Gå til innhold

Akvarium /veggakvarium


Alvina

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på et akvarium, tenker med par sunne slørhaler, og noen neontetra.

Altså ikke noe avansert.

Men jeg har ikke all verdens plass i stua, likevel vil jeg at fiskene skal ha det optimalt. Hvor stort akvarium bør jeg gå for?

Jeg har litt veggplass, men har ingen erfaringer med veggakvarium. Vil at fiskene skal ha litt rom å bevege seg på selv om de ikke er mange.

Og, når jeg reiser bort, hvor lenge kan de klare seg uten daglig tilsyn og mating?

I hvilke størrelser kommer veggakvarium? Og hva bør jeg tenke på ellers. Jeg har hatt akvarium før, men det er noen år siden nå.

Jeg er veldig glad i slørhaler, synes de er fine og lekne. Hvilke andre fisker kan jeg ha? Jeg har hatt gippys , men de avlet og drepte eget avkommet og egne barn og da ble det et mareritt.

Hvor ofte må jeg gjøre rent, for meg passer det hver 14.dag men hvor stort må jeg ha da? Jeg klarer en gang i uka, men først og fremst vil jeg at fiskene skal trives og ha litt rom.

Men når jeg reiser bort, må noen mate de daglig da?

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke kampfisk. De ser så skumle ut. :)

Har hatt slørhaler før og de var så lekne, det virket som de danset sammen. Vil helst ha par slørhaler og kanskje tetra og en algefisk.

Men vil ha det bedre enn det forrige akvariumet, det gikk bra selv om det kun var 70 liter.

En av mine søstre hadde krypdyr i akvariumet, men de hadde et på over 700 liter. Men jeg ble ikke så sjarmert. Jeg vil ha et akvarium uten for mange utfordringer, et latmannsakvarium. :)

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hva med kampfisk? de trenger bare 15-20 L, og bør gå alene.

De bør ikke være alene, men de bør ha plass nok til å ha egne territorier (noe man lager ved hjelp av planter og annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil jo ikke ha kampfisk, så ikke heng dere opp i det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fable

Slørhaler trenger stor plass, for de blir ganske..vel, store.

Og noentetraene skal være minst 10 stykk for å forme en stim...og for å ikke nevne at de blir middag til slørhalene etterhvert. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt forstå hvor det skumle i en kampfisk er, de er jo bare søte inn til beinet! :fnise: Men la gå.. slørhaler, jeg ville hatt minimum 100 liter på 3 stk, og vær da forberedt på at de må flytte til noen som har mer plass etterhvert som de vokser. Men 100L innfelt i vegg er ikke så veldig mye.

Har du sett deg om etter annen fisk? Les litt rundt, det finnes ganske mye mer enn neontetra og gullfisk der ute. :) Hva med et stort kar med f.eks scalarer, discus eller guramier? Setter du deg inn i det nødvendige på forhånd, er dette vakre og fascinerende fisk alle som en. :)

Guppy er heller ikke dumt, har et guppykar stående her (har flere kar), da med bare hanner. Veldig pent og det er snille, vakre fisker. :) Kunne jo hatt hunner også, men er litt mer ansvar i å sørge for friskt blod, ikke for mange generasjoner innavl osv. At de spiser opp yngel er bare et tegn på for lite plass/for få gjemmesteder/for dårlig yngel, og sånn er det bare i naturen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...