Gå til innhold

Gjester som har "invitert seg selv" - middag...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får kanskje besøk i dag av min søster og en venn av henne. Hun har nærmest invitert seg selv og hintet om at jeg må be på middag. Det er meldt varmt i dag og jeg har ikke lyst å stå på kjøkkenet. Tenkte på reker, men har bare rødvin. Kan jeg foreslå at de tar med hvitvin ? (vet de tar med øl).

Hva med tilbehør til reker, annet enn smør, brød, sitron, majones? Jeg er vant til å spise reker uten masse tilbehør og synes majones er kjedelig...

Andre forslag til mat i varmen som ikke er grilling, og som er lett å lage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en god og mettende salat?

Gjest Coarvi
Skrevet

Hvis du spanderer reker synes jeg det er OK å be dem ta med hvitvin (hvis de får lett tak i det), hvertfall i denne situasjonen. Reker, loff, sitron, majones og kanskje et salatblad burde holde i massevis...:)

AnonymBruker
Skrevet

litt løk, avokado og tzatziki er faktisk godt til reker.

reker er veldig enkelt da, og ja, om hun ber seg selv og ber deg lage middag til henne og vennen, så kan du be henne ta med hvitvin til middagen! :)

ellers kan du lage salat ja, enten med reker, krepsehaler og slikt, masse gode grønnsaker, litt olje, gresskarkjerner, sitronpepper, fetaost, med skikkelig godt brød til (kjøp krydret brød på bakern eller noe slikt), så er det helt fint det og.

Du kan uansett be henne ta med drikke til maten. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min får tak i hvitvin på polet, men hun har alltid tusen unnskyldninger for å unngå å gjøre noe selv og skyver ansvaret over på andre. Derfor er reker også litt risky, i ettermiddag kan hun finne på en unnskyldning for å ikke komme og hun er ofte syk, men ikke mer syk enn at hun gjør det hun har lyst til. Forsentkomming er ikke noe unntak. Jeg er klar over det og vil ikke ha en debatt om hvorfor jeg gidder. :)

Andre forslag enn reker og salat, noe som kan tas opp fra fryseren eller lages og fryses etterpå og som er enkelt?

Tenkte litt på hjemmelaget fiskegrateng. Hvis jeg lager alt klart tidlig på dagen, slipper jeg å stå på kjøkkenet i varmen og gratengen kan fryses i verste fall.

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen.

Men jeg har jo slett ikke lyst å stå på kjøkkenet hvis hun ombestemmer seg og ikke kommer. Det er litt jobb med fiskegrateng, men på den annen side kan jeg jo fryse den i porsjoner og ha ferdig middag.

Men rekene kan jeg jo kjøpe og de holder seg vel fryst de ti minuttene fra butikken og hjem? Tror jeg går for reker, tzatziki (takk for tips) og litt tilbehør og kjøper inn en flaske hvitvin.

Hvor mye reker per person? Hun spiser som en fugl, han spiser normalt og det samme gjør jeg.

Gjest grønnfi
Skrevet

Pitabrød, Tunfisk eller kjøttdeig. Serveres med de grønnsakene du har i huset.

Dressing laget av kesam eller rømme og hvitløk.

Enkelt og kjempegod sommermat.

Skrevet

500 gram reker per person.

Ellers stemmer eg for ein god salat i varmen.

Skrevet

Ts igjen.

Men jeg har jo slett ikke lyst å stå på kjøkkenet hvis hun ombestemmer seg og ikke kommer. Det er litt jobb med fiskegrateng, men på den annen side kan jeg jo fryse den i porsjoner og ha ferdig middag.

Men rekene kan jeg jo kjøpe og de holder seg vel fryst de ti minuttene fra butikken og hjem? Tror jeg går for reker, tzatziki (takk for tips) og litt tilbehør og kjøper inn en flaske hvitvin.

Hvor mye reker per person? Hun spiser som en fugl, han spiser normalt og det samme gjør jeg.

Hvitløksbrød er godt til reker!

Kjøp eller lag et god hvitløkssmør og smør det på frosne loffskiver. Mye enklere og smøre på frosne skiver. Jeg bruker å skjære loffen i skiver på buteikken og legge den litt i fryseren. Så smører jeg på hvitløkssmøret og legger det ønskede antall skiver i varm stekovn noen minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvitløksbrød er godt til reker!

Kjøp eller lag et god hvitløkssmør og smør det på frosne loffskiver. Mye enklere og smøre på frosne skiver. Jeg bruker å skjære loffen i skiver på buteikken og legge den litt i fryseren. Så smører jeg på hvitløkssmøret og legger det ønskede antall skiver i varm stekovn noen minutter.

Tusen takk for tips. :)

Da går jeg for reker og hvitløksmør. Skal ringe henne nå og høre hva planene blir for i dag, før jeg setter i gang med noe.

Hva serverer du til? Sitron og majones er jo det vanligste og tzatziki blir kanskje litt overflødig når det er hvitløksbrød?

Skrevet

Aioli er veldig godt til reker, og litt mer spennende enn vanlig majones. Spesielt hvis du lager den selv :)

Øl er jo heller ikke så dumt til reker, hvis hun ikke gidder å dra på polet å kjøpe hvitvin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...