Gå til innhold

Alvorlig talt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette MÅ jwg bare si...

Jeg var en av dem som trodde de var Al Quaida som stod for bombingen i de første minuttene.

Jeg spyttet ikke på muslimer, og forsvarer absolutt ikke de som gjorde det! Jeg befant meg faktisk i et land med 98% muslimer da det skjedde, og vi søkte og fant like mye trøst hos dem som hos andre turister.

Men jeg trodde fortsatt det var "muslimer" som stod bak.

JEG FINNER MEG DERIMOT IKKE I Å BLI KALT RASIST AV DEN GRUNN!!!

Al Quaida hadde postet videoer og uttalelser med trusler mot det norske folk og Stoltenberg i flere dager før angrepet.

Og jeg er IKKE rasist som da trodde at drapsmenns trusler ble satt ut i live.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere muslimer trodde selv at det stod islamistiske terrorgrupper bak. Det er ikke rart at man frykter det i starten.

• Liker 3
Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Det var nok mange som trudde dette, inkludert meg.

Jeg er da ingen rasist av den grunn. En muslimsk bekjent av meg trudde selv det var Al Quaida, tror det er ganske "naturlig" å tenke i de banene i den tiden vi lever i, hvor enn forfærdelig det høres ut.

Må også innrømme at jeg på ett vis ble lettet da det ikke var noen islamistisk terrorgruppe, for da tror jeg helvete virkelig hadde brutt ut.

Edit; Må bare legge til at selv om det ikke var noen islamistisk terrorgruppe så gjør det ikke den tragiske hendelsen noe mindre!! Men utfallet; reaksjonene, det at vi står samlet, det tror jeg ville ha blitt vanskeligere om det var en islamistisk terrorgruppe..

Endret av Uglefot
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far jobber i PST og de trodde også først det var Al Qaida. Det er klart man ikke er rasist av den grunn.

Du må tenke på at 99% av de som sitter her inne på forumet er tapere (inkl. meg), og 99% av de igjen har derfor ikke klart å finne seg norsk kjæreste. Istedet for å innrømme det faktum at ingen norske menn vil ha de, så angriper de alle som ikke kunne tenke seg å ha en muslim til kjæreste med at vi er

rasister.

Jeg er ikke rasist, men jeg er anti-islam.

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også i mitt stille sinn at det var Al Quaida..

Skrevet

Du må tenke på at 99% av de som sitter her inne på forumet er tapere (inkl. meg), og 99% av de igjen har derfor ikke klart å finne seg norsk kjæreste. Istedet for å innrømme det faktum at ingen norske menn vil ha de, så angriper de alle som ikke kunne tenke seg å ha en muslim til kjæreste med at vi er

rasister.

Jeg er ikke rasist, men jeg er anti-islam.

Hæ? :klo: Hvor får du dette fra?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har hevdet at de som trodde de er rasister, altså? Ærlig talt - er det en gruppe som er profilert i media, så er det islamske ekstremister. Det er en ganske nærliggende tolkning. Jeg lurte også på om det kunne være det til å begynne med.

Men: jeg vil jo påstå det er noen nyanser innen reaksjonene her, da. Jeg satt hjemme og så på TV og tenkte at det trolig var en eller annen muslimsk ekstremistgruppe. Jeg synes det er et ganske stort hopp fra denslags rasjonell tankegang til enkelte av FB-vennene mine som plutselig la ut statuser som gikk sånn ca. ut på dette "HELVETES MUSLIMFAENSKAP! NÅ FÅR NORGE SOM FORTJENT FOR DUMMSNILLHETEN SIN! DETTE BETYR KRIG, ALLAH-JÆVLER! KRIIIIIIIG!!!!!"

• Liker 9
Gjest Uglefot
Skrevet

Er det noen som har hevdet at de som trodde de er rasister, altså? Ærlig talt - er det en gruppe som er profilert i media, så er det islamske ekstremister. Det er en ganske nærliggende tolkning. Jeg lurte også på om det kunne være det til å begynne med.

Men: jeg vil jo påstå det er noen nyanser innen reaksjonene her, da. Jeg satt hjemme og så på TV og tenkte at det trolig var en eller annen muslimsk ekstremistgruppe. Jeg synes det er et ganske stort hopp fra denslags rasjonell tankegang til enkelte av FB-vennene mine som plutselig la ut statuser som gikk sånn ca. ut på dette "HELVETES MUSLIMFAENSKAP! NÅ FÅR NORGE SOM FORTJENT FOR DUMMSNILLHETEN SIN! DETTE BETYR KRIG, ALLAH-JÆVLER! KRIIIIIIIG!!!!!"

Ja de følte seg sikkert jævlig glupe etterhvert..

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Nei jeg postet ingenting på facebook før jeg visste hvem den skyldige var. Og hadde det vist seg å være Al Quaida eller whatever så hadde jeg ikke skrevet noe om "muslimjævler" uansett.

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig med deg her.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Man er ikke rasist selv om man trodde det var en etnisk gruppering. Men man er forhåndsdømmende og har dømt på spekulasjoner. Det er heller ikke riktig synes jeg.

Å tenke med en gang "muslimer" er ikke noe sympatisk trekk. Det å dømme en hel folkegruppe på indisier. Muslimer er ikke terrorister alle som en. De fleste muslimer har rømt fra gale terorister selv de.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Akkurat denne reaksjonen tror jeg det var mange som fikk, og de inngår ikke i de forhåndsdømmende jeg skrev om i mitt forrige innlegg. Det er jo en god del nyanser her. De fleste har vett på å "skru av" den første innskytelsen de har, fordi den ikke holder. Fordi de vet at ingen skal dømmes før det er bevist at de er skyldige.

Gjest Elfrida
Skrevet

Muslimer er ikke en etnisk gruppering, så dersom man har dårlig forhold og fordommer mot muslimer generelt er man vel heller fordomsfull og kanskje religionskritisk, ikke rasist.

AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke rasist selv om man trodde det var en etnisk gruppering. Men man er forhåndsdømmende og har dømt på spekulasjoner. Det er heller ikke riktig synes jeg.

Å tenke med en gang "muslimer" er ikke noe sympatisk trekk. Det å dømme en hel folkegruppe på indisier. Muslimer er ikke terrorister alle som en. De fleste muslimer har rømt fra gale terorister selv de.

Nei, men så var det vel neppe særlig mange som tenkte "muslimer" på generell basis, de tenkte at det var ekstremister. Jeg lurer litt på hvor du har fått den ideen fra?

Når noe sånt skjer, så prøver man jo å tenke seg frem til hvem som kan ha stått bak. En helt grei og rasjonell måte å gjøre det på er å vurdere hvem som utfører lignende angrep. Hadde vi f.eks. bodd i Irland kunne IRA vært en logisk antagelse, men de er ikke akkurat særlig aktive her i Norge. INGEN er særlige aktive på slikt i dette landet - derfor må man gå ut fra hva man ser på verdensbasis, og hvilke trusler vi får. Og da er muslimske ekstremistgrupper en VELDIG nærliggende tolkning.

Den viktigste forskjellen ligger vel mellom de som med én gang konkluderte med at dette var islamister, og de som mente at angrepene viste store likheter og at det var sannsynlig - men at vi ikke visste noe sikkert enda. Stor forskjell.

Skrevet

Hvis "Per" hadde truet med å kappe bremsene dine gjentatte ganger, og det til slutt skjedde, er det da forhåndsdømming og usympatisk å gå ut ifra at det er Per som står bak?

Nei, det er en naturlig tanke basert på reelle trusler.

Og det er faktisk folk som har sagt at alle som automatisk tenkte at det var "utlendinger" som stod bak, er mildere utgaver av Breiviks holdninger. Det er en grov fornærmelse å gi folk som trekker mulige slutninger basert på fakta.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis "Per" hadde truet med å kappe bremsene dine gjentatte ganger, og det til slutt skjedde, er det da forhåndsdømming og usympatisk å gå ut ifra at det er Per som står bak?

Nei, det er en naturlig tanke basert på reelle trusler.

Nei, det er som du sier naturlig å tro og helt greit også. Men å å påsstå at alle som heter Per gjør eller vil gjøre det samme eller at alle som heter Per er skyldig, det er forhåndsdømming.

Og det ser jeg mye av når det kommer til muslimer.

-------

Man må også skille mellom Al Quaida og vanlige muslimer.

Muslimer flest går ikke rundt og sprenger seg i lufta. Al Quaida er ikke en gang "muslimer" i følge mange muslimer en gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette MÅ jwg bare si...

Jeg var en av dem som trodde de var Al Quaida som stod for bombingen i de første minuttene.

Jeg spyttet ikke på muslimer, og forsvarer absolutt ikke de som gjorde det! Jeg befant meg faktisk i et land med 98% muslimer da det skjedde, og vi søkte og fant like mye trøst hos dem som hos andre turister.

Men jeg trodde fortsatt det var "muslimer" som stod bak.

JEG FINNER MEG DERIMOT IKKE I Å BLI KALT RASIST AV DEN GRUNN!!!

Al Quaida hadde postet videoer og uttalelser med trusler mot det norske folk og Stoltenberg i flere dager før angrepet.

Og jeg er IKKE rasist som da trodde at drapsmenns trusler ble satt ut i live.

Bare til din opplysning, både nordmenn og innvandrere og muslimer/ikke-muslimer antok først at det var Al Quaida. Ikke bare du. Og ikke bare nordmenn. Noen, dog, antok det var en hvit mann, men jeg tror ikke de var i et flertall.

Det gjør ikke en til rasist å ANTA noe. Det som gjør en til en rasist eller fremmedfiendtlig er når man går over til å slenge dritt om andre folkeslag, banke opp folk på gaten som ser 'muslimske' ut, og slenge dritt til muslimske naboen din om at "Ja, har dere vært ute no igjen og bombet regjeringskvartalet", "Dere ødelegger landet vårt" eller poste likedane hatefulle statuser på FB.

Jeg tror du er oppegående nok til å se den store forskjellen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei, men så var det vel neppe særlig mange som tenkte "muslimer" på generell basis, de tenkte at det var ekstremister. Jeg lurer litt på hvor du har fått den ideen fra?

De som banka muslimer fredag før det ble klart hvem som var synderen, fikk vel den ideen :gjeiper: Ikke jeg.

Man antar gjerne, som aller første innskytelse. Men de som har vett til å tenke litt lengre, inser at det ikke nødvendigvis er Al Quaida og fandes oldemor som nødvendigvis gjorde dette, og at det kan være greit å vente med fordømmelse, hat, eller hva enn man vil føle, før man VET med sikkerhet hvem den skyldige er.

Skrevet

Det du skriver er akkurat det jeg mener!;)

Og jeg skrev "muslimer" med gåseøyne, da den terroren og politikken Al Quaida bedriver i Allahs navn ikke har en dritt med islams lære å gjøre...

Jeg vet at det ikke bare var jeg som trodde dette, men skrev ut fra eget perspektiv.

Vi var mange som tenkte det samme, men det er også mange jeg har hørt prate om/sett skrive om, at vi som trodde dette var rasister, miniutgaver av Breivik, Trangsynte osv.

Og da følte jeg et behov for å ta til motmæle der jeg hadde muligheten!;)

De som spyttet på, jagde og skjelte ut utenlandske på gaten, DE er kanskje en form for rasister. DE er trangsynte, og kort sagt rimelig teite... Jeg tror på å dømme mennesker for de handlinger de er involverte i, og det er vel rimelig søkt å tro at "turbanmannen" som handlet på Rimi klokka 17 var skyldig i bomben rett før.. :roll:

Bare til din opplysning, både nordmenn og innvandrere og muslimer/ikke-muslimer antok først at det var Al Quaida. Ikke bare du. Og ikke bare nordmenn. Noen, dog, antok det var en hvit mann, men jeg tror ikke de var i et flertall.

Det gjør ikke en til rasist å ANTA noe. Det som gjør en til en rasist eller fremmedfiendtlig er når man går over til å slenge dritt om andre folkeslag, banke opp folk på gaten som ser 'muslimske' ut, og slenge dritt til muslimske naboen din om at "Ja, har dere vært ute no igjen og bombet regjeringskvartalet", "Dere ødelegger landet vårt" eller poste likedane hatefulle statuser på FB.

Jeg tror du er oppegående nok til å se den store forskjellen.

Skrevet

Jeg trodde også det var ISLAMISTER med det første og ja jeg må innrømme at en av mine første reaksjoner var sinne! Men det ble fort erstattet med sorg.

De som angrep tilfeldige muslimer etter bomben, skammer jeg meg over. DE er rasister!

Jeg er faktisk veldig glad for at det ikke var en islamist som stod for terroren. Kjærligheten vi har sett i det siste, kunne vært erstattet med hat og opprør! Jeg kjenner mange hyggelige muslimer og er veldig glad de ikke måtte ta i mot noe slikt og bli skyldiggjort pga religionen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...