Gå til innhold

stebarn og utstyr

Fremhevede innlegg

Gjest Ariadne85
Skrevet

En grei hovedregel er jo at barnas ting skal følge barnet mellom hjemmene, men det blir veldig mange ting som sendes frem og tilbake..

Vi har samvær med barnet annenhver helg, og betaler barnebidrag som er ment til å dekke det barnet trenger. Men vi også kjøper jo en del ting, leker og klær o.l.

Hvordan gjør dere andre det?

Hva sender dere mellom hjemmene?

Vi har feks nettopp kjøpt badeutstyr til barnet, og vil selvfølgelig at det er tilgjengelig når barnet er hos oss. Det blir mange ting som evt må pakkes med hver gang til slutt.

Og hva om vi kjøper litt større leker/utstyr som sykkel.. skal den sendes frem og tilbake?

Og hvordan gjør dere det med bursdags- og julegaver? Barnet kommer sannsynligvis til å få alle gavene på selve julaften fra begge sider. Men fra slekt til samværsforelder vet vi at barnet får ting hn trenger til rommet sitt hos oss. Hvordan løse dette praktisk?

Ble mange spørsmål, men del gjerne alle erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er hver andre helg hos far. Hun har basisklær t far, dvs de klærne hun bruker i løpet av en helg. Jeg sender med jakke, goretexsko, støvler, bergansklær, og sesongbaserte ting som ski og skøyter, sykkel, skatebord (aktiv jente på 8..). (dette er en avtale vi har gjort, jeg vet at far betaler endel under bidraget, men han har ny familie med 2 små barn, så jeg vil ikke kreve så mye av han ,siden jeg og min ektemann har en grei samlet inntekt.

Badetøy har hun hos oss begge,

jule og bursdagsgaver avtaler vi oss imellom. F.eks har vi allerede nå avtalt at hun vil få egen mobil til jul der vi begge, eller fra begge familiene siden både meg og far er gift på ny.

De gangene hun har fått gaver til jul som er myntet på at gavene skal være til far så har vi sendt de med når jenta har dratt til far i romjula. Og selvfølgelig omvendt når hun har vært til far på julaften og det har vært gaver fra min familie som skulle ha vært hjemme hos meg.

Dette er noe jeg og far har snakket om, så jeg antar ar kommunikasjon er tingen...

Skrevet (endret)

Vi har 50/50 løsning og guttungen har vanlige klær hos begge parter som ikke sendes med (inkl badetøy).

Frem til nylig har han hatt sykkel hos begge men siden han nå har fått en ny og større vil den nå bli sendt frem og tilbake som alt annet utstyr som ski, skøyter mv. Dette sendes kun med VED BEHOV og ikke hver gang.

Til vanlig har han med seg en liten bag med regntøy + støvler, fotballutstyr, håndballutstyr, gymtøy, Mobiltelefon og DS som sendes frem og tilbake.

Løsningen fungerer fint for oss, og samtidig lærer det guttungen at han ikke trenger 2 av alt.

Når det gjelder jul (og bursdag) så får han en "ekstra julaften" når han kommer til den han ikke har feiret jul hos det året, så ingen gaver sendes med.

Endret av MaiL
Gjest Gjest
Skrevet

Både de individspesifikke og de husholdsspesifikke utgiftene er fastsatt med utgangspunkt i Statens institutt for forbruksforsknings standardbudsjett. Dette budsjettet omfatter de viktigste forbruksområdene, og er ment å gi uttrykk for et nøkternt og rimelig forbruksnivå. Varene som danner grunnlag for beregningene, holder enkel god kvalitet og lav pris. Det er dessuten et langtidsbudsjett slik at det er lagt inn noe ekstra hver måned for å dekke mer sjeldne og større utgifter.

Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de husholdsspesifikke utgiftene: "Andre" dagligvarer, husholdsartikler, møbler, telefon og mediebruk, PC, video m.v. Beløpene her dekker barnets andel av disse kostnadene.

Dette er utstyr som som samværsforlelder har betalt barnebidrag for og skal følge barnet ved samvær. Ting som pc, sykkel og ski skal dekkes av barnebidrag da det er lagt inn i langtidsbuskjettet for mere sjeldne kostnader

Følgende utgiftsposter er ikke med: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger

Her et ting/kotnader som det ikke er betalt barnebidrag, det trenger ikke følge barnet til og fra samvær.

Ting/utsyr som samværforlelder kjøper til barnet trenger ikke følge barnet til bostedsforelder da det ikke er betalt barnebidrag for det.

Gaver som barnet får besteforeldre trenger ikke følge med til og fra samvær.

Men gaver som hører med til det daglige skal være med til og fra samvær.

Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...