Gå til innhold

Turbomammas treningsdagbok


Aud Long

Anbefalte innlegg

Nå er det tre uker siden jeg startet mitt nye sunnere liv.

Jeg er en småbarnsmamma med en unge som nærmer seg to år.

Er en travel, ambisiøs blid dame som det er bra tak i. Nesten litt for godt tak i - derfor er målet å komme i bedre form - både for ryggen, helsa og humørets del.

Medio juli og oppstart: 75 kilo og 164 cm. Målet er å passe mine egentlige klær bedre, og kanskje droppe noen kilo.

Boken skal brukes til å motivere, kartlegge og skildre treningslivet - en liten del av et ellers aktivt liv med fokus på jobb og barn.

Jeg har fått meg medlemskap i en treningssenterkjede og tester stadig ut nye treningsformer. Morsomt! :) Jeg blir så stolt av meg selv hver gang jeg trener - spesielt når jeg hadde mest lyst å være sofadyr.

Her kommer jeg til å kartlegge treningen, litt kosthold og tanker. Hyggelig om du vil følge treningsferden! :)

De første ukene har jeg trent minst hver andre dag, i snitt 4-5 ganger i uka. For det meste økter på 45-60 minutter - og noen rolige på rundt halvtimen. Hovedsaklig aerobic-timer uten for mye koordinasjon, eller min kjære ellipsemaskin og litt mage- og ryggøvelser. Trener en del dansetimer og noe svømming.

Når jeg medio august begynner i full jobb, belager jeg meg på minst to treningsøkter i uka, aller helst tre-fire - får disse hvordan det går/blir.

De første ukene syns jeg det var lett å holde seg unna godis og brus. Den siste uka har det skjeiet litt ut. Har hatt mensen - ingen unnskyldning, men en forklaring - jeg lot meg rive litt med, nå skal jeg prøve gradvis og tone ned snopinga ;). Men har ingen nekt eller stopp. Prøver heller å motivere meg til å velge sunt.

To ting som hjelper på når jeg er fysen:

1. Lag smoothies av deilige frosne bær, en banan eller to og vann eller yougurt eller melk.

2. Spis en brødskive eller to først, har jeg ennå lyst på snop så kan jeg innvilge meg det - men da har jeg i alle fall stoppet sulten om det var det som lurte meg til å ville ha snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dette klarer du :Nikke:

Det er ikke alltid at man er motivert til å trene etter lange dager på jobb, komme hjem til små barn, ordne middag, husarbeid osv. (Kjenner til den altfor godt...) Men utrolig hvor stolt man føler seg etter å ha trena, enig! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dette var ikke imponerende greier, jeg rakk å starte dagboka og så glemme/droppe alt. Kort oppsummert ble det en travel høst med veldig ymse trening.

Siden sist har jeg blitt gravid, og er nå 9 fulle uker. Har så smått begynt å trene igjen, har vært godt å ta det med ro de første gravidukene.

Dermed vil denne treningsboka få gravidfokus.

Målet er to treningsøkter/uke - gjerne tre.

Tenker det blir ca 50 prosent ellipsemaskin (skånsom for kroppen) og litt øvelser, slik som planken og en øvelse der jeg ligger på siden, og løfter benet opp 15 rep, før jeg bytter.

Og de siste 50 prosentene vies til vanngym og noe dansetrening.

Går på treningssenter, og skal prøve å finne rolig og fin dansetrening som kan passe til gravide. Vet at jeg ikke skal trene magemuskler nå.

Og så må jeg prøve å snike inn litt bekkenøvelser og kniping - det er jeg håpløs på. Kanskje jeg blir motivert til å gjøre om jeg kan kartlegge det her?

Vi får se hvordan målet om to økter i uka går, rimelig trøtt og gåen for tida + jobb med noe kveldsarbeid.

Men det er vel bare å kicke seg selv ut! Var på vanngym i går da - 45 minutter, så jeg er good noen dager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...