Gå til innhold

Ulike leggetider i nabolaget

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min sønn på snart seks år trenger en del søvn for å ikke være helt umulig når han skal stå opp om morgenen, så han bør være i seng kl 20.00. Men noen av nabobarna, som er like gamle, er fortsatt ute da og kommer og ringer på døren vår for å spørre etter vår gutt.

Det medfører både at vi er "kjipe dusteforeldre som tvinger ham til å sove selv om ALLE andre får være ute", og jeg bekymrer meg også litt over at de skal synes at han er barnslig som må legge seg så tidlig (de er født tidlig på året).

Så hvordan kan jeg slippe besøk etter kl. 19, uten å være nabolagets kjipeste mamma som ødelegger det sosiale livet til 5-årinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lær ungen din forståelse for at folk gjør forskjellig, og styrke til å være fri fra andre når det er nødvendig. hvis han lærer det er det bedre resultat enn noe annet!

• Liker 1
Gjest ellemelli
Skrevet

Synes ikke det var noen urimelig leggetid. Synes det er mer unormalt at ungene får gå å ringe på etter åtte... kan det være kun nå mens det er ferie. Pleier vel å normalisere seg når skolen kommer igang igjen... har ingen konkrete tips, men her i nabolaget er alle barna på den alderen inne til åtte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det endel år siden min var 5 år, men hun la seg kl 19.00 fram til hun ihvertfall var ferdig i 1 kl.

Så at barnet ditt må være inne kl 19.00 og i seng kl 20.00 er vel ikke særlig strengt.

Ellers har jeg ikke noen råd å komme med. Dere kan ikke bli enige i nabolaget da om hvor tidlig på morgenen og sent på kvelden at det er ok å gå til hverandre?

Er det noen som får lov å være lenger ute, så får de la være å ringe på hos hverandre.

• Liker 1
Gjest Katten
Skrevet

Min sønn på snart seks år trenger en del søvn for å ikke være helt umulig når han skal stå opp om morgenen, så han bør være i seng kl 20.00. Men noen av nabobarna, som er like gamle, er fortsatt ute da og kommer og ringer på døren vår for å spørre etter vår gutt.

Det medfører både at vi er "kjipe dusteforeldre som tvinger ham til å sove selv om ALLE andre får være ute", og jeg bekymrer meg også litt over at de skal synes at han er barnslig som må legge seg så tidlig (de er født tidlig på året).

Så hvordan kan jeg slippe besøk etter kl. 19, uten å være nabolagets kjipeste mamma som ødelegger det sosiale livet til 5-årinen?

Hei, har det samme som deg. Men jeg har forklart barnet mitt hvorfor h*n må legge seg tidlig (være opplagt og uthvilt etc.til dagen etter) og prøvd å forklare at kansje de andre barne ikke trenger å stå opp så tidlig som oss.

Har også sagt til h*n at de dager h*n ikke skal stå opp tidlig (lørdag,søndag) får hun lov å være ute litt senere enn i ukedagene..

Hadde noen barn som ringt på like ved leggetid,sa da i fra til barna at de ikke måtte ringe på noe mer siden barnet mitt skulle legge seg. Og i ettertid så har mitt barn selv forklart til dem at h*n skal legge seg tidlig og hvorfor... Så de ringer ikke på ved leggetid lenger.

Jeg hadde ingen dårlig samvittighet for å si ifra, og synes det hadde vært helt ok om andre foreldre hadde sagt ifra på en grei måte..

Tror ikke skal tenke på at du vil bli oppfattet som den kjipeste mamman, fokuser heller på hva og hvordan du skal si at de ikke kan ringe på så sent..:)

Skrevet

Hehe, tror ikek du skal tenke så mye over dette. 5-åringer er ikke oppvakte nok til å forstå noe av det du anser som problematisk. Dette er barn som såvidt har kommet seg forbi barnestadiet. Hadde vært verre om ungen din var 10.

Skrevet

Begge mine (4 og 6) er i seng kl 19.00, hender rett som det er at andre barn ringer på..

Forklarer dette på samme måte som jeg forklarer alle andre situasjoner med ulik grensesetting, jeg er mammaen din, ikke mammaen til "per". Jeg har bestemt at du skal legge deg kl.19. Sånn er det bare :)

Samme svar får de når de påpeker at "nina" får saft til middag, mens de må drikke vann.. Eller at "ole" skal på kino i dag og ikke de.... Livet er urettferdig, noen får lov, mens andre ikke får lov.. Like greit å erfare og lære med en gang, alt må ikke være likt alltid!

Skrevet

mine barn har i sommer lagt seg halv 9 men til vanlig er det 7-halv 8.på 6 åring og 9 åring har i sommer vert oppe til 10 og vanlig er kl 9.

utenom ferien har alle det slik at barna skal hjem kl 18 og dette er forståel.se i hele feltet heldigvis.

noen er oppe mye lenger men aldri på døren her.har slått av ringeklokka slik at ungene slipper å bli vekkt av fokl som ringer på seint.

noen barn trenger mindre søvn enn andre men syns rutiner er viktig for både voksne og barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine barn blitt en del eldre, men fortsatt kjører jeg mine egne regler for innetid og leggetid - uansett hva alle andre rundt oss gjør.

Har i tillegg en som faktisk legger seg samtidig som sitt søsken selv om h*n er tre år eldre. Dette fordi dette barnet trenger mye mer søvn.

Enkelte barn har her også ringt på etter at mine har lagt seg, og da forklarer jeg bare at de måtte legge seg for å orke å leke dagen etter.

I en periode hadde jeg problemer med et annet barn som kom før frokost og etter leggetid omtrent hver dag. Ikke bare ringte han på, han gikk rett inn. Visste at det ikke var noen vits å snakke med mammaen der, så jeg tok en samtale med barnet. Det ble bedre - selv om h*n fortsatt ikke er helt kvitt uvanene sine. For selv om vi er våkne kl 6 på søndag så vil det ikke si at ungene vil (og får lov) til å dra ut å leke da ;)

Gjest Okusan
Skrevet

Hehe, tror ikek du skal tenke så mye over dette. 5-åringer er ikke oppvakte nok til å forstå noe av det du anser som problematisk. Dette er barn som såvidt har kommet seg forbi barnestadiet. Hadde vært verre om ungen din var 10.

Det trenger ikke være så vanskelig da heller. Vi har nabounger som flyr ute til langt på kvelden. Likevel har det ikke vært noe problem for våre barn å forstå at sånn gjør vi det ikke hos oss (uten at vi trenger å rakke ned på deres valg av den grunn, vi bare konstaterer at her i huset har vi leggetid sånn-og-slik).

Den der "Jammen alle andre får lov" er generelt ikke noe gangbart argument her i huset, uansett hva det gjelder... *kjip mamma* :ler:

Og etterhvert er min erfaring at barna faktisk forstår hvordan vi voksne tenker også, at det ikke bare er noe vi gjør for å være slemme.

Du ødelegger slett ikke det sosiale livet til sønnen din selv om han må være inne etter klokka sju, Tingeling :)

Skrevet

Mine foreldre hadde det samme problemet med lillebroren min. Det ble tatt opp på skolen med lærere og foreldre, og de konkluderte med at barna ikke fikk ringe på til hverandre etter et bestemt tidspunkt. Dette fungerte veldig bra for hans klasse iallfall :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vi har begynt å si at vi har innetid etter kl syv, og heller legge vekt på at da spiser vi kveldsmat og leser sammen. Fungerer fint :)

• Liker 1
Skrevet

Her er regelen kl 19 for henting av barn som er ute og leker. Jeg henter min. Når min har fri og jeg vet han leker med noen som skal tidlig opp neste morgen så henter jeg han også kl 19.

Skrevet

Vi har det samme problemet - det er noe herk! Våre 3 barn legger seg mellom 1830-1915 (eldste er 4,5), og nabobarna flyr ute og leker og skråler utenfor soveromsvinduet deres et par timer til. Det verste er at flere av dem er på samme alder.

Jeg pleier å slå av sikringen til ringeklokka når jeg vil ha fred... Og det gjør jeg dessverre ofte. Her ringes det på altfor tidlig i helgene (typisk midt i frokosten eller før vi har kledd på oss), midt i middagen (en klassiker), og selvfølgelig også etter leggetid. Og barna våre er så små at de blir distrahert i middagen eller leggingen.

Det eneste som har hjulpet her er å slå av ringeklokka...

Skrevet

What? Min 4,5-åring har ihvertfall ikke problemer med å forstå hva nabogutten på 5 sier når han kommenterer "skal du legge deg allerede du da?? Det skal ikke jeeeeeeeg!" (grrrrrr!)

Hun synes IKKE det er noe gøy, men som oftest er hun så trøtt at hun setter pris på å få legge seg, så hos oss går det heldigvis bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...