Gå til innhold

Begravelse


sequin

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg i begravelse, og jeg har kun vært med i en begravelse før, da var jeg ganske liten, så jeg lurer på hva som passer seg...

1.Klær

Jeg skjønner at man skal gå i sort, men jeg har nesten ikke noe sort, fungerer dette?

Skjørt

Topp

(men armene er korte, rekker til albuen.

Også ha sorte strømpebukser og sorte pumps til?

Små perler i ørene og perlearmebånd (små perler i en rad).

Er dette greit eller litt for upyntet? Hvor pyntet er man egentlig?

2.Blomster

Tar man med seg blomster? Tenkte å ta med en enkel hvit lilje, er det OK?

3.Hår

Kan jeg ha håret i Donut-bun?

Sånn her. Har blondt hår, kommer det til å se bimbo ut?

4.ekstra

Er det noe jeg har glemt? noe jeg bør tenke på?

-----------------------------------------------------

Begravelsen er for min bardomsbestevenninnes bror, jeg har ikke sett ham på tre-fire år, men vokste så og si opp med ham, og det kommer til å være mange mennesker i kirken..

Endret av sequin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg skjørtet blir for kort, men det er meg. Synes at man bør ha skjørtekanten rett under eller på kneet i kirken.

Genseren og håret er etter min mening helt ok.

Hvis du har mørkeblå eller mørkebrune klær, fungerer det også helt fint i en begravelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hmm.. Jeg har bare det eller en sort bukse, ellers har jeg nesten bare lyse klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hmm.. Skjørtet rekker meg ca fem cm over kneet da, ikke som på bildet, men det er kanskje for kort uansett :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tett svart strømpebukse går nok skjørtet greit likevel, vil jeg mene. Men bukse er heller ikke fy-fy, så lenge den er enkel og nøytral.

:)

Og unngå å overdrive sminken. Vannfast mascara kan være lurt, og unngå for mye foundation (ser ofte folk som har grått litt og dermed gnidd bort sminken rundt øynene så det ser ut som de har skikkelig solbrilleskille. Ikke at det er så utrolig krise, men jeg ville i alle fall følt meg utilpass, og går heller uten sminke, for DET legger ingen merke til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, hmm.. Jeg har bare det eller en sort bukse, ellers har jeg nesten bare lyse klær.

Da tar du den sorte buksa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tett svart strømpebukse går nok skjørtet greit likevel, vil jeg mene. Men bukse er heller ikke fy-fy, så lenge den er enkel og nøytral.

:)

Og unngå å overdrive sminken. Vannfast mascara kan være lurt, og unngå for mye foundation (ser ofte folk som har grått litt og dermed gnidd bort sminken rundt øynene så det ser ut som de har skikkelig solbrilleskille. Ikke at det er så utrolig krise, men jeg ville i alle fall følt meg utilpass, og går heller uten sminke, for DET legger ingen merke til).

Ja, jeg tenkte helt sort strømpebukse, som ikke viser noe hud. Buksen er egentlig litt fin, men jeg har ingen mørke overdeler å bruke til..

Sminkevis tenkte jeg bare litt lett rouge, bittelitt mascara og eyeliner på øverste våtlinje, er så brun i ansiktet nå at jeg er redd for å sminke meg. Skal huske vannfast mascara! det hadde jegi kke tenkt på en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg i begravelse, og jeg har kun vært med i en begravelse før, da var jeg ganske liten, så jeg lurer på hva som passer seg...

1.Klær

Jeg skjønner at man skal gå i sort, men jeg har nesten ikke noe sort, fungerer dette?

Skjørt

Topp

(men armene er korte, rekker til albuen.

Også ha sorte strømpebukser og sorte pumps til?

Små perler i ørene og perlearmebånd (små perler i en rad).

Er dette greit eller litt for upyntet? Hvor pyntet er man egentlig?

2.Blomster

Tar man med seg blomster? Tenkte å ta med en enkel hvit lilje, er det OK?

3.Hår

Kan jeg ha håret i Donut-bun?

Sånn her. Har blondt hår, kommer det til å se bimbo ut?

4.ekstra

Er det noe jeg har glemt? noe jeg bør tenke på?

-----------------------------------------------------

Begravelsen er for min bardomsbestevenninnes bror, jeg har ikke sett ham på tre-fire år, men vokste så og si opp med ham, og det kommer til å være mange mennesker i kirken..

Generelle regler er at du skal kle deg i dempete farger og konservativ stil.

Det betyr:

- Svart, grått, mørkeblått, beige eller andre rolige farger, helst så nær svart som du kommer.

- Skjørt skal helst være knelange, eller man bruker dressbukse. Jeans er absolutt ikke akseptabelt.

- Du kan ha håret slikt du ønsker, men ikke i en oppsiktsvekkende festfrisyre. Hestehale, flette, enkel dult eller løst, du velger selv.

- Vil du gi blomster går du innom en blomsterbutikk og kjøper en enkel bukett (si at den skal til begravelse. De vil hjelpe deg med å finne noe som føles riktig for deg). Denne kan du levere til kirketjeneren når du ankommer kirka hvis du vil at den skal være til pynt i kirka og senere på en evt grav. Husk å være ute i god tid i tilfelle. Enkle liljer/roser brukes helst kun til å legges oppå kisten, og dette gjøres kun av nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte helt sort strømpebukse, som ikke viser noe hud. Buksen er egentlig litt fin, men jeg har ingen mørke overdeler å bruke til..

Kan du ikke bruke toppen du la ut bilde av, da?

- Skjørt skal helst være knelange, eller man bruker dressbukse. Jeans er absolutt ikke akseptabelt.

- Vil du gi blomster går du innom en blomsterbutikk og kjøper en enkel bukett (si at den skal til begravelse. De vil hjelpe deg med å finne noe som føles riktig for deg). Denne kan du levere til kirketjeneren når du ankommer kirka hvis du vil at den skal være til pynt i kirka og senere på en evt grav. Husk å være ute i god tid i tilfelle. Enkle liljer/roser brukes helst kun til å legges oppå kisten, og dette gjøres kun av nærmeste familie.

Svarte, helt enkle bukser går helt fint selv om de er i jeansstoff. INGEN ville reagert på det.

Til det som er utheva: i de begravelsene jeg har vært i har dette kun vært tilfelle når det har vært gamle folk som har dødd (oldemødrene mine, gammelgammeltante). I oldefars begravelse la både nærmeste familie, og i tillegg gamle venner av oldefar fra krigstiden enkle blomster på kisten.

I tillegg har jeg vært i to begravelser til folk på min egen alder (altså unge personer, slik som i denne begravelsen som sequin skal i). I begge var selvsagt kirken fylt til randen, og de som ville fikk legge på enkle blomster og si noen ord før nedsenkingen. Foreldrene og søsknene til den døde sa etterpå at det var en utrolig flott trøst å se hvor mange som ville legge på blomster, og at det varmet veldig at barna deres hadde personer rundt seg som brydde seg og ville delta i avskjeden.

Så jeg stemmer absolutt for å ta med en enkel lilje eller rose. Det blir garantert ikke oppfattet feil, og OM de skulle være veldig restriktive når det gjelder hvem som får gå fram til kista, så kan du alltids gi blomsten til søsteren hans, så kan hun legge den fram sammen med sin egen.

Kan også nevne at i de begravelsene jeg har vært i, så har vi vennene gjerne hatt med en ekstra rose fra andre venner som ikke hadde anledning til å møte opp selv, slik at de på en måte har fått være med symbolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har samboer sagt at han vil være med å finne en kjole, så vi tar oss en tur ut og ser etter sorte kjoler om ikke så lenge.

Moscato

Er det ikke vanlig å legge blomster oppå graven etter at de har gravlagt kisten? Jeg kunne eventuelt lagt blomsten oppå?

Men tror nok det er mange unge som kommer, og det kommer en del viktige personer som skal holde taler, så jeg er ikke sikker på om alt blir veldig restrektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte kjørt er som regel ikke greit men. Man må da se alder litt ann. Jeg har ingen kjørt eller kjoler osm går under knærene, både fordi jeg er såpass ung og fordi jeg er såpass kort. synes ikke det gjr noe om et kjørt går litt over knærene, så lenge man har en svart strømpebukse og helst en litt tjukk strømpebukse. Tidligere oppe her står det en kan gå med beige. Jeg hadde virkelig reagert om en kom i beige i en begravelse, så godt som alle andre har på seg svart. Jeg synes ikke svarte jeans er noe problem, man ser da ikke at det er jeans.

Det viktigste er jo uansett ikke hvordan du ser ut, men at du stiller opp og viser respekt for den avdøde og deres familie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skjørtet går fem cm over kneet ditt, som du sier, og ikke er like kort på deg som på modellen, synes jeg godt du kan gå med det. I hvert fall med en svart strømpebukse under som ikke viser huden. Da er du helt innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moscato

Er det ikke vanlig å legge blomster oppå graven etter at de har gravlagt kisten? Jeg kunne eventuelt lagt blomsten oppå?

Men tror nok det er mange unge som kommer, og det kommer en del viktige personer som skal holde taler, så jeg er ikke sikker på om alt blir veldig restrektivt.

Man pleier å legge blomstene på kista mens kista står oppå gravhullet. Så blir kista senka ned, og presten kaster tre skjeer/små spader med jord oppå, og så pleier man å gå kondolanserunde til nærmeste familie, og folk står og trøster hverandre og klemmer litt og sånt før man går fra gravplassen og videre til mat og sånt (for de som er nærmest, som oftest, men i forrige begravelse jeg var i var det åpen invitasjon dit også). Graven blir ikke fylt igjen før etter at folk er gått derfra (det gjør de oftest med gravemaskin). Når graven er fylt blir kransene og bukettene fra kirka(som ved nedsenkingen ligger rundt gravhullet) lagt oppå grava.

Korte kjørt kjørt knærene et kjørt knærene

Unnskyld, men jeg MÅ bare. SKJØRT og KNÆRNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke slik at man må gå i helsort lenger i begravelser, det var noe man gjorde i gamle dager. Så lenge man kler seg pent og diskret, så passerer det aller meste. Det viktigste er at du er der og ikke hvordan du har håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg ikke kleskoder er så viktig i en begravelse, i hvert fall ikke i begravelsen til en ung person.

Så i mine øyne fungerer antrekket med skjørtet og toppen helt fint, bare du går med en mørk og ikke alt for gjennomsiktig strømpebukse under :) Tviler på at noen kommer til å reagere på hva du har på deg med mindre du kommer med noe veldig skrikende eller spesielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er veldig mange personer som skal være der, er ikke det sikkert det er så lett å komme seg frem til kista/graven og få lagt på blomsteren.

Synes det skjørtet går helt fint å ha i en begravelse hvis du har en nokså tett svart strømpebukse til. Og toppen passer fint til.

Husk lommetørkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes mange er for opphengt i at du må kle deg i mørke farger. Du er ung, det er sommer. Du kan bruke lyse, nøytrale klær, nøytral fasong, knelengde eller litt under på skjørtet/kjolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...