Gå til innhold

Ha "kattehus" på landet. Naiv drøm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vanvittig glad i dyr, da spesiellt katter. Kanskje fordi det provoserer meg sånn at mange ser på de som verdiløse, det er mange hjemløse katter og avliving av kattunger er dagligdags. Har jobbet hos Dyrebeskyttelsen en periode og har bestandig hatt mange dyr hjemme. Har 2 katter nå, begge er reddet fra ulike skjebner.

Jeg nærmer meg en alder der det etterhvert er naturlig å forlate barndomshjemmet og kjøpe noe eget. Har alltid bodd sentralt i en av Norges største byer, og er ikke noen "bondejente". Har hatt hest i mange år, så har litt "skitt under neglene"-erfaring derfra, men det er stort sett det. Et år på jordbruks-vgs skal også nevnes, men det var mislykket. Er ganske materalistisk av meg, elsker å shoppe og ha ting i nærheten. Når jeg presenterer ideen for venner og kjente ser de overassket ut. Jeg er jo by-jente!

Ideen min er nemlig å kjøpe et hus på landet. Ikke bondegård, men et rimelig stort hus med gjerne litt tomt til. Langt til naboene, men samtidig ikke mer enn 15 min til et sentrum. Hehe, vanskelig å forklare, men det må være i høvelig avstand til jobbmuligheter og butikker.

Tenker at jeg da kan redde mange katter! Har ofte (ex-)venner som skal avlive kattungene sine og hjertet mitt blør for dem. Dyrebeskyttelsen er overfullt og jeg skulle så gjerne tatt de til meg selv. Naturlig nok kan jeg ikke komme drassende med hjemløse dyr i hopetall til foreldrene mine.

Hvis jeg bor øde uten naboer, kan kattene da leve tilnærmet fritt? Kommer så klart til å kastrere dem og gi nødvendig dyrelegebehandling. Og gi dem ly om vinteren. Tanken er at det er for mye å ha x antall katter inne, så de kunne levd hovedsaklig ute. Uten naboer som kunne klaget og uten veier å bli påkjørt på. De skal ikke være villkatter, men ei heller sofakatter. Og tanken er ikke å oppsøke disse selv (da blir det overflod!), men kunne ha muligheten til å redde en katt her og en katt der.

Foreløpig er dette en liten naiv drøm fra ei jente som ønsker å gjøre en forskjell for kattene. Er jeg helt på jordet? Håper på realistiske og konstruktive tilbakemeldinger:)

Og dette er ikke noe som skal skje NÅ, har 2 år igjen med utdanning. Skal tenke grundig gjennom det, lufter bare tankene her. Føles egentlig fjernt og urealistisk, men det kan ikke skade å lufte en drøm:)

P.S Planlegger ikke å tjene penger på dette (eller motta økonomisk støtte), om noen skulle tro det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke drømmen din er naiv, men kanskje ikke helt gjennomtenkt ennå? Har du tenkt til å drive med adopsjon og eventuelt få kattene kastrert og sterilisert? Dette koster jo endel penger hvis du får mange katter.

Eller er det bare slik at du skal stue sammen mange katter for å redde flest mulig? Katter må jo sosialiseres av mennesker ellers blir de ville, og blir det for mange på en plass kan sykdom,som virus og infeksjoner spre seg rimelig fort.

Hva tenker du formålet ditt er med å ha alle disse kattene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme drømmen, problemet mitt er at jeg ikke har råd til å ha så mange katter med tanke på å kastrere, vaksinere, gi kvalitetfor, ta med til veterinæren om de blir skadet/syke osv. :tristbla: Flytter straks ut på landet hvor det er ganske stor tomt, hadde jeg hatt råd ville jeg tatt til meg så mange katter jeg hadde tid, plass og penger til. Men nå ser det ut til at mine 3 katter og to kaniner får en gigantisk luftegård for seg selv..

Personlig ville jeg laget en gigantisk luftegård, sånn som hos dyrebeskyttelsen her(sør-rogaland). Om du har 50 katter kan det bli vanskelig å følge med på om en ikke kommer hjem på et par dager om de har ubegrenset område. Om du er alene kan du ikke gå å lete i mange timer heller for kattene som er hjemme trenger jo også veldig mye stell. Om det ''bare'' er 10 derimot er det noe annet :P Om du tenker å bare sette ut mat og sånn så kan andre sine katter også flytte inn, så står du med flere 'kidnappa' katter enn redda :fnise:

Om det bare er 15min til sentrum der du ønsker å bo så kan kattene lett ta seg en tur dit selv om de er kastrerte.

Edit: Og den eneste villkatten i Norge er gaupa. :gjeiper:

Endret av Nio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...