Gå til innhold

mensen - kjempelei meg - hjelp!

Fremhevede innlegg

Gjest Alina
Skrevet

Hei, akkurat nå sitter jeg å gråter, og grunnen til det er at jeg skal på leir i morgen, og jeg fikk mensen nå.. Jeg bruker ikke tampong fordi det klarer jeg ikke ennå, og på leiren skal vi bade hver dag...!!

Jeg skal bo på rom sammen med 5 andre jenter jeg ikke kjenner så godt, og det kommer til å bli kjempefælt å ha mensen da med tanke på at vi ikke har bad osv!!

Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre annet enn å gråte og tenke på alt det morsomme jeg går glipp av. :tristbla:

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre vannski, o.s.v..

hva skal jeg gjøre??? finnes det noe for å utsette mensen? vær så snill!

Jeg rekker heller ikke å kjøpe tamponger hvis jeg må bruke det, fordi nå er klokka mye og jeg nekter å kjøpe det på turen dit med alle guttene i klassa!!

Tenk om jeg blør igjennom på natta!!

Hilsen gråtende jente på 14 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal ta en prat med moren din om dette.

Gjest Alina
Skrevet

Jeg syns du skal ta en prat med moren din om dette.

hun er ikke hjemme, og hun kommer ikke igjen før jeg drar

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp tamponger på en bensinstasjon eller noe, enten nå eller imorgen tidlig. Det finnes piller som utsetter mensen, men de får du kun med legen.

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg skjønner deg godt! Å bo fem på rommet uten bad - og MED mensen er IKKE gøy :tristbla: Men det er absolutt overkommelig.

Selv er jeg godt voksen og ville taklet det bra ved å bruke tampong og masse våtservietter. Annet råd har jeg ikke, men det funker for meg.

Kan du få noen til å handle det for deg?

Ønsker deg masse lykke til og en riktig fin leir :jepp:

Gjest Fable
Skrevet

Er ingenting å utsette mensen med når den allerede har begynt, dessverre.

Du burde bite tenna sammen å dra å kjøpe tamponger, da kan du jo bade, vannski og alt.

Få noen jenter med deg inn i butikken, kanskje det hjelper? =)

Skrevet

Kanskje du kan alliere deg med en av jentene på rommet sånn at du har noen som kan dekke litt for deg om du må bruke litt lenger tid på do f.eks? Og som kan kjøpe tamponger for deg? :) er lettere når noen vet, selv om det er flaut å fortelle!

Lykke til! :)

• Liker 3
Skrevet

Som Fable skriver, går det dessverre ikke an å utsette mensen dersom den først har begynt. Jeg ville tatt med meg ei venninne og dratt for å kjøpe tamponger. Dersom du har problemer med å bruke tamponger er det nok ikke stort å gjøre annet en å la vær å bade. Finn tamponger med minst dråper, de er mye mindre, og lettere å bruke for nybegynnere. Ta med deg en pakke våtservietter for babyer, de er beregnet for sensitiv hud, så de er veldig kjekke å ha for intimbruk.

Lykke til! :klemmer:

Gjest Alina
Skrevet

men blir tampongen my større når jeg bader? -> vanskeligere å få ut..?

Gjest Gjest
Skrevet

våtservietter er en fin ting. Det samme er svarte hundeposer, som man kan kaste servietter og bind i. Om du går på bensintasjonen nå, kan du kjøpe tamponger (kjøp små strl) og prøve i kveld ( ikke sov med dem!). Om jeg bor på fellesrom når jeg har mensen, bruker jeg shorts under pyjamasbuksa i tilfelle "lekasje" fra nattbindet så ingen skal se noe. sover også i sovepose, med lakenpose inni (det kan evt vaskes)

Ha gøy på leir! det går bra, selv med mensen :)

AnonymBruker
Skrevet

Uff, husker jeg hadde samme problem første sommeren jeg hadde mensen, og hele familien dro på badeferie til Yugoslavia sammen med nabofamilien med verdens kjekkeste sønn :sjenert: Jeg måtte kaste meg ut i å bruke tampong på denne ferien, og det ble et mareritt fordi jeg ikke tok den langt nok inn. Så kjære TS, les bruksanvisningen nøye når du setter inn tampongen. Det er ikke så enkelt i starten, men du lærer det raskt og da blir det så mye enklere og greiere å ha mensen. Lykke til da... :)

AnonymBruker
Skrevet

Her er et lite tips for å lære seg å bruke tampong:

Når du dusjer, stikk en finger eller to inn i skjeden for å øve deg på å få noe inn der og finne ut av hvordan det kjennes ut.

Så, etterpå setter du deg på toalettet, slapper av, puster ut, har bena godt fra hverandre og stikker tampongen inn og bittelitt bakover. (Bruk den minste størrelsen.)

Husk at den skal et stykke inn, hvis ikke så merker du den veldig godt, og det kan være litt vondt.

Lykke til!

Skrevet

men blir tampongen my større når jeg bader? -> vanskeligere å få ut..?

Neida, når du bader blir tampongen våt slik at den blir enkel å få ut (selv om den utvider seg er den jo myk). Men siden den blir våt når du bader må du passe på å bytte (enten til ny tampong, eller til bind) når du kommer opp av vannet, for ellers kan det fort lekke.

Hvis du har med deg to (eller flere bikinier) har du en god "unnskyldning" for å gå på do når du har badet, for det er slett ikke dumt å bytte til tørr bikini i stedet for å gå rundt og være våt.

Det blir en utfordring, men for de aller fleste går det helt fint! Min første gang med tampong var på en taekwondo-oppvisning (jeg skulle med andre ord opptre foran flere hundre mennesker i kritthvit drakt i over to timer) der jeg fikk mensen uventa og ikke fikk tak i annet enn tampong. Jeg var også 14, og det gikk kjempegreit! Bedre enn med bind, til og med;)

Forslaget om å fortelle det til en av de andre jentene er også bra. Eventuelt en leirleder (som garantert har hatt mensen selv, og har hjulpet andre jenter som har fått mensen på leiren) som har mulighet til å tilrettelegge :)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje noen av de kvinnelige leirlederne kan hjelpe deg? Kanskje de har med seg tamponger eller kan hjelpe deg å kjøpe? Dessuten har du vel kanskje ikke mensen hele uka, så du får hvertfall bada litt..

Tampongen blir bare større av å få mensblod på seg, og den er lettere å få ut når den er våt. Den blir ikke større av å bade med den.

Skrevet

Tampongen blir bare større av å få mensblod på seg, og den er lettere å få ut når den er våt. Den blir ikke større av å bade med den.

Selvsagt blir den større når du bader med den. Vann kommer inn (spesielt ved aktiviteter som vannski, hopping og denslags), og utvider tampongen akkurat like mye som blodet vanligvis gjør når det er det som fyller den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tampongen blir fylt med vann når man bader, blander ikke blodet seg med vannet så det kommer blod på bikinien eller at det drypper rødt vann når man går opp av vannet?

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg fikk mensen første gang i mitt liv et par dager før vi skulle til Sommarland i Bø med klassen.... Jeg begynte med tamponger og har sverget til det siden! Takk o'lov, det reddet turen.

Skrevet

Hvis tampongen blir fylt med vann når man bader, blander ikke blodet seg med vannet så det kommer blod på bikinien eller at det drypper rødt vann når man går opp av vannet?

Det kan skje, jo, men da skal man som regel bade ganske så lenge, og det som evt er litt blodfarget vil være veeeldig utvanna (det setter seg ikke i bikinien hvis man skyller den når man skifter,feks). Og så skjer det som regel i forbindelse med at man går opp av vannet, for så lenge man er i vannet vil trykket utenfra (vanntrykket) være større enn trykket innenfra (altså blodet som vil ut).

Men jeg vil absolutt anbefale å bytte tampong omtrent annenhver time hvis man bader veldig lenge av gangen (i de aller fleste sammenhenger har man jo pauser mye oftere enn det, så det går for det meste lett å koordinere). Men hver enkelt må selvsagt tilpasse dette etter egen blødning og sånt.

Uansett: hvit eller helt lys bikini ville jeg holdt meg unna.

AnonymBruker
Skrevet

Tampax er lettare å få på rett plass enn vanlege tampongar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...