Gå til innhold

Jeg kunne aldri datet en parkeringsvakt...


lulle

Anbefalte innlegg

... heller ikke vært kjæreste med en, samboer eller gift med en. Som yrkesgruppe fremstår dem arrogant, ufølsomme og rigide. Nekter å tro at dette ikke er trekk i personligheten. Har selv blitt bøtelagt flere ganger får "Småting" som å komme 3 min for sent osv. Bøteleggingene som kommer frem i nettavisen i dag, som ble gjort under rosemarsjen mandag er bare toppen på kransekaken. At noen i det hele tatt klare å skrive ut en bot på en slik dag er meg helt ufattelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Jaha, så alle parkeringsvakter er ufølsomme og arrogante? Tror du må åpne øynene dine litt jente.

Småting som å komme 3 minutter for sent, er faktisk grunn nok til å bøtelegge. Hvor skal grensene gå da? Du må betale for den tiden du står parkert, men bare kom så sent du vil?

De aller fleste parkeringsvakter er kjempehyggelige mennesker, de fortjener litt positiv oppmerksomhet også, ikke bare drittslenging fra folk som er så utrolig egosentriske.

Hvordan kan en parkeringsvakt vite om et menneske er på rosemarsjen? Kan jo hende personen er på besøk hos en venn. Eller i en butikk. Eller på puben.

DERFOR skriver vaktene ut bøter, for ikke ALLE var på denne marsjen, skjønner du.

Jeg tror absolutt mange av vaktene tenkte på at det kunne oppfattes feil, men så er det jo slik da - hvor skal man trekke grensen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere parkeringsselskaper opererer med provisjonslønn, jo flere bøter du skriver - jo bedre tjener du. Da er det ikke rart de er raskt ute med bøtene, for lønna uten provisjon er nok ikke noe særlig å skryte av :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kunne aldri datet en med dine holdninger.

Parkeringsvakter gjør en viktig, og utrolig utakknemlig, jobb. De følger et regelverk, og er de på jobb så må de gjøre jobben sin, akkurat som du sikkert må gjøre i din.

Kan også si at jeg har kjørt bil daglig i Oslo i snart 10 år, og aldri fått en parkeringsbot. Så hvorfra du får dette at de deler ut bøter i hytt og pine basert på tilfeldigheter og småting aner jeg ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri datet, vært kjæreste med, eller samboer, med noen som har forutinntatte holdninger om en annens personlighet og verdier med bakgrunn i yrket h*n har...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange parkeringsvakter her inne eller?? Eller kanskje noen som har kjærester som er .. ? Jeg har heldigvis ingen i min krets som er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Mange parkeringsvakter her inne eller?? Eller kanskje noen som har kjærester som er .. ? Jeg har heldigvis ingen i min krets som er :-)

Nei, men jeg kjenner til noen parkeringsvakter, og jeg syns de gjør en god jobb.

(og ja, jeg har fått et 2-3 bøter, men jeg innrømmer at jeg har parkert feil)

Endret av Consensio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg kjenner til noen parkeringsvakter, og jeg syns de gjør en god jobb.

(og ja, jeg har fått et 2-3 bøter, men jeg innrømmer at jeg har parkert feil)

Når du sier de gjør en god jobb, er det basert på din egen erfaring med dem, eller ut fra hva de forteller selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Utifra min erfaring med dem. Jeg syns ikke folk nødvendigvis gjør en god jobb fordi dem selv sier at dem gjør en god jobb ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere parkeringsselskaper opererer med provisjonslønn, jo flere bøter du skriver - jo bedre tjener du. Da er det ikke rart de er raskt ute med bøtene, for lønna uten provisjon er nok ikke noe særlig å skryte av :(

er du sikker på det? det er nemlig er rykte som går i mitt yrke også (sikkerhet/ordensvakt og dørvakt) at vi får provisjon på feks hvert legitimasjon vi tar og hver person vi hiver ut.. og det er selvfølgelig bare tull. jeg kjenner svært mange i dette yrket, i flere byer, og ingen av de får det. (kjenner ingen parkeringsvakter da men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... heller ikke vært kjæreste med en, samboer eller gift med en. Som yrkesgruppe fremstår dem arrogant, ufølsomme og rigide. Nekter å tro at dette ikke er trekk i personligheten. Har selv blitt bøtelagt flere ganger får "Småting" som å komme 3 min for sent osv. Bøteleggingene som kommer frem i nettavisen i dag, som ble gjort under rosemarsjen mandag er bare toppen på kransekaken. At noen i det hele tatt klare å skrive ut en bot på en slik dag er meg helt ufattelig.

Det hadde jeg godt kunnet, hvis jeg ellers likte ham :)

Jeg tror ikke det sier noe som helst om personligheten, og jeg tror det er lett å bli revet med og få litt konkurranseinstinkt i slike jobber der man kan telle opp et slags sluttprodukt. At de kanskje glemmer å være medmennske i blant er vel ikke akkurat unikt for parkeringsvakter.

Høres ganske sært ut å skrive bot under rosemarsjen, men folk vet at de tar en sjangse når de parkerer feil, og det er ikke så mange hundrelapper det er snakk om. Men enig i at det var klønete og lite smidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å nyansere litt:

For et par uker siden parkerte jeg og ungene ulovlig. Da jeg kom tilbake til bilen sto det en veldig hyggelig parkeringsvakt der som opplyste meg om at jeg kom til å få bot hvis jeg sto der flere ganger, pekte på parkeringsforbudt-skiltet og forklarte meg hva det betydde (jeg spilte litt dum og sa at ejg trodde det kun gjaldt etter skiltet, ikke før... :sjenert: og fikk da en innføring i reglene ). Så de er vel som andre folk, noen mer ivrige enn andre, gode dager og dårlige dager, osv. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Er jo heller ikke så rart mange oppfatter parkeringsvakter som sure og gretne heller da, med tanke på at dette er mennesker som får forferdelig mye kjeft og drittslenging hele dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange parkeringsvakter her inne eller?? Eller kanskje noen som har kjærester som er .. ? Jeg har heldigvis ingen i min krets som er :-)

Jeg er ikke parkeringsvakt, ikke kjenner jeg noen som jobber som det heller. Forøvrig kjenner jeg ingen som har slike fordommer som deg heller, heldigvis for det ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange parkeringsvakter her inne eller?? Eller kanskje noen som har kjærester som er .. ? Jeg har heldigvis ingen i min krets som er :-)

Nope, trur jeg aldri har snakket med noen i hele mitt liv utover at jeg hilser og smiler hvis de jobber på en bil rett ved siden av når jeg parkerer. Er akademiker, og det er hele vennekretsen og mannen også.

Men det å rakke ned på en hel yrkesgruppe på måten det gjøres her slår jeg ned på. Og det hadde jeg gjort uansett om det var sykepleiere, vaskehjelper eller snekkere som ble ilagt negative personlighetstrekk kun på bakgrunn av å gjøre en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cov3rt N

... heller ikke vært kjæreste med en, samboer eller gift med en. Som yrkesgruppe fremstår dem arrogant, ufølsomme og rigide. Nekter å tro at dette ikke er trekk i personligheten. Har selv blitt bøtelagt flere ganger får "Småting" som å komme 3 min for sent osv. Bøteleggingene som kommer frem i nettavisen i dag, som ble gjort under rosemarsjen mandag er bare toppen på kransekaken. At noen i det hele tatt klare å skrive ut en bot på en slik dag er meg helt ufattelig.

Jeg er helt enig i at det er rimelig å anta en viss seleksjon til disse yrkene. Jobber selv som parkeringsvakt, og syns jeg har funnet en drømmejobb, som passer meg som hånd i hanske.

Jeg har hele livet blitt mobbet og på en eller annen måte stått utenfor "det gode selskab", så min kompensasjonsstrategi var å være flink på skolen. Jeg var nok for feit, og ikke kjapp og koordinert nok til å være flink i sport. Jeg ble alltid plukket ut sist på laget.

Jeg brydde meg stort sett bare om realfag, siden det for meg er definisjonen på å være smart, og noe man kan være stolt av, noe som ville gi meg selvtillit. Jeg har alltid hatt for ekstreme meninger, og ikke vært flink nok til å manipulere lærere, derfor ga jeg tidlig opp norskfaget, og bare kastet bøkene. Jeg satset på matematikk, men kom ikke spesielt langt i abelkonkurransen, dessuten fikk jeg ikke nok 6ere siste året til at jeg endte opp med noe annet enn 5 på kortet. Du kan ikke tillate deg feil, skal du bli en god matematiker. Jeg mener, når du feiler allerede på videregående, så har du ikke noe i høyere utdannelse å gjøre.

I og med at jeg den gangen (10 år siden) ikke hadde mye kunnskap om data, og aldri hadde interessert meg for IT, så var ikke informatikk aktuelt. Jeg hadde i tillegg til 12 seksere, også 4 2ere på kortet (norsk), så da var medisin uaktuelt. Jeg ville inn på politihøyskolen, da jeg tenkte det ville føles godt å være autoritær, samt å få muligheten til å legge andre i bakken, men jeg hadde for mange kg til å klare 3000 kravet (jeg hadde på det tidspunktet kun begynt å trene styrke).

Jeg ønsket derfor en jobb hvor jeg kunne få utløp for alt det hatet og den bitterheten jeg hadde opparbeidet meg ovenfor samfunnet, fordi jeg ikke klarte å finne et område hvor også jeg kunne bli beundret og få oppmerksomhet. Stort sett blir man sparket på andre jobber om man er for åpent passiv-aggressiv. Jeg vurderte å studere noe for å bli byråkrat, og gjøre en svært rigid og lite serviceinnstilt jobb, men jeg hadde da ikke lyst til å ha noen andre skolefag videre, og mattebøker kunne jeg ikke se uten å få selvmordstanker. En parkeringsvaktjobb var MIDT i blinken. Jeg liker faktisk jobben, og jeg føler meg faktisk bedre til sinns når jeg kommer fra jobben hver dag.

Jeg er ekstra påpasselig med å skrive ut bøter til flotte BMWer, audi, mercedes, mini osv (ikke sportsbiler, da mennesker som er såpass ekstravagante at de spanderer en topp ferrari på seg selv, de har jeg litt sympati med). Arbeidsgiver elsker meg pga min effektivitet. Jeg elsker arbeidsgiver, fordi jeg får muligheten til å lage kvalm for folk. Være stygge mot dem når de konfronterer meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange parkeringsvakter her inne eller?? Eller kanskje noen som har kjærester som er .. ? Jeg har heldigvis ingen i min krets som er :-)

Sånn helt oppriktig, hvordan tror du det hadde sett ut i bybildet om parkeringsvakter ikke eksisterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt oppriktig, hvordan tror du det hadde sett ut i bybildet om parkeringsvakter ikke eksisterte?

Helt oppriktig mener jeg ikke at man ikke har behov for parkeringsvakter. Jeg etterlyser at den ovennevnte gruppen utviser skjønn i situasjoner, samt fleksibilitet. Det er jo ikke i helt opplagte situasjoner pakeringsvaktene får kritikk, men der de opererer i gråsoner.

Men utrolig flott at mange på KG har møtt parkeringsvakter av det sympatiske slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som sjåfør på stor distribusjonsbil i sentrum av en av våre større byer, var jeg evig takknemlig for parkeringsvaktene. Det var et helvete å få satt fra seg bilen og få levert varer pga personbiler som feilparkerte overalt, og å komme seg frem mange steder også.

Jeg måtte tilslutt lagre telefonnr til det offentlige parkeringsselskapet og ringte dem omtrent daglig for å få dem til å komme og rydde.

Når det er sagt, parkeringsvakter fra private parkeringsselskaper har jeg IKKE mye til overs for, der er det mye cowboys og suspekte metoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...