Kråkesaks Skrevet 31. juli 2011 #1 Del Skrevet 31. juli 2011 Når noen blir arrestert, så sies setningen "alt du sier kan og vil bli brukt imot deg". Er dette smør på flesk? Kan og vil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #2 Del Skrevet 31. juli 2011 Jeg har alltid oppfattet det som at "vi har rett til å" og "vi kommer til å". Altså ikke smør på flesk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 31. juli 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 31. juli 2011 Ja, greit nok. Men egentlig hadde det vært nok å sagt "kan bli brukt i mot deg". Altså, vi kan bruke det mot deg, og det kommer vi til å gjøre. Da får man fram poenget. Logisk sett så hadde det vært nok å si "kan bli brukt i mot deg", men jeg tenker at siden det sies "kan og vil" så er det for å forsterke uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 1. august 2011 #4 Del Skrevet 1. august 2011 Det er vel ikke noe som sies i Norge, sånn egentlig? http://en.wikipedia.org/wiki/Miranda_warning I USA er det nødvendig å være svært detaljorientert. Dropper de "can" eller "will" så får det konsekvenser for hva de faktisk kan bruke mot den arresterte i en rettssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 1. august 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 1. august 2011 Ja, jeg vet at de må si det. Det er ikke det juridiske jeg lurer på det er det rent språklige. Men om de bare hadde sagt kan brukes mot deg, så kunne de bruke det som ble sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 1. august 2011 #6 Del Skrevet 1. august 2011 Språklig sett er det ikke noe i veien for å bare bruke "kan". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå