Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet inn på et årsstudium i statsvitenskap, og er usikker på om jeg skal begynne. Jeg skal nemlig søke på sykepleierstudiet neste år, og statsvitenskap blir kanskje litt for urelevant?

Alternativet blir å jobbe et år og ta opp et par fag fra vgs. for å forbedre karaktersnittet litt.

Fint om noen med lignende utdanning har synspunkter på dette :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfring fra noen av delene, men svarer likevel :)

Det er ikke veldig relevant. Du vil lære mye nyttig og viktig på et årsstudium i statsvitenskap, mye om samfunnet generelt, politikk og styringsformer, hvordan det politiske systemet fungerer, internasjonal politikk osv. Men det er ikke særlig relevant for dine videre stuider innen sykepleie, annet enn det du lærer om studieteknikk, eksamensøving osv. Derimot hadde f.eks. et årsstudium i medisinske fag vært mer relevant, men hvis det ikke er en mulighet ville jeg heller brukt året mitt på å jobbe innenfor helsevesenet, og som du sier, forbedre fag fra vgs.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfring fra noen av delene, men svarer likevel :)

Det er ikke veldig relevant. Du vil lære mye nyttig og viktig på et årsstudium i statsvitenskap, mye om samfunnet generelt, politikk og styringsformer, hvordan det politiske systemet fungerer, internasjonal politikk osv. Men det er ikke særlig relevant for dine videre stuider innen sykepleie, annet enn det du lærer om studieteknikk, eksamensøving osv. Derimot hadde f.eks. et årsstudium i medisinske fag vært mer relevant, men hvis det ikke er en mulighet ville jeg heller brukt året mitt på å jobbe innenfor helsevesenet, og som du sier, forbedre fag fra vgs.

Lykke til :)

TS her! Takk for svar! Jeg har ikke jobb innenfor helsevesenet, fikk jobb som selger tidligere i sommer og kommer til å fortsette der. Regner med at det går bra uansett, blir jo mye praksis i løpet av studiet også :-) Og sikkert litt relevante sommerjobber etterhvert.

Skrevet

Det beste alternativet er å jobbe som assistent på sykehjem o.l. et år.

Statsvitenskap er irrelevant.

AnonymBruker
Skrevet

Blir bortkastet å ta opp lån for å studere statsvitenskap.

Jobb heller og legg til side penger for de årene du skal studere sykepleie.

Gjest Gladjenten30
Skrevet

Jeg er svært uenig.

Hvis man som sykepleier også har statsvitenskap i bagasjen, er man langt sterkere stilt til å forstå politiske sammenhenger som påvirker den bedriftsøkonimiske "fabrikk-hverdagen" man møter som sykepleier på sykehus. Sykepleiere som kan tenke overordnet, og ikke kun i relasjon til pasient kan nå langt karrieremessig. Både som avdelingsleder eller på andre felt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med deg Gladjenten30. Etter 14 år i helsevesenet kan jeg bare si at statsvitenskap er totalt irrelevant for sykepleieyrket. Hadde sammenlignende politikk før jeg begynte på sykepleien, og det har jeg ikke hatt bruk for i det hele tatt. Skal man nå langt i helsevesenet (å være avdelignsleder er en drittjobb uten like, og absolutt ikke å nå langt i mine øyne) bør man heller studere ledelse, økominomi, arbeidspsykologi eller administrasjon.

Ts, hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt penger på et år med studier du ikke har bruk for. Ta heller opp fag og legg til side penger til neste års studier. Evt ta deg ekstrajobb på sykehjem for å lære litt.

Skrevet

Mangler du mye for å komme inn på sykepleien til neste år, med utgangspunkt i årets snitt?

Om du får 60 studiepoeng for dette studiet, stiller du med to ekstra konkurransepoeng i opptaket til neste år. I tillegg får du kanskje to ekstra alderspoeng, om du ikke allerede har fått de 8 man kan få.

Om studiet er relevant for sykepleien vet jeg ikke, men om planen er å få bedre poengsum for å komme inn på neste studie, så må du se på hvor mye du klarer å forbedre karakterene, i forhold til å få 4 poeng "gratis". Du får jo så klart alderspoengene uansett, så egentlig får du bare to ekstra poeng ved å studere nå.

Om du ikke trenger høyere poengsum for å komme inn, så ville jeg anbefalt deg å heller jobbe og tjene opp en god bufferkonto til neste år. Litt dumt å pådra seg unødig studiegjeld.

Hvis statsvitenskap er noe du interesserer deg for, så kan du jo egentlig ta det uansett. For din egen del :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er svært uenig.

Hvis man som sykepleier også har statsvitenskap i bagasjen, er man langt sterkere stilt til å forstå politiske sammenhenger som påvirker den bedriftsøkonimiske "fabrikk-hverdagen" man møter som sykepleier på sykehus. Sykepleiere som kan tenke overordnet, og ikke kun i relasjon til pasient kan nå langt karrieremessig. Både som avdelingsleder eller på andre felt.

Nei, ikke med ett år statsvitenskap. Det fungerer som en grei forberedelse til å takle det teoretiske ved sykepleiestudiet, men det første året består av masse innføring og du får ikke brukt det som sykepleier. Og ja, jeg har studert statsvitenskap og jobbet i helsevesenet.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Mangler du mye for å komme inn på sykepleien til neste år, med utgangspunkt i årets snitt?

Om du får 60 studiepoeng for dette studiet, stiller du med to ekstra konkurransepoeng i opptaket til neste år. I tillegg får du kanskje to ekstra alderspoeng, om du ikke allerede har fått de 8 man kan få.

Om studiet er relevant for sykepleien vet jeg ikke, men om planen er å få bedre poengsum for å komme inn på neste studie, så må du se på hvor mye du klarer å forbedre karakterene, i forhold til å få 4 poeng "gratis". Du får jo så klart alderspoengene uansett, så egentlig får du bare to ekstra poeng ved å studere nå.

Om du ikke trenger høyere poengsum for å komme inn, så ville jeg anbefalt deg å heller jobbe og tjene opp en god bufferkonto til neste år. Litt dumt å pådra seg unødig studiegjeld.

Hvis statsvitenskap er noe du interesserer deg for, så kan du jo egentlig ta det uansett. For din egen del :)

Hvis TS har for dårlig snitt til å komme inn på sykepleien ville jeg heller anbefalt henne å ta opp noen VGS-karakterer enn å hive seg på et studie (som hun kan risikere å styrke på). På denne måten kan hun trekke opp snittet sitt mer enn bare disse 2 poengene som jeg vil si er tyngre og dyrere å ta (fulltidsstudie på høyskole vs. noen enkle VGS-eksamner).

edit: statsvitenskap blir vel heller på universitet, ikke høyskole.

Endret av WendyClear
AnonymBruker
Skrevet

Hvis TS har for dårlig snitt til å komme inn på sykepleien ville jeg heller anbefalt henne å ta opp noen VGS-karakterer enn å hive seg på et studie (som hun kan risikere å styrke på). På denne måten kan hun trekke opp snittet sitt mer enn bare disse 2 poengene som jeg vil si er tyngre og dyrere å ta (fulltidsstudie på høyskole vs. noen enkle VGS-eksamner).

edit: statsvitenskap blir vel heller på universitet, ikke høyskole.

TS her! Takk for svar alle sammen.

Jeg skal søke plass både i Trondheim og Molde, i Trondheim var årets krav på ordinær kvote 47,1. Med alt av poeng har jeg 48,6 i snitt neste år. I Molde er det ingen poenggrenser, men det vil jo selvfølgelig hjelpe å ha litt høyt snitt for å sikre seg en plass der også.

Statsvitenskapstudiet jeg snakker om er på høgskolen i Molde, altså ikke på universitet.

Jeg er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre- skal snakke med arbeidsgiver i dag for å finne ut hvor mye jeg får jobbe. Bor nemlig i Trondheim nå, og det koster jo litt mtp. leie, strøm og mat. Hvis jeg ikke får jobbe nok er det mulig at jeg må flytte hjem til Molde for å bo og studere der.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids prøve å finne en ny jobb hvis det ikke ordner seg. Som andre har sagt ville jeg droppet statsvitenskap. Det blir bare bortkastede penger. Jeg jobber også i helsevesenet (dog ikke som sykepleier) og har også vanskelig for å se hvordan det har noen om helst nytte internt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...