Gjest HeddaG Skrevet 22. november 2003 #1 Skrevet 22. november 2003 Hei! Trenger å frigjør noen frustrerende tanker akkurat nå, samt jeg ønsker kommentarer/synspunkter fra dere. Saken er problemer mellom min sjef og meg. Jeg har vært ansatt som deltidsmedarbeider i jobben min i nesten halvannen måned nå, og trives rimelig bra. Sjefen har lagt opp en oppsett der han sender timelistene til de ansatte over mail, noe som forsåvidt jeg synes er en grei løsning. Men det ha oppstått spetakkel og problem med dette nå. La meg forklare saken litt nærmere; han sendte mail ang. timelistene på søndag, som strakk seg fra mandag-torsdag, der jeg ikke skulle jobbe noen av dagene. Til tross for at jeg har det veldig travelt for tiden, tenkte jeg at det ikke var nødvendig å sjekke mailen før på onsdags kveld/torsdag. Så, da jeg sjekket mailen på onsdags kveld, observerte jeg en mail fra sjefen ang. medarbeider samtale med alle de ansatte, der jeg hadde fått tid på onsdag ettermiddag. Litt for sent, med andre ord. Sjekket igjen mailen på tordag, med timeliste som strakk seg over helgen. Jeg skulle ikke jobbe da heller. Sendte melding til ham, og beklagte for at jeg ikke møtte opp, og forklarte grunnen. Fikk ingen melding tilbake. I går (fredag) ringte en av mine kollegaer og lurte på om jeg hadde slutta i jobben, noe som gjorde meg litt "på tuppa". Jeg sa at jeg visstnok ikke skulle jobbe denne uka, noe jeg egentlig ikke helt forsto. Hun sa at de hadde prøvd å få tak i meg, og hadde nevnt at jeg ikke dukket opp på samtalen. Men de har ikke kontakten meg verken på telefon, eller mail, så det forstår jeg meg ikke helt på. Jeg ringte nettopp til sjefen nå, og ville forklare hvordan situasjonen var siden han ikke hadde svart på meldingen. Han virket rimelig irritert, og sa at han var oppgitt over meg. Mente at jeg burde ha sjekket mailen mye lengre før, og sa at han skulle ta en prat med meg senere en dag. Har en ussel følelse om at noe ligger å lusker bak, og fryter selvsagt å bli sparket. Hva synes dere om sjefens reaksjon? Selv synes jeg dette er å ta litt for mye i, siden jeg ikke gjorde dette bevisst. Beklaget meg selvsagt også. Litt komplisert innlegg, men jeg håper dere forstår situasjonen. Synspunkter?
Gjest Poirot Skrevet 22. november 2003 #2 Skrevet 22. november 2003 Jobben legger opp til et sårbart system og må ta konsekvensene av dette. Det er min mening.
Gjest HeddaG Skrevet 22. november 2003 #3 Skrevet 22. november 2003 Vel, dette var tross alt "bare" snakk om en medarbeidersamtale. Synes det hadde vært noe annet dersom jeg ikke dukket opp på jobb derimot. Men jeg vet jeg har gjort en feil, og det var, å sjekke mailen mellom søndag og torsdag (noe som forsåvidt ikke burde ha vært nødvenig, siden jeg fikk timelistene til torsdag).
:-) anna Skrevet 23. november 2003 #4 Skrevet 23. november 2003 Lurer på noen tilleggsopplysninger. Stemmer det at: - Du får timelistene på en privat epost-konto. Ikke på en epostkonto du har gjennom jobben?! - Du har vært lett tilgjengelig på telefon i perioden?! (Sjefen kunne ha ringt deg når du ikke møtte til medarbeidersamtale eller senere)
Rapitap Skrevet 23. november 2003 #5 Skrevet 23. november 2003 Tror sjefen din er irritert over at du ikke sjekket e-posten din. Hadde du lest den da du fikk den så hadde det ikke vært noe problem! Og ja, for du er faktisk på jobb. Om dette hadde vært hjemme, da kunne din forklaring på hvorfor du ikke sjekket den holde mål. Men ikke på jobb. En viss effektivitet og 'eget-initiativ for bedriftens beste' kan man jo forvente seg i dag, eller?
:-) anna Skrevet 23. november 2003 #6 Skrevet 23. november 2003 Tror sjefen din er irritert over at du ikke sjekket e-posten din. Hadde du lest den da du fikk den så hadde det ikke vært noe problem! Og ja, for du er faktisk på jobb. Om dette hadde vært hjemme, da kunne din forklaring på hvorfor du ikke sjekket den holde mål. Men ikke på jobb. En viss effektivitet og 'eget-initiativ for bedriftens beste' kan man jo forvente seg i dag, eller? Er ikke enig med deg her. Når man ikke er satt opp på vakter, og altså ikke er på jobb, er det å regne som fritid. For alt sjefen visste kunne hun ha benyttet fridagene til en tur til København, eller besøkt sin syke bestemor - fordi hun likevel ikke skulle på jobb på tre dager. En sjef kan ikke kreve at en ansatt skal holde seg ved datamaskinen når man er fri. (Om man da ikke har spesiell avtale med sjefen om dette/vet at vikrig informasjon kommer/får kompensasjon for å være tilkallingsvakt) Og uansett er e-post en kommunikasjonsform med mye "støy". Man kan ha problemer med nettet, man kan være bortreist, og det er veldig individuelt hvor ofte man sjekker en privat epostkonto. Man vet ikke om en beskjed som er gitt på e-post når den som er mottaker før en mottaker eventuelt svarer. Dermed bør informasjon som det erviktig at folk fårmed seg raskt (som innkallelse til medarbeidersamtaler) gis på annen måte. Slik at en sjef faktisk vet at informasjonen har kommet frem. Tre dagers varsel om en medarbeidersamtale er dessuten i korteste laget. Det høres ikke ut som om sjefen din er helt i stand til å se at han kunne ha håndtert dette bedre. Synes du har grunn til å være oppgitt over sjefen din jeg. Om du får sparken med utgangspunkt i e-postkrangelen, mener jeg det vil være å anse som en usakelig oppsigelse. Tror dessuten du har krav å vite hvilke vakter du skal gå med mye lengre varsel enn noen få dager. (Sjekk om det står noe i arbeidsmiljøloven) (Har som nevnt i en annen tråd her akkurat vært på kurs om fagforeningsarbeid og der ble faktisk det at informasjon ble gitt kun på epost/sms brukt som stjerneeksempelet på dårlige sjefer. )
14062003 Skrevet 23. november 2003 #7 Skrevet 23. november 2003 Bare ett lite innspill fra meg her: Dersom det ikke står i arbeidskontrakt eller annen arbeidsinstruks, så er man ikke pliktig til å sjekke e-post. Hva man derimot velger å gjøre, for å føye seg til arbeidsplassen rutiner og å gjøre en jobb best mulig lojalt, er noe annet.
:-) anna Skrevet 23. november 2003 #8 Skrevet 23. november 2003 Forresten... Får dere vite hvilke vakter dere skal ha fra mandag til torsdag på søndag?! Altså dagen før mandag?! Det vil altså si at du som deltidsmedarbeider ikke vet på fredag om du skal på jobb mandag?! :o Hvor gammel er du forresten. Ring gjerne til LO's ungdomskontor?
Gjest HeddaG Skrevet 23. november 2003 #9 Skrevet 23. november 2003 Lurer på noen tilleggsopplysninger. Stemmer det at: - Du får timelistene på en privat epost-konto. Ikke på en epostkonto du har gjennom jobben?! Ja, det er en privat mail jeg får overført info/timelister. - Du har vært lett tilgjengelig på telefon i perioden?! (Sjefen kunne ha ringt deg når du ikke møtte til medarbeidersamtale eller senere) Det synes jeg også! Var lett tilgjengelig på telefon, så jeg begriper ikke hvorfor han ikke ringte meg?
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2003 #10 Skrevet 23. november 2003 Og ja, for du er faktisk på jobb. Om dette hadde vært hjemme, da kunne din forklaring på hvorfor du ikke sjekket den holde mål. Men ikke på jobb. En viss effektivitet og 'eget-initiativ for bedriftens beste' kan man jo forvente seg i dag, eller? Hva? Jeg forstår ikke helt? Jeg hadde jo selvsagt fri, og som :-)anna sier, kunne jeg likegodt reist bort, uten at min sjef hadde noe med det å gjøre. Det var en litt for drøy påstand, Anafugia!
Gjest HeddaG Skrevet 23. november 2003 #11 Skrevet 23. november 2003 Forresten... Får dere vite hvilke vakter dere skal ha fra mandag til torsdag på søndag?! Altså dagen før mandag?! Ja, det stemmer. Synes selv det er altfor kort varsel. Det vil altså si at du som deltidsmedarbeider ikke vet på fredag om du skal på jobb mandag?! :o Hvor gammel er du forresten. Ring gjerne til LO's ungdomskontor? Jeg er 17 år, og har faktisk vurdert å ringe til LO, for å få litt greie på hvilke rettigheter og regler som finnes innenfor dette. Og det stemmer også, jeg får ikke vite på fredag og jeg skal på jobb på mandag eller ei :-?
Gjest lmari Skrevet 23. november 2003 #12 Skrevet 23. november 2003 Merkelig måte å kommunisere med de ansatte på, synes jeg.... Akkurat der er jeg enig med deg! Men det er noe annet jeg også reagerte på. Du skriver at du "sendte han en melding" og at han ikke svarte. Jeg mener du burde ha ringt ham med en gang - ikke brukt sms'er for å gi viktige beskjeder til sjefen. Sikkert en bagatell, men jeg har irritert meg lenge over folk som bruker tekstmeldinger til å gi beskjeder til sjefen - noen sender til og med egenmelding på sms når de er syke.... Tror det smarteste du gjør, er å ta kontakt med sjefen din, avtale et nytt møte, og legge fram din side av saken.
Rapitap Skrevet 23. november 2003 #13 Skrevet 23. november 2003 Hva? Jeg forstår ikke helt? Jeg hadde jo selvsagt fri, og som :-)anna sier, kunne jeg likegodt reist bort, uten at min sjef hadde noe med det å gjøre. Det var en litt for drøy påstand, Anafugia! Ja, det har du forsåvidt rett i. Jeg hadde galant oversett dette med at HeddaG hadde fri...pokker! *oh well...jaja - next time!!*
Gjest HeddaG Skrevet 23. november 2003 #14 Skrevet 23. november 2003 Men det er noe annet jeg også reagerte på. Du skriver at du "sendte han en melding" og at han ikke svarte. Jeg mener du burde ha ringt ham med en gang - ikke brukt sms'er for å gi viktige beskjeder til sjefen. Ja. Grunnen til at jeg sendte ham en SMS istendenfor å ringe ham, var fordi klokka var over midnatt når jeg sjekka mailen onsdags kveld. Synes det er altfor sent å ringe til noen da. Derfor sendte jeg en SMS, men fikk ikke svar. Tolket dette som om det egentlig ikke var så farlig, men etter å ikke hørt fra ham på tre dager, ringte jeg ham. Han sa forøvrig da jeg ringte, at han skulle kontakte meg og avtale ett møte. Er ikke sikker på om dette møte er medarbeider samtalen eller ett møte mellom oss ang. dette problemet.
Gjest lmari Skrevet 23. november 2003 #15 Skrevet 23. november 2003 Helt enig - det er altfor seint å ringe noen etter midnatt. Men jeg mener fremdeles at du burde ha ventet til morgenen etter, og så ringt for å forklare hvorfor du ikke kom på medarbeidersamtale. Jeg føler bare at sms er så kompis-aktig og uformelt, mens man kanskje bør ha et mer formelt forhold til sjefen akkurat når det gjelder sånne ting. Kanskje det bare er meg... Ring ham i morgen tidlig og be om å få et møte med han, du. Det dummeste du gjør er å vente til han tar tak i dette, i hvert fall... ps: Jeg er egentlig på ditt "lag" altså - han virker jo komplett inkompetent som leder...
14062003 Skrevet 23. november 2003 #16 Skrevet 23. november 2003 Er det bare jeg som ikek leser skikkelig, eller er det ikke skrevet hva som står i arbeidsavtalen? Det er jo vesentlig her ...
Gjest HeddaG Skrevet 23. november 2003 #17 Skrevet 23. november 2003 Arbeidsavtalen som har blitt utdelt er en felles avtale blant alle resturantene som finnes i Norge (jobber da i en restaurant), og det står ingenting om at jeg må sjekke mailen hver dag. Hans idè om info via mail, har har funnet opp selv.
Catzy Skrevet 23. november 2003 #18 Skrevet 23. november 2003 Ta kontakt med LOs ungomspatrulje eller Handel Og Kontor. Så kan du få ordnet opp. Kan være vanskelig når du er ung og har en sjef med litt upraktiske kommunikasjonsmåter. Hadde du jobbet på et kontor eller et annet sted hvor mail var en del av arbeidsformen, så hadde du sikkert sjekket mail oftere du også. Men dette hørtes jo rart ut. CAtzy
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2003 #19 Skrevet 23. november 2003 Ja, det stemmer. Synes selv det er altfor kort varsel. Dere kan kreve å få informasjon om arbeisplanen minimum 2 uker i forveien. 14 dager før er absolutt siste frist for arbeidsgiver til å informere sine ansatte om arbeids/skiftplan. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven, så du har sterke kort på hånda dersom du ønsker å gå videre med saken. Når det gjelder medarbeidersamtalen gjelder ikke to ukers-regelen. Der gjelder det at begge parter skal avtale møtet med rimelig frist for å kunne forberede seg. I praksis betyr dette minimum ei uke.
Gjest HeddaG Skrevet 23. november 2003 #20 Skrevet 23. november 2003 Betryggende å ha dere på min side, og at det ikke bare er meg som reagerer slik! Fikk en mail av sjefen nå i kveld, der han opplyste meg om medarbeider samtalen kunne finne sted på onsdag. Er i grunnen redd for pepper, men takler det nok på ett vis Det som bekymrer meg litt nå, er at jeg enda ikke har fått timelistene for dagene i neste uke. Det synes jeg da jeg er pliktet til å få opplyst, selv om jeg ikke skal jobbe? Rare greier..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå