Gå til innhold

hund


emilja

Anbefalte innlegg

Hei.

Synes dere det er greit å la en hund på 2 år være alene i 8 timer i strekk?

Har den altså ikke i bur, lar den gå fritt rundt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hvordan rase den er og om den er vant til å være alene hjemme om dagen?

Men det er helt normalt i norske hjem at hunden er hjemme alene 8 timer om dagen, og som regel går det helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hunden. Har han gradvis blitt vant til å være lengre og lengre perioder alene, har han separasjonsangst, har han stor nok blære til å holde seg såpass lenge osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den har vann tilgjengelig og en plass h*n kan gjøre fra seg om det blir behov for det, så ser jeg ikke noe stort problem med det. H*n vil nok mest sannsynlig sove mesteparten av tiden uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har vært alene mellom 5-8 timer hver hverdag siden han var ganske liten. Han har det fint han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Så lenge hunden ikke har seperasjonsangst så går det jo greit.

I følge svenske regler, så er det ikke lov å ha hunden hjemme alene i mer enn 6 timer tror jeg. Man kan ha den hjemme lengre, men da må den få en luftetur.

Selv er jeg hjemmeværende så det er sjeldent hunden min er hjemme alene så lenge av gangen, men det hender jo at vi skal bort som tar lang tid.

En sjelden gang har hun vært hjemme alene i opp til 10 timer uten problemer. Masse lek og moro før vi drar, være mye ute, fått gjort det som trengs å gjøres så har hun vært strålende fornøyd.

Hadde web-kamera i stua første gangen vi var borte så lenge fra henne, så vi kunne logge inn og følge med. Hun lå og sov nesten hele tiden, drakk litt vann, lusket litt rundt i leiligheten, men stort sett så var den eneste bevegelsen når hun skiftet sovestilling eller byttet soveplass :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen hunder er det faktisk positivt å være alene hjemme om dagen. I vårt tilfelle er hunden aldri alene 8 timer hver dag, men kanskje 4 timer den ene dagen og 2 timer den andre. Noen dager er hun ikke alene i det heletatt. Men poenget er at vi har en svært aktiv, liten hund som elsker å leke med andre hunder og å leke med barn spesielt. Hun får også rikelig med tur, især på fjellet og det bruker opp energien hennes. Så når vi drar og hun får anledning til å være hjemme alene, kan hun ligge å sove og kose seg i senga si mens vi er borte sånn at hun kan fylle opp energilagrene til vi kommer hjem og tar henne på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er en border collie jeg har å den er vant med å være alene hjemme sånn ca 5 timer men har da kunnet gitt den en lufte tur etter noen timer. Men nå blir avstanden så stor så jeg rekker ikke hjem i pausen på 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er en border collie jeg har å den er vant med å være alene hjemme sånn ca 5 timer men har da kunnet gitt den en lufte tur etter noen timer. Men nå blir avstanden så stor så jeg rekker ikke hjem i pausen på 20 min.

Det går sikkert helt fint :) Border Collie har som regel ikke problemer med å være alene hjemme. Ikke de jeg har hatt erfaring med i hvert fall. Og hunden har ikke et sånn type tidsperspektiv som vi har, så om du er borte 5 eller 8 timer tror jeg ikke hunden merker så stor forskjell på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Bare husk å holde den veldig aktiv på dagen med tur, sosialisering og hjernetrim. Og gi den en kort tur på morgenen før du drar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er en border collie jeg har å den er vant med å være alene hjemme sånn ca 5 timer men har da kunnet gitt den en lufte tur etter noen timer. Men nå blir avstanden så stor så jeg rekker ikke hjem i pausen på 20 min.

Det går nok bra. Bare pass på at h*n får nok fysisk og mental trening når du kommer hjem, men det regner jeg med du allerede er klar over siden du har border collie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg starter alltid dagen med en tur på ca 20 min å det blir vel turer/aktivitet i hvertfall 3 timer hver dag. så fyller jeg alltid gobiter i div leker så den har noe å bryne seg på mens jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig ann på hunden, men hvis hunden din har klart seg 5 timer alene tidligere, så burde det gå bra.

Pass på at hunden får gjort fra seg ordentlig før du drar og ta med hunden på en lengre tur når du kommer tilbake.

Hunder sover stort sett når de er alene. Filmet min egen hund med webkamera mens jeg var på jobb. Sover nesten hele tiden og ser rett og slett ut som hun bare koser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, jeg starter alltid dagen med en tur på ca 20 min å det blir vel turer/aktivitet i hvertfall 3 timer hver dag. så fyller jeg alltid gobiter i div leker så den har noe å bryne seg på mens jeg er borte.

Du høres ut som en kjempebra hundeeier.

Jeg har vært borti så mange som skaffer seg border collie uten å være klar over hvor mye de krever. Det ender alltid med ulykkelig hund og frustrert eier.

En liten avsporing, men jeg måtte bare rose deg litt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en kjempebra hundeeier.

Jeg har vært borti så mange som skaffer seg border collie uten å være klar over hvor mye de krever. Det ender alltid med ulykkelig hund og frustrert eier.

En liten avsporing, men jeg måtte bare rose deg litt. :fnise:

Takk for det! trener også agility med hun sånn inn i mellom. Har selv vert borti folk som skaffet seg border collie uten å ta hensynn til deres behov å de flese ente opp med avlivning. Det blir jeg veldig frustrert av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! trener også agility med hun sånn inn i mellom. Har selv vert borti folk som skaffet seg border collie uten å ta hensynn til deres behov å de flese ente opp med avlivning. Det blir jeg veldig frustrert av!

Ja, det er forferdelig trist når folk ikke vet nok om hunderasen de skaffer seg. Jeg vokste selv opp med border collie, men nå har jeg en liten spaniel. :) BC er helt fantastiske hunder bare man har nok kapasitet til å ta seg av dem og det har jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Har den altså ikke i bur, lar den gå fritt rundt i huset."

Min erfaring er at hunder trives bedre på avgrenset området, enn å få hele huset til disposisjon. Vi har f.eks. hundene i gangen, der har de buret sitt, vann og mat. De virker iallefall mer harmoniske og ligger bare å sover i burene sine, på avgrenset område. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har den altså ikke i bur, lar den gå fritt rundt i huset."

Min erfaring er at hunder trives bedre på avgrenset området, enn å få hele huset til disposisjon. Vi har f.eks. hundene i gangen, der har de buret sitt, vann og mat. De virker iallefall mer harmoniske og ligger bare å sover i burene sine, på avgrenset område. :)

Dette er jeg enig i :) Det vanligste er å ha hunden i f.eks. gangen eller i bur i gangen. Saken er at hunder vet at de er alene hjemme og da skal de ha oversikt over området de ligger på. Om hunden ligger i gangen har hunden bare oversikt over gangen, men kan hunden vandre fritt rundt om i hele huset vil hunden sannsynligvis trippe litt rundt da den skal ha oversikt over hele huset også. Hunden trenger et fristed rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har den altså ikke i bur, lar den gå fritt rundt i huset."

Min erfaring er at hunder trives bedre på avgrenset området, enn å få hele huset til disposisjon. Vi har f.eks. hundene i gangen, der har de buret sitt, vann og mat. De virker iallefall mer harmoniske og ligger bare å sover i burene sine, på avgrenset område. :)

Enig, de er jo "huledyr"(?).

Bikkja mi hadde tilgang til stua og kjøkkenet, men lå hovedsakelig i buret sitt da hun var alene hjemme. Har man dyret løst alene i hjemmet, så kan det være greit (og betryggende for hunden) at man lar den "trygge hulen/buret være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Samtidig så blir min hund hysterisk om den blir satt i et bur, og har vært slik siden hun var liten valp (og ja, jeg vet hvordan man tilvenner en hund til et bur)

Er jo en grunn til at det ikke er lov med hunder i bur i Sverige (bortsett fra på utstilling, jakt og i bil)

Vil heller ha avgrenset et område til hunden istedenfor å sette den i et bur.

Og "huledyr"? Hvor har man det fra?

Om man tenker på ulver, så er jo ikke de akkurat huledyr. De kan trekke seg inn i huler dersom de skal ha valper eller lignende, men de oppholder seg jo svært sjeldent i huler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...