Gå til innhold

Vurderer å overta en voksen hund


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest Emo Fisk

Vi vurderer om vi skal overta en voksen hund gjennom omplassering. Selv har jeg hatt to huskyer og en border collie. Alle disse ble kjøpt som valper, og av den grunn ser jeg at småbarn og valp ikke går så godt i sammen. Med en voksen hund vet jeg mer om humøret, og hvordan den går overens med småbarn.

Jeg tenker at det er veldig greit å overta en hund i den perioden jeg er i permisjon, men tanke på at jeg da er hjemme. Hunden vil kunne få mye oppmerksomhet, og tid til å falle på plass. Men jeg har aldri overtatt en voksen hund før, og aner ikke hvilke problemstillinger jeg kan komme oppi. Risikerer jeg f.eks om omplasseringen er privat at hunden savner den opprinnelige familien så mye at den blir syk? Har jo sett hunder bli syke av lengsel før, og det er ikke så greit. Hvilke andre problemer kan jeg eventuelt få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gå veldig bra. Det jeg er mest bekymret for er om denne hunden er vant med så små barn som du har. Ikke alle hunder liker småbarn som haler og drar i dem, stikker hånda i matskåla, løper rundt med mat i hånda osv..

Vi overtok en voksen hund en gang og det gikk kjempefint. Etter 14 dager forsøkte den å teste meg ut som sjef men jeg la den i bakken og stirret den i øynene mens jeg sa med streng stemme at jeg var sjefen. Etter det la hunden seg alltid på gulvet der jeg satt eller sto. Merket aldri at den sørget over tidligere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odisi73

Det er veldig viktig å vite hvilken fortid hunden har.

Og skulle jeg tatt imot en voksen hund så hadde jeg gjort det etter barnet var kommet til verden.

Etter barnet er født så får jo det mer oppmerksomhet og da kan hunden bli sjalu,det har vi sett resultater av før.

Du må uansett tenke veldig nøye på det om å overta en voksen hund,husk også at det er eier som skal passe på hvilken forståelse hunden skal ha for sine omgivelser med barn tilstede.

De fleste vet hvordan barn kan være med dyr når det ikke er voksne tilstede.

Håper ellers du finner en fin hund enten den er voksen eller valp :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Ja, det må absolutt våre en hund som er godt vant med barn. Toåringen min elsker dyr, men klarer ikke helt å kontrollere seg i kosingen, og hunden må takle dette.

Har i hvertfall god tid til å tenke på saken. Har så bekkenløsning nå, at jeg kan ikke ta imot en hund før graviditeten er over. Må være operativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på dyreklinikk og mange av de jeg jobber med har bare hatt omplasseringshunder da det er ofte de kommer inn for avlivning. Det som er viktig når du skal få en omplasseringshund er å få vite så mye som mulig om hunden. Om den har hatt noen utbrudd og hva evt årsaken til omplassering er. Mange annonser man ser på finn kan det ofte stå at de ønsker noen som har hatt mye erfaring med store hunder osv. Dette er fin skriving at det er en kravstor hund som omplasseres og kommer til å kreve mye tid. Siden du har barn i huset ville jeg sett etter en lydig og lett hund.

Du kan jo høre med omplasseringssentre. De har hatt hundene en stund og vet oftes hva som passer til din hverdag. Der kan du også få hunden på prøve for å se om dere passer sammen :)

Lykke til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 14 dager forsøkte den å teste meg ut som sjef men jeg la den i bakken og stirret den i øynene mens jeg sa med streng stemme at jeg var sjefen. Etter det la hunden seg alltid på gulvet der jeg satt eller sto. Merket aldri at den sørget over tidligere eier.

Herregud, at det går ann. Det var jo kjempelurt. Hvordan testet den deg?

Ta kontakt med et omplasseringssenter. De har som regel oversikt over positive og negative sider ved hundene de har inne. Anbefaler selvfølgelig at dere velger en hund som går godt overens med barn. I Finn-annonser o.l er det veldig lett å skjule problematferd og det er lite moro å oppdage 2 mnd senere at hunden utagerer mot andre hunder på gata. Research og velg en hund som passer deres aktivitetsbehov og interesser.

I motsetning til visse andre som har svart, la den få bruke god tid på å bli husvarm og trygg på dere - det tar gjerne rundt 8 uker før de er trygge i nye rutiner i nytt hjem og viser sitt 'sanne jeg'.

Toåringen min elsker dyr, men klarer ikke helt å kontrollere seg i kosingen, og hunden må takle dette.

Nå vet ikke jeg hvor gamle barn du har, men lær de godt hundevett, og skjerm hunden om det blir for mye for den.

EDIT: Du kan ikke lære en toåring hundevett enda, så du må helt klart skjerme hunden. Selv en tålmodig, barnevant hund kan ha vanskeligheter med å takle en toåring som 'ikke klarer å kontrollere seg i kosingen', så det er opp til foreldre å skjeme hund og barn når det blir for mye. Med en dyregal toåring i hus ville jeg personlig ikke gått for omplasseringshund, men en valp. Om det er umulig ville jeg ventet.

Endret av mysticmoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga bort en 3 åring hund til en familie med et 3 årig barn... Ingen av dem hadde erfaring fra før, men de ble raskt bestevenner.

Hunden lærte seg å åpne soveromsdøra til 3 åringen og lå foran senga og sov om nettene.

Men hvis du velger voksenhund, så for all del undersøk om den har hatt negative opplevelser med barn før.

"Min" hund var av stor rase, ca 35 kilo, så det var ikke mulig for den hundegale 3 åringen å løfte og bære han rundt, selv om hun hadde veldig lyst....

Hunden blir lykkelig når vi treffes, men han har tydelig valgt den nye familien som "sin", han står bare på trappa når vi drar, han prøver ikke å gå bort til bilen vår heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Hun har tidligere gått veldig greit overens med hund av større rase. Det skal ganske mye til for de større hundene at ungene er verre enn de er vant med fra egne valper, men skal jo selvsagt gjøre det jeg kan for å skjerme.

Så langt er det på tankestadiet, siden jeg ikke kan før bekkenløsningen er over, men tar absolutt med meg å skaffe fra omplasseringssted, ikke fra finn-annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tidligere gått veldig greit overens med hund av større rase. Det skal ganske mye til for de større hundene at ungene er verre enn de er vant med fra egne valper, men skal jo selvsagt gjøre det jeg kan for å skjerme.

Så langt er det på tankestadiet, siden jeg ikke kan før bekkenløsningen er over, men tar absolutt med meg å skaffe fra omplasseringssted, ikke fra finn-annonse.

Hvis du ønsker deg en spesiell rase, så kan du også kontakte raseklubb/valpeformidler. En del omplassering går også gjennom slike kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Vil ikke ha valp. Kommer til å ha to små på det tidspunktet, og velp er da uaktuelt.

Dersom man får omplasseringshund av raseklubb/formidler, må man da betale "full pris" for rasen? Er rett og slett ikke villig til å betale 15.000 for en voksen hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du ikke villig til å betale 15 000 kr for en voksen hund? :)

Kanskje det er den perfekte hunden som passer perfekt til deres familie? :P Hehe.

Tror ikke det er helt vanlig at man betaler "full pris" for en voksen renraset hund med mindre den har veldig gode utstillingsresultater osv. Noen ganger får man kjøpt hunden med avlssperre osv, og da til en noe redusert pris. F.eks 10 000 istedet for 15 000 kroner som den opprinnelig kostet som valp. Men de større rasene pleier å koste mindre enn de små rasene såvidt jeg har sett. Har f.eks sett labradorer og den type hund til mellom 5000 og 12 000 kr.

Tenker du på å skaffe deg en blandingshund eller rasehund? I så fall hvilken rase er det du vurderer?

Et problem som kan oppstå er at du ikke har fått alle opplysninger om hundens bakgrunn og hva den reagerer på. Det kan være at du erfarer det underveis på en grei måte, men det kan også være skummelt med tanke på barn. Hunder kan advare med å knurre og glefse, og det kan fort skremme en unge. Men hvis du går via et omplasseringssenter istedet for en privatperson, er det muligens tryggere siden de antakeligvis har hatt hunden der en stund og de har fått sett hva hunden eventuelt reagerer på og hva man ikke må gjøre med den osv.

Lykke til i allefall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å betale "fullpris" for voksne hunder. Når man kjøper en valp har man selv mulighet til å forme og trene hunden slik man ønsker. Man får også mye tid med hunden. Store hunderaser som er over 25 kg regnes som senior når de er fem år. De største rasene har en gjennomsnitts levealder på 7 år. Hunder under 25 kg er senior når det er 7 år.

Mange opprettere av populære raser selger voksne hunder til fullpris fordi det er en populær rase. Mange opprettere ser kun penger i hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke ha valp. Kommer til å ha to små på det tidspunktet, og velp er da uaktuelt.

Dersom man får omplasseringshund av raseklubb/formidler, må man da betale "full pris" for rasen? Er rett og slett ikke villig til å betale 15.000 for en voksen hund..

Prisen på omplasseingshunder varierer fra eier til eier, og etter grunnene til omplasseringen.

Jeg synes det er synd at du så mener at en voksen hund, som ofte vil være helseundersøkt, som er utviklet både fysisk og psykisk ikke er verdt det samme som en valp. Når man kjøper en valp til f eks 15 000 har man ingen garantier for at den ikke utvikler sykdommer, at den kan få en uheldig psykisk utvikling... Valpekjøp er risikosport, ved kjøp av en voksen hund vet du mer om hva du får. -Selvsagt hvis du kjøper fra seriøse eiere. Det er også enklere å få ha en voksen hund på prøve før du bestemmer deg.

Personlig har jeg ikke tatt noe betaling når jeg har gitt bort hunder. Men da lar jeg dem fortsatt være registrert i mitt navn, slik at nye eier ikke plutselig begynnes å avle på dem eller får for seg at de skal selge dem videre.

På et par hunder har jeg fortsatt å betale forsikringen, for å være sikker på at hunden får nødvendig veterinærbehandling hvis den blir syk.

For meg handler det ikke om å få inn penger, det handler om at hundene skal få gode hjem.

Det er ikke vanlig å betale "fullpris" for voksne hunder. Når man kjøper en valp har man selv mulighet til å forme og trene hunden slik man ønsker. Man får også mye tid med hunden. Store hunderaser som er over 25 kg regnes som senior når de er fem år. De største rasene har en gjennomsnitts levealder på 7 år. Hunder under 25 kg er senior når det er 7 år.

Mange opprettere av populære raser selger voksne hunder til fullpris fordi det er en populær rase. Mange opprettere ser kun penger i hundene.

Tja, mange store hunder kan godt bli mye mer enn 7 år... Har selv hunder som blir 30-35 kilo og de fleste av dem er blitt minst 12 år...

Og på utstilling kan man ofte se flotte veteraner sv raser som er mye over 25 kilo....

Så jeg legger vel ikke så mye vekt på påstandene fra cuppyheart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skrevet gjennomsnittelig. Går ut ifra du vet hva det betyr. Gjennomsnitts alderen på en newfoundlandshund er sju år, men du har de som blir eldre og yngre.

Jeg jobber på dyreklnikk og prioriterer selvfølgelig helse på dyr. Når du snakker om utstilling er det utseende som teller. Folk tar kurs for bedømme hvordan hunde skal se ut. Og mange folk velger å høre på de istede for på veterinærer som har 6 år utdannelse.

Hva hjelper det at hunden ser bra ut når den har atrose eller hoftedysplasi. Greit at NKK forlanger at hunder skal røntges, men man kan fortsatt avle på hundene uansett om de har fått D hofter. Mange som velger det også siden han er norsk champion og har så flotte linjer.

Tror ikke at noen her inne syns at en vokne hund er mindre verdt enn en valp. Men i verdi av hva? penger eller kjærlighet?. I penger er de nok som alt annet. Man kan ikke si at en valp er et risikokjøp. Kjøper man en valp og drar på valpekurs kan man forme den presis som ønsker. Da har du like godt utgangspunkt som en voksen hund. Men siden trådstarter ønsker en voksenhund ville jeg anbefalt å kontakte et omplasseringssenter da disse har mange hunder som trenger en ny start på livet :) Skal man ha en familiehund er en blaningsrase en like god hund som en renraset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du evt tar kontakt med et omplasserings senter får du nok mange gode råd og de kjenner jo hundene som de har der så de kan hjelpe deg å finne hunden som passer inn hos din familie og hverdag :D

Endret av cuppyheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Røyskatt*

Jeg har ikke tenkt å delta på noen større diskusjon rundt hva en voksen hund burde koste eller ikke koste. Jeg kommer ikke til å betale full rasehundspris for en voksen hund, da man gjennomsnittlig kan regne med at man vil ha denne i en betydelig kortere periode enn en valp. Så enkelt er det faktisk for meg.

Jeg har ingenting i mot å betale penger for omplassering, og har forlengst funnet ut hva omplasseringssentrene her tar for dette.

Jeg er også strengt uenig i rasestandarden for svært mange rasehunder, og ser flere tilfeller hvor hundene lider helsemessig pga en rasestandard som ikke ligner grisen. Derfor er jeg generelt tvilende til å kjøpe en hund gjennom ene og alene pga rase. Jeg ser også at av de hundene jeg har hatt tidligere, og som alle har vært renraset, har det med den ene vært alvorlige problemer ene og alene pga arvelig belastning i denne rasen.

Jeg har bestemt meg for å skaffe hun gjennom omplasseringen her når jeg har født, og bekkenet er bedre :) Da får en hund ett hjem, og jeg får en god kamerat som jeg kan få vite en god del om oppførselen til og bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Denne gangen går jeg for bakgrunn og oppførsel. Hunden kan være nøyaktig så merkelig mikset som den vil eller renraset med visse unntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...