Gå til innhold

ppiller, bitch og nattlysolje

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jente på 16, gått på ppiller ca et halvår.. merker først nå at jeg har blitt en sinnsyk dramaqueen som bli lei meg og fornærma og bitch av alt mulig.. og nå har kjæresten begynt å gå lei av at vi krangler KONSTANT av unødvendige ting... er detta pga ppillene eller hva? burde det ikke komt med en gang da? vurderer å starte på nattlysolje som hjelper mot PMS; men vil den hjelpe på humøret mitt som er som "konstant PMS"? TAKKER for svar!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

slutt med de forbanna kranglene og skjerp deg da!!?

Skrevet

slutt med de forbanna kranglene og skjerp deg da!!?

det er faktisk slik at jeg tenker at jeg bare skal droppe kranglingen, men jeg orker jo ikke å leve slik for min del heller da.. og når jeg blir såret føler jeg at jeg ikke kan ta det opp heller... huff

Skrevet (endret)

Ta det opp med legen din, så får du prøve et annet merke (sannsynligvis bør du ta en pause fra p-pillene for å se om ting blir bedre da, og deretter prøve nytt merke).

Hvis det er p-pillene er det i alle fall uhyre enkelt å ordne opp i, så ikke mist motet :)

EDIT: forresten kan bivirkninger i teorien oppstå når som helst, og det kan jo også ha kommet gradvis slik at dere først har lagt merke til det etter en stund.

Endret av Moscato
Skrevet

Ta det opp med legen din, så får du prøve et annet merke (sannsynligvis bør du ta en pause fra p-pillene for å se om ting blir bedre da, og deretter prøve nytt merke).

Hvis det er p-pillene er det i alle fall uhyre enkelt å ordne opp i, så ikke mist motet :)

EDIT: forresten kan bivirkninger i teorien oppstå når som helst, og det kan jo også ha kommet gradvis slik at dere først har lagt merke til det etter en stund.

Det eneste problemet er at jeg også bruker ppillene mot kviser, og at AKKURAT dette merket har hjolpet meg kjempemye! selvfølgelig er det viktigere å ikke være en bitch, men likevell.. hva tror du om nattlysolje som skal hjelpe mot PMS? har kjøpt en pakke.. :)

Skrevet

Slutt på ppiller og bruk annen prevensjon.

Skrevet

Det kan vel være verdt å prøve. Inntil videre bør du uansett sørge for at kjæresten din (og evt andre rundt deg, som foreldre og nære venner) vet at du er klar over at du blir vanskelig uten å egentlig ville det selv, og at du jobber med saken. Er ofte enklere hvis de får muligheten til å skjønne at du av og til blir trigget av bagateller, og for min del har det i alle fall pleid å hjelpe hvis jeg underveis i et "utbrudd" får rolig og grei beskjed om at "nå må du tenke deg om, jeg synes du er litt urimelig nå". Det hjelper også de rundt deg så de ikke blir fort irriterte over at du blir irritert, så det blir lettere for alle å holde roen.

Enkelte mennesker har også evnen til å få meg til å le av meg selv til slutt, og det hjelper ekstra mye, for da blir den negative stemningen rett og slett snudd helt på hodet uten at jeg føler meg dårlig etterpå:)

(Jeg er forresten forbi min periode nå, men har levd i flere år med depresjoner og angst og reagerer kraftig på mange p-pillemerker, så jeg har absolutt følt det veldig likt som du gjør nå.)

Skrevet

Det kan vel være verdt å prøve. Inntil videre bør du uansett sørge for at kjæresten din (og evt andre rundt deg, som foreldre og nære venner) vet at du er klar over at du blir vanskelig uten å egentlig ville det selv, og at du jobber med saken. Er ofte enklere hvis de får muligheten til å skjønne at du av og til blir trigget av bagateller, og for min del har det i alle fall pleid å hjelpe hvis jeg underveis i et "utbrudd" får rolig og grei beskjed om at "nå må du tenke deg om, jeg synes du er litt urimelig nå". Det hjelper også de rundt deg så de ikke blir fort irriterte over at du blir irritert, så det blir lettere for alle å holde roen.

Enkelte mennesker har også evnen til å få meg til å le av meg selv til slutt, og det hjelper ekstra mye, for da blir den negative stemningen rett og slett snudd helt på hodet uten at jeg føler meg dårlig etterpå:)

(Jeg er forresten forbi min periode nå, men har levd i flere år med depresjoner og angst og reagerer kraftig på mange p-pillemerker, så jeg har absolutt følt det veldig likt som du gjør nå.)

TUSEN takk for svar! det skal jeg tenke på :) ser noen har skrevet over at jeg skal slutte på ppillene, men kviser var et større problem for meg enn noen skulle tro, og nå er de så og si borte.. så er vanskelig å si hva jeg skal gjøre.. hadde kanskje håpet noen hadde erfaring med nattlysolje, er vell et hormon det? :)

Skrevet

...eventuelt prøv et nytt merke.

Jeg var helt ødelagt (ble virkelig depressiv) på det første merket jeg prøvde men merker ingenting av de jeg går på nå. Forskjellen er at merke nr. 1 var monofasepiller (altså var alle pillene på brettet like) mens merke nr. 2 trefasepiller (ulike piller med ulikt hormonnivå for å etterligne kroppens syklus).

Prøv et nytt merke du, og gjerne trefasepiller, for det er virkelig ikke verdt å ødelegge seg selv (og et forhold - jeg gjorde nesten det jeg også) for litt finere hud....

AnonymBruker
Skrevet

psykologen min sa at p-piller har liten innvirkning på humørsvigninger og aggresjon, men at de kan hjelpe på om man er amper fra før av...

Skrevet

takker for svar! skal prøve nattlysoljen og som "moscato" skrev; fotelle mine nærmeste om problemet, samt å prøve å droppe disse tragiske småkranglene som blir til store krangler... viss ikke får jeg ringe legen min ang ppillebytting! eller hva? :)

Skrevet (endret)

psykologen min sa at p-piller har liten innvirkning på humørsvigninger og aggresjon, men at de kan hjelpe på om man er amper fra før av...

Er nå det helt sant, da? Jeg mener, mange p-piller inneholder store doser hormoner - og hormoner har jo ikke akkurat placebo-effekt...

Endret av Eske
  • Liker 1
Skrevet

Prøv å bytte type. Dersom du f.eks bruker Diane mot kviser så kan Yasmin være et alternativ. Disse fungerer også bra mot kviser.

Forøvrig så er det i grunnen bare å ta seg sammen.

Skrevet

Prøv å bytte type. Dersom du f.eks bruker Diane mot kviser så kan Yasmin være et alternativ. Disse fungerer også bra mot kviser.

Forøvrig så er det i grunnen bare å ta seg sammen.

Går på Yasmin nå, har prøvd Diane.. men kan prøve å ta meg sammen (merker jo at det er det at jeg overdriver som fører til krangler) så tror det skal gå bra! viss vi bare kommer ut av denne dårlige sirkelen med all kranglingen, og at jeg reagerer på alt :) takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Er nå det helt sant, da? Jeg mener, mange p-piller inneholder store doser hormoner - og hormoner har jo ikke akkurat placebo-effekt...

Nei, psykologen min lyver nok.

Han mente at det ikke hadde mye å si på voksne mennesker hvertfall, han sa "i din alder", nå er jeg 23.

Kan jo være det er litt annet i puberteten.

Skrevet

Jeg syns du burde gi nattlysolje en sjanse, ja :) Disse kapslene har i allefall gitt meg et nytt og bedre liv, og jeg vet at samboeren er veldig glad for at jeg ikke lenger ligger og furter under dyna og kommer med stygge kommentarer hele PMS-perioden :)

Det er jo ikke sikkert at det fungerer for deg, selv om det har hjulpet meg veldig. Men det er jo ikke skadelig på noen måte, så hvorfor ikke prøve? Husk at det kan ta noen måneder før det får noen effekt. Også er det ikke sikkert at du trenger å ta så mye som det står på pakken, jeg tar bare en om dagen. :)

Kanskje nattlysoljen hjelper mot kvisene også? :)

Skrevet

Han mente at det ikke hadde mye å si på voksne mennesker hvertfall, han sa "i din alder", nå er jeg 23.

I puberteten så er man allerede på en så heftig hormontrip at å føre i seg ekstra hormoner kan føre til at enkelte tilter helt. Som voksen er jo hormonene mer under kontroll, og da blir det i mindre grad det samme som å kaste bensin på bålet.

Skrevet

Og min psykolog mer eller mindre krevde at jeg gikk av p-pillene før jeg ble satt på andre medisiner. Som h'n sa "en ting er å medisinere for en sykdom, men å medisinere for noe som kan være bivirkninger er jeg ikke bekvem med".

2 måneder etter, og jeg var FRISK.

Var 25 år om det har noe å si.

Skrevet

Vil bare minne om at veldig mye i kroppen styres av hormoner. Har man en ubalanse, som f.eks. kraftig PMS, vil det si at kroppen er overfølsom for hormoner den produserer selv. Man kan også reagere kraftig på kunstige hormoner som tilføres i p-piller.

Det er IKKE bare å "ta seg sammen" eller "skjerpe seg". Dette er for å være helt ærlig ganske latterlige råd. Noen får så kraftig PMS at de omtrent skifter personlighet og blir dypt deprimerte, får angst, blir suicidale o.l. Å ha så kraftig PMS, eller overfølsomhet på hormoner, kan være bortimot invalidiserende. De som er så heldige å aldri ha opplevd det kan ikke uttale seg i noen særlig grad.

Så til hva som kan hjelpe. Nattlysolje kan fungere mot PMS. Jeg, og flere jeg kjenner, har god erfaring med det. Jeg tar gjerne mer enn det som står på pakken, tar dem hele måneden. Når det nærmer seg PMS-tid kjører jeg på med enda et par kapsler. Tar 2-3 kapsler hele mnd og kanskje 4 uken før mensen. Husk å ta omega-3 i tilleg. Nattlysolje er ikke et hormon, men en planteolje som er høy på omega-6. Denne virker hormonbalanserende i kroppen. Jeg merket forksjell etter en måned cirka.

Du går tydeligvis på noen p-piller du ikke tåler så godt. Østrogenet i det fleste p-piller er det samme, mens gestagenet kan variere (hvis jeg husker rett). Så kanskje du reagererr på gestagenet i Yasmin (hvis de var dem du tar nå?) Jeg tar selv Yaz og har fått ny hud (har hatt alvorlig akne i mange år), så jeg skjønnner at du er skeptisk til å bytte merke. Hør med legen om kanskje Yaz kan være et alternativ, lurer på om de har lavere hormondose enn Yasmin (er usikker). Eventuelt prøv et annet p-pille merke med lavere dose eller et annet gestagen og gå til hudlegen med kvisene...

Det er hvertfall ikke bra å gå med humørsvingninger og konstant pms, det går ut over både livskvalitet, forhold og vennskap. Lykke til!

Skrevet

Vil bare minne om at veldig mye i kroppen styres av hormoner. Har man en ubalanse, som f.eks. kraftig PMS, vil det si at kroppen er overfølsom for hormoner den produserer selv. Man kan også reagere kraftig på kunstige hormoner som tilføres i p-piller.

Det er IKKE bare å "ta seg sammen" eller "skjerpe seg". Dette er for å være helt ærlig ganske latterlige råd. Noen får så kraftig PMS at de omtrent skifter personlighet og blir dypt deprimerte, får angst, blir suicidale o.l. Å ha så kraftig PMS, eller overfølsomhet på hormoner, kan være bortimot invalidiserende. De som er så heldige å aldri ha opplevd det kan ikke uttale seg i noen særlig grad.

Så til hva som kan hjelpe. Nattlysolje kan fungere mot PMS. Jeg, og flere jeg kjenner, har god erfaring med det. Jeg tar gjerne mer enn det som står på pakken, tar dem hele måneden. Når det nærmer seg PMS-tid kjører jeg på med enda et par kapsler. Tar 2-3 kapsler hele mnd og kanskje 4 uken før mensen. Husk å ta omega-3 i tilleg. Nattlysolje er ikke et hormon, men en planteolje som er høy på omega-6. Denne virker hormonbalanserende i kroppen. Jeg merket forksjell etter en måned cirka.

Du går tydeligvis på noen p-piller du ikke tåler så godt. Østrogenet i det fleste p-piller er det samme, mens gestagenet kan variere (hvis jeg husker rett). Så kanskje du reagererr på gestagenet i Yasmin (hvis de var dem du tar nå?) Jeg tar selv Yaz og har fått ny hud (har hatt alvorlig akne i mange år), så jeg skjønnner at du er skeptisk til å bytte merke. Hør med legen om kanskje Yaz kan være et alternativ, lurer på om de har lavere hormondose enn Yasmin (er usikker). Eventuelt prøv et annet p-pille merke med lavere dose eller et annet gestagen og gå til hudlegen med kvisene...

Det er hvertfall ikke bra å gå med humørsvingninger og konstant pms, det går ut over både livskvalitet, forhold og vennskap. Lykke til!

Du sier mye klokt der ja, takker for svar! Skal prøve nattlysoljen en stund ja, og satser på at det funker! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...