Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kommer giroen som gjelder semesteravgift osv. fra skolen? Har fått "velkomstpakke" med info om skolen osv., men ikke noe mer. Har takket ja til plassen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hos UiB må du logge deg inn på studentweb og generere en elektronisk giro, dvs ingenting i posten ;)

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Hos UiB må du logge deg inn på studentweb og generere en elektronisk giro, dvs ingenting i posten ;)

Sånn er det på høgskolen jeg går på også. Første året fikk vi det vi trengte av info til å gjøre det første dagen.

Gjest HunterLady
Skrevet

Har du ikke studentweb? Du betaler bare over nettet med nettbank så får du kvittering i posten + semesterkort. Husk at stipend og lån kommer raskt dersom avgfiften er betalt i god tid.

AnonymBruker
Skrevet

Blir førsteårsstudent nå, så aner ikke hva studentweb er, og har ikke fått noen innloggingsinformasjon. Kanskje det kommer senere, nå etter svarfristen liksom?

Gjest Vampen
Skrevet

Blir førsteårsstudent nå, så aner ikke hva studentweb er, og har ikke fått noen innloggingsinformasjon. Kanskje det kommer senere, nå etter svarfristen liksom?

Det er mye mulig, vi fikk det som sagt første dagen i forbindelse med registrering ect. Muligens fordi man må møte opp første dagen for å beholde studieplassen?

Gjest HunterLady
Skrevet

Vampen, det stemmer nok det ja. :)

AnonymBruker
Skrevet

Åja, men da får jeg jo ikke studielånet før sent i august! Blir trangt med penger da..

Gjest Vampen
Skrevet

Åja, men da får jeg jo ikke studielånet før sent i august! Blir trangt med penger da..

Du kan eventuelt ta kontakt med skolen og spørre om du kan få en giro/kontonummer ect., for å betale semeravgiften.

Skrevet

Hvilken skole skal du på? På UIB tror jeg det er mulig å gjøre det tidligere. Kan forsøke å gi deg noen hint dersom det er dit du skal.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du logger deg inn på studentweb med fødelsnummeret ditt + en pinkode du skal få tilsendt pr brev. Dermed kan du gjøre dette når du får velkomstbrevet fra skolen din, forutsatt at ordningen er slik hos dem da, selvsagt.

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Ved UiB og UiO så trengs ikke semesteravgiften å betales før 1.september, og hvis man er førsteårstudent så er det ikke akkurat en garanti at man har fått all informasjon enda. Så, sjekk litt om når semesteravgiften skal inn ved ditt studiested.

I tillegg, så lenge du har bekreftet studieplassen så kan du søke for lån/stipend: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Slik-soker-du/. Du behøver altså ikke ha betalt semesteravgiften.

Håper det hjalp litt. :sjenert:

Endret av Delphina
Gjest HunterLady
Skrevet

Ved UiB og UiO så trengs ikke semesteravgiften å betales før 1.september, og hvis man er førsteårstudent så er det ikke akkurat en garanti at man har fått all informasjon enda. Så, sjekk litt om når semesteravgiften skal inn ved ditt studiested.

I tillegg, så lenge du har bekreftet studieplassen så kan du søke for lån/stipend: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Slik-soker-du/. Du behøver altså ikke ha betalt semesteravgiften.

Håper det hjalp litt. :sjenert:

Samme frist her (UiS), men det hjelper ikke på økonomien. Hun har sikkert søkt om lån og stipend for lenge siden, men selv om du får innvilget søknaden så vil det ikke si at du får penger i midten av august. Du får ikke pengene før semesteravgiften er betalt, og om du venter til 1.september, så kan de komme SENT. (Been there done that).

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Samme frist her (UiS), men det hjelper ikke på økonomien. Hun har sikkert søkt om lån og stipend for lenge siden, men selv om du får innvilget søknaden så vil det ikke si at du får penger i midten av august. Du får ikke pengene før semesteravgiften er betalt, og om du venter til 1.september, så kan de komme SENT. (Been there done that).

Been there, done that. Alltid fått penger fra Lånekassen før semesteravgiften er blitt betalt.

Uansett så får man ikke informasjon før etter man har takket ja, dvs i starten av august. Det hjelper fint lite da.

Endret av Delphina
Gjest HunterLady
Skrevet

Been there, done that. Alltid fått penger fra Lånekassen før semesteravgiften er blitt betalt.

Kanskje det ikke er slik overalt da. Men jeg ville likevel ikke tatt sjansen, i tilfelle det er slik jeg opplevde. Penger har mye å si når man er student.

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Kanskje det ikke er slik overalt da. Men jeg ville likevel ikke tatt sjansen, i tilfelle det er slik jeg opplevde. Penger har mye å si når man er student.

Nei, det er jo klart, men uansett, dette er en førstegangsstudent og mye av informasjonen som er "vital" for innlogging til studentweb (med giro) kommer gjerne ikke før etter man har takket ja, og fristen var nå for ikke så lenge siden? Så start/midten av august kommer informasjonen.

Til TS.

Send en epost om informasjon som innlogging. Det høres ut som du har fått informasjon om skolen, men ikke kurset du går, og der får man gjerne all informasjon. Kan godt hende det har vært en glipp inni her. Uansett, sjekk.

Endret av Delphina
Skrevet

Uansett så får man ikke informasjon før etter man har takket ja, dvs i starten av august. Det hjelper fint lite da.

Det høres da veldig rart ut, da Lånekassen aldri betaler ut lån og stipend før de har fått beskjed om fra skolen at du har betalt semesteravgiften. Med mindre du for eksempel studerer i utlandet?

"Du får overført penger til konto når disse kravene er oppfylt:

Vi har mottatt signert utbetalingspapir/gjeldsbrev fra deg. Er du under 18 år, må også foreldrene dine skrive under på gjeldsbrevet/ stipendmeldingen. Du må sende inn originalt gjeldsbrev, ikke faks eller kopi. Har du mistet eller ikke fått gjeldsbrevet, kan du bestille nytt gjeldsbrev på Dine sider.

Vi har registrert et gyldig kontonummer å betale ut støtten til. Du kan endre kontonummer på Dine sider.

Vi har fått bekreftet fra lærestedet at du har opptak til utdanningen du har søkt om støtte til (semesteravgiften må også være betalt)."

Skrevet

Takk, jeg visste at det var sånn. Semesteravgiften er vel lånekassens forsikring om at du faktisk har tenkt å ta studiet..

Skrevet

Førsteårsstudenter får her tilsendt giro første semester sammen med et ark hvor man for informasjon om studentweb + pinkoder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...