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Om det er ja, eller nei, kommer vel litt an på om du spiser "normal" norsk kost, eller om du følger en diett, som eksempelvis lavkarbo osv. Det kommer altså an på øyet som ser og du vil nok få like mange forskjellige svar som personer. Jeg vil si det er ja-, men noe som man bør begrense noe. Den gode gamle 1/3 av hver sort på tallerkenen er ikke så dum.. Ikke på lavkarbo. Elsker brød, pasta 4korn med yoghurt, alle kornvarer ekstra grove. Men jeg er redd for å spise disse tingene, selv om jeg elsker det, for dette kommer jo, i følge "eksperter" til å gi meg en rekke helseplager senere i livet. Så jeg går hele tiden rundt og tenker at jeg burde gå for lavkarbo selv om jeg overhodet ikke vil det. TS
Gjest Kim Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 Poteter er det vanligste mettningsgarnityret her i Norge og såfremt du ikke tar helt av, så er poteter en fin kilde til karbohydrater.
kanelsnurr Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 Fedon, og andre i hans gate, har gitt poteten et alt for dårlig rykte. Å bytte ut poteten, med pasta eller ris er i alle fall ikke et steg i riktig rettning, da har man sett seg litt for blind på et GI-tall. Jeg synes at dette blogginlegget forklarer bra (så får dere heller tilgi meg den lite vitenskapelige kilden, men jeg overlater pubmed "nerding" til noen andre)
Redbull Skrevet 9. august 2011 #14 Skrevet 9. august 2011 Det er da ingen som bytter ut poteten mot ris/pasta....
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #15 Skrevet 9. august 2011 Trener du mye - ja Trener du lite - nei Ville holdt meg unna raske karbs om jeg ikke trente mye, altså 5-6 dager i uka. Dette er min mening :- Kom med noe som er litt dummere, oh please. Det er kcal overskudd som avgjør om du går opp i vekt, ikke at man spiser poteter. Lavkarbofanatiker altså! 1
Redbull Skrevet 9. august 2011 #16 Skrevet 9. august 2011 Kom med noe som er litt dummere, oh please. Det er kcal overskudd som avgjør om du går opp i vekt, ikke at man spiser poteter. Lavkarbofanatiker altså! Åja, så bra at du lærte meg det da.............. Ta å bruk nicket ditt skal du komme med sånne frekke kommentarer di pyse!!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Det AB skrev er jo sant da, det er faktisk overskudd som får deg til å gå opp, ikke karbohydratene i potetene. Da forstår ikke du mye når deg gjelder basic human biology, og det var helt rett av AB å kalle deg for en lavkarbofanatiker, for det er typisk low-carb fanatikere å komme med noe så dumt som at "Karbohydrater gjør deg overvektig". 1
kanelsnurr Skrevet 9. august 2011 #18 Skrevet 9. august 2011 Det er da ingen som bytter ut poteten mot ris/pasta.... TS sier jo at h*n har kuttet ut poteten, fordi h*n er redd for at den er farlig, men i et senere innlegg at h*n elsker bl.a pasta. Jeg tror hverken pasta, ris eller poteter er farlig, og spiser alle med god samvittighet. Jeg forstår og at man sikker ikke spiser noen av de på lavkarb. Men uansett hva du sier så har det vært akkurat poteten som har blitt dratt fram som eksempel av f.eks Fedon, noe som gjør noen som ikke har satt seg ordentelig inn i ting (og ser seg blind på GI), tror at poteten er farligere enn den er. TS er jo nettopp et eksempel på en person som tror at potet er mer usunnt enn pasta.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #19 Skrevet 9. august 2011 Det kommer vel an på hvordan du spiser forøvrig, og hvordan du lever. Hvilke eventuelle "utfordringer" du har i forhold til ulike risikoer. Er du overvektig kan det være lurt å kutte ut en del karbohydrater (og/eller redusere totalt antall kalorier), er du i faresone for diabetes fra før er kanskje poteter en av tingene du bør kutte ned på osv. Lever du helt stillesittende vil det også være nødvendig å være veldig bevisst på kosthold om du skal kunne leve "sunt" (selv om det ikke er sunt å bare sitte stille). Men poteter er faktisk også kilde til mange nyttige stoffer, og er isolert sett ikke problematisk å spise. Poteten har tross alt vært den viktigste matkilden i Europa i flere århundrer. Jeg spiser poteter, det samme gjorde besteforeldrene mine som ble over 90 år og ikke var syke i det hele tatt før de siste få årene av livet. Om du totalt sett har et balansert og variert kosthold, er i fysisk aktivitet og som sagt ikke er i noen aktuell risikogruppe, er det ikke farlig å spise poteter.
Gjest margrit Skrevet 9. august 2011 #20 Skrevet 9. august 2011 Det AB skrev er jo sant da, det er faktisk overskudd som får deg til å gå opp, ikke karbohydratene i potetene. Da forstår ikke du mye når deg gjelder basic human biology, og det var helt rett av AB å kalle deg for en lavkarbofanatiker, for det er typisk low-carb fanatikere å komme med noe så dumt som at "Karbohydrater gjør deg overvektig". ..men det øker sultfølelsen og derfor sannsynligheten for overspising som er grunnen til at folk blir overvektige, selvom alle overvektige så klart lider av pecos, har feil gener eller hva enn de måtte hevde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå