kirgit Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg er nettopp ferdig med bachelorgrad i informatikk ved Universitetet i Oslo, og lurer på om noen vet hva lønnsnivået ligger på? Søker stillinger som systemutvikler. Er spesielt interessert i forskjell på lønn som konsulent (hvor man har fastlønn + bonus), og fast stilling. Har et jobbtilbud på ca. 380.000 i fastlønn, men skal på et annet intervju på en konsulentstilling og lurer derfor på hva jeg kan forvente Bør jeg prøve å forhandle litt eller er tilbudet jeg har fått bra? Edit: hadde visst fått på en ekstra null i summen, mente 380.000 Endret 8. august 2011 av kirgit
SmallTalk Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg er nettopp ferdig med bachelorgrad i informatikk ved Universitetet i Oslo, og lurer på om noen vet hva lønnsnivået ligger på? Søker stillinger som systemutvikler. Er spesielt interessert i forskjell på lønn som konsulent (hvor man har fastlønn + bonus), og fast stilling. Har et jobbtilbud på ca. 3800000 i fastlønn, men skal på et annet intervju på en konsulentstilling og lurer derfor på hva jeg kan forvente Bør jeg prøve å forhandle litt eller er tilbudet jeg har fått bra? 380.000 (jeg antar at det er det, og ikke 3.8 mill det er snakk om) er akseptabelt. Jeg er dataingeniør og begynte på 380.000 i grunnlønn i fjor. Dersom du ikke har noe relevant erfaring, så har du ikke noe forhandlingskort. Dersom du som konsulent tenker på innleie, så vil ikke lønna være så forskjellig for deg som er helt fersk. Det er når man har noen år på baken at man eventuelt begynner å merke forskjellene lønnsmessig mellom det å være konsulent og fast ansatt, men gjør man en god jobb som fast ansatt, så vil forskjellen være marginal. Mitt inntrykk er at det er forholdsvis uvanlig å få bonus som konsulent, dette er vanligvis forbeholdt de som er fast ansatt. Slik er det ihvertfall i de miljøene jeg kjenner til. Forøvrig: Går man på fastlønn så har man lønn inklusive overtid og annen kompensering. "Vanlige" ansatte går sjelden på fastlønn, det er det stort sett personer med en eller annen sjefstittel som gjør. Det man vanligvis snakker om for din del er grunnlønn, og den er bare minimumslønnen iløpet av året. Endret 7. august 2011 av SmallTalk
kirgit Skrevet 8. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2011 Takk for svar! Blir spennende å se hva den andre jobben sender som tilbud, men da vet jeg at tilbudet jeg har fått er greit. Har lite lyst til å ta en jobb, for deretter å finne ut at jeg får for lite lønn i forhold til normalen i bransjen, jeg vil ikke at det skal være et irritasjonsmoment. Ellers er ikke lønn så viktig for meg, mye viktigere med en interessant jobb med utviklingsmuligheter! Konsulentjobben jeg søker, er jeg ganske sikker på at har en grunnlønn og en oppnåelig bonus, pga. har en venn som jobber for samme firma, men på .net delen (jeg søker stilling som java-konsulent). Men aner ikke hvor høyt lønnsnivå de har, og de har heller ikke tidligere pleid å ansette nyutdannede, så er litt vanskelig å finne ut... Jeg får vente og se
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå