Mamma1 Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Jeg er for tiden arbeidsledig, får ikke dagpenger før 1.oktober. Jeg får i stedet full overgangsstønad for aug og sept. Siste lønning var 12.juli, og jeg er nå helt blakk (30 kr på konto) overgangsstønad kommer den 20, og jeg har ikke sjans til å overleve med den inntekten. Hva gjør jeg nå? Kommer jeg til å få noen slags støtte frem til jeg får jobb eller dagpenger? Min datter som fremdeles går barneskolen har bursdag kommende uke, hun har heldigvis fått bursdagsgaven sin, men det blir jo latterlig dårlig med feiring.. Bilen er tom for drivstoff, jeg får ikke betalt tlf-regningene eller barnehageregningen, for ikke å snakke om billånet og studielånet. Er det noen mulighet?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Jeg vil tro at du også har fått både barnetrygd og bidrag i slutten av juli mnd. Nå vet jo ikke vi hvor stor den siste lønnen din var, men har du brukt opp alle pengene dine i tillegg til at det er endel regninger du ikke har betalt, tror jeg nok sosilakontoret vil mene at du har sløst bort pengene. Hvis du skal ha sjangs på sosialhjelp så må du legge fram alt av kvitteringer og bankutskrift sånn at de får tatt en vurdering på om du hører til de som trenger hjelp. 5
Gjest Iah Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 (endret) Lånekassen er grei å utsette, det er bare å logge deg inn på dine sider på hjemmesiden deres. Jeg stiller også spørsmålstegn ved hvordan du kan være helt blakk nå under en måned etter siste lønning, og fremdeles ha flere ubetalte regninger. Men sosialkontoret er nok stedet du må henvende deg. Endret 7. august 2011 av Iah
Sulosi Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Parker bilen til du har råd til bensin. Det er jo en grei årstid å komme seg rundt på uten bil. Studielånet kan du få utsettelse på, send inn en søknad via www.lanekassen.no Ser ut til at noe har skjedd den siste tiden eller?? Høres ut som den klemma jeg kom i når jeg ble separert. Aner ikke hva du fikk utbetalt den 12. juli og hva som har skjedd siden da (siden du får overg.stønad fra august...) men om du har blitt enslig forsørger nettopp nå så er jo det en forklaring. I så fall kommer det ikke dobbel barnetrygd før slutten av august og bidrag kan jo og drøye ettersom avtalen er.. Du må kontakte nav sosial og banken din (bil og utskrifter fra kontoene dine) i morgen og be om matpanger evt et mindre lån. De har sine regler og satser å følge men om du forklarer situasjonen kan det være de finner ett smutthull. Å få dekket bil-lånet, bensin osv kan du bare glemme. Helst ikke si at du har bil engang. Du kan få utsettelse eller hoppe over ett avdrag på bilen hvis du spør i banken (før forfallsdato). Forøvrig stusser jeg litt på at du ikke har tatt kontakt med nav sosial tidligere,...30,- kr på konto er jo litt sent da de har noen dagers behandlingstid også på akutte saker.
Mamma1 Skrevet 7. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2011 Hei, utsettelse på studielånet får jeg ikke, jeg var så dum at dette brukte jeg opp da jeg var veldig ung. Det er snart en mnd siden lønning, i denne perioden måtte vi flytte, så har hatt en del ekstrautgifter der. Jeg har vært aleneforsørger en stund, men skulle egentlig flytte til en annen kommune og sa derfor opp jobben min. Slik ting har blitt blir det ikke flytting ut fra kommunen. Derfor er jeg arbeidsledig. Bilen kan jeg ikke parkere, der er en mil til både barnehage og nærmeste butikk. I og med at lønnen min ble utbetalt den 12. og overgangsstønad ikke kommer før den 20, er det 8 dager uten oenger for min del. Jeg har ganske store utgifter og klarer aldri å legge noe til side. Alle regninger fra forrige mnd ble betalt, men selvfølgelig ikke de som kommer nå. Dvs et ca beløp på 16000 som må betales nå. Jeg får ikke stort i bidrag, 1500 kr av forskjellige grunner.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #6 Skrevet 7. august 2011 Kjedelig situasjon du har havnet i. Sosialkontoret er nokstedet for deg, men vær forberedt på at du ikke får hjelp siden du har/ har hatt inntekter, bidrag og dobbelt barnetrygd. Dvs at du i det minste fikk utbet ca 3500 forrige helg - vel å merke hvis du har ett barn, har du flere plusses ca 1000 kr på hver.
Orchideae Skrevet 7. august 2011 #7 Skrevet 7. august 2011 Jeg vil tro at du også har fått både barnetrygd og bidrag i slutten av juli mnd. Nå vet jo ikke vi hvor stor den siste lønnen din var, men har du brukt opp alle pengene dine i tillegg til at det er endel regninger du ikke har betalt, tror jeg nok sosilakontoret vil mene at du har sløst bort pengene. Hvis du skal ha sjangs på sosialhjelp så må du legge fram alt av kvitteringer og bankutskrift sånn at de får tatt en vurdering på om du hører til de som trenger hjelp. Og skal du ha sjangs til å få noe som helst må du selge bilen så fort du kan og betale billånet med pengene du får for den. Så får du heller kjøpe deg en billigere bil..
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #8 Skrevet 7. august 2011 Ser at du har barnehageplass også, å som enslig forsørger så får du nok stønad til barnepass også. Bostøtte, får du det? Tror ikke du skal forvente noe hjelp fra sosialen siden du tydeligvis får endel kr inn på konto hver mnd. Du er nok ikke av de som burde ha krav på mer økonomisk støtte enn det du allerede har. Du må nok tenke annerledes, billigere bosted, billigere bil osv... 1
Sulosi Skrevet 7. august 2011 #9 Skrevet 7. august 2011 På sikt bør du nok vurdere å flytte nermere buss/butikk/barnehage. Det er veldig ugunstig å bo såpass langt unna alt og gjøre seg helt avhengig av bil på en såpass lav inntekt. Har lav inntekt og bil selv, byttet nettopp til en billigere bil mtp reprasjoner (hadde mandagsbil før). Men om bilen ikke starter kan jeg i det minste bruke beina selv om det tar lengre tid og er tungvindt...bedre sent enn aldri. 1
liv Skrevet 7. august 2011 #10 Skrevet 7. august 2011 Sosialtjenesten vil gi deg avslag om du bruker pengene på å betale gjeld da sosialhjelp ikke skal brukes til å betale gjeld da det gir formueervervelse. Ta kontakt med statens lånekasse og forklar de situasjonen og få en ekstra utsettelse. Det koster dyrt men det må gjøres. Det samme gjelder andre lån, ink billån om du har det. Ta med deg selvangivelse, kontoutskrift for alle konti de siste tre mnd, husleiekontrakt, samværsavtale for barna, regning på innboforsikring og alle andre regninger og oversikt over hva du har brukt penger på i forb. med flytting/ hva du har kjøpt av møbler og hvitevarer (kopi av kvitteringer) og søk sosialtjenesten om hjelp til regningene (Barnehage, strøm, leie, etc.) Har du med alle ting du trenger for å søke går det raskere å behandle søknaden.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Hvorfor har du ingen oppsparte midler? Det er vanlig å ha en buffer, som kan brukes dersom man havner i en sånn situasjon. Det kan virke som om du er veldig uansvarlig når det gjelder din egen økonomi - det er tross alt bare snakk om 8 dager før du får pengestøtte. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 Hvorfor har du ingen oppsparte midler? Det er vanlig å ha en buffer, som kan brukes dersom man havner i en sånn situasjon. Det kan virke som om du er veldig uansvarlig når det gjelder din egen økonomi - det er tross alt bare snakk om 8 dager før du får pengestøtte. Nå har jo ts skrivd i tidligere innlegg at hun har så mye utgifter at hun aldri har råd til å spare. Det er ikke alle som har oppsparte midler, så ikke gidd å diskuter akkurat den saken der. Det var heller ikke ts sitt spørsmål her. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #13 Skrevet 9. august 2011 Nå har jo ts skrivd i tidligere innlegg at hun har så mye utgifter at hun aldri har råd til å spare. Det er ikke alle som har oppsparte midler, så ikke gidd å diskuter akkurat den saken der. Det var heller ikke ts sitt spørsmål her. Alle bør kunne spare noe, om ikke så mye, det handler bare om prioritering. Ut fra det TS skriver, forstår jeg det slik at hun har hatt lønn til og med juli - mens pengene hun får i august blir en uke forsinket ift når hun vanligvis mottar lønn. Dette har hun vel visst en stund, og burde ta en del grep om økonomien for å få pengene til å strekke til. At hun allerede er blakk, kan tyde på dårlige prioriteringer og manglende evne til å ta anvar. 4
Mamma1 Skrevet 9. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 9. august 2011 (endret) Nei, jeg har aldri hatt mulighet til å legge til side noe, som alene med tre barn er man sjelden det.. Dette er noe som kom veldig brått på, i midten av juni kom dette på. Hva som skjedde orker jeg ikke legge ut om, men et brutt forhold er inne i bilder. Jeg har vært på nav, men har ikke fått svar ennå. Krysser bare fingrene. Med tre barn, to av dem tenåringer, et gedigent studielån som ikke svarer til lønnen, utgifter til bil, telefon, strøm, husleie osv så er kontoen ofte skrapadagen før lønning. Nå måtte jeg også gå til innkjøp av et kjøleskap, pluss at jeg måtte flytte et stykke fra sentrum så ble kontoen tom lenge før tiden. Og ja , jeg kjøpte brukt gjennom finn. Det er heller ikke gratis å flytte. Vi lever ikke noe luksusliv, og bruker ikke penger på ting som mange tar som en selvfølge. Jeg går til frisøren en gang i året, ene barnet også, den yngste klipper jeg selv, mens eldste går til en dame som ikke er frisør, men kan klippe og tar 50 kr gangen. Vi går aldri på kino, er aldri ute og spiser, tror der er tre år siden sist. Jeg kjøper brukte klær til meg selv og to av barna og spiser rimelig mat. Vi har ikke vært på ferie alle sammen noen gang heller. Jeg har tatt med meg et barn på ferie om gangen, og det har skjedd kanskje to ganger på de to eldste barna. Alltid billigste måte til nabolandene. Jeg har heller ikke pc, der er det bare den eldste som har. Så nei, noe sløsing er det ikke snakk om. Endret 9. august 2011 av Mamma1 1
Mamma1 Skrevet 9. august 2011 Forfatter #16 Skrevet 9. august 2011 Har du søkt om bostøtte? Jeg søkte om det i går også, men fikk beskjed om at de kun ser på inntekt og husleie, ingen andre utgifter tar de hensyn til, så jeg vet ikke om jeg får det.
Alvina Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Nei, jeg har aldri hatt mulighet til å legge til side noe, som alene med tre barn er man sjelden det.. Dette er noe som kom veldig brått på, i midten av juni kom dette på. Hva som skjedde orker jeg ikke legge ut om, men et brutt forhold er inne i bilder. Jeg har vært på nav, men har ikke fått svar ennå. Krysser bare fingrene. Med tre barn, to av dem tenåringer, et gedigent studielån som ikke svarer til lønnen, utgifter til bil, telefon, strøm, husleie osv så er kontoen ofte skrapadagen før lønning. Nå måtte jeg også gå til innkjøp av et kjøleskap, pluss at jeg måtte flytte et stykke fra sentrum så ble kontoen tom lenge før tiden. Og ja , jeg kjøpte brukt gjennom finn. Det er heller ikke gratis å flytte. Vi lever ikke noe luksusliv, og bruker ikke penger på ting som mange tar som en selvfølge. Jeg går til frisøren en gang i året, ene barnet også, den yngste klipper jeg selv, mens eldste går til en dame som ikke er frisør, men kan klippe og tar 50 kr gangen. Vi går aldri på kino, er aldri ute og spiser, tror der er tre år siden sist. Jeg kjøper brukte klær til meg selv og to av barna og spiser rimelig mat. Vi har ikke vært på ferie alle sammen noen gang heller. Jeg har tatt med meg et barn på ferie om gangen, og det har skjedd kanskje to ganger på de to eldste barna. Alltid billigste måte til nabolandene. Jeg har heller ikke pc, der er det bare den eldste som har. Så nei, noe sløsing er det ikke snakk om. ' Jeg vet ikke hva du har rett eller krav på, men i en søknad må du ta med at livsituasjonen er endret, og det har den vel siden det har vært et samlivbrudd? Håper det ordner seg, men søk på grunnlag av endret livsituasjon, som regel gjelder det ved skilsmisse, men i disse dager burde også et samlivsbrudd kunne være gyldig. 1
Sulosi Skrevet 9. august 2011 #18 Skrevet 9. august 2011 Alle bør kunne spare noe, om ikke så mye, det handler bare om prioritering. Ut fra det TS skriver, forstår jeg det slik at hun har hatt lønn til og med juli - mens pengene hun får i august blir en uke forsinket ift når hun vanligvis mottar lønn. Dette har hun vel visst en stund, og burde ta en del grep om økonomien for å få pengene til å strekke til. At hun allerede er blakk, kan tyde på dårlige prioriteringer og manglende evne til å ta anvar. Hvordan prioritering?? Hva skal det prioriteres mellom?? Mat, strømregning, husleie, forsikring, nye sko når de gamle har 5kroners hull under?? Bursdagsgave til bestevennen (hva om den ble prioritert bort i fjor også), tannregulering (men da tar men vel ikke ansvar om det prioriteres bort)...bare noen eksempler på hva man har å "prioritere" mellom når pengene kommer inn på konto og man har en inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #19 Skrevet 9. august 2011 Hvordan prioritering?? Hva skal det prioriteres mellom?? Mat, strømregning, husleie, forsikring, nye sko når de gamle har 5kroners hull under?? Bursdagsgave til bestevennen (hva om den ble prioritert bort i fjor også), tannregulering (men da tar men vel ikke ansvar om det prioriteres bort)...bare noen eksempler på hva man har å "prioritere" mellom når pengene kommer inn på konto og man har en inntekt. Personer som skriver sånne innlegg som du svarte på har aldri vært nødt til å snu på krona selv. De vet ikke hvordan det er å ha ansvaret for barn, betjene boutgifter, strømutgifter, forsikringer, kjøpe mat, klær osv. De vet ikke hvordan det føles for en forelder å aldri kunne gi barna sine noe de ønsker seg - uten at det går utover andre prioriteringer. De skjønner tydeligvis ikke at det er vondt når man aldri kan sende barna i bursdag fordi at det er ikke rom for å kjøpe bursdagsgave. De reiser sikkert på utenlandsferier selv, å vet ikke hvordan det er å aldri kunne ta med barna sine på sydentur. Bare det å kjøpe pass til tre barn og en voksen koster en formue når man fra før har lite. Det er så lett å dømme andre, men dere som sitter så høyt på deres pidestaller, jeg skulle virelig ønske at dere fikk oppleve situasjonen til ts. Da tenker jeg dere hadde sett virkeligheten med andre øyne. 4
Sulosi Skrevet 9. august 2011 #20 Skrevet 9. august 2011 Personer som skriver sånne innlegg som du svarte på har aldri vært nødt til å snu på krona selv. De vet ikke hvordan det er å ha ansvaret for barn, betjene boutgifter, strømutgifter, forsikringer, kjøpe mat, klær osv. De vet ikke hvordan det føles for en forelder å aldri kunne gi barna sine noe de ønsker seg - uten at det går utover andre prioriteringer. De skjønner tydeligvis ikke at det er vondt når man aldri kan sende barna i bursdag fordi at det er ikke rom for å kjøpe bursdagsgave. De reiser sikkert på utenlandsferier selv, å vet ikke hvordan det er å aldri kunne ta med barna sine på sydentur. Bare det å kjøpe pass til tre barn og en voksen koster en formue når man fra før har lite. Det er så lett å dømme andre, men dere som sitter så høyt på deres pidestaller, jeg skulle virelig ønske at dere fikk oppleve situasjonen til ts. Da tenker jeg dere hadde sett virkeligheten med andre øyne. Puh..ett lite øyeblikk trodde jeg du kritiserte meg, ble helt svett av mengden kritikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå