Gå til innhold

Sønnen min er tykk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ligger nok en del sorg i det å ta kontakt med helsesøster, da dette på en måte er en (for meg) innrømmelse av at jeg har gjort feil som mor, at jeg ikke har fulgt opp barnet mitt godt, og en innrømmelse av at han ikke er så perfekt som jeg som mor jo gjerne vil at han skal være! For meg er han verdens vakreste, uansett, men å ta inn helsesøster blir for meg som en innrømmelse på flere ting. Som mor er dette faktisk ganske sårt, og ganske trist.... Dette er nok også en av grunnene til at jeg har holdt igjen litt... Men, jeg skal få den nødvendige motivasjonen, jeg må gjøre dette for han!

Trådstarter

Du skriver tidligere her at du selv skal inn og ta en operasjon. jeg tok denne selv for 7 mnd siden pga mine foreldre ikke klarte det du nå gjør.. Nemlig å ta kontroll og hjelpe ditt barn så han kan få slippe og ende opp med samme operasjonen. Det du gjør er veldig bra, Jeg har mer respekt av deg som mor går til Helsesøster og skaffer hjlp før det blir for vanskeligt, en de foreldrene som fortsetter i samme tralt og forer barna med brusk od snop til alle tider. Flott og se du tar tak.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare innse at sønnen din kan bli som deg og det ønsker du vel ikke. Altså må du ta tak i dag. Det er jo en grunn til at du selv er blitt så stor.

Du har fått mange gode svar. Jeg stemmer for hverdagsaktiviteter og det å begrense kjøring til aktiviteter/skole/venner. Jeg tror også at hele familien har godt av å gjøre noe fysisk sammen. Dere må finne aktiviteter som passer dere.

Når det gjelder mat så er det sunn mat som gjelder. Mer grønnsaker og frukt som kos. I tillegg så holder jeg en knapp på å lage middag som er akkurat passe for de enkelte familiemedlemmene. Jeg har hatt knapt med penger og derfor tenkt at så mange f.eks. kjøttkaker osv spiser den enkelte. Det var det. Når det er tomt så er det tomt. Alle har fått middag og alle er mette, men ikke stappmette.

Jeg vet av erfaring at noen overvektige lager veldig mye middagsmat. Det skal liksom ikke mangle noe. Grillet her for noen dager siden. Vi var to hvor en er godt overvektig. I hans hode så trengte vi to 4 maiskolber, 2 burgere, 2 sommerkoteletter, en flintsteik og pølser i tillegg. Når så mye mat er tilgjengelig så har man en tendens til å spise vel mye.

• Liker 2
Skrevet

en innrømmelse av at han ikke er så perfekt som jeg som mor jo gjerne vil at han skal være! For meg er han verdens vakreste

Der sa du det! Han er jo perfekt i dine øyne. Han er ikke noe mindre perfekt bare fordi det er litt mer av ham akkurat nå. Og du skal ikke tenke at det er noe feil med å ta kontakt med helsesøster, hun ser at gutten er stor, og når du tar kontakt får hun også se at det bekymrer deg og at du vil det beste for gutten din. Og hva mer kan noen forlange av deg?

• Liker 1
Skrevet

Motivasjonen din er enkel, du vil ikke gjøre ham vondt.

Å ende opp med min vekt for eksempel, det er ikke lett å gå ned igjen.

Dette klarer du! Det blir vanskelig i begynnelsen, og om man sprekker,så fortsetter man likevel. Det er bare sånn man MÅ gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant. Sukkerfri saft er en god erstatning uten kalorier (som du blir fet av)

"Lures" ikkekroppen av det kunstige søtningsmiddelet, til å tro at det er sukker?

Skrevet

"Lures" ikkekroppen av det kunstige søtningsmiddelet, til å tro at det er sukker?

Nei.

Kroppen kan ikk elures til å tro det er sukker, for kroppen kan ikke ta opp aspartam og lagre det som kaloroer da det ikke er kaloroer.

Skrevet (endret)

Aspartam fremkaller kreft hos rotter, da, så det fremkaller vel ikke bare blomster og godt humør hos mennesker heller... ;) Må legge til at jeg drikker sukkerfri brus selv, men prøver å begrense meg til en halvliter i uka. Alt er jo kreftfremkallende og farlig, så man kan vel ikke bli altfor ekstrem med noe mat.

Endret av Dragonfly84
Gjest white tiger
Skrevet

Angående aspartam. Jeg så en episode av "The Doctors" på FEM der de tok opp hvor farlig dette egentlig er. De kom frem til at det ikke var farlig i den mengden vi inntar det. Rottene i forsøk med aspartam ble visstnok fôret med helt enorme mengder, så store mengder at det ville være høyst usannsynlig at noen klarte å få i seg gjennom mat/drikke.

Når det er sagt så husker jeg at de muligens sa noe om at kunstig søtning trigger søtsuget, og dermed kan få folk til å spise/drikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mange gode råd over, så skal ikke gjenta de, men:

Begrens tilgang på lommepenger. Jeg jobber som lærer på en skole der elevene går forbi butikken til og fra skolen. Dette er en butikk som åpner kl. 07.oo, og ser at det alltid er elever der om morningen. Mange får penger hjemmmefra for å kjøpe skolemat på veien, og ser da alltid ut til å ha litt til overs til snop, brus o.l. (Dette er selvsagt ikke tillatt på skolen, men ser det stikker ut av sekken.)

Generelt synes jeg unger har tilgang på alt for mye penger.

Uten å høre verken for gammel eller moralsk ut, så tenk tilbake på egen oppvekst (20-30 år siden). Det var (i alle fall for meg og min omgangskrets) godteri kun på lørdager (10 kroner, hele "gaten" gikk sammen for å kjøpe), brus/chips var forbeholdt helg, og det samme gjalt pizza og annen hurtigmat)Hverdagene drakk vi vann/saft, og vi hadde normal, kjedelig matpakke. "Godtelov" (ikke lov å spise snop, fikk en viss pengesum etter et år/halvår/måned o.l) var veldig populært.

Nå er det vanlig at man "alltid" har brus i huset, tyr ofte til hurtigløsninger i matveien i en travel hverdag, og har ofte fristelser i skapet. Barn har ofte mer tilgang på penger enn før, og selv om de er obs på egen vektøkning, så blir fristelsene i skapet/butikken for stor.

Som voksen må man ta ansvaret for barnas kosthold, og hele familien bør omlegge kostholdet i fellesskap. Mentalt må man kanskje tenke at kos ikke er synonymt med mat, men at det går an å kose seg på mange andre måter. Gjør det til noe positivt, blir det negativt, vil du kanskje begynne å finne mat og godteri gjemt unna på rommet hans...

Skrevet

I dag har vi smått begynt med noen grep. Vi har vært på butikken sammen, kjøpt fun light saft, ha har plukket i frukt, vi har kjøpt kokt skinke og mager salami, lettere leverpostei og hatt en prat. Han er nemlig ganske ivrig på å være sunn, så vi har snakket om at disse matvarene vi har kjøpt i dag, er sunnere enn mye annet, og derfor bedre. Da blir han ganske "seriøs", og vil gjerne være sunn. Har sagt at han bør spise maks to brødskiver eller tilsvarende til brødmåltidene, og evt. fylle på med frukt. Dette synes han er greit. Han er jo veldig bevisst på kroppen sin, og vil gjerne gjøre noe med det, jmf. tidligere samtaler med han hvor han har vært litt lei seg. Har da også snakke om dette med sunne ting, så nå "spiller" vi litt videre på det. Tenker at det er bedre at han spiser "lette/light" varianter av ting, enn at vi skal kutte alt mulig. Han er litt kresen i matveien også, så det føles riktig å starte sånn. Han spiser helst salami og ost på brødskiva, derfor kjøpte vi da light varianter av dette.

Håper dette er det første, lille steget, men ønsker gjerne forslag til hva neste blir.

Trådstarter

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg mener at hele familien bør være en del av det å få et sunnere kosthold. Det blir nemlig så mye lettere for han å leve sunnere når han kommer hjem til en familie som spiser frukt og grønnsaker som snacks, istedenfor å se på mens mor eller far spiser en kroneis foran tven. Ikke få han til å føle seg at det er han alene som må slite med å endre kostholdet - vær en del av det, og vær et godt eksempel! Og ikke ta problemet inn i huset (mettet fett og sukker), så skjer nok ting av seg selv =)

Jeg har selv en yngre bror på 12 år som er litt rund og glad i søtt, men det å slutte å kjøpe nugatti og sukkerholdig brus, samt oppmuntre han til å spille mer fotball, hjelper han å forholde seg normalvektig. Det trenger ikke være verdens vanskeligste ting å velte om kostholdet på en positiv måte. Det enkle er ofte det beste, når alt kommer til alt...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant. Sukkerfri saft er en god erstatning uten kalorier (som du blir fet av)

Hele problemet med saft, sukkerfri eller ikke, er at for veldig mange så trigges søtsuget. Ikke pga noen farlige stoffer eller noe, men bare av smaken av noe søtt. Saft er godt, og bør drikkes som godt - en gang i blant. Bruk vann som tørstedrikk.

Skrevet

Hei

Jeg vil anbefale at du setter grønnsalksstaver på bordet før hver middag (men selvsagt ikke dipp ) og lager en obligatorisk salat som dere har ved siden av. Siden er det lurt å redusere mengden annen mat du lager, slik at man heller spiser rå grønnsaker. Hos oss har vi nesten halvert mengden annen mat, og erstattet med grønt.

Og som andre her sier, godteri, brus, kjeks etg bør ikke være i hus. Ikke kjøp mer enn dere skal ha den ene dagen, hvis det feks er lørdag, blir det noe til overs så ville jeg kastet det.

Selv har jeg vært utrolig heldig som har høy forbrenning, for mine foreldre pressset alltid på at man skulle spise, med det resultat at jeg ikke føler meg mett før jeg er stappmett. Det har vært fryktelig vanskelig å endre, og jeg skjønte ikke hvorfor før jeg oppdaget at moren min faktisk matet femåringen min når han ikke hadde lyst på mer mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bruker mindre tallerken er det lettere å spise mindre. En litt mindre tallerken fylles opp fortere, og vi blir visuelt "lurt" av dette.

Når man spiser bruker man nærmest alle sansene - smak, lukt, hørsel, berøring og synet - og hvis man vet hvordan sansene arbeider under måltid kan man bruke dette til å klare å spise mer eller mindre. F.eks. et måltid som inkluderer mange farger vil vi spise mindre av (forskjellige grønnsaker, rødt kjøtt, poteter osv) fordi fargene gir øynene flere inntrykk og gjør dem "mette" raskere. Mens mat med lik farge vil vi spise mer av fordi det er mindre inntrykk på tallerken. Så: spis mange farger og bruk mindre tallerken! :) Jeg begynte med dette for ca. et halvår siden, og har gått ned 12 kg.

Trist å høre at sønnen din er litt overvektig, men det er godt å høre at du (og han) tar tak i problemet tidlig. Jeg har ei lillesøster som alltid har vært overvektig, og da hun var på alder med din sønn innførte familien sunnere matvaner. Hun slanket seg flere kilo, og er idag en gladere 13åring.

Ta til deg rådene du har fått her. Ikke gjør dette til en slankekur for sønnen din, men til en ny livsstil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...