AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Les denne artikkelen: http://www.idag.no/ledere-oppslag.php3?ID=19374 Jeg syns kurdere skal få sin egen stat, de har trossalt egen kultur, språk, og er en urbefolkning. Kurdere i Nord-Irak har bevist at de kan leve godt sammen med kurdere fra alle religioner. Faktisk så har mange kristne flyktet til Nord-Irak for å leve i fred. Hvis mange støtter Palestinerne i sin kamp om selvstendig stat, hvorfor er det så få som støtter 40 millioner kurdere i sin kamp om selvstendig stat? hilsen en kurder
kat-e Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Ja, det er på tide at kurdere får en egen stat. Jeg antar at mange andre også synes dette. Derimot så tror jeg mange Europeiske land er litt redde for å provosere Tyrkia.
Gjest Badabing Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Jeg tror de fleste støtter at kurdere skal få sin egen stat. Vet ikke helt hvorfor man har så lite fokus på dette, man er vel egentlig vel så redde for å provosere Israel.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Jeg tror de fleste støtter at kurdere skal få sin egen stat. Vet ikke helt hvorfor man har så lite fokus på dette, man er vel egentlig vel så redde for å provosere Israel. Nei, derimot så støtter Israel kurdere. Siden det er så lite ytringsfrihet for kurdere i Tyrkia vil jeg tro at det ikke blir en "sak". Undertrykkingen av kurdere er hemmelig i Tyrkia, og hvis noen kommer ut med dette blir de fengslet i mer enn 10 år(noe som har skjedd og skjer med flere 100). Derfor tror jeg ikke noen tørr å stå fram med noe som helst, noe som resulterer til at Europa/Amerika tror at kurdere har det bra. 1
Gjest Badabing Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Nei, derimot så støtter Israel kurdere. Jeg tenkte på at vi vel provoserer Israel vel så mye med tanke på Palestina (som TS nevner i det første innlegget).
okei Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 Jeg tenkte på at vi vel provoserer Israel vel så mye med tanke på Palestina (som TS nevner i det første innlegget). Hehe Ts var meg, glemmer ab knappen gang på gang... Jeg tror ikke Israel har mye med saken å gjøre egentlig, men dette er bare sammenligning. Altså hvorfor skal Palestina på noen få millioner få en stat og ikke kurdere på 40 mill, Palestinerne har Jordan i tillegg. Israel er og burde alltid være jødenes stat mener jeg, med tanke på at de alltid har vært der og at de ikke har andre stat en Israel. De lovene araberne har er undertrykkende for kvinner og diskrimerende for alle religioner untatt islam.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Støtter ikke et kurdistan som inkluderer kurdere fra Iran. Det er for det meste kurdere innen det som tidligere var det ottomanske riket som er så hyppe på en egen stat. Etter min erfaring anser iranske kurdere seg like mye iranere som alle andre i landet. Kurdisk nasjonalisme i Iran er nærmest fraværende. Dessutten er det veldig kulturelle forskjeller mellom de persisk språklige kurderne og de arabisk språklige.
Gjest okei Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 Støtter ikke et kurdistan som inkluderer kurdere fra Iran. Det er for det meste kurdere innen det som tidligere var det ottomanske riket som er så hyppe på en egen stat. Etter min erfaring anser iranske kurdere seg like mye iranere som alle andre i landet. Kurdisk nasjonalisme i Iran er nærmest fraværende. Dessutten er det veldig kulturelle forskjeller mellom de persisk språklige kurderne og de arabisk språklige. Jeg kjenner utrolig mange kurdere fra Iran som er veldig stolt av å være kurdere. Og snakker forståelig kurdisk også, nå er jeg kurder fra Tyrkia da men..
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 Jeg kjenner utrolig mange kurdere fra Iran som er veldig stolt av å være kurdere. Og snakker forståelig kurdisk også, nå er jeg kurder fra Tyrkia da men.. Nå ja, dette er kurdere utenfor Iran. Finnes ikke en utlending som ikke blir mer nasjonalistisk av å bo utenfor opprinnelseslandet. Uansett, Iran har aldri vært et homogent land, det er et av de mest multikulturelle landene jeg kjenner til, og har vært det fra gammelt av. Finnes en drøss av minoriter i landet, men spør du en av disse hvor de kommer fra svarer alle Iraner, uten å ta hensyn til om de er kurdere, persere, azeri, osv, osv(Beholder retten til å si dette blatant fordi jeg er fra Iran). Dessuten er kurdere som folkegruppe i likhet med persere, balucher osv, en subgruppe av "Iranian peoples" , noe ala hvordan nord-europa har utspring i germanerstammer. Det at det i hovedsak er tyrkiske kurdere som deg selv og irakiske som roper høyest om egen stat er fordi begge disse gruppene ble undertrykt av det ottomanske riket. Til sammenligning hadde og har fortsatt kurderne i Iran det betydelig mye bedre enn det nabokurderne har hatt, da disse ikke var under ottomansk styre.
okei Skrevet 4. august 2011 #10 Skrevet 4. august 2011 Nå ja, dette er kurdere utenfor Iran. Finnes ikke en utlending som ikke blir mer nasjonalistisk av å bo utenfor opprinnelseslandet. Uansett, Iran har aldri vært et homogent land, det er et av de mest multikulturelle landene jeg kjenner til, og har vært det fra gammelt av. Finnes en drøss av minoriter i landet, men spør du en av disse hvor de kommer fra svarer alle Iraner, uten å ta hensyn til om de er kurdere, persere, azeri, osv, osv(Beholder retten til å si dette blatant fordi jeg er fra Iran). Dessuten er kurdere som folkegruppe i likhet med persere, balucher osv, en subgruppe av "Iranian peoples" , noe ala hvordan nord-europa har utspring i germanerstammer. Det at det i hovedsak er tyrkiske kurdere som deg selv og irakiske som roper høyest om egen stat er fordi begge disse gruppene ble undertrykt av det ottomanske riket. Til sammenligning hadde og har fortsatt kurderne i Iran det betydelig mye bedre enn det nabokurderne har hatt, da disse ikke var under ottomansk styre. Det er sant at Iran er multikulturelt, det vet jeg. Men det kurdiske områnde er kurdernes og ikke iranernes, skjekk kartet selv. I disse områdene så bor det kurdere, og jo kurdere har blitt forfulgt i Iran også. Siden det er iranske kurdernes område så skal naturlig nok den også bli selvstendig, hvis det blir snakk om selvstendig Kurdistand da selvfølgelig.
Gjest Gjest_iran Skrevet 4. august 2011 #11 Skrevet 4. august 2011 Det er sant at Iran er multikulturelt, det vet jeg. Men det kurdiske områnde er kurdernes og ikke iranernes, skjekk kartet selv. I disse områdene så bor det kurdere, og jo kurdere har blitt forfulgt i Iran også. Siden det er iranske kurdernes område så skal naturlig nok den også bli selvstendig, hvis det blir snakk om selvstendig Kurdistand da selvfølgelig. Jeg sa aldri noe om at de IKKE bode i det området som blir kalt kurdistan, det jeg sa er at iranske kurdere som bor i Iran ikke har noen interesse av å danne en stat sammen med ottoman kurdere. Og det er faktisk ikke rart at de ble forfulgt når kurdernes politiske parti i Iran under Iran-Irak krigen faktisk STØTTET Irak, for ikke å snakke om at kurderne deltok i massemordet tidlig på 1900-tallet mot armenerne. Alt det tatt i betrakning så har iranske kurdere likevel hatt det bedre enn de andre forøvrig, benekter du det, kverulerer du. Kurdere har ikke bare vært undertrykt, de har også deltatt i undertrykkelse. Men dette blir en digresjon, uansett, en kurdisk stat ville ikke fungert da kurdere flest i Iran ikke har noe ønske om det. Forskjellene mellom iranske og irakiske/tyrkiske/syriske kurdere er for store, og det er faktisk ikke så rart hvis du tar i betraknig at de bare de siste 500årene har vært under forskjellig styre, Iran og det ottomanske riket. Tyrkiske, syriske og irakiske kurdere har nok en del til felles seg i mellom men altfor mange forskjeller med iranske kurdere til å kunne danne seg en velfungerende homogen stat.
Gjest k Skrevet 4. august 2011 #12 Skrevet 4. august 2011 Nå ja, dette er kurdere utenfor Iran. Finnes ikke en utlending som ikke blir mer nasjonalistisk av å bo utenfor opprinnelseslandet. Uansett, Iran har aldri vært et homogent land, det er et av de mest multikulturelle landene jeg kjenner til, og har vært det fra gammelt av. Finnes en drøss av minoriter i landet, men spør du en av disse hvor de kommer fra svarer alle Iraner, uten å ta hensyn til om de er kurdere, persere, azeri, osv, osv(Beholder retten til å si dette blatant fordi jeg er fra Iran). Dessuten er kurdere som folkegruppe i likhet med persere, balucher osv, en subgruppe av "Iranian peoples" , noe ala hvordan nord-europa har utspring i germanerstammer. Det at det i hovedsak er tyrkiske kurdere som deg selv og irakiske som roper høyest om egen stat er fordi begge disse gruppene ble undertrykt av det ottomanske riket. Til sammenligning hadde og har fortsatt kurderne i Iran det betydelig mye bedre enn det nabokurderne har hatt, da disse ikke var under ottomansk styre. Alle jeg kjenner svarer at de er kurdere, så vi kan vel konkludere med at ditt grunnlag for å påstå noe annet er svakt. Jeg skjønner ikke hvor du får informasjonene din fra, da kurdere i Iran ikke har det bra og roper like høyt om egen stat. Du snakker ikke på vegne av kurdere, så vær forsiktig med hva du uttaler deg for å unngå å tråkke på tær,
Gjest Gjest_iran Skrevet 4. august 2011 #13 Skrevet 4. august 2011 Alle jeg kjenner svarer at de er kurdere, så vi kan vel konkludere med at ditt grunnlag for å påstå noe annet er svakt. Jeg skjønner ikke hvor du får informasjonene din fra, da kurdere i Iran ikke har det bra og roper like høyt om egen stat. Du snakker ikke på vegne av kurdere, så vær forsiktig med hva du uttaler deg for å unngå å tråkke på tær, Du begrunner det du sier på kurdere du har møtt i Norge og utenfor kurdistan. JEG begrunner det på grunnlag av samtaler jeg har hatt med ingiftet familie I IRAN. Tror du burde passe på hva du sier. Du har ikke noe som helst peil om Iran. Det er jeg som snakker språket, og det er jeg som har oppholdt meg der over lengre tid. Er du så trangsynt at du faktisk ikke tror det er mulig at kurdere i Iran faktisk føler tilknytning til landet de har bodd i tusenvis av år? er du så dum?
okei Skrevet 4. august 2011 #14 Skrevet 4. august 2011 Jeg sa aldri noe om at de IKKE bode i det området som blir kalt kurdistan, det jeg sa er at iranske kurdere som bor i Iran ikke har noen interesse av å danne en stat sammen med ottoman kurdere. Og det er faktisk ikke rart at de ble forfulgt når kurdernes politiske parti i Iran under Iran-Irak krigen faktisk STØTTET Irak, for ikke å snakke om at kurderne deltok i massemordet tidlig på 1900-tallet mot armenerne. Alt det tatt i betrakning så har iranske kurdere likevel hatt det bedre enn de andre forøvrig, benekter du det, kverulerer du. Kurdere har ikke bare vært undertrykt, de har også deltatt i undertrykkelse. Men dette blir en digresjon, uansett, en kurdisk stat ville ikke fungert da kurdere flest i Iran ikke har noe ønske om det. Forskjellene mellom iranske og irakiske/tyrkiske/syriske kurdere er for store, og det er faktisk ikke så rart hvis du tar i betraknig at de bare de siste 500årene har vært under forskjellig styre, Iran og det ottomanske riket. Tyrkiske, syriske og irakiske kurdere har nok en del til felles seg i mellom men altfor mange forskjeller med iranske kurdere til å kunne danne seg en velfungerende homogen stat. Jeg ser at du er glad i landet ditt. Tyrkere sier det samme som deg "kurdere i Tyrkia vil ikke ha eget land de, vi er brødre, bare at de ikke har like rettigheter som oss og vi kan kaste dem i fengsel når vi vil". Hvordan vet du at kurdere fra Iran ikke vil ha eget land? Hvorfor tror du at de takker nei? De er ikke så naive, pluss at kurdere er kurdere uansett hvilke land de kommer fra. Du snakker som om kurdere har forskjellige nasjonaliteter som kommer ann på hvilken land de kommer fra. Tro meg, kurdere kan danne et stat sammen, kurdere fra Iran er søskne med oss kurdere fra Irak eller Tyrkia samme hva det er. Du snakker bare slik fordi du er stolt iraner, sånn som at tyrkere er stolte og arabere er stolte. Vil helst diskutere med en som er nøytral.
Gjest Gjest_iran Skrevet 4. august 2011 #15 Skrevet 4. august 2011 Jeg ser at du er glad i landet ditt. Tyrkere sier det samme som deg "kurdere i Tyrkia vil ikke ha eget land de, vi er brødre, bare at de ikke har like rettigheter som oss og vi kan kaste dem i fengsel når vi vil". Hvordan vet du at kurdere fra Iran ikke vil ha eget land? Hvorfor tror du at de takker nei? De er ikke så naive, pluss at kurdere er kurdere uansett hvilke land de kommer fra. Du snakker som om kurdere har forskjellige nasjonaliteter som kommer ann på hvilken land de kommer fra. Tro meg, kurdere kan danne et stat sammen, kurdere fra Iran er søskne med oss kurdere fra Irak eller Tyrkia samme hva det er. Du snakker bare slik fordi du er stolt iraner, sånn som at tyrkere er stolte og arabere er stolte. Vil helst diskutere med en som er nøytral. Du er ikke noen nøytral part i denne saken selv. Dessuten kan du kun uttale deg om situasjonen i Tyrkia, ikke Iran. Iran er veldig forskjellig fra Tyrkia. For eksempel, har Iran ikke noen folkemord på samvittigheten slik Tyrkia har f.eks (Armenere og i mindre grad grekere og kurdere) Skal ikke påstå at de ikke har blitt plaget i Iran, men det er ikke sammenlignbart med hvordan de har hatt det i de andre landene og fordi de ikke i like stor grad har vært undertrykt, og i Iran til og med har deltatt i regjeringer (Khatamis siste regjering 2001-2005 hadde en kurder med) så er det en selvfølge at de ikke roper like høyt om en stat selv. Jeg kan tenke meg at saken er annerledes i Tyrkia, men det henger sammen med at de undertrykkes og blir forfulgt i mye større grad. Desuten er ikke kurdere i Iran ofre slik du skal ha det til. Jeg har bodd der og forbeholder retten til å be deg ikke uttale deg om ting du ikke har noen verdens peil om. Takk for meg, orker ikke å kaste bort mer tid på to tullinger.
okei Skrevet 4. august 2011 #16 Skrevet 4. august 2011 Bra du trekker deg etter at jeg sa jeg vil snakke med en som er mer nøytral:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå