Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Til alle dere som jogger. Følger dere et treningsprogram? Skriver dere ned ant. kilometer / tidsbruk? Eller bare løper dere og ser hvor/hvordan det ender?
Frøken Smilla Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Jeg løper (på tredemølle), med ett av to mål (varierer fra gang til gang): enten hvor lenge jeg skal løpe (les: holde ut :gjeiper: ) eller hvor langt jeg skal løpe. Jeg begynte med et mål om å orke 5 km. Deretter ble målet å klare 5 km på under 30 minutter. Så ble målet å orke å jogge i 40 minutter, deretter 45 minutter, og nå er målet å orke å jogge 1 mil.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Det har hendt at jeg løper til det sier stopp også kommer samboer og henter meg. :gjeiper: Så personlig følger jeg egentlig ikke noe program. Så lenge jeg klarer å løpe dit jeg vil så er jeg fornøyd.
Gjest Nanne70 Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Jeg følger ikke et treningsprogram, men jeg har som mål i år å klare å jogge 5 km sammenhengende innen utgangen av september. Da jeg begynte å jogge i fjor, hadde jeg en løype på ca. 3,5 km som jeg begynte å powerwalke. Etterhvert ble formen bedre, og jeg begynte å veksle mellom å powerwalke og jogge, til jeg til slutt klarte hele løype. Da jeg "sluttet" å jogge i fjor, klarte jeg 4,4 km. Jeg måtte imidlertid begynne litt fra scratch i år, ettersom jeg ikke holdt treningen vedlike over vinteren. Jogger pr. i dag 4,5 km sammenhengende, men jeg har så langt ikke vært så nøye med tidtakingen. Regner med når jeg når 5 km at det kan bli aktuelt å prøve å korte ned "rundetiden", så får jeg se etterhvert om jeg prøver på 1 mil, slik som frk. Smilla.
Eilertsen Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Jeg mener det er lettere å motivere seg når man loggfører resultater. Det blir litt som å spilt fotball i en liga hvor man ikke loggførte resultatene og førte tabell. Dette gjelder både kondisjon- og styrketrening. Ingenting er så motiverende som fremgang.
Frk. Belle Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Jeg jogger for å holde meg i form og har ikke noe bestemt mål eller program jeg følger. Men prøver å jogge tre ganger i uka. En av øktene tar jeg gjerne som intervall (4x4). Jogger ute i skogen og på veien og har etter hvert funnet meg en del ulike runder.. Så jeg ser ann dagsformen ang hvor langt jeg vil løpe (4,5-8,5km, av og til 10km) og hvordan jeg løper (intervall, 75% av max (rolig), 85% av max). Prøver å ikke vær for seriøs med trening men lytte til kroppen og passe på at jeg kommer meg ut med jevne melllomrom uavhegig av om det blir lang eller kort tur ;-)
regine Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Jeg mener det er lettere å motivere seg når man loggfører resultater. Det blir litt som å spilt fotball i en liga hvor man ikke loggførte resultatene og førte tabell. Dette gjelder både kondisjon- og styrketrening. Ingenting er så motiverende som fremgang. Dette er jeg fullstendig uenig i! Hvis jeg skal loggføre og organisere og dill og dall så får jeg ikke trent. Poenget for meg er å jogge/trene for å holde kroppen vedlike evt. også stramme opp/komme i bedre form. Hvis det er mange krav forbundet med at jeg MÅ gjøre slik og sånn, da blir det fokuset og jeg får ikke trent. for en del er både det med loggføring av fremgang evt. et mål sikkert supert - men altså ikke for alle.
Gjest Nanne70 Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Dette er jeg fullstendig uenig i! Hvis jeg skal loggføre og organisere og dill og dall så får jeg ikke trent. Poenget for meg er å jogge/trene for å holde kroppen vedlike evt. også stramme opp/komme i bedre form. Hvis det er mange krav forbundet med at jeg MÅ gjøre slik og sånn, da blir det fokuset og jeg får ikke trent. for en del er både det med loggføring av fremgang evt. et mål sikkert supert - men altså ikke for alle. Enig med Regine, det er alt for mye pes med den loggføringen, jeg mister rett og slett lysten til å trene! Motivasjonen min er at jeg kjenner at jeg blir i bedre form og klarer å jogge lengre og lengre, og det holder i massevis for meg. Så for meg er loggføring bare sløsing av tid
Gjest Anuket Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 Jeg har begynt å skrive ned hvor lang tid jeg bruker der jeg jogger - nå holder jeg på med lett jogging som jeg kaller det, et tempo som får meg rundt uten at jeg blir helt kake. Det endelige målet er å kunne løpe eller i hvertfall nesten løpe den ruten jeg har nå, uten stopp Men utenom det har jeg i grunn ikke noe program - bare holde meg i form.
Frøken Smilla Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Dette er jeg fullstendig uenig i! Hvis jeg skal loggføre og organisere og dill og dall så får jeg ikke trent. Poenget for meg er å jogge/trene for å holde kroppen vedlike evt. også stramme opp/komme i bedre form. Hvis det er mange krav forbundet med at jeg MÅ gjøre slik og sånn, da blir det fokuset og jeg får ikke trent. for en del er både det med loggføring av fremgang evt. et mål sikkert supert - men altså ikke for alle. Jeg er enig med deg, og jeg orker ikke loggføre i noen særlig grad (annet enn at jeg stort sett skriver i treningsdagboken min hvor langt/lenge jeg løp). Men så er da heller ikke målet mitt definert, og dermed har jeg ikke behov for det. Har man et konkret mål (løpe maraton i september, løfte så-og-så tungt innen 1. august, gå ned eller opp x antall kilo, etc), så har kanskje loggføring noe for seg. For meg blir dette "kravet" om loggføring litt som pulsklokke- eller lavkarbo-trenden; det blir liksom det eneste rette fordi noen har funnet ut at det funker for dem. Heldigvis er vi forskjellige!
hemmelinemmeli Skrevet 28. juli 2011 #11 Skrevet 28. juli 2011 Loggførte ingenting tidligere, og følte hellet ikke behov for dette! Så skaffet jeg meg Endomondo på iPhonen (som jo er med meg på hver tur alikevel), og her loggføres hver kondisjonsøkt! Så morro! Som resultat har jeg begynt å konkurrere med meg selv, og resultatet er at jeg til nå har blitt 3 min kjappere på løypa mi som er på 7,5 km! Fra 45 min til 42 min, kjempemotiverende! Løypa blir også plottet inn på kart, gøy når man er på ferie å jogger andre løyper!
bergans Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Jeg mener det er lettere å motivere seg når man loggfører resultater. Det blir litt som å spilt fotball i en liga hvor man ikke loggførte resultatene og førte tabell. Dette gjelder både kondisjon- og styrketrening. Ingenting er så motiverende som fremgang. Jeg er ikke enig i dette. Det kommer helt an på individet, utgangspunktet og hensikten med løpingen. For mange er jogging endel av et variert program, mens andre har et helt spesifikt mål som de jobber mot (f.eks 10 km-løp for veldedighet). Ved å loggføre alt så forsvinner for meg litt av motivasjonen, for det som skal ha en viss treningsglede over seg blir så resultat- og prestasjonsdrevet i en aktivitet som jeg uansett ikke konkurrerer i. Det at jeg foreløpig er frisk nok og priviligert nok til at jeg kan hive på meg joggeskoa og løpe opp bakker i marka på en solskinnsdag, er for meg mer verdifullt til at en litt dårlig tid de første fem km ødelegger kurven for juni Jeg vil løpe for helsa, ha det gøy, nyte at svetten renner og begrense bruken av monitorering, og heller lytte til kroppen. Men, jeg har ikke noe problem med å forstå at andre må ha spesifikke delmål og hovedmål, hvor framgang plottes over tid. Men hva gjør man når framgang etterhvert stopper opp? Det er begrenset hvor mye framgang du kan ha, spesielt fordi folk ofte vil ha målbare resultater raskt. Det er et konsept jeg ikke helt har forstått med 5x5-prinsippet, da det er umulig å kontinuerlig øke belastningen slik programmet er lagt opp. Det vil etterhvert stoppe opp, og målene må erstattes med å vedlikeholde eksisterende fysisk form, forbedring av teknikk, variasjon som komplementerer aktivitetene og evt prøve seg på nye ting.
Sunniva81 Skrevet 28. juli 2011 #13 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Følger ingen plan eller ei spesiell rute/tid. Jogger alt i fra 2km til 12km alt ettersom hvilken form jeg er i den dagen, om jeg jogger ute eller inne, om jeg skal trene styrke etterpå eller ei. Eneste "planen" jeg holder, er å jogge/trene annenhver dag Endret 28. juli 2011 av Sunniva81
Gjest *Maja* Skrevet 28. juli 2011 #14 Skrevet 28. juli 2011 Mitt mål da jeg startet å jogge var å ikke dø etter 10 min Powerwalket med joggeintervaller i en god periode, så plutselig klarte jeg å løpe lenger og lenger...Tok ikke så lang tid før jeg klarte 3 km, så 4, så 5 og til slutt 1 mil... Da jeg løp en mil klarte jeg ikke å løpe mer en 3-4 ganger i uka...ble så sliten og det tok så mye tid...for meg fungerte det bedre å løpe 5 km 6 dager i uka...Skriver ned hver dag hvor mange km jeg løper, men ikke noe mer enn det...
sequin Skrevet 28. juli 2011 #15 Skrevet 28. juli 2011 Ja jeg har mål, og loggfører alt fra tid og lengde, men nå jobber jeg for å løpe maraton så jeg føler at jeg må loggføre litt. Og for meg er det motiverende
Vera Vinge Skrevet 28. juli 2011 #16 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Jeg bare løper og loggfører ingenting. Har pleid å løpe intervaller på tredemølle og en runde på 1 mil eller litt under (avhengig av løypevalg) fast hver uke. For meg vil nok loggføring være motiverende, men jeg bør vel helst ikke motivere meg selv mer fordi jeg da bare vil løpe, og jeg bør nok ikke løpe så mye mer fordi jeg lett får beinhinnebetennelse. Nå som jeg er gravid utgår intervalltreningene for øvrig - da har det holdt med rolig jogging eller annen kondisjonstrening. Når jeg er ferdig med fødsel m.m. funderer jeg på å melde meg på et løp og da vil jeg nok måle fremgang mer systematisk tror jeg, samt øke til tre løpedager per uke hvis det lar seg gjøre. Jeg har en pulsklokke, men den er dårlig, så planen er å ønske seg en ny til jul og hvis jeg får det, begynne å bruke den mer aktivt når tiden kommer for å gjenoppta ordentlig løping. Endret 28. juli 2011 av Vera Vinge
Gjest Daenerys Skrevet 28. juli 2011 #17 Skrevet 28. juli 2011 Jeg følger et program, og skriver ned hvor raskt og hvor langt.
Pippi92 Skrevet 28. juli 2011 #18 Skrevet 28. juli 2011 Hvis jeg løper på tredemølla bruker jeg som oftest å løpe intervaller. Enten 4 min jogg og 2 min rask gange, eller 2 min løp og 1 min rolig jogg. Når jeg jogger ute blir det som oftest tidsbestemt, feks 30-40 min sammenhengende jogging. Før brukte jeg nike+ mye, da kunne jeg stille inn km eller tid. Veldig kjekt.
Frk. Belle Skrevet 29. juli 2011 #19 Skrevet 29. juli 2011 Loggførte ingenting tidligere, og følte hellet ikke behov for dette! Så skaffet jeg meg Endomondo på iPhonen (som jo er med meg på hver tur alikevel), og her loggføres hver kondisjonsøkt! Så morro! Som resultat har jeg begynt å konkurrere med meg selv, og resultatet er at jeg til nå har blitt 3 min kjappere på løypa mi som er på 7,5 km! Fra 45 min til 42 min, kjempemotiverende! Løypa blir også plottet inn på kart, gøy når man er på ferie å jogger andre løyper! Har også lasta ned Endomodo Jeg har den ikke med hver gang, men har brukt dem til å måle opp de ulike løypene jeg bruker. Må bare innrømme at jeg synes det er litt gøy å vite hvor langt jeg løper og har fått litt bedre oversikt over de ulike løypene
Redbull Skrevet 29. juli 2011 #20 Skrevet 29. juli 2011 Har også lasta ned Endomodo Jeg har den ikke med hver gang, men har brukt dem til å måle opp de ulike løypene jeg bruker. Må bare innrømme at jeg synes det er litt gøy å vite hvor langt jeg løper og har fått litt bedre oversikt over de ulike løypene Nike+ GPS er også bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå