Gå til innhold

Vil ikke ha tørrfor lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min, matvraket, en som sannsynligvis kunne ha spist opp hele fórsekken om han hadde mulighet, vil plutselig ikke ha tørrfor lenger. Stupte over skåla før, nå er han lite interessert og legger alltid igjen litt. Det er sjeldent han får "menneskemat", så det er ikke bortskjemthet som er grunnen heller.

Jeg har prøvd å ha vann i skåla, da spiser han alt - enn så lenge. Noen som har opplevd det samme, og takler jeg situasjonen riktig? Burde kanskje ha tatt fra han skåla om han ikke spiser, men syns det er så fælt om han skal gå hele dagen uten mat mens jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager skulle du tatt fra han matskåla før du drar på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått sjekket tennene på han nylig?? Kan hende han har tannproblemer som gir smerter. (Kan være at man ikke får sett godt nok uten at han sover/sedert for å oppdage problemer).

Kan være andre sykdommer som også gir nedsatt mattlyst.

(Kan også være at han er matlei eller påvirket av feks varme el.)Men om det vedvarer ville jeg sjekket hos veterinær. Du kan jo starte med å veie han og se om han får vekttap eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått sjekket tennene på han nylig?? Kan hende han har tannproblemer som gir smerter. (Kan være at man ikke får sett godt nok uten at han sover/sedert for å oppdage problemer).

Kan være andre sykdommer som også gir nedsatt mattlyst.

(Kan også være at han er matlei eller påvirket av feks varme el.)Men om det vedvarer ville jeg sjekket hos veterinær. Du kan jo starte med å veie han og se om han får vekttap eller ikke.

Jeg støtter denne! Kan være det er noe som plager han om han plutselig har sluttet å spise.. Hvor gammel er hunden? er det tispe eller hannhund? Kan også være at det er frøkner i nabolaget som har løpetid, og at dette påvirker om det er hannhund. Jeg ville også fulgt med på om han endrer adferd på andre måter enn i matveien også, for å kunne gi en vetrinær mest mulig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende han er matlei.

Har du prøvd å bytte fòr?

Han spiser alt annet med hjertens lyst, men om det vedvarer skal jeg prøve å kjøpe en sekk med noe annet.

Hvorfor i alle dager skulle du tatt fra han matskåla før du drar på jobb?

Leste et sted hvor noen mente man skulle gjøre det om man hadde med en småspist hund å gjøre. Slik at den lærer å spise alt når den har sjansen. Syns det er litt drastisk og over grensen.

Har du fått sjekket tennene på han nylig?? Kan hende han har tannproblemer som gir smerter. (Kan være at man ikke får sett godt nok uten at han sover/sedert for å oppdage problemer).

Kan være andre sykdommer som også gir nedsatt mattlyst.

(Kan også være at han er matlei eller påvirket av feks varme el.)Men om det vedvarer ville jeg sjekket hos veterinær. Du kan jo starte med å veie han og se om han får vekttap eller ikke.

Han gnager på bein, han ville vel ikke gjort det om han hadde vondt i tennene. Det er bare tørrfor han ikke vil ha.

Uff! Ikke si sånt.. :) Får håpe han får igjen tørrlysten snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter denne! Kan være det er noe som plager han om han plutselig har sluttet å spise.. Hvor gammel er hunden? er det tispe eller hannhund? Kan også være at det er frøkner i nabolaget som har løpetid, og at dette påvirker om det er hannhund. Jeg ville også fulgt med på om han endrer adferd på andre måter enn i matveien også, for å kunne gi en vetrinær mest mulig informasjon :)

3 år, hannhund. Kan han bli påvirket av tisper som han kun har SETT, men ikke møtt? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år, hannhund. Kan han bli påvirket av tisper som han kun har SETT, men ikke møtt? :lete:

Jada, han lukter de, så han trenger ikke ha sett de :)

Men hvis han er tre år vil jeg tro du hadde merket noe på han tidligere om det var tisper som var problemet :)

Du kan jo prøve å bytte merke da, se om det hjelper.. Hvis ikke så er det bare bra og ha vann i tørrforet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper lukter godt,på laang avstand .Om det kommer i perioder og varer ca 2-3 uker kan det være løpetid i området.

Kan hende vovva har smerter ,en tann som er vond? Magen som er øm? Sjekk ut hos vetrinær slik at du kan eliminere bort ting.

Hunder kan bli matlei,men ingen hund dør ved en full matskål.Gi mat 2 ganger om dagen,spiser vovva ikke opp innen 20-30minutter,fjerner du skålen og gir da ikke mat igjen før neste måltid.

De regulerer inntak selv så ikke stress.Får hunden nok trening? Ikke bare mentalt,men får den nok fysisk trim (rusle/tisseturer teller ikke) ??

Hva med å gjøre frokosten/middagen mer spennendes? Ta med tørrforet ut,kast det i gresset og la vovva selv snuse seg frem-Du kan bruke en kong eller Nina Ottosons kube der hunden må dytte kuben rundt for å få ut foret.

Bryting av rutiner kan gi hunden mer appetitt,men varme /høy trykk/luftfuktighet kan gi nedsatt appetitt.De har ikke matlyst i varmen. Annet tips kan være å bruke en olje over foret,hundeolje (badaky's,lakseolje eller rapsolje )

En annen ting,sjekk at tørrforet ikke er dårlig.Det kan gi lukt eller smak som hunden selvfølgelig ikke vil ha (mugg eller annet)

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Nå er det ganske mildt i forhold til hvordan det har vært før, så tror ikke varmen er årsaken. + han får like mye trim som han alltid har fått. Har ikke lagt merke til noe endring i oppførsel utenom dette heller. Han pleier å være veldig energisk, og er det enda :)

Skal se an situasjonen og dra til veterinær om det ikke blir noe bedre!

Men det kan ikke være at han bare er lei av tørrforet da? Siden han får det hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han bare er lei av den typen fôr. Jeg har iallefall opplevd det med våre hunder. De har f.eks. en periode nå der de er lei av Vom og Hundemat, utrolig nok! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...