Gå til innhold

Jeg trenger hjelp! Bekymret for katten min


twisty

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke fant noe som samsvarte helt med mitt problem.

Hankatten min, en ragdoll, er en enmannskatt. Han er heeelt oppslukt av matmor og fotfølger og skravler med henne hele dagen. Oss andre enser han omtrent ikke. Når matmor er på jobb ligger han stort sett bare å sover. Litt til og fra matskålene. At vi andre får kose med han, er bare å glemme.

MEN... Nå er matmor på ferie og jeg passer han. Da jeg våknet i morges, hadde han vært litt løs i magen, og hadde avføring på hele bakparten sin. At jeg er upopulær i hans øyne fra før av, er en ting, men da jeg måtte sette han i vasken for å vaske han så man nesten hatet lyse ut av øynene på han. Når matmor vasker han er det helt i orden. Når vi andre prøver, vil han ha oss langt vekk.. Som sagt, en enmannskatt.. til de grader!

etter vasken, som ikke var særlig vellykket, måtte han tørkes. Enda mer upopulært, så han spant avgårde og opp i annen etasje. Rett under sengen til minstemann i huset. Der ble han. Bare jeg nærmet meg fikk jeg en rask pote og noen sinna fres i mot meg. Men, tørkes måtte denne rennende våte katten, som fortsatt hadde en del avføring på bakben og hale..

Det endte med at jeg fikk meg et skikkelig bitt i handa, og måtte rett til legen. Hånden min er nå ubrukelig, å vi satser på at det ikke setter seg infeksjon...

Uansett, da jeg kom hjem lå han fortsatt bare der. (kl 11 i dag tidlig) og han sturer nå værre enn verst. Ikke bare er matmor borte, men jeg har jo prøvd å vaske stumpen hans! Han hater meg, rett og slett... Det er nå jeg trenger deres hjelp. Han ligger fremdeles på nøyaktig samme plassen, og jeg kan fortsatt ikke nærme meg uten å få en hvesende sinna katt truende mot meg. Hva gjør jeg om han ikke snart går til mat og ikke minst vannskåla? Hvor lenge kan en katt egentlig gå å sture? Han må vell ta til vettet å gå til værtfall vannskålen, til slutt.. ? eller? Jeg har prøvd alt i fra leker til godbiter og hans favoritt bløtfor, men han ignorerer meg totalt. Jeg har prøvd å legge godbiter ved siden av han og gå, men selv etter flere timer har han ikke rørt noe som helst... hva gjør jeg?? Han har tydeligvis ingen intensjoner om at vi skal bli venner igjen med det første. Noe som er skremmende, om han lar være å spise/drikke !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter hater jo mopper og vaskestaver, så hvis målet er å få han frem, kan du jo forsiktig skremme han fram med noe slikt!? og evt ha en annen (voksen) person klar til å evt fange han. hvis ikke må du kanskje bare la han ligge der, i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter hater støvsugeren. Det går det jo an å prøve? Men pass på så du ikke stresser han for mye da. Han kommer nok ut av seg selv til slutt, men katter kan jo være ganske sta, så kan jo ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sorry må le litt :fnise: Den katten virket litt sær. Han må vel spise/drikke en eller annen gang. Hva med å sette mat- og drikkeskålen hans i nærheten av ham, så kommer han vel ut for å spise en eller annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være i fred, sett mat og vann i nærheten av der han er. Han kommer nok frem når du ikke sitter og venter på ham. Diaré hos katt er ikke uvanlig, det kan være stress, endring i kost osv. Men om det varer i flere dager så må han til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke tvinge frem en katt som furter. Sett maten i nærheten, så kommer den til vett etter hvert. Se på tv imens eller skriv på KG :)

Endret av UnderCover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for tipsene alle sammen, men dessverre (i dette tilfellet) har matmor helt siden vi fikk han gjort han godt vant med både koster, støvsugere og andre ting som bråker. I tillegg bor vi på gård så han er så vant til støy og lyder at han ikke engang enser det lenger.. nå har jeg satt mat og vannskåler litt rundt overalt i nærheten av han.. huff, han er en ordentlig håpløs ignorant idiot-pus så fort matmor forsvinner... Han kommer vell til slutt, når han er ferdig med furtinga si! :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: En av grunnene til at jeg elsker katter. De er noen fantastiske små personligheter. Mine er også mammadalter... men de aksepterer i alle fall pappaen når jeg er borte.

Huff...ikke gøy å bli bitt. Håper det går bra med handa de. Så snill du er som passer en slik sinnatagg.

Katter er sære og egne. Men det finnes ikke en katt i verden som har dødd av sult med tilgang til mat. La særingen sitte der og sutre og furte, og gi den minst mulig oppmerksomhet, så kryper den nok frem når primærbehovene blir sterke nok.

Angående diare er dette helt normalt innimellom, den har nok bare tygd på feil plante eller snappet opp noe mat fra gulvet. Følg med, fortsetter det eller er katten i tillegg slapp eller kaster opp bør du ta en telefon til veterinæren, ellers går det nok helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kan vel si jeg kjenner meg igjen der..jeg har 4 katter å alle er maincoon katter,å de hater samboeren min..han har aldri gjort dem noenting,men her i huset er det mamma som gjelder!!!bare la katten ligge der...sett fram mat å vann så ordner han det selv..katter er så selvstendige å sære dyr,så de gjør om de vil uansett hvor mye du prøver...dette ordner seg...men prøv da for all del ikke å skrem han..da er du hvertfall hata for ever å alltid!!!han må bare se at du er verdt å stole på når han vil selv...håper det ordner seg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe "skravlebøtta".. de er virkelig noe for seg selv.. vi har ei annen ragdoll frøken i huset her og. Hun er rake motsetningen. Hun er så god og snill og selvstendig og oppfører seg mot alle.. Han tarzan jeg sliter med er - som matmor sier - så snill som dagen er lang og gjør ingenting galt. han har heller aldri bitt noen før i dag og er til vanlig verdens største kosekladd. men tro meg, det er kun når matmor er hjemme. han blir en helt annen katt så fort hun forsvinner. jeg velger å kalle han utspekulert. leker så uskyldig og god til vanlig.. hehe..

nei "trulse", selvfølgelig ønsker jeg ikke skremme han.. jeg gjør alt jeg kan for å bli tilgitt her.. haha når det gjelder den katten her, er det virkelig jeg som menneske som må krype til korset og blidgjøre - ikke han. han er virkelig kongen på haugen og vet akkurat hvordan han skal styre huset når matmor er borte.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...