AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Jeg har veldig sterke menssmerter når jeg får mensen. Det gjør så vondt at jeg bare ligger og vri meg i smerter. Det er helt forferdelig!! Tabeletter nytter ikke å ta pga jeg blir ofte kvalm og bare kaster de opp igjen. Noe jeg gjorde i dag morges. Fikk mensen rundt 6 og da kom selvsagt smertene. Jeg prøvde å ta noen piller, men etter 10-15 min kom kvalmen og jeg kastet opp. Hender også at jeg besvimmer pga jeg har det så vondt. Varmeflaske funker litt, men det tar så tid før det blir bedre. 1 dagen er helt grusom. Har sterke smerter også etter å ha ligget i noen timer, så verker det litt. Som det gjør nå. Dag 2 har jeg også litt vondt. På dag 3 er smertene helt borte. Har vært hos legen å fått tabeletter, men som sagt så sliter jeg med å holde de nede. Bare spyr jo. Har hørt at det hjelper å trene, men for å være helt ærlig klarer jeg så vidt å komme meg opp av sengen/sofan når jeg har så vondt. Blir veldig svimmel når jeg reiser meg opp. Hva hjelper for dere? Noen tips? gruer meg til hver gang jeg skal få mensen.
Gjest Linda sofie Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Det eneste som funker for meg er å ta tabeletter FØR smertene eksploderer. Nytter ikke å ta tabeletter når smertene har kommet. Men det er ikke alltid like lett. Noen ganger får jeg mensen helt plutselig og rekker ikke å ta tabeletter før smertene kommer. Dette er spesielt om natten. Hender jeg våkner opp midt på natten pga jeg har fått mensen og har sterke smerter. Da hjelper det ikke å ta tabeletter dessverre. Skjønner godt åssen du har det. Det er helt forferdelig vondt!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Jeg fikk veldig bra hjelp av å bruke nattlysolje.Ble smertefri og overhodet ikke premenstruell lenger. 2
Rasberry Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 P-piller? Har hørt det skal hjelpe mot menssmerter. Jeg var noe plaget før, ikke så ille som deg stakkars, men jeg syns det hjalp og stå i dusjen med varmt rennene vann eller kamillete?
Mynona Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Var sånn før jeg og. Var syk fra skolen 1-2 dager i måneden. Men da jeg begynte med p-piller ga det seg. Jeg har hatt et opphold i p-pillebruken, men da fikk jeg smertene tilbake, så begynte rett på igjen. Det eneste som hjalp meg da jeg hadde smertene var å sove...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Prøv magnesiumstabletter. Begynn å ta dem noen dager du før du forventer å få mensen. Du må ta ganske høye doser noen dager. Magnesium virker krampeløsende. Hvis du har så sterke smerter, er magnesium kanskje ikke nok, men det er stor sjanse for at det blir endel bedre. Jeg klarer meg i perioder helt uten smertestillende når jeg tar magnesium. 1
LilleCa Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 (endret) Jeg fikk noe smertestillende fra lege som jeg skulle ta 1-2 dager før mensen startet. Husker ikke hva de het, men kan tenke meg at det var naproxen? Om du ikke går på p-piller, så kan jo det være et alternativ? Føler med deg Endret 5. august 2011 av LilleCa
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Ts her Har blitt anbefalt p piller før, men tåler de ikke. Bare blør når jeg går på de (har prøvd 3 forskjellige typer) og det er ikke noe særlig. Dumt for mange sier det hjelper veldig 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Var sånn før jeg og. Var syk fra skolen 1-2 dager i måneden. Men da jeg begynte med p-piller ga det seg. Jeg har hatt et opphold i p-pillebruken, men da fikk jeg smertene tilbake, så begynte rett på igjen. Det eneste som hjalp meg da jeg hadde smertene var å sove... Det nytter ikke å sove når jeg har smerter. Jeg kan være kjempe trøtt, men det får bare ikke sove.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Kan du ikke ta smertestillende i stikkpiller, så slipper du å kaste dem opp? 2
Rararara Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Jeg har hatt den typen menssmerter du beskriver og det er helt jævlig! Jeg fikk satt inn hormonspiral og mistet dermed mensen. Denne varer i 5 år (men kan ta den ut tidligere). Vet ikke hvordan dette blir for deg i.o.m at du reagerer som du gjør på p-piller da... Håper du finner noe som fungerer for deg! Jeg føler med deg!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Jeg synes varmeflaske hjelper. Du kan lage med å fylle varmt vann på en 1 og 1/2 l flaske og ta en sokk utenpå.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Jeg har veldig sterke menssmerter når jeg får mensen. Det gjør så vondt at jeg bare ligger og vri meg i smerter. Det er helt forferdelig!! Tabeletter nytter ikke å ta pga jeg blir ofte kvalm og bare kaster de opp igjen. Noe jeg gjorde i dag morges. Fikk mensen rundt 6 og da kom selvsagt smertene. Jeg prøvde å ta noen piller, men etter 10-15 min kom kvalmen og jeg kastet opp. Hender også at jeg besvimmer pga jeg har det så vondt. Varmeflaske funker litt, men det tar så tid før det blir bedre. 1 dagen er helt grusom. Har sterke smerter også etter å ha ligget i noen timer, så verker det litt. Som det gjør nå. Dag 2 har jeg også litt vondt. På dag 3 er smertene helt borte. Har vært hos legen å fått tabeletter, men som sagt så sliter jeg med å holde de nede. Bare spyr jo. Har hørt at det hjelper å trene, men for å være helt ærlig klarer jeg så vidt å komme meg opp av sengen/sofan når jeg har så vondt. Blir veldig svimmel når jeg reiser meg opp. Hva hjelper for dere? Noen tips? gruer meg til hver gang jeg skal få mensen. Det er viktig at du tar smertestillende (er det napren-E eller noe sånt du har fått?) med mat, fordi da tas det lettere opp i kroppen og du kaster ikke opp like lett. Jeg sliter med det samme, og har over de siste årene utviklet noen teknikker for å gjøre dette månedlige helvetet litt bedre ved bruk av prøve og feile-metoden. Når du kjenner smertene begynne litt, så tar du en eler to sterke piller, sånn som napren-E eller det du har fått av legen. Deretter spiser du to-tre skiver og tar et stort glass melk eller noe lignende mat som fyller opp magen for å være mett, det demper også smertene, samt gjør kvalmen mindre. Jeg kaster opp hvis jeg tar smertestillende på tom mage med de syke smertene jeg får. Noen ganger kaster jeg opp med mat i magen også, men det er ikke så ille som det blir på tom mage. Jeg pleier også å ta paracet og ibux sammen, vet ike om det er bra eller ei, men det gir en mye bedre smertelindring en kun paracet eller kun ibux. Hvis du begynner å ta tabletter før du får de verste krampene så hjelper det veldig fordi virkningen setter inn før. Det er det som er kjipt med å våkne midt på natta av smertene, da er de allerede så kraftige at det tar en evighet før pillene virker. Vi kvinner må jammen meg lide mye! 3
Mynona Skrevet 5. august 2011 #15 Skrevet 5. august 2011 Har du forresten prøvd akpuntur eller andre alternative metoder? Kalsium skal også være dempende for smerter leste jeg, så melk, brokkoli, spinat osv er bra å spise i perioden. Hold deg unna sukker og karbo.
SmallTalk Skrevet 5. august 2011 #16 Skrevet 5. august 2011 Dersom du vet når du får mensen så bør du begynne å spise smertestillende allerede noen timer før, slik at de får begynt å virke før mensen dukker opp. Dersom du ikke vet når du får mansen (ikke regelmessig syklus) så bør du sørge for at du har stikkpiller i hus. De kommer ihvertfall ikke opp igjen og dersom du sørger for å vedlikeholde dosen før den begynner å gå ut, så kan du sikkert få ned tabletter videre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Har også hatt det sånn. Hos meg hjalp det faktisk å bli vegetarianer, selv om det fortsatt er utrolig plagsomt. Mindre PMS og klarer meg med mye mindre smertestillende. Har lest at soya er bra for kvinner i overgangsalderen, pga noe østrogen-lignende greier, så det kan hende det er derfor. Du trenger ikke bli veg(etari)aner selv, men prøv å bytte ut enkelte måltider med soya-produkter? (F eks soyamelk, burgere fra hålsans kök, tofu etc).
Annta Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 Jeg slet også med veldige menssmerter i mange år, men også smerter utenom. Etter mange år med utredninger, fant de ut at jeg har endometriose - noe de syntes var rart siden jeg har 4 barn (fikk 4 barn i løpet av 7,5 år) og om man har endometriose er det som regel vanskelig å bli gravid. Det jeg skulle fram til, var at p-sprøyte hjalp meg veldig. Den slår ut eggstokkfunksjonen, og smertene forsvant. Vet ikke om dette kan være noe alternativ for deg, for det kan ta lang tid før man blir gravid etter å ha brukt p-sprøyte. Jeg aner jo ikke noe om din status, om du ønsker barn, har barn etc. Lykke til ihvertfall, og håper inderlig at du finner noe som funker for deg!
Gjest Jente1990:) Skrevet 6. august 2011 #19 Skrevet 6. august 2011 Huff føler med deg ts Skjønner akkurat åssen du har det! Sliter selv med sterke menssmerter og det er helt jævlig vondt! Jeg spyr og jeg besvimmer. Jeg blir helt utslitt etter jeg har ligget med smerter i flere timer. Måtte alltid være hjemme fra skolen minst en dag pga smertene. Men som har blitt sagt her, så hjelper det faktisk å ta tabeletter før smertene kommer. Hjelper ikke på meg å ta tabeletter når smertene er der. Da bare kommer de opp igjen. Så prøv å ta smertestillendes når du tror du får mensen og ikke når smertene er kommet.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2012 #20 Skrevet 7. september 2012 På dager som dette, hater jeg å være jente... Har det så utrolig vondt og ubehagelig at det halve kunne vært nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå