maiaa Skrevet 22. november 2003 #1 Skrevet 22. november 2003 Hei! Jeg har nettopp fått vite at jeg skal reise ned til Namibia i mars neste år, og vi skal prøve å få til 5-6 dager i Cape Town på veien hjem! Problemet er: Jeg vet ingenting om Namibia eller Sør-Afrika!!! Har lånt meg bøker, men det er moro å høre andre erfaringer fra disse stedene! Hilsen Mai Thi, som gleder seg masse!!
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2003 #2 Skrevet 23. november 2003 Cape Town er en flott by. Jeg var der tidligere i høst. Byen ligger ved havet med det omtrent tusen meter høye fjellet Table Moutain nesten midt i byen. Dette er noe av det du bare MÅ få med deg når du er der: Ta taubanen opp til toppen av fjellet. Beregn god tid til å rusle rundt der oppe. Utsikten er fantastisk. Pass på at du tar denne turen en dag det er fint vær, for hvis det er tåke, ser du jo ingenting. Robben Island - fangeøya der Nelson Mandela satt i 19 år. Husk at du må kjøpe billetter til båten dagen før du skal dra, for det er veldig populært. Ellers må dere ta en tur til Kapp det gode håp. Enten kan dere dra med leiebil eller bli med på en organisert tur. Det er ganske spesielt å stå på spissen og vite at det bare er hav mellom deg og Antarktis. (Kapp det gode håp er forresten ikke Afrikas sydligste punkt, men det sydvestligste.) En township-tur anbefales også. Bli med på en tur til de svarte slumområdene. Men obs,obs. Hit må dere for all del ikek dra alene. Da blir dere ranet. Og sørg for å velge et selskap som ikek kjører med store turistbusser. Da blir det litt sånn dyrepark-opplegg - kjøre for å se på menneskene i slummen. Ellers må jeg komme med en advarsel: Det er mye kriminalitet i Cape Town. Ikke gå for mye i byen, ta taxi. Vi ble ranet i sentrum, og det var en lite hyggelig opplevelse. Skal dere reise noe mer i Sør-Afrika enn i Cape Town? Og hvor i Namibia skal dere. Jeg har vært i en liten del av det landet og. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.
maiaa Skrevet 24. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2003 Hei! Takk for svar! Foreløpig vet vi ikke hvor vi skal i Sør-Afrika, men vi skal prøve å bestille billett slik at vi mellomlander der etter vi har vært i Namibia, og får vært der i 5-6 dager. Om vi reiser noe rundt må vi nesten se an! (både tid, ork og pengemessig!) I Namibia skal vi bo i Otjiwarongo (?), men har gode muligheter for å reise rundt, både langhelger og også muligens to uker helt til slutt med bare reising. Hvor var du i Namibia? Jeg har masse spørsmål egentlig, men skal på informasjonsmøte imorgen, så jeg får sikkert vite en del praktiske ting, men vil gjerne vite hvordan du opplevde disse to landene! Vet du hvor varmt det er i mars/april? Hvordan er menneskene? Maten? Er det noe annet spesielt man må vite? (Er bare litt nysgjerrig, jeg... )
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #4 Skrevet 24. november 2003 Hei, jeg var ikke så mye i Namibia. Jeg reiste på en organisert tur fra Victoria Falls i Zimbabwe, via Caprivi-stripen i Namibia for å komme til Okavango-deltaet og Chobe i Botswana. Vi overnattet riktignok to netter i Namibia, men egentlig var det mest gjennomreise, så Namibia kan jeg ikke si så mye om. Sør-Afrika er veldig europeisk, ihvertfall Cape Town. Man får ikke så veldig Afrika-følelse av å være her, men det er en flott by med mye interessant å se. Glemte forresten en spennende severdighet: I Simonstown kan dere se pingviner på stranden. Fellesturene som går til Kapp det gode håp stopper ofte her. Maten tror jeg ikke du trenger å være redd for. Vi holdt oss helt friske hele tiden og hadde ingen problemer i det hele tatt. Men husk at du trenger en del vaksiner, kanskje også malariatabletter - litt avhengig av hvor du skal. Afrikanere er fantastiske mennesker. Selv folk som ser ut som om de ikke eier nåla i veggen smiler og er veldig blide. Da vi kjørte i Zululand (i Sør-Afrika) med leiebil opplevde vi stadig at folk smilte og vinket langs veikanten. Men som jeg sa i den forrige mailen, må man være litt obs. Mange mennesker er veldig fattige, og fristelsen kan bli for stor når man ser rike hvite turister. Det er mye kriminalitet. Gled deg til turen. Afrika-turen vår er den beste ferien noen sinne. Afrika har en fantastisk natur, et fantastisk dyreliv, glade og gjestfrie mennesker og varmt godt klima. En stor fordel er at alle snakker engelsk. Det finnes mange lokale stammespråk, men alle kan engelsk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå