Gå til innhold

Bør vi velge en hund på 1 eller 7 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ikke kjøpe kvalp, og lurer på om noen har erfaring med å kjøpe litt eldre hunder? En 1 åring er jo akkurat komt i puberteten, men... Og det kommer så klart an på hunden. Tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men tror eldre hunder ofte omplasseres av andre grunner enn en 1 år gammel hund. En ung hund som omplasseres er kanskje problematisk, særlig store hunder (ingen fasit). Eierne synes det er for mye og det vil jo ha preget tiden fra valp til ettårs alderen, negativt. Plutselig ble valpen stor og lystrer ikke, bare når den vil og helst ikke da heller.

All cred til de som overtar voksne hunder. En eldre hund, 7 år f.eks. omplasseres gjerne fordi det har skjedd uventede ting i livet til eieren. Men det er ingen fasitsvar. Jeg ville heller overtatt en voksen hund opp i årene, heller enn en unghund. De fleste raser blir mer rolige og voksne først når de er tre år.

En hund på syv år kan også lære nye ting, den er mer rolig og forhåpentligvis godt oppdratt. Mange sier at man ikke kan lære en gammel hund å sitte, men det er en omskriving av at man må bruke tålmodighet for å avlære en hund uvaner/unoter.

Blir mest fristet til å si at du skal overta ettåringen, da det florerer av hunder som gis bort på finn.no. Det er trist at mange må gi opp, men spør du meg burde de gi opp mens hunden var en valp og omplassert den da. Men mennesker vil helst ikke gi opp, det går prestisje osv.

Hvis ettåringen er sosialisert og du liker den, ville jeg gått for den. Samtidig ville jeg selv tatt over den som var sju år... Vet ikke, men har du møtt hundene? Det må du - gjerne flere ganger, for å danne deg et bilde av hunden. Den kan få det bra med deg, selv om den har hatt unoter hos tidligere eiere, møter man en hund med respekt får man som regel det til.

Har også lyst på hund... :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det er langt viktigere å vurdere hvem som har hatt hunden før (mtp trening, hundens tidligere erfaringer, sosialisering osv) enn å fokusere på nøyaktig hvor gammel den er.

Bruken av hunden bør nok også spille en rolle, og jeg tror ikke jeg klarer å gi noe annet råd enn at dere bør se det an for hver enkelt hund. Én sjuåring kan være gammel og sliten, mens en annen sjuåring fortsatt har lekenheten i seg. Dette varierer med rase og livet de har levd.

Du skriver jo ingenting om hva slags hund dere vil ha (rase, lynne osv), hvordan dere bor, eller hva slags sosial situasjon dere har (mener å huske at du har barn, men ikke noe konkret). Da blir det vanskelig å komme med konkrete svar.

Er det omplasseringshund dere vurderer?

EDIT: Mitt svar var basert på at åpningsinnlegget var generelt ment, og at hun ikke nødvendigvis har en ettåring og en sjuåring hun må velge mellom (da antar jeg at hun hadde nevnt rase og litt om bakgrunn).

Endret av Moscato
Skrevet

Vi har funnet to hunder, begge golden retriver da det er den rasen vi vil ha. Ett åringen gis bort pga alergi, sju åringen gis bort pga de har fått baby i hus. Står at sju åringen er leken, snill og liker lange turer. Står det samme om ett åringen...

Skrevet

Vi har funnet to hunder, begge golden retriver da det er den rasen vi vil ha. Ett åringen gis bort pga alergi, sju åringen gis bort pga de har fått baby i hus. Står at sju åringen er leken, snill og liker lange turer. Står det samme om ett åringen...

Jeg synes du skal møte hundene og se an kjemien. Hvis du er førstegangseier snart, kan det kanksje være smart å overta den voksne, men har ikke erfaering med golden. Ser på de som late, utilpass til beins, sleivete og midt på skalaen mht læring. Hvorfor ikke heller en hund som har litt gjeter i seg og som ikke er så dorsk?

Mener bare at du skal tenke over hvilken hund som passer deg og ditt gemytt. Hvorfor bare dette valget? Å overta en hund skaper forandringer, også mest de kjedelige... :)

Skrevet

Du beskriver jo ikke golden retriver i det hele! Og rasen er vi bestemt på, det har vi funnet ut for mange år siden

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Redbull; dere har (om jeg har forstått det riktig) også et 1/2 år gammelt barn ?

Da synes jeg absolutt dere bør "grave" godt rundt 7 åringen som gis bort fordi nåværende eier har fått barn.

Ettåringen må du regne med er en sprek hund. Et absolutt must for dere er å være helt ærlige med dere selv om hvor langt, og ikke minst hvem av dere som skal/må/vil gå turer med hunden om morgenen, om kvelden, i øsende regnvær, i 12 kuldegrader og dypsnø, på speilholka osv osv.

Lykke til med prosessen.

Og ja - dersom dette er hunder fra finn.no så husk at det er nåværende eiere dere snakker med. Det er ingen mer uavhengig 3dje instans som har hatt hunden inne til observasjon og dermed mere uhildet har vurdert hvor og med hvem akkurat denne hunden vil kunne passe best.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ta med den aktuelle hunden hjem på prøve UTEN barn i hus og så introduser dem under overvåkning. En bekjent min tok til seg en omplasseringshund som ifølge tidligere eiere var SÅ snill og SÅ vennlig og bare god, skulle gis bort kun p.ga allergi ingenting annet, var ingen problemer med den.

Helt til den rev av ansiktet på ungen til bekjenten min, uprovosert.

En ettåring er ofte ikke like preget, men den er midt i alderen der de har masse masse energi og krever veldig mye. 7åringen er voksen og ofte roligere, men kan være preget av tidligere hendelser som nåværende eiere dysser ned for å bli kvitt hunden fortest mulig.

Så vær superkritisk!

Skrevet (endret)

Du beskriver jo ikke golden retriver i det hele! Og rasen er vi bestemt på, det har vi funnet ut for mange år siden

Var det meg du siktet til?

Å være opphengt i en rase forteller meg at det er en dasj fanatisme, mnen siden dere har lyst på en golden kan jeg forstå, det er jo enkle sjeler i en hundekropp...

Hvorfor bestemt på rasen? Det finnes mange andre hunder, og dette får meg til å lukte innavl og familiehunder på bygda.

Endret av Alvina
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Var det meg du siktet til?

Å være opphengt i en rase forteller meg at det er en dasj fanatisme, mnen siden dere har lyst på en golden kan jeg forstå, det er jo enkle sjeler i en hundekropp...

Hvorfor bestemt på rasen?

Du vet at GR er på topp ti listen over de smarteste hunderasene i verden sant, og er av de letteste å trene??

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ikke kjøpe kvalp, og lurer på om noen har erfaring med å kjøpe litt eldre hunder? En 1 åring er jo akkurat komt i puberteten, men... Og det kommer så klart an på hunden. Tanker?

Etter å ha tenkt meg litt om, ville jeg valgt den eldste. Det er viktig at dere kan tilby et varig og rolig hjem. Men det er bare du og mannen din som kan bestemme.

Med den eldste får du en trygg hund (¨regner jeg med). Med den yngste får du en kjeltring i hus. :)

Skrevet

Golden er jo en fantastisk rase! Familien min hadde en som ble 14 år, og han var i livet mitt fra jeg var 9 til 23. Bedre familiekompis kunne jeg ikke fått. Utrolig snill, kjempekosete, glad i absolutt alle han møtte (ble helt sjokka om noen andre hunder bjeffa morskt eller knurra), ville hilse på alle mennesker og dyr han møtte, la hodet sitt i fanget ditt om du hadde en tung dag, var lett for oss ungene å omgås med. Han dro oss på ski om vinteren og koste seg på plenen om sommeren. Han var nydelig, og fikk komplimenter på det fra han var valp til han ble gammel. Han elska å gå tur, løpe i snøen og i marka, alltid ivrig, og hoppa inn i bilen for å være med når vi skulle noe sted.

Han var overhodet ikke dorsk, men spretten, leken og livsglad helt til rett før han døde. Super familiehund, super med andre.

Sjuåringen er sikkert veldig innarbeidet med vaner og sånn, mens ettåringen kan trenge mer av dere i førsten. men det er jo veldig individuelt. Forøvrig veldig skeptisk til folk som ikke vil ha hunden sin lenger bare fordi de får unge!!

Skrevet

Hvorfor bestemt på rasen?

Em, fordi vi har vært gjennom alle raser og funnet ut at golden retriver passer oss best?

Skrevet

Ettåringen må du regne med er en sprek hund. Et absolutt must for dere er å være helt ærlige med dere selv om hvor langt, og ikke minst hvem av dere som skal/må/vil gå turer med hunden om morgenen, om kvelden, i øsende regnvær, i 12 kuldegrader og dypsnø, på speilholka osv osv.

gode poenger du kommer med her! Vi er på lange gåturer så å si hver dag, enten hver for oss eller sammen. Morgenturene er det nok ingen av oss som VIL ta, men man må jo :)

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ringe på ett åringen :) råd om hva vi må spørre om?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ettåring. Gis bort gr. allergi....

Spør om: Hanhund eller tispe.

Spør om å få komme på besøk og møte hunden. Legg da merke til hva som skjer innenfor husets vegger når dere ringer på (er hunden det første dere høre ? Boff ! Boff !), og hvem som møter dere når døren åpnes (er det hunden og den er ivrig som bare fy... ok, vær klar for kurs som aller første pkt. på listen over ting som må gjøres !)

Med allergi i familien kan det tenkes at hunden ikke har bodd inne den siste tiden (yepp, Har vært borti det ja....). I så tilfellet er det viktig å vite hvor lenge den eventuelt har bodd i hundegård.. og er den husren ?

Har de vært på valpekurs med den ?

Hvordan er den med andre hunder ? - med andre dyr ? Typisk med katter !

Er den sosialisert ?

Nå antar jeg at dette er en renraset golden retriver; er hunde øyelyst hos vetrinær ?

Var parringen (som gav denne hunden som avkom) godkjent ?

Så langt jeg vet er HD en av de arvelige sykdommene som goden retrivere desverre plages med, og da er det viktig å finne ut av om foreldrene har friske linjer slik at dere slipper dette om noen år.

Når dere har hilst på hunden, og dersom dere liker hverandre, så spør om dere kan få ha hunden hjemme hos dere en helg (for å pørve den ut i hjemmemiljøet deres)/ref. godt råd fra uAnonymbruker :)/.

Det var det jeg kunne liste rett ut av hjernen sånn i all hast.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange flotte spørsmål, jeg skal spør alle! :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kjempefine råd fra Lille-Pus!

Be også om stamtavlen hvis den har, noe den skal ha hvis den er registrert i NKK, er den ikke registrert, spør hvorfor.

Spør om den er chippet og når siste vaksine var, har de en valpebok hvor det står hva den er sjekket for og når, be om å få se den også.

Spør om den er forsikret, skulle det vise seg at den har en sykdom eller skade senere, så vil ikke forsikringen du tegner på den dekke det dersom den ble syk før den ble forsikret hos de forrige eierne.

Skrevet

Will do :) :)

Skrevet

Fortell hvordan det går da! :) Spennende.

(Jeg ville også gått for 1-åringen... Men du kan forsåvidt bare begynne nå å forvente at hunden er i "trassalderen". Det er ei veldig vanskelig tid, men holder man hodet kaldt og kommer seg gjennom den perioden, kan hunden bli helt fantastisk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...