Gå til innhold

En oppfordring!


Gjest LangtifraPerfekt

Anbefalte innlegg

Gjest LangtifraPerfekt

Jeg er langt ifra perfekt og skriver ikke dette for å skryte. Helt fra jeg ble 18 har jeg vært blodgiver (har gitt når jeg har kunnet i hht blodbankens regler. Når katastrofen rammet på fredag ringte jeg lørdag kl 10 og tilbød meg å gi blod. (de takket høfelig nei pga jeg hadde gitt for to uker siden, og det skal gå 3 mnd i mellom).

Jeg har ikke kjøpt en eneste rose eller tent lys. Jeg har istedet tilbudt blod, gått i tog, deltatt i 1 min stillhet, skrevet i kondolanseprotokollen og skal selvsagt delta ved neste valg.

Jeg blir kvalm når jeg ser alle lysene og rosene som ligger i varmen for å råtne. Det finnes ikke nok roser i verden til å lette sorgen til de berørte. De får se min medfølelse i toget og kondolanseprotokollen. Det er så mye mer fornuftige ting disse pengene kunne gått til.

Hadde ikke denne katastrofen rammet oss, så hadde nok media hatt mer tid til å vise sult og tørke katastrofen andre steder i verden. Jeg prøver overhodet ikke å sammenligne lidelser og sorger, men istedet for å kaste bort penger på blomster har jeg nå gitt 400 kr til dette formål.

Jeg håper at ingen glemmer de andre katastrofene i verden, og gir penger til dette formål.

For de som ikke ønsker å sende penger ut av landet, så har bla Røde Kors gjort en kjempeinnsats i denne katastrofen, og behøver økonomisk støtte for å kunne fortsette sitt arbeid.

Norge er et rikt land, det vi ikke kan kjøpe eller fremstille er blod. For å kunne bidra når slike enorme katastrofer rammer, men også andre mindre ulykker og små personlige katastrofer som sykdom, er det viktig å gi blod. Meld dere som blodgivere. Det er kjempe hyggelig, og de er alltid takknemmelige når man har gitt blod.

Det er ikke riktig at blomsterhandlerene skal tjene på katastrofen. Gi penger til de som trenger det mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomster og lys er en symbolsk handling. Det gir mennesker trøst. At du blir kvalm av dette, vel, ja, du om det.

Jeg kjøpte både blomster og lys, skal på veldedighetskonsert på lørdag til inntekt for Røde Kors. Tror du virkelig at folk bare har brukt penger på roser og lys? De måtte sende vekk folk på grunn av pågangen på sykehusene, de hadde fått nok blod! Folk må vente før de kan gi blod, og UTROLIG mange har meldt seg som blodgiver. Du har ikke mye tro på det norske folk, gitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alle som bor midt i Oslo. Det hjelper ikke å gå og gi blod når man bor i Finnmark. Dessuten har jeg AB- så ingen vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg skjønner at innlegget ditt er ment godt, men det er synd at du føler at du er nødt til å tråkke på andres måte å vise medfølelse på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk med deg at blomsterhandlerene gir bort overskuddet av blomstersalget?

BTW så syns jeg det er kjempe flott at det norske folk prioriterer sine egne i dette tilfellet. Man kan ikke hele tiden tenke at det er verre andre plasser i landet. Akkuratt nå er det Norge som var i fokus, og jeg er stolt av å være nordmann og det samholdet vi har vist den siste uken.

Endret av Personlig12
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en berørt, og jeg syns det er flott med rosene, og jeg skal selv til Sundvollen på fredag for å tenne lys og legge ned en rose..

Jeg syns det er fint å se at mennesker tenker på oss, og jeg syns ikke det er så ille å glemme de andre katastrofene for en liten stund...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg synes litt synd på blomstene som ligger og tørker i varmen (ja jeg er rar sånn), men det kunne ikke falle meg inn å kritisere andre menneskers form for deltakelse og måte å uttrykke medfølelse. Dette har med symbolikk å gjøre, ikke manglende tanke for veldedighet. Ser f.eks. at det er blitt vanlig å be om donasjoner til diverse formål istedet for å gi blomster i begravelser, det kan jeg forstå, da det gjelder de pårørende og avdødes personlige ønsker. Men her dreier det seg om et helt folks ønske om å vise symboler på samfunnets fellesskap i sorgen. Greier ikke å se noe galt i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri tenkt at blomster og tog er noen trøst for de pårørende, mer at det er en trøst for meg og andre i min situasjon som ikke er direkte berørt av denne tragedien. Men nå har jo faktisk en del pårørende gått ut og sagt at det faktisk varmer med slike ting i en grufull og tragisk situasjon.

Dessuten ser jeg ikke helt at det å legge ned blomster utelukker å hjelpe til på mer praktiske måter ved å gi blod eller donere penger. Men det er meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg tror faktisk ikke man skal undervurdere hva dette betyr for pårørende heller.. Endrer det noe? Nei. Tar det bort alt det vonde? På ingen måte. Men allikevel.. Jeg har opplevd sorg og krise selv, selv om det ikke var noe i nærheten av det disse menneskene står midt oppi. Men jeg vet med selv hvor mye slike små tegn på medfølelse, omtanke og støtte betydde i en vond tid. En liten melding om at noen hadde tent et lys for meg og den jeg hadde mistet kunne få meg til å gråte av takknemlighet. Ikke på grunn av selv handlingen, men på grunn av den omtanken og kjærligheten som lå bak. Jeg håper og tror at alle disse tingene, lys, blomster, tog og den tydelige støtten må føles godt på et vis for disse familiene, midt inn i sorgen. Det er jo et tydelig tegn på hvor mange mennesker som tenker på dem og ønsker å uttrykke sin sorg, omtanke, respekt og kondolanse midt oppi det fæle. Hvordan kan det være feil?

Gi gjerne blod ect i tillegg, men jeg syntes det er helt bak mål å forsøke å få folk til å slutte med det som faktisk er en gest med mye omtanke og varme følelser bak.

Endret av Vampen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg og vennene mine som er berørt av denne tragedien syns det er fantastisk med lys og blomster. Både fordi det viser at så mange tenker på de pårørende, men også fordi det gir oss et fint sted å samles for å sørge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i tog. Folk viser medfølelse på sin måte... Her ville man aldri blitt enige. Det viktigste er at alle gjør _noe_ er min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er langt ifra perfekt når du føler for å tråkke på andre ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere pårørende har gått ut og takket Norges befolkning for engasjementet og samholdet den siste uken (tenk, snart har det gått en uke!). Mange av dem ble rørt av blomsterhavet. Noen har tilogmed sagt at det letter på sorgen, så jeg tror nok du tar litt feil TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...