Gjest denten Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 (endret) Hei dere Jeg har ødelagt skjermen på dataen min (den er bare helt svart), og i og med at jeg skal kjøpe meg mac snart, så orker jeg ikke å fikse skjermen. Derfor lurte jeg på om det er en måte jeg kan få over filene på min bærbare data til f.eks en harddisk? Går det f.eks an å koble min bærbare data over til en stasjonær skjerm slik at jeg kan se filene mine på den? Eller går det an å få filene mine over på en harddisk på en eller annen måte? Endret 2. august 2011 av denten
Heart Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 Ja, du kan koble en bærbar PC til en vanlig dataskjerm.
Gjest denten Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 Ja, du kan koble en bærbar PC til en vanlig dataskjerm. Ok, betryggende!! Men hvordan gjør jeg det da? Og betyr det at jeg kan se alle filene mine som jeg har på den bærbare gjennom den stasjonere skjermen? Haha, jeg er ganske blond når det kommer til data
Gjest Vampen Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 Jeg har akkurat opplevd det samme, og jeg kjøpte en slik liten sak: http://www.multicom.no/main/Drivelink-25-35-IDE-og-SATA-via-USB-SHARKOON/cat-p/c/p10521175 Den gjør at du kan koble harddisken til en annen pc, og på den måte hente ut alt du vil.
Gjest denten Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 Jeg har akkurat opplevd det samme, og jeg kjøpte en slik liten sak: http://www.multicom.no/main/Drivelink-25-35-IDE-og-SATA-via-USB-SHARKOON/cat-p/c/p10521175 Den gjør at du kan koble harddisken til en annen pc, og på den måte hente ut alt du vil. Kult! Jeg har en ekstern harddisk fra før. Kan jeg bruke den på samme måte?
Gjest Vampen Skrevet 3. august 2011 #6 Skrevet 3. august 2011 Kult! Jeg har en ekstern harddisk fra før. Kan jeg bruke den på samme måte? Om du kan bruke den som en ekstern harddisk, eller om du kan bruke den eksterne harddisken til å hente ut filer? Med en vanlig ekstern harddisk vil du vel ikke se hva du henter ut om skjermen er ødelagt? Med denne tar du ut harddisken, kobler den til drivelinken og plugger den inn i en ny pc. På den måten kan du åpne harddisken på den ødelagte pc`en på en annen pc.
Heart Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Ok, betryggende!! Men hvordan gjør jeg det da? Og betyr det at jeg kan se alle filene mine som jeg har på den bærbare gjennom den stasjonere skjermen? Haha, jeg er ganske blond når det kommer til data Det skal være en utgang på den bærbare PCen der du kan koble til kabelen fra skjermen. Da kommer det bildet som egentlig skulle vært på den innebygde skjermen, på den eksterne skjermen i stedet. Har du sett at noen kobler bærbare PCer til prosjektører i møte- eller klasserom slik at blidet fra PCen vises på et lerret? Same thing. Tilkoblingen du skal se etter, vil typisk være en VGA-kontakt som ser slik ut. Nyere maskiner kan ha DVI- eller HDMI-kontakter i tillegg eller i stedet. Du må nødvendigvis ha en som passer til kabelen fra skjermen du skal bruke, men moderne skjermer har ofte alle tre tilkoblingene. Så kan du også gjøre det som Vampen foreslo. Da må selve harddisken tas ut av den ødelagte PCen, og så kan den kobles til en annen PC ved hjelp av en slik dings. Da vil du kunne se og kopiere ut absolutt alle filene fra den gamle maskinen.
Gjest denten Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Om du kan bruke den som en ekstern harddisk, eller om du kan bruke den eksterne harddisken til å hente ut filer? Med en vanlig ekstern harddisk vil du vel ikke se hva du henter ut om skjermen er ødelagt? Med denne tar du ut harddisken, kobler den til drivelinken og plugger den inn i en ny pc. På den måten kan du åpne harddisken på den ødelagte pc`en på en annen pc. Tenkte hvis jeg koblet den bærbare til en stasjonær skjerm for så å koble den eksterne harddisken til den bærbare for å hente ut filer:)
Heart Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 (endret) Tenkte hvis jeg koblet den bærbare til en stasjonær skjerm for så å koble den eksterne harddisken til den bærbare for å hente ut filer:) Jaaa... men hvorfor ikke bare koble den eksterne disken direkte til den stasjonære PCen? Ah, stryk det. Nå skjønte jeg hva du mente; du vil selvsagt kopiere filer TIL den eksterne disken. På tide å legge seg. Endret 3. august 2011 av Heart
Gjest denten Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 Jaaa... men hvorfor ikke bare koble den eksterne disken direkte til den stasjonære PCen? Ah, stryk det. Nå skjønte jeg hva du mente; du vil selvsagt kopiere filer TIL den eksterne disken. På tide å legge seg. Haha, natta Men det går altså?
Heart Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 Haha, natta Men det går altså? Jada, ingen problemer.
Gjest denten Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 Jada, ingen problemer. Jeg prøvde dette i dag, men uten hell Jeg koblet den eksterne skjermen til min acer. I og med at min skjerm på acer er ødelagt så ble det bare svart skjerm på den eksterne også. Jeg vet man må trykke noe fn+f4/f5, men da pleier man vanligvis å få opp noen valgalternativer og disse kan jo ikke jeg se på min acer i og med at den er ødelagt.. Er jeg fortapt?
Heart Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 Jeg prøvde dette i dag, men uten hell Jeg koblet den eksterne skjermen til min acer. I og med at min skjerm på acer er ødelagt så ble det bare svart skjerm på den eksterne også. Jeg vet man må trykke noe fn+f4/f5, men da pleier man vanligvis å få opp noen valgalternativer og disse kan jo ikke jeg se på min acer i og med at den er ødelagt.. Er jeg fortapt? Neida, du er ikke fortapt. Koblet du til skjermen og slo denne på før du slo på PCen? Da pleier de fleste maskiner å velge den eksterne skjermen automatisk. Hvis det mot formodning fortsatt ikke virker, ville jeg prøvd å trykke Fn+F4 (aller hva som nå er rett tastekombinasjon på denne maskinen) rett etter at maskinen er slått på. Da skal disse tastene få maskinen til å bytte skjermutgang uten at det først vises noen meny.
Gjest denten Skrevet 3. august 2011 #14 Skrevet 3. august 2011 Neida, du er ikke fortapt. Koblet du til skjermen og slo denne på før du slo på PCen? Da pleier de fleste maskiner å velge den eksterne skjermen automatisk. Hvis det mot formodning fortsatt ikke virker, ville jeg prøvd å trykke Fn+F4 (aller hva som nå er rett tastekombinasjon på denne maskinen) rett etter at maskinen er slått på. Da skal disse tastene få maskinen til å bytte skjermutgang uten at det først vises noen meny. Jeg har fått det til! :D :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå