Gå til innhold

Eldre hunder - mageproblemer på 6. dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nabo har en gammel hund. Den har slitt noen dager, først med forstoppelse på mandag og i ett døgn. Da spiste den ikke og ville knapt drikke.

Tirsdag kveld fikk den avføring, men hadde lite lyst på mat og drikke. Onsdag spiste den litt ris og fikk vann med litt leverpostei. Dette drakk den mye av og formen virket bedre. Samme dag fikk den diare og oppkast. Dagen etter diare, men den spiste litt og etter det kom den løse magen som et skudd, fredag diare også på natten og ut ørten ganger dagen.

Samme dag kjøpte eier zooloc pasta, hunden drikker mye vann men vil ikke ha mat og får ikke mat. I dag tidlig og i natt (sent i går) - diare. Veterinær anbefaler ikke å gi leverpostei blandet med vann fordi det er hardt for magen.

Den er gammel og har hjerteproblemer. Det har vært et magevirus blant nabohundene, men ikke noe som har vart i flere dager. Kan den slite med ting eier ikke vet om? Den er ikke like glad når det kommer besøk, den hilser, men vil ikke ha kos og vil helst være i fred. En av nabotispene har løpetid og da er den glad i møte med henne, men sover etterpå. Almentilstanden er ok, men forandret. Hunden er mer slapp og unngår nærkontakt, vil gå turer men løper ikke som den pleier, lunter mest.

Hva kan dette være? Den er self vaksinert og har aldri slitt med fordøyelsen. En i familien ga den rått kjøtt to dager før dette startet, det resulterte i forstoppelse, men gikk over etter litt over ett døgn.

Væskeinntaket er bra igjen, og alt drikke blir målt opp. Men i varmen tror jeg hunden ble litt dehydrert en dag og til slutt ikke ville drikke selv, derfor leverpostei i vann og engangpumper for å hjelpe med væske.

Jeg er veldig bekymret for hunden. Eier må kanskje overtales til å ta den med til en dyreklinikk i dag, fordi dette jo bare er diare. Jeg har ikke snakket med eier, har bare fått melding om at det er løs mage i dag igjen. Jeg er bakfull, men skal få i meg kaffe og kan selvsagt bli med. Tror eier, som er litt opp i årene, er bekymret, men det har vist seg før at eier ikke vil se faresignaler i noe og nesten må tvinges. Foreksempel da hunden hostet og hadde vann i lungene pga hjertesvikt. Nå går den på medisiner og fungerer fint på det.

Eier har pratet med veterinær og kan dra dit i dag. Hva kan veterinær gjøre? Det er ingen fare, i følge eier, for at hunden har fått et bein i halsen. Den har heller ikke fått annen mat enn föret den spiser daglig (før dette begynte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, veterinæren har i alle fall mulighet til å ta røntgen og finne ut om noe sitter fast i fordøyelsessystemet (symptomene ligner på det vår hund fikk da den hadde noen beinsplinter i magen), og behandle deretter (vår fikk parafin og antibiotika).

Ting som sitter fast i magen skaper problemer nok i seg selv, og i tillegg blir det gjerne betent (derfor antibiotika).

Om det er et virus kan nok ikke så mye gjøres, annet enn å lette symptomene som hunden har (og bare DET er god nok grunn til å gå til veterinæren!).

Det er dyreplageri å la hunden gå så lenge med slike problemer, og uansett hvor lite vet kan gjøre, så kan vet i alle fall gjøre mer enn dere selv kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal til veterinær nå, eier har ringt klinikken og de anbefalte å komme siden det har vart så mange dager.

Jeg frykter at det kan være noe alvorlig, begynnende nyresvikt eller annet, uten at jeg kan så mye om det. Eier er ikke uansvarlig, men er så glad i hunden og vil helst at den alltid skal være frisk eller at det er noe forbigående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er du frekk og roper om dyremishandling?

Almentilstanden er blitt vurdert og eier har vært i dialog med vet.kontoret siden torsdag. Diaren oppstod onsdag. Først var det forstoppelse. Jeg har mistanke om en begynnende nyresvikt og det finnes medisiner. Men å kalle det dyremishandling, er vel i drøyeste laget?

Hunden drikker vann, er interessert i tispe med løpetid, sover mye, har mageproblemer og vil ikke leke som vanlig.

Grunnen til at veterinær blir oppsøkt er ikke magesmerter, det kan være langt mer alvorlig og hunden har ikke fått i seg noe fremmedlegeme. Tror heller ikke det blir mistanke om det.

Dyreplageri? Mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, veterinæren har i alle fall mulighet til å ta røntgen og finne ut om noe sitter fast i fordøyelsessystemet (symptomene ligner på det vår hund fikk da den hadde noen beinsplinter i magen), og behandle deretter (vår fikk parafin og antibiotika).

Ting som sitter fast i magen skaper problemer nok i seg selv, og i tillegg blir det gjerne betent (derfor antibiotika).

Om det er et virus kan nok ikke så mye gjøres, annet enn å lette symptomene som hunden har (og bare DET er god nok grunn til å gå til veterinæren!).

Det er dyreplageri å la hunden gå så lenge med slike problemer, og uansett hvor lite vet kan gjøre, så kan vet i alle fall gjøre mer enn dere selv kan!

Hvorfor beskyttet dere ikke hunden for beinsplinter imagen? Er ikke det dyreplageri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...