Gå til innhold

Forsiktig med nesesprayen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De fleste har vel fått med seg at man ikke skal bruke nesespray mer enn i ti dager. Men har et inntrykk av at mange slurver med det, for "hvilken skade kan det gjøre, liksom?"....

Tenkte bare jeg skulle si at etter å ha brukt nesespray daglig (en gang om dagen) i en god stund (cirka 3 måneder) så er det nå blitt et hull i neseveggen min...

Jeg har altså en ganske stor åpning mellom neseborene....

Bare sånn til skrekk og advarsel, liksom..... :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jammen meg ikke lett å slutte å bruke nesespray heller, når nesa fortsatt er like potte tett. (skjer ikke så ofte heldigvis) Men det er nok en grunn til at det står advarsel mot langtidsbruk på den ja. Takk for advarselen!

Jennifer

Skrevet

For å si det sånn - du kan tenke deg hvor kjipt det var å slutte etter tre måneder.... :-?

Men det funker hvis du pøser på med saltvannsspray - må bruke cirka ti ganger så mye som med vanlig spray, men da løsner det....

Skrevet

Se på denne tråden.

Sambo har vært skikkelig forkjøla og brukt den og han sier det hjelper. Må kanskje ta den litt oftere enn nesespray, men så er den ikke så skadelig så det gjør ingenting.

Skrevet

Oj! Om du har fått hull i nesevegge etter kun 3 mnd med nesespray, tør jeg ikke tenke på hvordan det ser ut oppi nesa mi. Jeg har vært nesesprayjunkie leeenge, har brukt otrivin hver eneste dag i 6-7 år minst.

Skrevet

Ja, her har jeg noe å bidra med, for jeg har vært avhengig av nesespray, og vet at mange andre har samme problem.

Det som skjer når man bruker nesespray i mer enn ti dager, er at man gjør vondt verre. Man blir tett av sprayen, og når man går noen timer uten å bruke den, blir man helt tett.

Jeg ble "avhengig" da jeg var 12 år gammel, og ble sendt til øre- nese- hals-spesialister som drev og testet meg for allergi osv. Jeg fikk prøve uttallige allergi-nesesprayer, men ingen av dem hjalp. Til slutt måtte jeg alltid gå tilbake til min kjære Otrivin.

Jeg visste imidlertid at dette ikke var bra for meg, så jeg prøvde å slutte med jevne mellomrom, men det gikk ikke, på grunn av skolegang.

Jeg måtte legge det å slutte til en periode hvor jeg hadde helt fri og kunne tåle en del søvnløse netter. Jeg var 19 år da jeg sluttet, og det tok ca. 5 dager før jeg var normal igjen.

Jeg er fortsatt plaget med litt tetthet, men ikke som da jeg gikk på Otrivin.

Nesa mi reagerer nok fortsatt på den, for jeg blir avhengig igjen hvis jeg bruker den noen dager i forbindelse med forkjølelse, så det har jeg rett og slett slutta med.

Nå har ikke jeg fått noen varige problemer som hull i midtveggen i nesa osv., til tross for at misbruket varte i mange år.

Jeg vil bare advare folk mot å bruke den i mer enn ti dager. Hvis jeg er tett nå, bruker jeg saltvannsspray. Den fungerer ikke like bra som Otrivin og lignende sprayer, men jeg er i hvert fall nødt til å plage meg selv.... hehe

Skrevet

Feather.... ta juleferien til hjelp, og ligg unna Otrivinen! I promise u, du kommer til å klare det! :D

Skrevet

Jeg har vært avhengig i flere år, og brukt nesespray i laaange perioder. Men har ikke noe hull i neseveggen, da... Vel, så slutter jeg, men begynner igjen når jeg blir forkjølet osv... Så er det på'an igjen... :( Da tenker jeg at "Bare jeg får sove i natt, så skal jeg slutte..." Det er neimenn ikke lett! Jeg må alltid vite at jeg har nesespray i hus, og det er ikke bra!!! Er fullstendig klar over det! :oops: Så det er fryktelig dumt å holde på...

Kanskje jeg skal prøve å slutte i kveld... :roll:

Skrevet

Væren, jeg ville anbefalt deg å slutte i en friperiode/ferieperiode. Siden du har greid å slutte iblant, så vet du jo litt hva du snakker om også! Det betyr vel søvnløse netter for deg, som det gjorde for meg, tenker jeg??!!

Neste gang du blir forkjøla, må du holde deg unna nesesprayen, for sånne som oss kommer nok alltid til å reagere "feil" når vi begynner å bruke den.

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg har også sprayet på meg hull i neseveggen, er livredd hele nesa skal kollapse en dag. Er også overfølsom i nesa nå, og har ved forkjølelse smerter i bihulene slik jeg ikke har pleid å ha før.

Skrevet

Har brukt Otrivin i over 20 år jeg.. Hver dag.. og har ikke fått noe hull hverken her eller der..

Skrevet

Bruker også Otrivin daglig, og har gjort det i 10-15 år. Uten å få hull i neseveggen.

Men nå er ikke jeg bare tett da, det er virkelig grønn gugge og buser inn der - alltid. (sorry uttrykket)

Så det er mulig det noe annet kronisk greier hos meg. Men jeg orker lissom ikke å få sjekket det.

Men - jeg bruker ikke så mye som før, for tidligere brukte jeg litt mer i forkant av noe, så for sikkerhets skyld på en måte. Det har jeg sluttet med.

Gjest Gjest wondergirl
Skrevet

Et tips til dere som prøver å slutte - slutt med ett nesebor om gangen. Så er du i hvertfall klar i ett nesebor, og så er det litt lettere å holde ut å være tett i det andre - du får i hvertfall pustet litt igjennom nesa.

Det funker i hvertfall for meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...