Gå til innhold

Alternativ til cavalier king charles spaniel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har tidligere vært eier av to cavalierer som faktisk ble 12 og 14 år og holdt seg friske hele livet, men med tanke på eventuelle helseprobler vet jeg ikke om jeg tør å skaffe cavalier igjen.

Men problemet er at jeg har forelsket meg så fryktelig i denne rasen at jeg har vanskeligheter med å velge en annen. Jeg sammenligner alltid de andre rasene med cavalier og hittil er det ingen rase jeg har følt at jeg passer like bra sammen med, i mangel på bedre ord.

Jeg har nå vært hundeløs i nesten to år nå og savnet etter hund begynner å bli stort, så jeg håper virkelig jeg klarer å finne en passende rase snarest mulig.

Jeg ønsker:

-en liten hund, men ikke så liten at jeg konstant er redd for å skade den. Noe mellom fire og tolv kilo kanskje?

-en kosete hund. Dette varierer selvfølgelig fra individ til individ, men noen raser er jo mer kosete enn andre. Noe av det jeg savner mest med å ha hund er å sitte i sofaen og se på tv med hund på fanget.

-en bra turkamerat. Hunden bør takle et par timers tur uten å bli helt utslitt (men blir den det en sjelden gang, er det jo bra at den er liten og eventuelt kan puttes i sekken.

-en rolig og vennlig hund som ikke har iboende aggressivitet mot andre dyr.

Jeg kan tilby:

-en ganske stor leilighet der hunden kan gå fritt rundt dersom den ønsker det. Møblene er til for å brukes, så hunden får tilgang også til de.

-to til tre tisseturer på rundt et kvarter og en lang tur på opp til halvannen time hver dag.

-en eier som jobber mye hjemme, så hunden behøver kun å være alene opp til fem timer av gangen.

-stell av pels opp til et kvarter per dag. Jeg liker å dulle med hunder, men de som krever en time om dagen blir for mye jobb selv for meg.

-mye kjærlighet. Jeg har nok en liten tendens til å skjemme bort hunden, ikke med mat eller leker, men med oppmerksomhet og kos. Dette gjør nok at jeg bør ha en rase som ikke er så dominerende.

-mental trening hver dag, men ikke i ubegrenset mengde.

-en eller to andre hunder å bo med etter hvert, men jeg vil gjerne vente til hund nummer en blir voksen før jeg skaffer flere hunder.

Hunden kommer til å bo sammen med to voksne mennesker. Vi har ingen barn, men tantebarna mine på fem år kommer innom i blant. De er svært hundevante og vet nøyaktig hvor grensene går, så det blir neppe et problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på welsh corgi. :) Litt funky utseende, men det er skikkelige kompishunder, tøffe, men allikevel snille! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

En bekjent av meg har welsh corgi og hun angrep cavaliertispen min flere ganger, så jeg har alltid trodd de var hissige hunder.

Men det kan jo naturligvis ha gjeldt kun den hunden, jeg skal lese om rasen. :)

Skrevet (endret)

volpino italieno.

Den er krevende den også, men hva ... alle raser er krevende. De skal tilpasses, og det er ikke alltid det går på skinner, heldigvis går det bra til slutt.

Mpt, har sett for mange finn.no annonser og det er deprimerende, for menneskeheten....

Endret av Alvina
Skrevet

Jeg tenkte også med en gang på tibetansk spaniel :)

Skrevet

Langhåret dachs?

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar.

Tibbe er en av de rasene jeg sterkt vurderer, sammen med papillon/phalene og chinese crested powder puff.

Jeg har ikke lest noe særlig om volpino italiano og dachs, skal gjøre det nå. :)

Kjempefint å få mange forslag, er jo ikke så lett å ha oversikt over alle raser.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg synes chinese crested powder puff vil passe bra. Jeg vil selv ha Cavalier, men på grunn av helseskadene skal jeg selv ha en chinese crested powder puff. Det er ihvertfall den rasen jeg synes ligner mest :)

Skrevet

Du kan også sjekke ut bichon havanais.

Skrevet

Du kan også sjekke ut bichon havanais.

Jeg har en Bichon Havanais. Mest fantastiske hunden i hele verden. Forstår ikke hvorfor det fortsatt er relativt få som har denne rasen i Norge... Aldri møtt en mer lettlært, sosial, snill, lojal hunderase enn denne.

Skrevet

Hvis man får en sunn hund tror jeg bare har møtt en tibbe, da kan man jo unngå raser... *Det viktiste er gemytt og det ser man også på valpestadiet.

Jeg har lyst å sjokkere vennene mine og få en chihuahua, men de har sagt at da vil de aldri møte meg igjen.Jeg stilte dem revolverpistol-spørsmål, og de måtte jo svare. Men saken ble henlagt, og de ville ikke sett så rart på meg som de først trodde. Jeg er litt sliten av å bruke øks på andres hoder. men...

Hvis du vet at en polarhund ikke har eget revir, og derfor bjeffer lite, da kan du også si hyyyyyssssssjjjj. til også en valp. :)

AnonymBruker
Skrevet

Fransk bulldog :rodmer:

Liten men ikke for liten. Personlighet som over går alle og alt :rodmer:

Skrevet

Fransk bulldog :rodmer:

Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe av hunderasene som er så og si fremstilt i lab av mennesket. Fransk bulldog er en slik rase. De er flotte, hengivene hunder, men avlet på en ugunstig måte som gir en lang rekke sykdommer bl.a. og "feil". Bulldogen er kanskje liten, men den kan veie opp til 14 kg og det er tungt!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe av hunderasene som er så og si fremstilt i lab av mennesket. Fransk bulldog er en slik rase. De er flotte, hengivene hunder, men avlet på en ugunstig måte som gir en lang rekke sykdommer bl.a. og "feil". Bulldogen er kanskje liten, men den kan veie opp til 14 kg og det er tungt!!

Skjønte noen ble å kommentere den rasen ja...

men hva mener du med "så og si fremstilt i lab"

Det største problemet med bulle er vell den snuten, men seriøse oppdrettere avler ikke frem de korte snutene som gir puste problemer.

Når det er sagt, så har alle raser noen sykdommer de er mer disponert for en andre..

Skrevet

Kooiker, Sheltie eller Whippet.

Har selv Cavalier nå, men hvis jeg skal ha ny hund en gang vil jeg ha en av disse rasene pga gemyttet pluss at de er turkamerater. Cavalierer er jo selvfølgelig verdens flotteste hund, men er enig med deg. Det er risikabelt å kjøpe denne rasen slik som det er nå.

Du skal faktisk ikke undervurdere Whippet, til tross for at mange blir skremt av utseendet. Men hvis du ser bort i fra det er denne hunden veldig flott med tanke på gemytt.

Selv synes jeg at Papillon, Tibbe og Bichon Havanais blir for små.. Vil ha en turkamerat også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Kjempemange gode forslag!

Noen av rasene hadde jeg faktisk bare såvidt hørt om, så jeg hadde neppe sjekket de ut selv uten at dere hadde foreslått dem. Kooiker og bichon havanais for eksempel. Sånn kan det gå når man er altfor opphengt i en spesiell rase. ;)

Fransk bulldog er en nydelig hund, men jeg har egentlig samme bekymringer når det gjelder den som jeg har overfor cavalier.

Dvergschnauser har jeg ikke vurdert engang. Jeg syns de ser så tøffe ut, så jeg har liksom tenkt at jeg ikke var tøff nok til å være schnausereier. :fnise: Skal absolutt sette meg mer inn i rasen nå.

Papillon, tibbe og bichon havanais er små, ja, men de to tibbene og den papillonen jeg vet av, er ihvertfall veldig glade i å gå tur. :)

Skrevet

Japansk spisshund! Fantastisk, og utrolig vakker hund. Jeg skal ha en slik når vi skal ha hund igjen: :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...