Gå til innhold

Flytte på hybel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 15 år som skal begynne på videregående om ett år.

Saken er at mamma skal flytte til andre enden av byen, til en fyr som hun har vært sammen med i ca. 1 år. Hun sa det i dag, og at vi skulle flytte til nyttår.

Nå har det seg sånn at jeg ikke vil bo der. Føler på en måte at jeg er sliten av å flytte rundt. Jeg sa til henne at jeg heller ville bo på hybel når jeg begynte på 1. året på vgs. Dette er et halvt år etter at vi flytter, så da må jeg heller bo med pappa som bor 5 mil unna det halve året (men det finner jeg en løsning på) MEN da jeg sa dette ble mamma sur og sa at jeg ikke kunne gjøre det siden jeg var under 18, og at jeg ikke kom til å klare meg økonomisk, og at hun ikke kom til å hjelpe meg økonomisk viss jeg flytta ut.

VGS er jo i byen og viss jeg hadde bodd hos mamma, hadde jeg bare kunne gått ned, men jeg gidder rett og slett bare ikke å bo der i 3 og et halvt år. Tror ikke jeg holder ut.

Hva kan jeg gjøre? Har jeg lov å flytte ut selv om jeg er under 18? Mamma og pappa har jo sånn delt forsørgerrett, så han kan vel si at jeg kan flytte ut, eller må begge foreldrene godta det?

Kan jeg greie meg økonomisk?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VGS er jo i byen og viss jeg hadde bodd hos mamma, hadde jeg bare kunne gått ned, men jeg gidder rett og slett bare ikke å bo der i 3 og et halvt år. Tror ikke jeg holder ut.

Da er mitt forslag å prøve først. Du får tidsnok anledning å bo på hybel og få kjenne på utfordringen med å få det til å gå rundt økonomisk. Muligheten til å kunne bo gratis er ikke å kimse av.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan skal du greie deg økonomisk? Skal du jobbe ved siden av? Eller forventer du at moren din skal betale husleia og gi deg penger til mat?

Du kan søke om lån og stipend fra lånekassa. Da svir du bort tre år med lånemuligheter i en vending, kan straffe seg hvis du vurderer en lengre universitetsutdannelse senere i livet.

Du kan jo selvsagt bo på hybel uten å ta opp lån fra lånekassa, men så lenge du ikke har penger i banken eller tilstrekkelig inntekt, eller foreldre som har mulighet til å sponse deg, så går det jo ikke!!

Forslag: bo hos moren din første året på vg.skole, mens du prøver å skaffe deg en jobb. Se om du klarer å spare noe, og se hvor mye du klarer å jobbe uten at det går utover skolearbeidet. En hybel koster ca 5 - 6000 i mnd. Du trenger ca 2000 til mat, ca 500 til mobil, kanskje 1000 til strøm, kanskje 500 til kollektiv transport, kanskje 1000 til klær, sko......

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg har jobb. Mamma tror jeg ikke vil hjelpe meg økonomisk, men pappa kommer ti å gjøre det

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg har jobb. Mamma tror jeg ikke vil hjelpe meg økonomisk, men pappa kommer ti å gjøre det

Hvor mye har du mulighet til å tjene pr mnd samtidig som du går på skolen og gjør det bra der?

Hvor mye vil faren din gi deg pr mnd?

Hva er det som gjør at du ikke vil forsøke å bo sammen med moren din og hennes nye kjæreste? Jeg synes hun har vært veldig real mot deg når hun gir deg så god tid til å venne deg til tanken på å flytte. Synes du ikke at hun fortjener at du gir det et skikkelig forsøk i hvertfall?

Skrevet

I alderen du er nå så tror jeg du vil få det problematisk mtp økonomien.

Er ikke så godt kjent på dette området men kanskje NAV kan hjelpe deg?

Er grunnen din for å flytte på hybel avstanden eller at du ikke orker å være rundt din mor lengre?

AnonymBruker
Skrevet

I alderen du er nå så tror jeg du vil få det problematisk mtp økonomien.

Er ikke så godt kjent på dette området men kanskje NAV kan hjelpe deg?

Er grunnen din for å flytte på hybel avstanden eller at du ikke orker å være rundt din mor lengre?

Såvidt jeg vet vil ikke NAV hjelpe noen som går på skole og i tillegg er under 18 år. Når man er under 18 skal foreldrene forsørge deg, og når man går på skole kan man få lån og stipend.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg minner om at mamma kan si til hun blir grønn i trynet at hun ikke vil hjelpe økonomisk, det hjelper ingenting. Hun kan selv velge å hjelpe frivillig eller få et krav gjennom NAV. Det er ufint og barnslig av mamma å si sånt.

Når DET er sagt: det er veldig veldig dyrt å bo på hybel, jeg ville derfor heller prøvd å forhandle meg til gode boforhold på den nye plassen og heller spart pengene. Nå vet jeg ikke hva du har i månedslønn, men jeg vet godt hva en hybel koster og så skal man ha mat, klær o.l. i tillegg. Tenk deg godt om!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg minner om at mamma kan si til hun blir grønn i trynet at hun ikke vil hjelpe økonomisk, det hjelper ingenting. Hun kan selv velge å hjelpe frivillig eller få et krav gjennom NAV. Det er ufint og barnslig av mamma å si sånt.

TS er bare 15 år. Hvis moren ikke vil hun skal flytte for seg selv er det helt legitimt av henne å nekte å betale for at datteren skal bo på hybel når hun ikke trenger å flytte for å gå på skole. Om jenta velger å gå gjennom NAV så er det ufint og barnslig gjort av datteren. Og forhåpentligvis får hun ikke kravet igjennom siden hun ennå ikke er myndig og derfor bør bo hjemme hos en av foreldrene sine, med mindre det er snakk om mishandling eller tilsvarende på hjemmebane.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Jeg blir jo ikke mishandla. Jeg orker bare ikke tanken på å bo der i 3,5 år. Heller ikke på flytte rundt hele tiden som vi har gjort de siste åra. Det er vel også fordi at jeg ikke greier å være rundt mamma lengre. De som kjenner henne ville skjønt meg veldig godt. :gjeiper:

Jeg vil heller ikke kreve 40 000 av mamma. Jeg er jo ikke så slem.

Jeg tjener 120 kroner timen på jobben min. Men så må jeg jo studere også.. Jeg vet ikke hvor mye pappa kommer til å gi meg, men han sier at jeg bare kan komme dit når jeg vil og at det alltid vil være mat og en seng der osv.. Han kommer også til å kjøpe en leilighet til oss viss vi begynner på høyskole, så jeg vet han også hjelper meg økonomisk viss jeg flytter ut neste år.

Jeg skal jo selvfølgelig tenke over det ganske lenge først da :)

Gjest Blondie65
Skrevet

TS er bare 15 år. Hvis moren ikke vil hun skal flytte for seg selv er det helt legitimt av henne å nekte å betale for at datteren skal bo på hybel når hun ikke trenger å flytte for å gå på skole. Om jenta velger å gå gjennom NAV så er det ufint og barnslig gjort av datteren. Og forhåpentligvis får hun ikke kravet igjennom siden hun ennå ikke er myndig og derfor bør bo hjemme hos en av foreldrene sine, med mindre det er snakk om mishandling eller tilsvarende på hjemmebane.

Det er da barn/unge som har klart å tvinge gjennom dette før. Det er ikke verre enn at jenten velger å bo mest hos far og dermed får mor øket bidragsplikt.

Istedenfor at mamma - som er den voksne i denne saken - skal true med usakligheter om at hun ikke vil støtte sin datter - burde mamma sette seg ned med datteren og vise hva det koster å bo på hybel og ta en alvorsprat om hvorfor datteren ikke vil flytte. Et lite hint her er jo at det har vært nok flytting i følge datteren.

Skrevet

Du har krav på barnebidrag fra både mor og far og barnetrygden din. Du har ikke krav på borteboerstipend på videregående da det er for nær din mor, bostedsforelder må signere på lånesøknaden om du skal ha studielån på videregående, så lenge du ikke er myndig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Stor by, liten by?

Du må regne med at en hybel koster alt mellom 3000 og 6000 kr, kommer an på hvor du bor. La oss gå ut fra billigste alternativ.

3000 kr for en hybel.

2000 kr for mat.

1000 kr pr mnd til klær og sko (selv om du shopper lite så blir det fort et sånt beløp når du må ha ny vinterjakke, nye sko osv)

200 kr til mobil (men du vil kanskje oppleve at du vil trenge mer når du bor for deg selv)

500-1000 kr til personlig hygiene (shampo, såpe, bind, tamponger, barbering, sminke, hårstyling, frisør, kommer an på ditt eget forbruk)

500 kr til transport (eller hva et månedskort koster der du bor)

1000 kr til lommepenger/fritid/skoleutstyr

+ annet

Som du ser vil du fort trenge 10.000 kr hver eneste måned. Pluss at du må regne med å betale tre ganger husleien i depositum før du flytter inn. Og da tar jeg utgangspunkt i at hybelen er møblert så du slipper å handle inn møbler og utstyr.

Du KAN såklart klare deg på mindre. Du kan handle klær kun når de du allerede har omtrent faller fra hverandre, og da kun handle på salg eller på Fretex. Du kan spise usunt (nudler er billigere enn grønnsaker og frukt). Du kan droppe fritidsaktiviteter og du kan gå istedet for å ta buss/tog.

Det du må tenke grundig over er om det er verdt å slite så mye for å slippe å bo med moren din. Hun er garantert irriterende (de fleste mødre til tenåringer er det ;)), og jeg skjønner at du er lei av å flytte. Men kan det tenkes at du som så mange andre i den alderen bare føler et behov for privatliv og å teste vingene dine og klare deg selv? De fleste føler det sånn når de er 15-16. De fleste blir likevel boende hjemme til de er 18, og i de aller fleste tilfeller er det også den beste og mest fornuftige løsningen. Det er dumt å ta imot lån fra Lånekassa nå i så ung alder fordi du da kan ødelegge for deg selv senere. Og det er dumt om du må jobbe 20 timer i uka for å klare deg ved siden av skolen.

Bruk heller de neste årene til å jobbe så mye som du klarer ved siden av skolen uten at det går utover resultatene på skolen, og spar penger. Så har du et godt utgangspunkt når du er ferdig med videregående og flytter for deg selv.

Veldig mange opplever at når de flytter for seg selv så er det plutselig så mange ting man trenger som man ikke tenkte over da man bodde hjemme. Mange blir overrasket over hvor mye det koster å spise noenlunde sunt (frukt og grønt), og så trenger man jo sånt som vaskemiddel til klær, zalo, toalettpapir, grønnsåpe, tannkrem, vaskekost, støvkluter, gardiner, håndklær, sengetøy og alt mulig annet av småting som man ikke hadde tenkt over. En tube tannkrem koster ikke all verden, men når det er "tusen" småting man skal ha så blir det fort penger av det likevel.

• Liker 1
Gjest leeloo
Skrevet

Fra hvor til hvor er det dere flytter i Oslo? Det er jo i stor grad gode kollektivforbindelser her i byen, og kommer du inn på samme skole som vennene dine vil dere jo beholde kontakten. Samtidig kan det bli store avstander hvis vi snakker flytting fra Sognsvann til Stovner el., da kunne du like gjerne bodd hos din far (kriteriet for bostipend er at det er mer enn fire mil fra hjemmet til skolen, litt usikker på om man kommer opp i slike avstander innenfor Oslogrensa).

Dersom du flytter på hybel har mor faktisk bidragsplikt på lik linje med far, du har krav på å få barnetrygden og bidraget fra far på din konto i tillegg. Dersom det er særlige grunner kan du få borteboerstipend fra Lånekassen selv om du kunne bodd med mor (men "kjipt å flytte" teller ikke, det må være noe mer, sannsynligvis må det gjennom barnevernet eller ppt). Jeg flyttet selv ut da jeg var 15 (fylte 16 senere det året), men jeg gikk på skole lenger unna. Hovedgrunnen var dårlig forhold til stefar, søkte bevisst på linjer som gjorde at jeg kunne flytte uten å si i fra, da jeg kom inn sa jeg i fra at jeg kom til å flytte på hybel. Jeg husker egentlig ikke hvor mye penger jeg fikk fra mamma og pappa, men ikke mer enn det ville kostet dem å ha meg hjemme tror jeg.

Mht til lånekassen; det er en egen kvote for videregåendesipend, så man får ikke færre år støtte til høyere utdanning nå man får stipend på videregående (det ville vært rimelig urettferdig mot de som bor på steder der de faktisk må flytte etter u-skolen for å gå på vgs, og det er en del).

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Bor-borte/

Gjest leeloo
Skrevet

Ser jo nå at du faktisk ikek sier du bor i Oslo, det var bare den eneste byen jeg kom på som er stor nok til at det er et stort problem å flytte fra den ene enden til den andre.

Skrevet

Hvor bor du? Stor by, liten by?

Du må regne med at en hybel koster alt mellom 3000 og 6000 kr, kommer an på hvor du bor. La oss gå ut fra billigste alternativ.

3000 kr for en hybel.

2000 kr for mat.

1000 kr pr mnd til klær og sko (selv om du shopper lite så blir det fort et sånt beløp når du må ha ny vinterjakke, nye sko osv)

200 kr til mobil (men du vil kanskje oppleve at du vil trenge mer når du bor for deg selv)

500-1000 kr til personlig hygiene (shampo, såpe, bind, tamponger, barbering, sminke, hårstyling, frisør, kommer an på ditt eget forbruk)

500 kr til transport (eller hva et månedskort koster der du bor)

1000 kr til lommepenger/fritid/skoleutstyr

+ annet

Som du ser vil du fort trenge 10.000 kr hver eneste måned. Pluss at du må regne med å betale tre ganger husleien i depositum før du flytter inn. Og da tar jeg utgangspunkt i at hybelen er møblert så du slipper å handle inn møbler og utstyr.

Du KAN såklart klare deg på mindre. Du kan handle klær kun når de du allerede har omtrent faller fra hverandre, og da kun handle på salg eller på Fretex. Du kan spise usunt (nudler er billigere enn grønnsaker og frukt). Du kan droppe fritidsaktiviteter og du kan gå istedet for å ta buss/tog.

Det du må tenke grundig over er om det er verdt å slite så mye for å slippe å bo med moren din. Hun er garantert irriterende (de fleste mødre til tenåringer er det ;)), og jeg skjønner at du er lei av å flytte. Men kan det tenkes at du som så mange andre i den alderen bare føler et behov for privatliv og å teste vingene dine og klare deg selv? De fleste føler det sånn når de er 15-16. De fleste blir likevel boende hjemme til de er 18, og i de aller fleste tilfeller er det også den beste og mest fornuftige løsningen. Det er dumt å ta imot lån fra Lånekassa nå i så ung alder fordi du da kan ødelegge for deg selv senere. Og det er dumt om du må jobbe 20 timer i uka for å klare deg ved siden av skolen.

Bruk heller de neste årene til å jobbe så mye som du klarer ved siden av skolen uten at det går utover resultatene på skolen, og spar penger. Så har du et godt utgangspunkt når du er ferdig med videregående og flytter for deg selv.

Veldig mange opplever at når de flytter for seg selv så er det plutselig så mange ting man trenger som man ikke tenkte over da man bodde hjemme. Mange blir overrasket over hvor mye det koster å spise noenlunde sunt (frukt og grønt), og så trenger man jo sånt som vaskemiddel til klær, zalo, toalettpapir, grønnsåpe, tannkrem, vaskekost, støvkluter, gardiner, håndklær, sengetøy og alt mulig annet av småting som man ikke hadde tenkt over. En tube tannkrem koster ikke all verden, men når det er "tusen" småting man skal ha så blir det fort penger av det likevel.

Jeg er ikke helt enig i det oppsettet ditt her. Da jeg studerte for 7-8 år siden klarte jeg meg på de 6500 kronene jeg fikk fra lånekassen. Jeg klarte å spise sunn mat flere ganger i uka, og var på kino en gang i blant. Det ble selvfølgelig lite annet ekstra, men det gikk fint. Hadde da husleie på 3000.

Til TS; som flere andre her har nevnt bør du gå gjennom hvor mye du kan forvente å få i måneden opp mot hvor mye du forventer å bruke. Det er økonomisk trangt å flytte fra foreldrene sine, men det kan i noen tilfeller være verdt det. Du er ikke den første som flytter for deg selv for å gå på videregående, men du har den fordelen at du ikke MÅ. Økonomisk er det mye smartere om du bor med moren din, men det vet du jo. Hør med lånekassen hva du kan få av økonomisk støtte der. Det vil jo da bli at du får mer lån enn hvis du hadde valgt å bo med moren din, og det er noe du må ta med i vurderingen. Tenk deg godt om, det er ikke sikkert at den beste løsningen blir å flytte for seg selv..

• Liker 2
Skrevet

Du har krav på barnebidrag fra både mor og far og barnetrygden din. Du har ikke krav på borteboerstipend på videregående da det er for nær din mor, bostedsforelder må signere på lånesøknaden om du skal ha studielån på videregående, så lenge du ikke er myndig.

Leser du linker ser du nok at du vil få dine penger fra foreldre. Tror ikke din mor blir helt glad om du går til NAV og får det ordnet.

Din far vil nok kanskje smile om han betaler bidrag allerde. Han blir kanskje glad penger går direkte til deg og ikke gjennom din mor.

Han vil nok betele bidrag som før, det er din mor som nå må begynne å betale barnebidrag. Da får hun se hvordan din far har hatt det de årene han har betalt bidrag. Så skjønner ikke hva din mor hyler etter.

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/article3844733.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10037436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ville egentlig bare ønske deg lykke til - bodde på hybel da jeg var 14-16 pga problemer i heimen. Stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...