Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, alle nerder.

Jeg trodde det var noe selv jeg kunne klare, - å formatere c: disken (primary-disc). Det jeg prøvde, men som ikke fungerte, var først å avslutte alle programmer, så å gå inn i msdos-ledetekst, skrive format c:

Da fikk jeg de j/n-spørsmålene, og trykket selvfølgelig ja. Men så gikk det ikke allikevel. For deler av formateringsprogrammet var i bruk i en annen prosess eller noe.

Så sa noen til meg at det var en formateringsfunksjon på winXP-cdeen. Jeg prøvde der også, men funksjonen var "utilgjengelig". Jeg skjønte aldri hvorfor, men jeg lurer på om det er noe alvorlig galt med pceen min.

HJELP?

Pceen er full og treig.

Noe annet som forresten er veldig rart. Jeg har avinstallert nesten all programvare, og kjører winXP. I tillegg har jeg dokumenter, musikk og småprogrammer på til sammen 2 gig. Men min disc på 6gig er full? Det betyr at xp tar 4 gig hos meg? Skal ikke den bare være på litt over 1? Jeg har ikke winoffice, heller.

Hva skjer?

Nyeste norton finner ikke virus, og jeg har kjørt "ryddeprogrammet" som fjerner huller. Husker ikke hva det heter for øyeblikekt.

Dette ble langt, men skjønner dere noe?

Kid

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HJELP?

Pceen er full og treig.  

Kid

Send den på avrusning :ler:

Nei, du kan ikke formatere harddisken fra windows.

Du må lage en boot disc og starte opp fra den. Det gjør iallefall jeg når jeg formaterer.

Men, sist jeg rydda opp innstallerte jeg Partition Magic . Den både partisjonerer og formaterer og holder styr på det meste. Så da blir det vel formatering derfra...ny erfaring

Skrevet

Jamen... æsja, det skulle være en sånn funksjon på xp-cdeen.

Hvordan lager jeg en boot-disc, da?

Skrevet

Er det en full-versjon av winXP du har, eller er det en sånn recovery-cd?

Hvis det er en fullversjon, skal det fungere å gjøre følgende:

restart boksen din, og prøv å komme inn i BIOS. Det gjør du ved å trykke på DEL, ESC eller F8 når maskien nettopp har startet og det kommer tekst. Det pleier å stå noe sånn som "press delete to enter bios". Restart flere ganger, helt til du får det til.

Når du er kommet inn i BIOS, sjekk rundt på de forskjellige innstillingene. Se etter Boot Sequence. Sjekk at det står CD eller DVD som primary (avhengig av om du har cd eller dvd-spiller tilknyttet), eller sørg for at det gjør det. Lagre og gå videre.

Sett WinXP-cd'en i cd-spilleren, og boot igjen. Forhåpentlig vis får du nå spørsmål om du vil boote fra CD. Mulig du må trykke på ESC eller Space eller Enter for å få opp spørsmålet, så du må kanskje prøve flere ganger.

Nå får du opp blå skjerm med hvit skrift, og det er sånn det skal være. Du får spørsmål om du vil reparere eller installere. Velg installer. Så får du opp en liste over partisjoner. Her er trikset som følger:

1) Slett C-partisjonen (og svar Ja på om du er helt sikker på det.

2) Når partisjonen er slettet, marker den for installering av Windows

3) Velg å formatere med NTFS filsystem

Nå står maskinen og jobber og formaterer c-partisjonen og "oppretter" den på nytt

4) Installer Windows på C-partisjonen. Det tar en stund, så da kan du ta deg en kopp te eller noe sånn. ;)

WinXP er egentlig ganske stor, men vet ikke helt hvor mange GB. 4 gb høres likevel litt voldsomt ut. Har du slettet alle cookies og cache? Tømt søplekassen etter å ha slettet ting? Du må ofte tømme søplekassen etter å ha slettet ting for at det skal bli helt borte. Dessuten er det noen programmer som "tar vare på" ting som egentlig skulle vært kastet, og da er det vanskelig å bli kvitt det!

Dette er i hvertfall en fremgangsmåte som har fungert for meg de 5-6 gangene jeg har installert forskjellige maskiner med forskjellige Windows-versjoner. Trikset er altså å gjøre det fra boot-sekvensen, ikke når windows har startet. Da får du en clean install, som vil slette alle gamle innstillinger. Hvis du har flere partisjoner, husk å legge alt du vil ta vare på over på en av de andre partisjonene, ellers er de borte...

Catzy

- som skal til å installere Windows Server 2003 på en boks, etter samme fremgangsmåte. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg gjort slik du sa, catzy, men den vil ikke allikevel. Når jeg velger ja to ganger på at c-partisjonen skal slettes, forteller den at "funksjonen er utilgjengelig".

Jeg installerte windows på nytt, men maskina er fortsatt like treg.

Og copy-paste-funksjonen har sluttet å virke. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med det? Dessuten er det masse krøll med det lokale nettverket, jeg kommer ikke på internett dersom de andre maskinene er på, men de kan være på alle sammen samtidig. Jeg finner de andre maskinene på lan, men klarer ikke overføre.

Kid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...