Gå til innhold

Barnevern = sleipe jævler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har gått for langt, jeg er bare 13 år. og jeg har blitt beskyldt av barneverne for og ha møtt en på 21 år og hatt sex med! og de beskylder meg for å ha sakt at mamma og pappa er voldelig, og at pappa har voldtatt meg. de mener jeg ikke burde få bo hjemme fordi jeg er bortskjemt og en liten dritt. de mener jeg har skulka halve 7.ende klasse, enda jeg har bevis hos legen på at jeg var syk og klarte ikke skole. de sier jeg ikke fortjener og bli hør på, for jeg trenger og lære leksa mi om å ikke være helt idiot i hode.

Barneverne har da vel ikke lov til og drive på sånn?! :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende barnevernet bygger sine vurderinger på løgner og rykter andre har satt ut. Miitt råd er at du tar kontakt med legen din og får en utskrift av journalen. Prat med legen din om hvordan du opplever barnevernet og be legen om råd for hvordan du bør gå frem. Be eventuelt om å få en annen saksbehandler hos barnevernet hvis du ikke har tillit til den saksbehandleren du har nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende barnevernet bygger sine vurderinger på løgner og rykter andre har satt ut. Miitt råd er at du tar kontakt med legen din og får en utskrift av journalen. Prat med legen din om hvordan du opplever barnevernet og be legen om råd for hvordan du bør gå frem. Be eventuelt om å få en annen saksbehandler hos barnevernet hvis du ikke har tillit til den saksbehandleren du har nå.

jeg har barneverns sjefen som sånn hjemme besøker, og jeg får ikke bytte. hu har fått bevis på at jeg var syk men hun tror enda ikke på det..

Skrevet

Du har vel krav på å snakke med en advokat. Siden du mener de lyver om din og foreldrene dines situasjon så burde saken bli vurdert på nytt :(

• Liker 1
Skrevet

jeg har barneverns sjefen som sånn hjemme besøker, og jeg får ikke bytte. hu har fått bevis på at jeg var syk men hun tror enda ikke på det..

Jeg synes du burde bestille time hos legen din. Forklar til legen hvordan du opplever det. Du kan spørre om legen kan bli med på et møte sammen med deg og barnevernet.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks, moderator.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må virkelig si at jeg synes det fryktelig skremmende om de oppfører seg slik.

:klemmer:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har gått for langt, jeg er bare 13 år. og jeg har blitt beskyldt av barneverne for og ha møtt en på 21 år og hatt sex med! og de beskylder meg for å ha sakt at mamma og pappa er voldelig, og at pappa har voldtatt meg. de mener jeg ikke burde få bo hjemme fordi jeg er bortskjemt og en liten dritt. de mener jeg har skulka halve 7.ende klasse, enda jeg har bevis hos legen på at jeg var syk og klarte ikke skole. de sier jeg ikke fortjener og bli hør på, for jeg trenger og lære leksa mi om å ikke være helt idiot i hode.

Barneverne har da vel ikke lov til og drive på sånn?! :kjefte:

Hvis du har vært borte fra skolen et halvt år, er det veldig alvorlig for din videre skolegang, og jeg forstår godt at barnevernsarbeideren reagerer på det. Med mindre du er alvorlig syk, mener jeg at et så stort fravær er unødvendig. Hvilken sykdom er det du lider av?

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil bare fortelle deg at jeg kjenner til andre som har hatt like mye fravær som deg som etterhvert har kommet tilbake til skolen, og har klart seg veldig bra. Det du trenger er riktig hjelp av noen du har tillit til.

Skrevet

Hvis du har vært borte fra skolen et halvt år, er det veldig alvorlig for din videre skolegang, og jeg forstår godt at barnevernsarbeideren reagerer på det. Med mindre du er alvorlig syk, mener jeg at et så stort fravær er unødvendig. Hvilken sykdom er det du lider av?

Jeg synes ikke trådstarter trenger å legge ut om sykdommen sin her.

På generelt grunnlag kan jeg si at stort fravær ikke trenger å skyldes alvorlig sykdom. Det kan f.eks skyldes skolevegring som gir fysiske og psykiske symptomer.

• Liker 1
Gjest tralala
Skrevet

Det samme skjedde med min søster da hun var 14. Hun begynte i ny skole da hun begynte i 9.klasse, men mistrivdes så i klassen sin så hun holdt seg hjemme. Grunnen var at de psykisk mobbet henne, og hun hadde vondt i mange og gråt hver dag fordi hun ikke ville på skolen.

Til slutt fikk mamma en sykmelding av fastlegen slik at søsteren min kunne være hjemme, og gjøre lekser hjemme til vi fant ut hva vi skulle gjøre videre.

Vi fant ut at det var best at søsteren min begynte på en annen skole der hun hadde fått mange gode venner, men denne skolen ville ikke ta imot søsteren min.

Den skolen søsteren min mistrivdes på tilkalte barenvernet, fordi de mente det var noe galt hjemme.

Etter mye om og men, fant barnevernet ut at dette ikke var noen barnehjemssak, mens noen andre folk som jobbet på en institusjon mente at det var det.

Iallfall har søsteren min bodd hjemmefra i 2 år uten grunn, men nå er hun 16 og fikk flytte hjem, og skal begynne på vgs til høsten.

Jeg, som søster, skjønner ikke hvorfor skolen tilkalte barenvernet, når alt de trengte å gjøre var å flytte søsteren min til en klasse hvor hun trivdes, eller til skolen hvor hun hadde fått mange gode venner ... Skolen gjorde en grov feil. For dette kunne vi fint ordnet opp oss imellom.

Forresten, vi har det veldig fint hjemme, altfor bra i forhold til andre hjem.

Dessuten var det nok noen barn som heller hadde trengt mer hjelp, så de brukte ressursene feil. Mange barn som ikke blir oppdaget, men som virkelig trenger hjelp.

Til TS. Prat med fastlegen din. Det er helt grusomt det barenvernet gjør og beskylder deg for. Jeg vet ikke bakgrunnen for dette, eller hvordan barnevernet kom i kontakt med deg, men stå på ditt og vær fast og bestemt. Foreldrene dine står vel sammen med deg? + fastlegen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke trådstarter trenger å legge ut om sykdommen sin her.

På generelt grunnlag kan jeg si at stort fravær ikke trenger å skyldes alvorlig sykdom. Det kan f.eks skyldes skolevegring som gir fysiske og psykiske symptomer.

Nei hun trenger selvfølgelig ikke legge ut om sykdommen, men det vil jo gi oss bedre mulighet til å svare, hvis vi vet årsaken til problemet.

Hvis jenta har psykiske eller fysiske plager pga skolevegring, er det svært klanderverdig av legen hvis han ikke har satt i gang tiltak for å få jenta tilbake til skolen, enten via behandling eller at hun blir henvist til bup eller andre aktuelle instanser. Han som lege kan ikke bare godta at ungdommen får et så stort fravær uten at det blir tatt tak i problemet.

Barnevernet kan selvfølgelig heller ikke godta dette, og det er derfor de tar tak i dette.

Vi har ikke skoleplikt i dette landet, men vi har opplæringssplikt. Det betyr at hvis jentas foreldre har plikt til å gi henne den opplæringen hun skal ha under sitt lange fravær.

• Liker 1
Gjest Vettel
Skrevet

Hallo. Jenta (?) er bare 13 år. Og dere sabler ned barnevernet på grunn av det ett barn skriver på nett?

Skjerpings!

Barn under barnevernet får oppnevnt advokat som skal ta vare på barnets rettigheter. Foreslåt TS tar kontakt med denne, sin lege, men først og fremst foreldrene sine. (Siden barnet sier att det ikke er noe feil på familien)

• Liker 1
Skrevet

barnevernet får alltid bekymringsmelding om et barn har mye fravært, og det er helt på sin plass!

• Liker 2
Skrevet

Hallo. Jenta (?) er bare 13 år. Og dere sabler ned barnevernet på grunn av det ett barn skriver på nett?

Skjerpings!

Barn under barnevernet får oppnevnt advokat som skal ta vare på barnets rettigheter. Foreslåt TS tar kontakt med denne, sin lege, men først og fremst foreldrene sine. (Siden barnet sier att det ikke er noe feil på familien)

Det er ikke slik at alle barn som er under barnevernet får oppnevnt advokat.

Skrevet

En 13-åring er et barn, og barn har sjelden forutsetninger for å forstå rekkevidden av egne valg. Derfor er det her foreldrenes ansvar å enten få barnet til å gå på skolen eller å sørge for å få behandling/hjelp til barnet. Makter ikke foreldrene noe av dette er det helt naturlig at barnevernet kobles inn.

Jeg vil også be dere voksne her i tråden om å tenke dere litt om før dere konkluderer med at barnevernet har gjort feil. Vi vet i grunnen ingenting om denne saken. Hvor mange sinte 13-åringer i livskrise kjenner dere som klarer å oppsummere livssituasjonen sin på en rasjonell og sannferdig måte?

Til TS: Snakk med foreldrene dine eller noen andre voksne du stoler på. Prøv å senke skuldrene og telle til ti eller til titusen om du må for å roe deg litt ned. Sinne løser ingenting. For å løse eller i det minste forstå floken du har havnet i så trenger du å legge sinnet til side og prøve å være rolig. Så lenge du er rasende er det vanskelig for voksne å forklare deg hva som skjer, og det er også vanskelig for deg å forstå. Hvis du klarer å roe deg ned og snakke med de voksne på en rolig og noenlunde moden måte så tror jeg du kommer til å møte mer forståelse og kanskje få noen bedre forklaringer.

• Liker 1
Skrevet

de mener jeg ikke burde få bo hjemme fordi jeg er bortskjemt og en liten dritt. de sier jeg ikke fortjener og bli hør på, for jeg trenger og lære leksa mi om å ikke være helt idiot i hode.Barneverne har da vel ikke lov til og drive på sånn?! :kjefte:

Dette kan jeg garantere deg er grunner barnevernet ikke legger til grunn. At du ikke har vært på skolen et halvt år høres dermed ut som å være gyldig grunn for barneværnet å bli kobblet inn

Det høres ut som legen din er en person du har tilit til? Be han være med på et møte med barneværnet. Du går glipp av skolegang du har krav på og legen i samarbeid med barneværnet bør være behjelpelige med å tillrettelegge skolegang for deg.

• Liker 1
Skrevet

barnevernet får alltid bekymringsmelding om et barn har mye fravært, og det er helt på sin plass!

Det er riktig at skolen skal sende bekymringsmelding til barnevernet hvis et barn har mye fravær. Dette gjøres for at barnet skal fanges opp, og for å få iverksatt riktige tiltak. Problemet i dette tilfellet er tydeligvis at barnevernet ikke har iverksatt tiltak tilpasset den de skal hjelpe. Barnevernet kan gjøre vondt verre hvis de går frem på feil måte.

Skrevet

Skjerpings!

Enig med deg i det meste, men det stemmer ikke at alle barn under barnevernet får oppnevnt advokat. Foreldrene kan få advokat, og barnet kan selv få advokat når barnet fyller 15. Dette er ikke noe som skjer automatisk, man må selv ta initiativ. I spesielle tilfeller kan nok også barn under 15 få egen advokat, men det er jo heller ikke en som sitter og venter på at ts skal ta kontakt.

Uansett bør det ikke være barnets oppgave å ta kontakt med verken advokat eller lege. Som du sier, hvis familien fungerer normalt så er det foreldrene som skal ordne dette.

Skrevet

Dette kan jeg garantere deg er grunner barnevernet ikke legger til grunn. At du ikke har vært på skolen et halvt år høres dermed ut som å være gyldig grunn for barneværnet å bli kobblet inn

Det høres ut som legen din er en person du har tilit til? Be han være med på et møte med barneværnet. Du går glipp av skolegang du har krav på og legen i samarbeid med barneværnet bør være behjelpelige med å tillrettelegge skolegang for deg.

Er jo selvsagt foreldrene dine du skal be om å ordne møte med legen eller egentlig burde de gjort det for lenge siden på eget initiativ siden du sier de fungerer normalt. Du er bare 13år og går glipp av undervisningstid du har krav på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...