Gå til innhold

Påstand; Vold løser ingen problemer..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er det vi lærer våre barn, at de skal snakke ikke sloss.

Er dette egentlig riktig?

Jeg husker da jeg var på alder med mine barn, jeg løste problemer med knytteneven, ikke ord!

Jeg var veldig dominerende, men tok veldig godt vare på vennene mine. Jeg beskyttet alltid de svake. Bøllet du med vennene mine, bøllet du med meg!!

Jeg har diskutert hvordan jeg var på den tiden med mine venner, som er vennene mine i dag også, og ingen så på meg negativt. Jeg har sagt at jeg ikke kan forstå hvorfor de lot meg dominere dem, men de sier at jeg var den sterkeste både mentalt og fysisk. De så på det som noe positivt at jeg alltid stillte opp for dem, og beskyttet dem mot andre. Også foreldrene deres likte at ungene deres var sammen med meg, jeg forholdt meg til regler og fant aldri på noe tull/småkriminelt. De som ikke inngikk i min vennskapskrets hadde stor respekt for meg, jeg var ganske enkelt en de ikke ville ha trøbbel med.

Og som sagt; jeg diskuterte aldri, jeg slo!

Jeg er fremdeles en sterk person med sterk personlighet, så dette har ikke preget meg eller min omgangskrets i negativ retning.

Så nå lurer jeg på om det egentlig er rett å lære våre barn å aldri sloss, men snakke seg ut av problemer?!

Jeg sier til mine egne barn at de skal bruke språket ikke knytteneven, men er det riktig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier til mine egne barn at de skal bruke språket ikke knytteneven, men er det riktig???

Jeg er hellig overbevist om at man løser konflikter best med kommunikasjon. Vold avler vold og fører alltid med seg at det blir en taper og en vinner. Vold er i bunn og grunn et kraftig overgrep mot et annet menneske.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er hellig overbevist om at man løser konflikter best med kommunikasjon. Vold avler vold og fører alltid med seg at det blir en taper og en vinner. Vold er i bunn og grunn et kraftig overgrep mot et annet menneske.

Kan være enig i dette når det gjelder voksne, men hva med barn?

Vold avler ikke alltid vold! Jeg er ikke voldelig i dag, men var det som barn - da for å beskytte meg selv og mine venner. Og ingen av oss har tatt skade av det. Vennene mine fikk sjanse til å vokse og blomstre fordi ingen turte å røre dem, de gjorde de ikke før jeg tok affære!

Skrevet

Vold løser ikke problemer, men forsterker dem. Man lærer opp ungene sine til å ta avstand fra vold, bl a fordi kloke mennesker løser konflikter v å samtale, kompromisse, argumentere for å finne løsninger. Vold er egentlig et tegn på svakhet! Voldelige personer holder jeg meg laaaangt unna, og det lærer jeg datteren min også......Hun skal IKKE godta en gutt som bruker vold mot henne el noen andre! Det regner jeg forresten som en selvfølge at hun gjør; hun har aldri opplevd noen i sin familie el omgangskrets som noensinne har brukt vold, verken mot henne el noen andre! Muligens av den enkle årsak at man skygger unna den slags tendenser. Opplever vold som en uhyggelig, skremmende og farlig egenskap hos en person! Dessuten er det forbudt å utøve vold mot andre mennesker!

Skrevet
Vold avler ikke alltid vold! Jeg er ikke voldelig i dag, men var det som barn - da for å beskytte meg selv og mine venner. Og ingen av oss har tatt skade av det.

Men du vet jo ikke om noen av dem som du var voldelig mot, har tatt skade av det???

Har sett en del forskning som konkluderer med at overgripere også er ofre - at de som er voldelige ofte har blitt utsatt for vold tidligere...

Skrevet

Forresten....må jo legge til her, at hun er en temmelig sterk liten frøken, og har fått beskjed om at d er bra at hun er såpass tøff og atletisk, for da kan hun lettere hamle opp m gutta HVIS det skulle trengs, men kun for å forsvare seg!

Skrevet

Helt klart! Ingen tvil om at de fleste overgripere og voldelige mennesker har opplevd d selv! Man blir jo selvfølgelig såpass avstumpet av å vokse opp m sånt, at om man ikke akkurat anser det som naturlig oppførsel, så er det mye lettere å ty til det, fordi det er kjent stoff, og man går ikke tilbake el nøler ikke på samme måte m begå vold og overgrep som et menneske som ikke er vokst opp m det, og har lært å ta avstand fra det!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette var da politisk korrekte svar da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Men du vet jo ikke om noen av dem som du var voldelig mot, har tatt skade av det???

JA! Det vet jeg faktisk!

Det de lærte var at de ikke kunne pille hvem-som-helst på nesen. At noen faktisk ikke fant seg i alt. Å respektere andre mennesker!

Jeg har ikke sagt at jeg slo/sloss for ingenting, men for å beskytte meg selv og mine venner! Og resultatet ble respekt for meg!

Skrevet

Å ty til vold er uansett lavt, usofistikert og viser bare til at personen ikke er i stand til å håndtere konfrontasjoner, - noe som forventes at alle klarer.

Hva grunnen til at enkelte reagerer med fysisk aggresjon (les; vold) varierer fram person til person. Men det henger ofte sammen med lavt intellekt, opplevd mye av det selv eller at personen er "redd".

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg vil se det barnet som egentlig lar seg trøste, når det står der med blått øye, at den de har fått juling av "er fattig på ord"! Og at "

vold er uansett lavt, usofistikert og viser bare til at personen ikke er i stand til å håndtere konfrontasjoner
"

henger ofte sammen med lavt intellekt, opplevd mye av det selv eller at personen er "redd".

Det ville ikke ha trøstet meg ihvertfall..... eller kanskje -- i en perfekt verden........

Skrevet

Nettopp, at du ikke har reflektert over dette, er sjokkerende.

Gjest Anonymous
Skrevet
lmari skrev:

Sitat:

Vold avler ikke alltid vold! Jeg er ikke voldelig i dag, men var det som barn - da for å beskytte meg selv og mine venner. Og ingen av oss har tatt skade av det.

Har sett en del forskning som konkluderer med at overgripere også er ofre - at de som er voldelige ofte har blitt utsatt for vold tidligere...

Nettopp, at du ikke har reflektert over dette, er sjokkerende.

At du tydeligvis ikke har lest svarene mine og likevel uttaler deg om at jeg ikke har reflektert over dette, og at det sjokkerer deg - DET er sjokkerende i seg selv!!! :P

Skrevet

Jeg hadde en kjæreste som slo. det han sikkert oppfattet som respekt var redsel og forakt. Han slo fordi han ikke evnet verbal kommunikasjon - han hadde lært å slå hjemme. Faren hans slo moren hans. Faren hans lærte dem "respekt" - men det var som min kjæreste senere oppdaget hos meg; forakt og redsel. Dette har ingenting med respekt å gjøre.

Da jeg var yngre, ble jeg stadig truet med bank av de eldre gutta. Jeg var frekk og rappkjeftet. Jeg fikk aldri bank. Jeg snakket meg alltid ut av situasjonen da de kom for å ta meg.

Hvem hadde makten, sa du?

Vold er feil, vold er overgrep og man skal ikke slå. Uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sorry Tusenfryd, men tydeligvis ikke du. Du sier at du kunne snakke deg ut av problemer, men du hadde jo en voldelig kjæreste.....

Ikke misforstå -- jeg syns det er fryktelig leit at du har opplevd å være i et voldelig forhold, og jeg har ingen respekt for menn som slår!! Bare så det er sagt!

Men en av de tingene jeg har lært av mine erfaringer er at man skal ALDRI finne seg i slikt. DET er en av de tingene min barndoms slosskamper har lært meg.

Ingen får ta overtaket på meg! Jeg er min egen sjef, og slår du meg må du selv ta konsekvensene av det!

Skrevet

Jeg kunne snakke meg ut av problemer med gutta i gata de de var 13 og skulle banke opp meg - en jentunge på 10... Og det sier noe om julingens makt mot verbal kommunikasjon. Eller?

Voldelig kjæreste - ja, du kan tro det varte lenge...

Slå skal man ikke - og hadde min unge kommet hjem og hadde slått en annen unge hadde jeg lært den ungen at slik løser man ikke problemer. Det hjelper ikke hva du sier - men vold og slag eller annen form for overgrep er ikke akseptert i min verden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok.....?!

Så du kunne aldri funnet på å si til barnet at noen ganger må man ta igjen, det er det eneste som hjelper!? For med enkelte barn er det det eneste som hjelper, enten vi vil innrømme det eller ikke....

Min eldste måtte gjøre det en gang, og h*n kan snakke hvem-som-helst i senk! H*n tok igjen EN gang, og siden har problemet vært borte vekk! Skal jeg da skjenne og si at det er strengt forbudt, eller la være å si noe og være stolt av at h*n stilte opp for seg selv og tok igjen??!! H*n satte seg i respekt.

Jeg forsvarer ikke bruk av vold i den forstand at det er en måte å løse alt på!!!!!!

Jeg mener at barn av og til må få lov å forsvare seg eller ta igjen.

At enkelte plutselig begynner å snakke om hvordan voksne er, er å spore av, det var ikke voksne dette handlet om!!!

Skrevet
Dette var da politisk korrekte svar da.

PISSPREIK!!! Er det noe jeg ikke er, så er det politisk korrekt!!! Innleggene mine er skrevet ut fra mitt hjerte og hvordan jeg oppfatter at samspillet mellom mennesker skal være! Fordømmer vold og skygger unna voldelige personer.......RESPEKT har jeg ikke for NOEN, og hvertfall ikke for voldelige personer....bare forakt...og kanskje litt medfølelse for at man ser seg nødt til å bruke et sånt uttrykk for å 'sette seg i respekt'!!!

Jeg har også hatt en voldelig kjæreste, så jeg vet veldig mye om det! Han var den flotte, høye mørke gutten som alle jentene lå langflate etter, jeg var utrolig forelsket og vi hadde et supert sexliv. Jeg var så stolt fordi han valgte meg, men han klarte å ødelegge alt som het kjærlighet pga at han brukte vold mot meg når jeg ikke oppførte meg sånn som han syntes jeg skulle.....Til slutt havnet jeg på krisesenteret for mishandlete og voldtatte kvinner, og ble overtalt til å anmelde ham. En polititjenestemann anbefalte meg imidlertid til å trekke anmeldelsen tilbake siden han ikke hadde noe på rullebladet fra før, og fordi han knakk helt og fullstendig sammen etter å ha sett bildene som ble tatt av meg. Ok, så gjorde jeg det da.....men selvfølelsen min var ødelagt i lange tider. Han skapte bare angst, frykt og nervøsitet! RESPEKT fikk han definitivt ikke!

Gjest Anonymous
Skrevet
At enkelte plutselig begynner å snakke om hvordan voksne er, er å spore av, det var ikke voksne dette handlet om

Les alt da!!!!!!!

Skrevet

Les alt da!!!!!!!

Jøss, jeg tok vist helt feil i min bedømmelse av deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...