Gå til innhold

Hva er "best" av økologiske egg og egg fra frittgående høns?

mariab

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så man spiser ikke kjøtt fra hanekyllinger altså?

Nå er ikke jeg hufsa som skrev det opprinnelige innlegget med hanekyllingene, men jeg regner med at det er slik at man ikke bruker samme type hønserase for eggeproduksjon som for kjøttproduksjon. Dermed blir hanekyllingene i eggerasen overflødige.

Forsåvidt greit, synes jeg. Men jeg synes absolutt det burde vært slik at de ble avlivet på en grei måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link som dokumenterer dette?

"Rugeeggproduksjon foregår vanligvis i løsdrift. Eggene klekkes i rugemaskin. Nyklekte kyllinger av verperase blir kjønnssortert av profesjonelle fagfolk. Hanekyllingene avlives ved gassing eller ved at de puttes i en slags kvern der de avlives av en hurtig roterende kniv. Hønekyllingene sendes til framfôring i egne besetninger"

http://www.radetfordyreetikk.no/1996/12/verpehoner-slaktekylling/

under "Moderne hønsehold"

Hvis du lurer på om denne artikkelen er utdatert siden den er skrevet i 1996 er det bare å lese her også for å skjønne at sorteringen av kyllinger foregår på akkurat samme måte i dag:

http://dyrevern.no/fakta/landbruk/fjorfe/hone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg kjenner flusst av bønder som driver økologisk. Eller "økologisk". Jeg vil påstå at mange av dyrene blir verre behandlet der enn hos en "vanlig" bonde. Mange lar f.eks. være å gi dyrene nødvendige vaksiner og medisiner fordi de jo skal være naturlige. Forkastelig. Jeg kjøper de eggene som er billigst, bryr meg ikke om "hvordan" de er laget, jeg er student og orker ikke bruke mye penger på noe som folk mener er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at det brukes ulike dyr til kjøttproduksjon og til verping. Verpehønene er avlet frem for å produsere et helt abnormalt antall egg på kort tid. Det er deres "spesialitet".

Kjøttkyllingene på sin side, de såkalte broilerkyllingene, er avlet frem for å vokse i rekordfart og bli så abnormalt store på få uker at de har problemer med å bære egen kroppsvekt og får store skjelettplager. En normal kylling er ikke like stor som en kylling du får kjøpt på nærbutikken i ferskvareavdelingen.

Det er rett og slett ikke lønnsomt å bruke kyllinger av rasen som brukes til verpsehøns i kjøttproduksjonen. De er for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flusst av bønder som driver økologisk. Eller "økologisk". Jeg vil påstå at mange av dyrene blir verre behandlet der enn hos en "vanlig" bonde. Mange lar f.eks. være å gi dyrene nødvendige vaksiner og medisiner fordi de jo skal være naturlige. Forkastelig. Jeg kjøper de eggene som er billigst, bryr meg ikke om "hvordan" de er laget, jeg er student og orker ikke bruke mye penger på noe som folk mener er bra.

Det er ikke økologisk, det er bare idioti. Vi har økologisk Debio merket gård, og her skal dyrenes ve og vel foran alt annet. Dyrenes ve og vel innebærer makkekurer, vaksiner, medisin mot infeksjoner, antibiotika osv, men det er lenger slaktetidventing på de som er medisinert enn andre, men det hadde aldri fallt oss eller naboene inn å IKKE vaksinere og medisinere dyr fordi det skal være så jævla økologisk. Skjønner at du blir provosert av sånt, jeg også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kevlarsjäl

I følge Jonathan Safran Foer som har skrevet veggisboka "Eating animals" er økologiske egg en hoax.han argumenter kun på basis av amerika, men han sier mye av det samme som blir nevnt her, basert på forskning, undercoverarbeid, intervjuer etc.

Knallbok!

Synes Hufsa har et uovervinnelig argument her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg er vegetarianer, av grunner blant annet relatert til miljø og dyrevelferd. Jeg spiser derimot fremdeles egg og melkeprodukter, men jeg er opptatt av å kjøpe det som er minst skadelig for dyrene og for miljøet. Er det noen som vet forskjellen på økologiske egg og egg fra frittgående høner, og hva man bør kjøpe? Synes det er forvirrende når jeg kommer i butikken og skal velge. :sjenert:

Anonymkode: 0b62f...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Iflg en undersøkelse jeg leste er økologiske egg fra "Jacobs" stedet der hønene har det best.

Det kan selvfølgelig være små gårdsutsalg som gir hønene enda bedre miljø.

Men akkurat dette merket fra en gård på Toten var meget høyt rangert.

De hadde store uteareler å bevege seg på, og hadde veldig god plass.

Disse eggene er litt dyrere, men hva gjør vi ikke for at hønene skal ha det godt.

Dessuten sies det at egg fra lykkelige høner smaker bedre.

Disse eggene er litt vanskelige å få tak i.

Men Meny skal visst selge dem.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske er best. At dyra er frittgående hjelper ikke når det er 7000 dyr inne i en hall som de nesten må stå oppå hverandre for å få plass i.

Anonymkode: 0d7fc...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja det stemmer det du sier om økologisk kontra frittgående.

De fleste tror nok at frittgående høner har det best, det høres jo naturlig ut,

men slik er det altså ikke.

Iflg en undersøkelse jeg leste for noe tid siden, jeg tror det var i VG, men kan ha vært Dagbladet,

der stod at vinneren i Norge er "Jacobs egg".

med hilsen vegetarianer fra Hokksund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ja det stemmer det du sier om økologisk kontra frittgående.

De fleste tror nok at frittgående høner har det best, det høres jo naturlig ut,

men slik er det altså ikke.

Iflg en undersøkelse jeg leste for noe tid siden, jeg tror det var i VG, men kan ha vært Dagbladet,

der stod at vinneren i Norge er "Jacobs egg".

med hilsen vegetarianer fra Hokksund.

Er du Jacob?

Anonymkode: 01fae...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste eggene jeg har spist noen gang, kom fra et gårdsbruk som hadde frittgående høns som ble foret med frukt, grønnsaker og friskt gress. De hadde en avtale med et fruktlager i nærheten som gav dem skadet eller overmoden frukt som ikke kunne sendes til forretninger. Litt dyrere, men utrolig mye bedre. Beklageligvis var det et knapphetsgode, og eieren så det mer som en hobby enn en forretningside, og de sluttet med det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...