Gå til innhold

Aktivisering av innekatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) passer på en innekatt i et par uker, og tror han kjeder seg forferdelig innimellom. Noen tips om hvordan jeg kan aktivisere han? Har hatt katt hele livet - men de har vært utekatter, så har aldri trengt å underholde de selv. De sover bare når de er inne. Men denne katten får ikke løpt av seg ute, så han bruker noen timer om dagen på å gå rundt og se på ting, mjauer, kjeder seg, setter seg ned med tomt blikk... syns så synd på han, jeg. Så vil prøve å aktivisere han mens jeg har han. Men trenger noen tips :) Han er også overvektig, stakkars pusen. Så kan ikke løfte på han, innbiller meg at det kan være skadelig for organene. Tror ikke eieren gjør noe spesielt for å få han i aktivitet heller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sette han på tredemøllen, neida :gjeiper:

Hva med å kjøpe katteleke med snor på, som du gjemmer rundt hjørne og drar litt på den så han går på "jakt", eller henge den et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette han på tredemøllen, neida :gjeiper:

Hva med å kjøpe katteleke med snor på, som du gjemmer rundt hjørne og drar litt på den så han går på "jakt", eller henge den et sted?

Hehe, da hadde han nok blitt sint rimelig fort :P men det trengs... stakkars overvektige pusen.

Jeg har prøvd å leke litt med ham ved å kaste korker på gulvet, prøve å få han til å jakte på en sokk, men han er ikke interessert i det... vil en slik snor være mer interessant tror du? Når han ikke får jaktinstinktet trigget av korker som rasler over gulvet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare et garnnøste og en annen ting er sånn innpakningspapir og båndene. Julaften og bursdag er toppen. Det elsker min innekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det finnes mange slags leker som kan aktivisere en katt. En hyssing med en papirtull i enden, som nevnt over her, er en klassiker. Når du rykker og drar i snora i litt ulike retninger, bør katten reagere!

Husker at en av familiens katter (riktignok en katt som var masse ute, men som trivdes godt inne også) i min barndom hadde en bordtennisball som favorittleke. På den trenger du ingen snor, og katten aktiviserer lett seg selv. Ballen er lett, triller fort og spretter omtrent av seg selv. Ikke koster den mange kronene, heller. Eneste ulempen er at lyden av sprettende og trillende bordtennisball kan bli noe irriterende etterhvert, men du verden så gøy pusen hadde det!

I dyreforretninger har de gjerne katteleker av ulikt slag også. Gummimus som piper når de klemmes på kan være en skikkelig schläger for et undertrykt killerinstinkt!

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal prøve alt :)

Fins det noen andre måter å leke med/aktivisere katter på, enn å trigge jaktinstinktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Hvis den er matglad kan du ta og gjemme maten dens rundt omkring, så han må snuse seg fram til den.

Tror ikke det er farlig å løfte den fordi den er tjukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er matglad kan du ta og gjemme maten dens rundt omkring, så han må snuse seg fram til den.

Tror ikke det er farlig å løfte den fordi den er tjukk!

God idé!

Blir ikke de indre organene klemt på/flytta rundt litt mer? Må ta tak rundt overkroppen hans med begge armene (det er en stor/enorm katt fra før, og tjukk i tillegg) før jeg får han opp i holdestilling (der magen ikke blir klemt), innbiller meg at det gjør vondt fordi han er så tung... men så er jeg ganske overbeskyttende av meg, da :)

Herregud, han kommer til å bli så bortskjemt på to uker... passer på å bare gi han litt mat om gangen slik at det alltid lukter godt og fristende - gir han oppmerksomhet og masse kos hver gang han kommer med en liten lyd, eller snur på seg. Koseklumpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Er katten langhåret? Hvis den er det kan du børste den og tove sammen en dott/ball av pelsen dens. Hvis du binder denne i en tråd og trekker bortover gulvet skal du se det blir fart på pusen! Katter flest elsker lukten av seg selv og blir lettere tullerusk av leker laget av egen pels :) Katten min ble ihvertfall veldig vill av slike pelsleker, og jeg har hørt flere ha god erfaring med sånne.

Ellers er sammenkrøllede papirkuler morsomt for pusekatter. Hvis du har noen tomme pappesker kan det også være artig for en nysgjerrig kattepus på innetokt. Så kan du jo også slå to fluer i en smekk og lage en leke fylt med noen biter tørrfór, så får katten jaktet litt på maten sin også.

Kattene mine har alltid vært veldig glad i at jeg putter leken (ball, lekemus e.l.) under ei gulvmatte. Noen ganger blir de så gira at de romsterer opp hele matta uten at jeg trenger å røre på leken, mens andre ganger drar jeg leken under matta med litt rykkete bevegelser. Dette har vært en stor slager her i huset! Da trigger man instinktet om å jakte på mus i musebol og under gress/blader/mold o.l.

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Gavebånd og rye er en uslåelig kombinasjon :fnise:

Bruk en saks og krøll gavebåndet litt først (sånn som du gjør når du krøller båndet på juulegaver).

Det må være et godt og langt gavebånd.

Så trekker du gavebåndt utnder en rye (husk å starte med en god og lang ende utenfor ryen, samt å passe fingrene dine).

Slår aldri feil her i huset (og filleryene blir nærmest "plukket i filler" av jaktende katteklør :)

Enkelt, og relativt billig (ser bort fra prisen på nye filleryer :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine katter er innekatter, men jeg går ofte på tur med dem. Da får de klatret i trær, løpt rundt, jaktet på insekter, osv men vi unngår alle farene som lurer når katten er ute alene. Du kan jo prøve det om det er greit for eieren? :)

Ellers så er leker med fjær noe som faller i smak her og alt som spretter, sånne små pakker med papirlommetørkler elsker de å gå rundt å bære på og 'drepe'.. :fnise: Laser er også kjempemorsomt, da kan man selv sitte stille (og f.eks se tv) mens katten løper rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng fast ei fjær i en tråd som hviler over en vifte om du bruker det i varmen. Min pus klarer nesten ikke stoppe å se på den. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

sånne små pakker med papirlommetørkler elsker de å gå rundt å bære på og 'drepe'.. :fnise:

Hos deg også ja :fnise:

(Ingen bryr seg "det døyt" om at "mor" har definert Kleenex-pakken som sitt ene- og alene-eie :skratte: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gavebånd og rye er en uslåelig kombinasjon :fnise:

Bruk en saks og krøll gavebåndet litt først (sånn som du gjør når du krøller båndet på juulegaver).

Det må være et godt og langt gavebånd.

Så trekker du gavebåndt utnder en rye (husk å starte med en god og lang ende utenfor ryen, samt å passe fingrene dine).

Slår aldri feil her i huset (og filleryene blir nærmest "plukket i filler" av jaktende katteklør :)

Enkelt, og relativt billig (ser bort fra prisen på nye filleryer :fnise: )

Men ikke la katt og gavebånd være i samme rom ubevoktet. Katten min fikk tak i noe gavebånd som vi hadde glemt å rydde bort, og som han spiste, og holdt på å bli kvalt. Heldigvis spydde han det ut etter at jeg tok Heimlich-grep på ham. De skarpe kantene på gavebånd kan også skjære hull på kattens tarmer.

Ellers får TS gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har innekatt. Han elsker gavebånd og andre ting jeg drar bortover gulvet, gjerne bak meg eller andre ting. Da kan han leke lenge(han er ganske leken da). Har også mange andre leker, og mus med kattemynte er en av de tingene som ble tatt veldig godt imot da jeg kjøpte den. Har også kjøpt en ball man kan putte tørrfor eller godteri i, da må han gå og dytte den rundt for å få maten ut igjen og bruker dermed endel tid på det. Og så er jo laseren kjempemorsom da, kan løpe etter den ganske lenge. Det viktigste er at du bruker tid på å leke med han, merker det på min at det er mer stas å ha noen å leke med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...