Gå til innhold

Hirsutisme...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, nå skal jeg for første gang ta opp dette problemet jeg har... Jeg tror jeg har hirsutisme, ihvertfall er hårveksten min på kroppen ganske unormal. Jeg er tidlig i tjueårene og dette begynte å utvikle seg i puberteten, jeg har forsåvidt taklet dette i mange år nå...men ikke med glede. Det virker heller ikke som det har blitt noe bedre, heller verre og nå orker jeg virkelig ikke mer. Jeg får hår under navlen, har en del på beina, får hår på haken som jeg må barbere :S og litt div unormalt her og der....Syns jeg har hår overalt, har sett verre hirsutisme men jeg synes dette er ille nok for jeg kan aldri dra og bade om sommeren, jeg går med masse klær selv om det er kjempevarmt for jeg takler ikke at folk ser hvordan kroppen min ser ut. Jeg tør ikke få meg kjæreste...listen er lang. Jeg har prøvd å ignorere dette problemet lenge nå, for jeg føler meg så unormal og ekkel...av sannheten...Jeg vil ikke se den. Jeg vil være som alle andre jenter. Dra på stranden og sole meg, gå i bikini...gå i det jeg vil gå i...uten å tenke på hårfjerning til det ekstreme... dyrt har det blitt i lengden og. Jeg har ikke mye penger...i det hele tatt, jeg har ikke råd til sånne fancy lasergreier osv. Jeg leste litt om PCOS, men jeg er ikke sikker på om jeg tilfredstiller alle de "kravene" (fks jeg har ikke uregelmessing menstruasjon, men jeg vet ikke sååå mye om det her uansett). Men jeg vet ihvertfall at dette er et stort problem for meg og får jeg ikke gjort noe med det så går jeg under, jeg er allerede utrolig deprimert og har tenkt ganske fæle tanker om livet mitt, for jeg ønsker virkelig å ha en kjæreste uten å være redd for at han skal se kroppen min etc. Jeg vil ikke sitte her alene lenger med disse tankene. Derfor har jeg bestemt meg for å innse at jeg har dette problemet. Dere er de første som får høre dette av meg. Jeg har gått ned i vekt, spiser for det meste lavkarbo mat (har hørt at dette skal være positivt for dette problemet), jeg er normalvektig. Har hørt Diane skal virke, men jeg kan ikke gå på p-piller pga jeg har økt levringstendens i blodet. Jeg har lav b12 (får sprøyte), og folsyre, har hatt mye problemer med fordøyelse etc før. Vet ikke om alt dette er relevant men mulig noen som har/hatt samme problemet med meg kan linke noe sammen som jeg ikke vet om. Håper også noen kan gi meg evt. tips og råd om hva jeg kan gjøre, evt ting som virker....Uansett, unnskyld for at dette ble langt og rotete og litt sånn "emotional outburst". Vet bare ikke helt hvordan jeg skal ta det opp, jeg er ikke så flink til sånn, er ganske vanskelig å endelig få det ut i verden....

Takk for de som vil gi meg (ordentlige) svar på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen...vet jeg burde kanksje delt opp innlegget litt mer, sorry for den, ble rotete :/ men får ikke endret. (eller så er det noe jeg ikke har skjønt ihvertfall)

Skrevet (endret)

Snakk med fastlegen din. Det kan være mange grunner til uønsket hårvekst, f.eks. forskjellige hormonforstyrrelser. Ikke fjern hår den siste tiden før du går til legen, det er viktig at han/hun selv kan se hva du mener.

Hvis du får stilt en diagnose, er det ikke sikkert behandlingen behøver å koste deg noe.

Endret av Heart
Skrevet

Venninen min har dette problemet g har hatt ganske dårlig selvtillit pga det.

Selvtilliten hennes kom seg når hun begynte å gi totalt faen i hva andre måtte mene om hennes hårete kropp, og hun har til og medd fått en kjæreste som ikke legger merke til om hun barberer seg eller ikke :D Så det er fullt mulig :)

Eller tror jeg hun har fått dekket sånn laserbehandling via trygdesystemet når hun var yngre, men hun sier det ikke har hjulpet noe.

Skrevet

Det finnes medisiner som kan hjelpe mot hårvekst, ta kontakt med fastlege og be om henvisning til gynekolog :)

Skrevet

Hei, ts her. Takk for alle behjelpelige svar, og at folk forstår (masse klemmer til dere :D):) Har tatt kontakt med lege så skal dit om ca en uke. Blir et skritt å ta, men forhåpentligvis i riktig retning :)

Skrevet

Så flott at du har bestilt time hos legen, det er det forste skrittet! Han eller hun har sikkert noen råd til å begynne med. Og fint å lese om venninnen til Jizzinmypants som har klart å slutte å bry seg om hva andre mener - det er nok ikke lett, men viktig!

Masse lykke til og en stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...