Gå til innhold

Alternativ til cavalier king charles spaniel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller hva med dansk-svensk gårdshund? Livlig, aktiv og trivelig, veldig gjev størrelse og tåler en trøkk. :) Ellers er jo JRT og PRT alternativ, men de er gjerne litt striere i gemyttet. Morsomme hunder da!

Tibber er ikke hunder, de er mer som katter. :fnise: Jeg er glad i førerorienterte hunder. Sheltie er også en slik! Kan bruke den til noe uten at den faller i fra.. det er også tøffe og vakre hunder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte noen ble å kommentere den rasen ja...

men hva mener du med "så og si fremstilt i lab"

Det største problemet med bulle er vell den snuten, men seriøse oppdrettere avler ikke frem de korte snutene som gir puste problemer.

Når det er sagt, så har alle raser noen sykdommer de er mer disponert for en andre..

Mennesker har avlet og avlet på rasen for å få "kvalitetene" som den Franske Bulldogen har nå. Alle raser har sykdommer ja, men ikke så omfattende sykdommer og feil som "menneskeskapte" raser.

Selv synes jeg at Papillon, Tibbe og Bichon Havanais blir for små.. Vil ha en turkamerat også :)

For noe tull! Jeg har min Havanais med på alt. Siste fjellet vi var på er ca 300 m.o.h og det hadde hun ingen problemer med å takle. Hun er en like fullverdig turkamerat som alle de andre rasene du nevner.

Folk tror at små hunderaser er til pynt og derfor ender de opp med å bli late, gneldre bikkjer. Oppdrar man hunden riktig og lar den være en hund som er med på turer, blir det en knallgod turkamerat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har avlet og avlet på rasen for å få "kvalitetene" som den Franske Bulldogen har nå. Alle raser har sykdommer ja, men ikke så omfattende sykdommer og feil som "menneskeskapte" raser.

For noe tull! Jeg har min Havanais med på alt. Siste fjellet vi var på er ca 300 m.o.h og det hadde hun ingen problemer med å takle. Hun er en like fullverdig turkamerat som alle de andre rasene du nevner.

Folk tror at små hunderaser er til pynt og derfor ender de opp med å bli late, gneldre bikkjer. Oppdrar man hunden riktig og lar den være en hund som er med på turer, blir det en knallgod turkamerat.

Jeg har som sagt en Cavalier selv og hun er heldigvis veldig sporty.Henger med milevis på tur både sommer og vinter. Og jeg er vel igjen over gjennomsnittelig glad i friluftsliv. Synes selv at B. Havanais er en skjønn hund og har passet en slik flere ganger. Men den blir litt for lite sporty for meg.

Jeg er likevel helt enig med deg ang at mange skaffer seg slike små hunder og tror at de ikke trenger mosjon. Men det er feil!!

Har foressten lest at en blanding mellom cavalier og havanais er blitt veldig populær i utlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også verdens skjønneste cavalier, og hadde ikke fryktet å skaffe cavalier neste gang også.

Dersom jeg skal ha ny hund så blir det en cavalier, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg har som sagt en Cavalier selv og hun er heldigvis veldig sporty.Henger med milevis på tur både sommer og vinter. Og jeg er vel igjen over gjennomsnittelig glad i friluftsliv. Synes selv at B. Havanais er en skjønn hund og har passet en slik flere ganger. Men den blir litt for lite sporty for meg.

Jeg er likevel helt enig med deg ang at mange skaffer seg slike små hunder og tror at de ikke trenger mosjon. Men det er feil!!

Har foressten lest at en blanding mellom cavalier og havanais er blitt veldig populær i utlandet ;)

Du har passet EN hund og finner ut hvordan rasen er ut ifra det individet? Den hunden var nok bare ikke trent eller vant til å være med på lange turer. Du kan ikke ta med verken en hund eller person som aldri har vært på fjellet før og forvente at de når toppen i løpet av en time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har passet EN hund og finner ut hvordan rasen er ut ifra det individet? Den hunden var nok bare ikke trent eller vant til å være med på lange turer. Du kan ikke ta med verken en hund eller person som aldri har vært på fjellet før og forvente at de når toppen i løpet av en time..

Godt innlegg som setter på plass litt av de egoistiske, dumme oppfatningene noen av hundeeierne her inne har. Som du påpeker, det er individet som avgjør! Jeg har erfart av min Havanais er sprekere enn en Schæfer på samme alder... og dette er pga. at schæferen ikke er tilstrekkelig trent og oppdratt. Hvis man leser på rasestandarer og beskrivelser av rasen ser man at Havnaiasen trenger "lite" mosjon, men dette er jeg faktisk ganske uenig i. Jeg har erfart av Havanaiser ofte både tåler og trenger mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en chinese crested PP vil passe bra for deg. Jeg har en naken valp i hus nå og er skikkelig imponert over den. Veldig bra gemytt på den. Kosete og hengiven ovenfor alle mennesker, men spesielt ovenfor oss eiere. Og så er den veldig sporty og tøff på tur. Den velger å hoppe gjennom lyngen i stedet for å ta stien når vi går i skogen og løper og svinser rundt.

Vår er naken da. Men om du er villig til å ta litt pelsstell så er jo PP fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

TS igjen.

Dvergschnauser har jeg ikke vurdert engang. Jeg syns de ser så tøffe ut, så jeg har liksom tenkt at jeg ikke var tøff nok til å være schnausereier. :fnise: Skal absolutt sette meg mer inn i rasen nå.

Jeg elsker dem. Kan ikke tenke meg å skaffe meg annen hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Da har jeg lest om forskjellige hunderaser hele helgen. :)

Kjempemange gode forslag, nå gjelder det bare å se om jeg får mulighet til å tilbringe litt tid sammen med noen hunder av de rasene jeg ikke kjenner så godt til. Jeg vet selvfølgelig at hvert individ er forskjellig, men et visst inntrykk får man vel ihvertfall.

Jeg har hørt mange si at tibber er mer som katter enn hunder. Jeg skal passe en tibbe neste helg, blir spennende å se hvordan det går. Jeg er nesten forberedt på mjauing. :fnise:

Så har jeg avtalt med en venninne som har dansk-svensk gårdshund at hun skal komme på besøk med hunden. Dvergschnauser og bichon havanais ser det også ut som jeg får "date" med nå snart. :fnise:

Så jobber jeg med å finne ut om noen jeg kjenner eier noen av de andre rasene som er blitt nevnt. Dette skal gjøres grundig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er heeeerlige! :) Er selv mest glad i JRT da jeg liker hunder som er veldig frempå og med høy kompisfaktor (derav også welsh corgi og sheltie), men jeg har vært på laaange turer med chihuahua også før for den saks skyld. Og de har satt svære hunder på plass når vi har stoppet for å hilse. Det går an å forme en hund ganske mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...