Gå til innhold

Hvordan få pus til å spise?


Nuttery

Anbefalte innlegg

Vi har en pus på nitten år som ikke spiser noe særlig lengre. Nå som det er så varmt så spiser hun omtrent ingenting, og hun er skrekkelig tynn fra før. Ifølge dyrlege er det ikke noe galt med henne sånn sykdomsmessig, men hun går på nyrefor fordi nyrene ikke fungerer som de skal.

Er det noen måte vi kan "tvangsfore" pus e.l, råd for å få henne til å spise mer? Når man er inne på tanken om å tvangsfore tulla så begynner hun å bli litt for tynn... Råd? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en pus på nitten år som ikke spiser noe særlig lengre. Nå som det er så varmt så spiser hun omtrent ingenting, og hun er skrekkelig tynn fra før. Ifølge dyrlege er det ikke noe galt med henne sånn sykdomsmessig, men hun går på nyrefor fordi nyrene ikke fungerer som de skal.

Er det noen måte vi kan "tvangsfore" pus e.l, råd for å få henne til å spise mer? Når man er inne på tanken om å tvangsfore tulla så begynner hun å bli litt for tynn... Råd? :(

Min pus ble riktignok ikke like gammel som din, men den var lenge veldig tynn, og spiste lite. Dyrlegen fjernet tannstein og andre "åpenbare" ting som kunne gjøre det ubehagelig å spise. Men så, etter mange år var det en dyrlege som tok litt bredere tester enn tidligere, og det viste seg at pus hadde høyt stoffskifte. Nå sier jo du at dyrlegen sier at pus er frisk, men i vårt tilfelle trodde også dyrlegene dette helt til de kom på muligheten for stoffskifteproblemer.

Så lenge du er nødt til å gi pusen din spesialfór har jeg dessverre lite tips om hvordan man kan få den til å få i seg mer mat. Ønsker deg lykke til, og håper noen kan gi deg vettuge svar på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er det det er, siden hun alltid har vært tynn. (bare ikke SÅ tynn)

Får høre neste gang jeg er der. Men nå spiser hun så lite at det er helt latterlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hvor ofte får du tennene hennes sjekka? Har hun en løs tann eller ømt tannkjøtt, så gjør det vondt å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å gi henne poser med våtfor?

Siden hun er så gamel så vil jeg nesten si at det er viktigere at hun får det hun har lyst på enn det hun kanskje strengt tatt burde spise. Våtforet laget for kattunger er helt feil ernæringsmessig for voksne katter, men det stopper dem ikke fra å spise det fremfor det vanlige foret sitt om det er tilgjengelig.

Jeg har også hørt at våt og tørr for ikke skal blandes, men når katten min ikke ville spise i en kort periode (hun var nok bare litt forskjølet tror jeg) så anbefalte veterinæren meg å blande det slik at det ble mykt og hun ikke trengte å tygge så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

Jeg ser at dette rådet kan virke litt for enkelt og du har sikkert allerede prøv det meste, men jeg synes det er lettest å finne en løsning om man starter med den første og mest innlysende løsninger og tar de mer eksentriske og innviklede når alt annet har feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våtfor og sånn kattunge-melk virker fetende. Kanskje litt fløte om hun ikke får vondt i magen av det. Brunost var det noen som tipset om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kanskje... bare kanskje...

Prøve med en boks våtmat av den typen som gis etter operasjoner ?

Dette er smaksrik, høyenergi mat, med herlig lukt (for katteneser) :fnise:

Bland den gjerne ut med bittelitt varmt vann (da kommer den liflige duften ennå bedre frem).

Det er denne typen våtfor dyrlegen har, og som gis til underernærte dyr, svake dyr og som restitusjonskost f.eks. etter litt større kirurgiske inngrep :)

Ta en snakk med vetrinæren om han/hun tror det kan være ein ide å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte får du tennene hennes sjekka? Har hun en løs tann eller ømt tannkjøtt, så gjør det vondt å spise.

Akkurat min tanke også. Jeg ville dratt til en annen veterinær og fått h*n til å sjekke katten. Den er gammel, så det kan være at du må la den slippe, at det rett og slett er dens alderdom som gjør at den ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje... bare kanskje...

Prøve med en boks våtmat av den typen som gis etter operasjoner ?

Dette er smaksrik, høyenergi mat, med herlig lukt (for katteneser) :fnise:

Bland den gjerne ut med bittelitt varmt vann (da kommer den liflige duften ennå bedre frem).

Det er denne typen våtfor dyrlegen har, og som gis til underernærte dyr, svake dyr og som restitusjonskost f.eks. etter litt større kirurgiske inngrep :)

Ta en snakk med vetrinæren om han/hun tror det kan være ein ide å prøve :)

Min lille frøken Lampeskjerm fant ikke dette foret noe fristende i det hele tatt, hun snuste på det, lagde en grimase, og gikk rett bort til tørrforet. Da det var rett etter en operasjon, og vi synts veldig synd på henne, ble det kokt torsk i stedet for. Det falt i smak, det! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst kjørt på med en ormkur. Ormen trenger ikke nødvendigvis bare å gjør pus tynn, men også "ta kål på" matlysten. Om dette ikke funker, vil jeg heller råde deg til og avlive katten. Den er gammel, og det høres kanskje slemt ut, men det er som regel ikke verd det når den ikke har så lang tid igjenn uansett. Det er ganske innlysende att det ikke er lang tid igjenn før ett nytt problem dukker opp. Lykke til, håper det ordner seg for pusi:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dra til forskjellige veterinærer og få katten testet.

Det hender at noen andre veterinærer kommer med gode råd og ser ting andre veterinærer ikke ser. Det er jo forskjell på hvor flinke de er. Selv om man gjerne stoler på sin faste veterinær.

Heldige pusen som har blitt så gammel da :) Det er ikke alle katter som blir så gamle.

Har lest at noen har anbefalt å gi kjøttdeig med litt eggeplomme i.

Ellers er det jo "babyfôr" (tørrfôr) til katter som det er mye namnam i.

Men hør med veterinær først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte får du tennene hennes sjekka? Har hun en løs tann eller ømt tannkjøtt, så gjør det vondt å spise.

Har fått sjekket det over flere år, ingenting galt og ingen smerter, hun tygger normalt også når hun spiser :)

Har du forsøkt å gi henne poser med våtfor?

Siden hun er så gamel så vil jeg nesten si at det er viktigere at hun får det hun har lyst på enn det hun kanskje strengt tatt burde spise. Våtforet laget for kattunger er helt feil ernæringsmessig for voksne katter, men det stopper dem ikke fra å spise det fremfor det vanlige foret sitt om det er tilgjengelig.

Jeg har også hørt at våt og tørr for ikke skal blandes, men når katten min ikke ville spise i en kort periode (hun var nok bare litt forskjølet tror jeg) så anbefalte veterinæren meg å blande det slik at det ble mykt og hun ikke trengte å tygge så mye.

Forsåvidt, jo, men det er vel litt tough love, og hun får spise det foret hun får fra dyrlegen. Hun skal ha lite proteiner, og det er det foret vi har fått beskjed om å gi henne.. Må vel nesten gi henne det? Hender vi gir henne en tunfiskboks e.l for å få hu til å spise. Hun har forsåvidt aldri spist tørrfor, verken som kattunge, voksen eller som eldgammel :fnise:

Våtfor og sånn kattunge-melk virker fetende. Kanskje litt fløte om hun ikke får vondt i magen av det. Brunost var det noen som tipset om.

Kanskje jeg får gi hu ei lita skål med fløte en gang iblandt.. Er vel mest fett i det, og lite proteiner?

Akkurat min tanke også. Jeg ville dratt til en annen veterinær og fått h*n til å sjekke katten. Den er gammel, så det kan være at du må la den slippe, at det rett og slett er dens alderdom som gjør at den ikke spiser.

Det er to vetrinærer som sjekkre kattene alt etter hvem som er der når vi kommer innom, og vi er veldig fornøyd med dem igjennom tyve år! :jepp: Her i huset lar vi kattene leve til de omtrent bukker under selv, så med mindre hun begynner å få smerter eller dør naturlig så blir pus værende så lenge hun vil.

Jeg ville først og fremst kjørt på med en ormkur. Ormen trenger ikke nødvendigvis bare å gjør pus tynn, men også "ta kål på" matlysten. Om dette ikke funker, vil jeg heller råde deg til og avlive katten. Den er gammel, og det høres kanskje slemt ut, men det er som regel ikke verd det når den ikke har så lang tid igjenn uansett. Det er ganske innlysende att det ikke er lang tid igjenn før ett nytt problem dukker opp. Lykke til, håper det ordner seg for pusi:-)

Har prøvd ormkur, så det er ikke orm, og dette har vedvart et par år nå.. Forsåvidt kan pusi lage så mye styr hun vil, her skal vi pøse på med medisinsk hjelp og hva som hen trengs for at hun skal ha det behagelig. Vi ville ikke avlivd bestefar, så ville vi ikke avlivet pus heller.

Hei!

Dra til forskjellige veterinærer og få katten testet.

Det hender at noen andre veterinærer kommer med gode råd og ser ting andre veterinærer ikke ser. Det er jo forskjell på hvor flinke de er. Selv om man gjerne stoler på sin faste veterinær.

Heldige pusen som har blitt så gammel da :) Det er ikke alle katter som blir så gamle.

Har lest at noen har anbefalt å gi kjøttdeig med litt eggeplomme i.

Ellers er det jo "babyfôr" (tørrfôr) til katter som det er mye namnam i.

Men hør med veterinær først.

Er ikke kjøttdeig med eggeplomme veldig salmonella og ecoli vennlig?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggeplomme er ikke noe skummelt, man spiser jo speilegg med rå plomme. Karbonadedeig er renere da, og bifftartar er jo også menneskemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikk'no problem. Har bla.a gitt katten min rå kyllingfilet fra sverige, og vet om flere som gjør det uten noen problemer.

Som den over skriver, er det jo folk som eter rå kjøttdeig også.

Og eggene i Norge er vel ganske trygge?

Jeg har spist rått egg før i allefall (bla.a i hjemmelaget iskrem). :)

Men hvis den bare kan spise det fôret den får fra dyrlegen og det gjør katten tynn, vet jeg ikke hvordan man kan gi noen råd annet enn at du må fortelle dyrlegen at katten blir tynnere :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...